AMD Radeon RX Vega ryktas få prislapp i linje med Geforce GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Ingen fanboy men "aktieägare" ... och aktien gick upp 100 punkter vid börsöppningen idag 😉

Edit jag fattar inte det heller 😄
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

finns ingen chans att detta stämmer. varför skulle AMD efter en lyckad ryzen launch komma ut med ett osäljbart grafikkort och skicka all positiv PR ryzen medfört ut genom fönstret?

Presterar toppmodellen som GTX 1080 med lägre prislapp (men till högre strömförbrukning får vi räkna med) så är det spot on då ett GTX 1080 räcker och blir över till den absoluta majoriteten. allt över gtx 1080 (och i vissas bok säkert även 1080) är nischprodukter som väldigt få köper. Inte där AMD behöver vara med och tävla.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Dead on arrival får en ny betydelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Blir en flopp om prislappen ens är i närheten av 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Ingen fanboy men "aktieägare" ... och aktien gick upp 100 punkter vid börsöppningen idag 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Att man inte kommit loss att köpa aktier innan. Har ändå tittat på det under flera års tid. Skulle köpt för två år sen när aktien var nere i $2. Nu är den uppe kring $15. Jag går och väntar på att den ska droppa men det verkar den inte göra och den kommer säker öka mer och mer. Jag spår $20 till årsskiftet.

Permalänk
Medlem

Varför dessa rykten när det endast är dagar kvar till vi vet vad som gäller.
Jag har svårt att tro att AMD skulle vara så verklighetsfrämmande att de lanserar ett kort som är betydligt sämre prestanda samt drar betydligt mer ström till ett betydligt högre pris än konkurrensen.
Jag slutar aldrig att förvånas över saker men vissa saker känner jag mig tveksam till.
Även om hbm2 och stor krets kostar en del pengar så tror jag att AMD hade skippat konsument versionen av vega om det verkligen är så illa som många vill antyda.
Inte långt kvar innan allt blir officiellt så jag tar inte speciellt allvarligt på sista minuten rykten om chockpriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Att man inte kommit loss att köpa aktier innan. Har ändå tittat på det under flera års tid. Skulle köpt för två år sen när aktien var nere i $2. Nu är den uppe kring $15. Jag går och väntar på att den ska droppa men det verkar den inte göra och den kommer säker öka mer och mer. Jag spår $20 till årsskiftet.

Jag hoppas du har rätt ! Men förstår inte varför den steg kraftigt idag ? Detta är inte direkt positiva nyheter (läckor)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Brukar väl vara tvärtom, AMD kryddar på med prestanda innan release och sen är prestandan ett skämt. Har svårt att tro att de håller undan prestandan

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är ju tyvärr så historien ser ut.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Jag hoppas du har rätt ! Men förstår inte varför den steg kraftigt idag ? Detta är inte direkt positiva nyheter (läckor)

Skickades från m.sweclockers.com

En anledning.
#16924306

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

@Bulan75: AMD gjorde ett bra resultat för Q2, plus 23% (typ). Stängde precis ner rutan som jag läste om det så ta min siffra med en nypa salt.
Dagens höjning har dock inte så mycket med Vega att göra.

Permalänk
Medlem

Detta kan inte stämma om prestanda testerna stämmer med toppmodellen, eller vise versa.

AMD har funnits på marknaden på tok för länge för att ens kunna drömma om att släppa ett sämre kort till högre pris, ett år efter Nvidias release.
Nvidia är dessutom "favoriter" och säljer mer även om det är 2 identiska kort till samma pris.

Antingen prisryktet eller prestanda läckorna är en bluff.

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananus:

Antingen prisryktet eller prestanda läckorna är en bluff.

Tror jag inte. Blir intressant att se vad priset här i landet blir jmf med övriga Europa och USA, mtp Polaris. Nvidia har momentum på Steam, blir intressant om Vega gör något åt det, blir även intressant att se vad AMDs aktie gör på releasedagen. Dyker antagligen, den har en tendens att göra det oavsett nyheten verkar det som.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Låter helt orimligt, men vi får se inom kort.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Vi vet ju redan RX Vega prestandan (Nej inte FE) och den ligger precis under 1080.

De kan ju omöjligen ligga på 9000kr då.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ja det är ju tyvärr så historien ser ut.

Jasså? Nvidias grafikkort mellan GTX 200-500 (detsamma gäller långt innan dess) var ju rätt sorgliga i jämförelse med AMD/ATIs alternativ vad gäller allt från prestanda till strömförbrukning och pris, det är väl egentligen först på sistone som Nvidia faktiskt kommit ikapp. (Flertalet valde ju dock att slänga sina slantar på Nvidia likförbannat). Innan katastrofen som var Bulldozer var dom ju rätt heta på processormarknaden också, speciellt under Netburst-tiden (skräpet som var Pentium 4 mfl.), då Intel blev krossade prestandamässigt. Fortfarande valde folk Intel, trots att AMD var både snabbare och billigare.

Tillbaka på rätt spår: Riktigt, riktigt tråkigt om priserna och prestandasiffrorna stämmer, hur fan tänker AMD?

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Jasså? Nvidias grafikkort mellan GTX 200-500 var ju rätt sorgliga i jämförelse med AMDs alternativ vad gäller allt från prestanda till strömförbrukning och pris, det är väl egentligen först på sistone som Nvidia faktiskt kommit ikapp. (Flertalet valde ju dock att slänga sina slantar på Nvidia likförbannat). Innan katastrofen som var Bulldozer var dom ju rätt heta på processormarknaden också, speciellt under Netburst-tiden (skräpet som var Pentium 4 mfl.), då Intel blev krossade prestandamässigt. Fortfarande valde folk Intel.

Tillbaka på rätt spår: Riktigt, riktigt tråkigt om priserna och prestandasiffrorna stämmer, hur fan tänker AMD?

Klart det finns undantag, var ingen som sa nåt annat heller. Men kan senaste åren är det tyvärr så det sett ut, sen kan man alltid få tillbaka i tiden och leta fram motsatser.
Är på senare år som AMD haft svårt att hävda sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

"Toppmodellen ryktas landa i samma liga som påkostade varianter av Geforce GTX 1080 Ti."

Finns det en toppmodell så borde det rimligtvis finnas minst en till modell som lanseras senare, och vad vet vi om den andra modellen ( som inte är FE ) ?

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Jag skiter fullkomligt i strömförbrukningen så länge prestandan är där och prissättningen är i linje med prestandan, då är jag nöjd.

Jag hoppas det här blir bra, mitt kommande bygge (nu under hösten) kommer att bli Ryzen då jag har bestämt mig för att gå ifrån Intel samt Nvidia.

Edit.
Rykten är ju precis det...rykten.

Permalänk
Medlem

Det ryktet kan bara inte stämma. Då får dom inte sålt många kort.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Vi vet ju redan RX Vega prestandan (Nej inte FE) och den ligger precis under 1080.

De kan ju omöjligen ligga på 9000kr då.

Vet vi? I vilka spel då? Nyhet för mig! Länka görna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

"Toppmodellen ryktas landa i samma liga som påkostade varianter av Geforce GTX 1080 Ti."

Finns det en toppmodell så borde det rimligtvis finnas minst en till modell som lanseras senare, och vad vet vi om den andra modellen ( som inte är FE ) ?

Tror tyvärr toppmodellen blir så dyr om det är 16GB HBM2.

Kretsen är enorm och minnena är dyra, svårt att sälja de billigare då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Tror tyvärr toppmodellen blir så dyr om det är 16GB HBM2.

Kretsen är enorm och minnena är dyra, svårt att sälja de billigare då.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag glömde bort vad för sorts minnen som används, HBM2, och dom är knappast på samma prisnivåer som mer "normala" GDDR5X ( med risk för felstavning och att jag misstog mej ).

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Så länge den presterar som ett 1080ti ser jag inga problem

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Inaktiv

Ska det bli samma fiasko som med RX 480 som innan försäljningen skulle ge 'best bang for the buck' men som i de flesta länder fick ett pris som gjorde dom till ett betydligt sämre köp än Nvidia's alternativ? Jag hoppas verkligen att det inte blir så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Så länge den presterar som ett 1080ti ser jag inga problem

Jag tar gärna 1080ti's prestanda, oavsett strömförbrukning. Det känns dock som att hoppa på för mycket, så det blir helt och hållet priset som avgör.
Stämmer priset som det skrevs här inne om idag, dvs samma som just 1080ti så måste det motsvara i prestanda, annars får AMD det hett om öronen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

AMD måste börja köpa bättre sprit, den där billiga skiten dom köpte av en mjältsjuk balt ger dom bristande verklighetsuppfattning. Jag hade verkligen hoppats på något stort. Alltså 1080 ti prestanda, men ingenting tyder på det, inget fine wine i världen ger 30% nu. Det andra alternativet, 1080 prestanda, men till ett mycket bättre pris än Nvidia, inte samma, verkar nu även det gå om intet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Not long ago, the Black Gate of Armonk swung open. The lights went out, my skin crawled, and dogs began to howl. I asked my neighbor what it was and he said, 'Those are the nazgul. Once they were human, now they are IBM's lawyers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Gluttonius:

AMD måste börja köpa bättre sprit, den där billiga skiten dom köpte av en mjältsjuk balt ger dom bristande verklighetsuppfattning. Jag hade verkligen hoppats på något stort. Alltså 1080 ti prestanda, men ingenting tyder på det, inget fine wine i världen ger 30% nu. Det andra alternativet, 1080 prestanda, men till ett mycket bättre pris än Nvidia, inte samma, verkar nu även det gå om intet.

Skickades från m.sweclockers.com

Fine wine ger inte 30%, men om centrala delar i arkitekturen är inaktiverade är 30% ingenting. Sandbagging eller inte, det ser vi söndag natt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Happen:

Fine wine ger inte 30%, men om centrala delar i arkitekturen är inaktiverade är 30% ingenting. Sandbagging eller inte, det ser vi söndag natt.

Är det då nda lyfts? Har nämligen sett flera olika datum cirkulera...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Är det då nda lyfts? Har nämligen sett flera olika datum cirkulera...

Skickades från m.sweclockers.com

30:e är siggragh och RX launch... så får ju hoppas att NDA släpps vid launch :/

Edit: bah jag försvirrar mig själv. 30:e

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

30:e är siggragh och RX launch... så får ju hoppas att NDA släpps vid launch :/

Edit: bah jag försvirrar mig själv. 30:e

Tack för klargörandet!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X