Permalänk
Medlem

Mini/micro atx låda

Är i starten av att köpa ny dator.
Denna gång blir det en liten men kraftfull i inuti.

Står mellan mini eller Micro atx och låda.

Full cpu fläkt måste få plats, enda expansionsplatsen är för grafikkortet.
Ingen dvd. Bara det absolut viktigaste för att den ska kunna kallas för en gaming dator.

Någon som har erfarenhet av en liten låda som fyllde liknande krav?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kotz:

Är i starten av att köpa ny dator.
Denna gång blir det en liten men kraftfull i inuti.

Står mellan mini eller Micro atx och låda.

Full cpu fläkt måste få plats, enda expansionsplatsen är för grafikkortet.
Ingen dvd. Bara det absolut viktigaste för att den ska kunna kallas för en gaming dator.

Någon som har erfarenhet av en liten låda som fyllde liknande krav?

Define Nano är ju rätt bra för ändamålet tror jag:

https://www.inet.se/produkt/6900018/fractal-design-define-nan...

Permalänk
Medlem

@kotz: Jag synade hela chassimarknaden i våras när jag skulle knåpa ihop min nya spelrigg. Det landade på ett BitFenix Phenom M-ATX. De har även en M-ITX-variant av samma chassi som jag byggt med tidigare. Jag prioriterade storlek (skulle få plats på ett mindre skrivbord samt rymma alla komponenter utan problem) samt utseende. Deras M-ITX-modell hade jag tagit om det inte var för att mitt 1080 Ti-kort tar upp 2,5 kortplatser och chassit bara rymmer 2 innan man slår i sidopanelen. M-ITX-chassit låter en montera moderkortet horisontellt istället för vertikalt, så du får väldigt gott om utrymme för GPU och CPU-kylare, då PSU monteras i botten, under moderkortet. I M-ATX-modellen monteras moderkortet vertikalt, fast inverterat - det innebär att t.ex. GPU hamnar högst upp och har sitt insug från chassits topp.

Har bland annat stoppat in:
* i7-7770K + Be Quiet! Pure Rock-kylare
* MSI GTX 1080 Ti
* EVGA SuperNova G3, 650 W
* Corsair Vengeance LPX Black DDR4 (2x8 GB)
* 230 mm chassifläkt i botten

Jag valde detta chassi p.g.a. att det erbjuder väldigt god volym att bygga i samtidigt som dess externa dimensioner är väldigt nätta. T.ex. Fractal Designs chassin är i regel ganska stora, vilket inte tilltalade mig. Nano (M-ITX) mäter in på 200 x 330 x 400 mm (B x H x D) medan Phenom (M-ATX) ligger på 250 × 330 × 374 mm.
Nackdelar med chassit är bland annat att det inte finns någon vägg/kammare att gömma kablar bakom, så man behöver hålla ordning på kabeldragningen själv. Det blir ett lite udda luftflöde, då PSU monteras i fronten och har insug där samt utblås undertill. Det gör att man saknar front-fläktar helt, men det gör även att man med gott samvete kan ha kablarna i ett litet ormbo ovanför PSU. Bristen på front-insug kompenseras dock av väl tilltagna öppningar i botten (230 mm), toppen och baktill.

Jag tittade även en del på Phanteks' EVOLV-chassin, de har modeller i både M-ATX och M-ITX. De chassina är väldigt snygga, men de är likt Fractal Design ganska stora för vad de faktiskt rymmer. Båda tillverkarnas M-ITX-modeller är lika stora som BitFenix' M-ATX-modell. Och M-ATX-modellerna är närmare vad man får ur vanliga ATX-chassin storleksmässigt.

Hade helst velat köpa ett Corsair Carbide Air 240, men det är dessvärre ganska kinkigt med måttet på GPU - om kortet är för brett, d.v.s. för högt när det monterats på moderkortet, så slår det i sidopanelens fönster.

Vissa chassin, bl.a. Carbide, har ett så kallat tvåkammarsystem, där den ena kammaren innehåller PSU och hårddiskar, medan den andra kammaren har moderkort + resten. Det såg lockande ut för mig med en sån design eftersom det är lättare att bygga samt enklare att kontrollera värmen. Fractal Design har ett chassi som heter Node 804, det har också en sån layout (det chassit är dock ganska stort). På Prisjakt verkar den typen klassificeras som typen "Cube" om du vill söka. BitFenix' M-ITX-modell har typ en sån layout i och med att moderkortet monteras horisontellt i mitten av chassit.

En kort och enkel genomgång av Phenom-chassit finns här: https://www.youtube.com/watch?v=NyTFQsIJVgI. Linus Tech Tips-kanalen har även en 40-minuters steg-för-steg-video för hur man bygger en kompakt spelmaskin i just det här chassit: https://www.youtube.com/watch?v=Uk45njIUvH0.