Permalänk

Utomhus Ethernet Kabel

Hej!

Så jag skulle behöva dra en kabel från vårat hus ut till ett uterum ungefär 30 meter ifrån fiber boxen. Har ni någon några tips, ska bara ha kabeln ute i mindre en dag så ingen permanent lösning.

Kollade på prisjakt på kablar men den enda jag såg som passade var om man PVC plast och något som kallades LSZH.

Permalänk
Hedersmedlem

De flesta ethernetprylar är elektriskt avskärmade, så vilken kabel som helst skulle funka så länge det bara är över dagen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Precis, så länge det är kortare tid kan du köpa kabel på Kjell & Co. De har bl.a 30meters som du kan dra.
Rör det sig om en mer permanent installation så vill man skydda kabeln mot UV ljus (solen) och lägga den i rör, eller skaffa en speciell kabel anpassad för utomhus. UV strålarna skadar plasten och den börjar vittra sönder, med resultat att det blir korrision och kabeln till slut slutar fungera.

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

Jag grävde ner en 80 meter lång Cat5e kabel mellan två hus under mossan.

funkade i 2 år tills vi tog upp den ur backen.

Permalänk
Rekordmedlem

Som sagt om det är en temporär lösning för nått dygn lär vilken kabel som helst duga men ska du installera det permanent så måste kabeln tåla fukt och uv strålning och gärna läggas i ett skyddsrör utöver det, typ denna kabel https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...
Man kan även sätta upp en wifibrygga mellan husen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.