Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Du kan ta dina kommuniska drömmar någon annanstans. Ett folkstyre kräver en statlig bank. Annars styrs valutan och landets ägodelar av privata banker som ägs av en minoritet i landet.

Du får kort sagt ge upp din neo-liberalistiska syn på banker. Krashen på 90 talet gjorde över 550000 Svenskar arbetslösa. Nästa krash kommer inte vara lika lindrig.

Ah, du menar typ som en statlig....centralbank?

Tror säkert att många blev arbetslösa pga bankkrisen och att de flesta av dom sen fick nya jobb. Precis som när Saab gick i konkurs.

Säger inte att dina idéer är fel, men väl att historien visar att dom i praktiken fungerar ännu sämre än det kapitalistiska systemet. Vilket i sig är rätt imponerande sett till bristerna i det senare.

Hade du någon källa på "Över 25000 Svenskar lever fortfarande på existensminimum efter 90 talskrisen."?

Permalänk
Skrivet av Snigeln Bert:

Vadå nästa krasch? Vi kommer väl inte ha en krasch till, om vi ska tro Yellen. (hon är så klart ute och snurrar...)

Om Yellen säger att det inte kommer att bli någon krasch till så kan man vara helt garanterad på att det kommer att bli en krasch till. Varken Yellen, Bernanke eller Greenspan kunde förutse någon krasch så varför ska man ens lyssna på dem?

Visa signatur

-

Permalänk

Vet ni om det bara är de 4 storbankerna, SWB, NORDEA, Handelsbanken och SEB som kan skapa pengar i Sverige? Eller gäller det alla banker. Källa tack.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCoLdSniPer:

Om Yellen säger att det inte kommer att bli någon krasch till så kan man vara helt garanterad på att det kommer att bli en krasch till. Varken Yellen, Bernanke eller Greenspan kunde förutse någon krasch så varför ska man ens lyssna på dem?

Ja då, det uttalandet gjorde mig bara mer säker på att en krasch är nära

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Vet ni om det bara är de 4 storbankerna, SWB, NORDEA, Handelsbanken och SEB som kan skapa pengar i Sverige? Eller gäller det alla banker. Källa tack.

Nej, Riksbanken kan också göra det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCoLdSniPer:

Om Yellen säger att det inte kommer att bli någon krasch till så kan man vara helt garanterad på att det kommer att bli en krasch till. Varken Yellen, Bernanke eller Greenspan kunde förutse någon krasch så varför ska man ens lyssna på dem?

Precis, för vad kan eg gå fel om en Centralbankschef för värdens största ekonomi går ut och säger att allt håller på att gå åt h-e och han/hon inte har en susning om hur det ska förhindras?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheCoLdSniPer:

Hur menar du när du säger att när banken redovisar vinst så är det på befolkningens bekostnad?

En bank genererar inget värde. De lånar ut ändra människors pengar. Plus minus noll, inget värde genereras i det ekonomiska systemet. Banken kräver sedan värde i från lånetagaren i form av ränta. Räntan går som vinst till bankägarna.

Skrivet av TheCoLdSniPer:

Varför skulle man vilja ha ett nollsummespel? Ifall vi skulle ha ett nollsummespel så skulle de aldrig ske någon ekonomisk utveckling.

Ekonomisk tillväxt sker när människor berikar samhället. Till exempel när man säljer en tjänst eller skapar en produkt. Man skapar inte värde igenom att skapa sedlar. De nya sedlarna tar sitt värde ur de gammla.

Skrivet av TheCoLdSniPer:

Vad menar du ens med att folket äger banken? Så du tror alltså att vanligt folk vill exponeras av risker som banken tar och vill vara delaktiga i stora beslut?

I en demokrati så styrs valutan av staten. Den statliga banken trycker pengar och lånar ut vid behov. Varje gång staten trycker pengar så tar staten värde ur alla gammla sedlar. Värdet som staten tar från de gammla sedlarna spenderas på landets invånare. I form av trygghet, infrastruktur, välfärd m.m.

Staten tar systematiskt värde ur de som håller i de gammla sedlarna. Alla som håller i sedlarna betalar kort sagt för tillväxten i vårat land. Kapitalister kallar detta för stöld. Medans medborgare kallar detta för skatt.

Privata banker styrs inte av folket. De är en onödig mellanhand i vårat ekonomiska system. De generar inget värde till systemet. De tar dock värde och ger det till ägarna. Befolkningen får stå för riskerna och lösa ut dem vid varje krash. De privata bankerna är kort sagt en onödig mellanhand som parasiterar på våran befolkning.

Det är ingen slump att staten blir fattigare och att arbetslösheten ökar i Sverige. Pengarna som tidigare gick till staten för att skapa tillväxt lämnar nu landet i privata fickor. Det är bara en fråga om när krashen kommer.

Permalänk
Medlem

Khan Academy förklarar det hela enkelt och korrekt:

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Över 25000 Svenskar lever fortfarande på existensminimum efter 90 talskrisen.

För tredje gången, har du någon källa på detta eller var det ett rent påhitt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

För tredje gången, har du någon källa på detta eller var det ett rent påhitt?

Skickades från m.sweclockers.com

Du får lära dig använda google, SVT Nyheter är en bra källa. Över hundratusen människor lever på existensminimum och är fast sedan 20 år eller längre i Kronofogdens register.

"Överskuldsättning beräknas kosta samhället 30-50 miljarder kronor om året." De få miljarder som Staten fick för nordbankens gammla aktier är en skitsumma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Du får lära dig använda google. SVT Nyheter är en bra källa. Över hundratusen människor lever på existensminimum och är fast sedan 20 år eller längre i Kronofogdens register.

"Överskuldsättning beräknas kosta samhället 30-50 miljarder kronor om året" . De få miljärder som Staten fick för nordbankens gammla aktier är en skitsumma.

Finns inget i den artikeln vad jag kan se som styrker påståendet om att 25 000 personer skulle leva på existensminimum som en följd av bankkrisen på 90-talet.

Det framgår snarare:

"– Det vanligaste skälet är att det skett något oförutsett i livet: arbetslöshet, sjukdom eller skilsmässa"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Finns inget i den artikeln vad jag kan se som styrker påståendet om att 25 000 personer skulle leva på existensminimum som en följd av bankkrisen på 90-talet.

Det framgår snarare:

"– Det vanligaste skälet är att det skett något oförutsett i livet: arbetslöshet, sjukdom eller skilsmässa"

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan inte ha levt på 90-talet. Över 550000 människor blev arbetslösa under finnanskrisen. Arbetslöshet, sjukdom och skilsmässor var ett resultat av krashen. Om du tvingades sälja din bostad så förvandlas restskulderna till blancolån med hög ränta och amorteringskrav, samtidigt som du måste betala av hyran för en annan bostad.

En repris som man knappast vill se igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Du kan inte ha levt på 90-talet. Över 550000 människor blev arbetslösa under finnanskrisen. Arbetslöshet, sjukdom och skilsmässor var ett resultat av krashen.

Jo, och det är ett av skälen till att jag ifrågasätter ditt påstående, men skulle gärna se något som styrker det om det nu stämmer. Dom övriga påståendena ovan känns lite foliehatt om jag ska vara ärlig, dvs de generella påståendena om att allt skulle vara bankkrisens fel

Edit:
Men så klart var det säkert både en och annan sjukdom, arbetslöshet och skilsmässa till följd av bankkrisen, absolut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@anon185723: Var försiktig med vad du predikar. Historien har då lärt oss att byteshandel, utan någon reglering, skapar bra mycket mer problem och konflikter än nuvarande system. Förstår charmen, liksom maxismen. Men det är bevisligen inget som kommer vara lika härligt i praktiken.
Själv gillar jag nuvarande någorlunda. Det är i alla fall möjligt att förutspå en aning.
Ett decentraliserat går inte att förutspå alls. Och går rakt av efter starkast överlever principen, eller snarare rikaste/mäktigaste överlever.
Med nuvarande går det att jobba sig förbi andra med vett.
Skulle väl däremot uppskatta om de vid styrspakarna inte väntade så jäkla länge med att bruka sina intrument. Lagom frustrerande att växa upp när bostädernas värde ökat så pass att ett lån skulle försätta mig i evig skuld redan innan jag var myndig..
Såklart också synd att andra ska behöva lida, men samtidigt hade de kunnat vägra att övervärdera, och istället byggt egna hus o s v. Det går faktiskt att få ett stablit och vettigt samhälle med detta system, utan större svårigheter. Problemet är att folk inte försöker med det, eller egentligen förstår att allt som har ett värde är precis som ett pyramidspel.

Edit: Jag läste tydligen fel. Men poängerna kvarstår. Även om det inte var vad @anon185723 försökte diskutera.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Nej, Riksbanken kan också göra det

Skickades från m.sweclockers.com

Jo. Hur funkade det nu då när jag växlade in mina gamla mynt och fick dom insatt på min bank?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon186252:

@fxfighter: Var försiktig med vad du predikar. Historien har då lärt oss att byteshandel, utan någon reglering, skapar bra mycket mer problem och konflikter än nuvarande system. Förstår charmen, liksom maxismen. Men det är bevisligen inget som kommer vara lika härligt i praktiken.

Det är inte marxistiskt att ha en statlig bank som hanterar och styr valutan. Det är ett krav för att kunna uppnå ett folkstyre. Eran brist på grundläggande kunskaper är skrämmande. Det Svenska skolsystem har misslyckats katastrofalt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon185723:

Det är inte marxistiskt att ha en statlig bank som hanterar och styr valutan. Det är ett krav för att kunna uppnå ett folkstyre. Eran brist på grundläggande kunskaper är skrämmande. Det Svenska skolsystem har misslyckats katastrofalt.

Waow.. Trevlig du är. Men okej, jag missförstod dig nog. Jag läste det som om du ville se ett system där banker inte påverkar. Då tänkte jag riksbanken inkluderad. Vilket du uppenbarligen inte menade. Ursäktar för det.
Jag gjorde dock inte jämförelsen med marxism i det syftet. Den jämförelsen var där för att visa på ett annat tankesätt som inte fungerar så bra i praktiken. Så, vi båda läste lite fel

Edit: Då köper jag nog ditt resonemang rakt av. Min poäng om decentraliserade alternativ kvarstår dock.

Permalänk
Inaktiv

Ett land där privata banker styr och reglerar valutan. Är ett land där ett fåtal privatpersoner trycker pengar för att stjäla från befolkningen. Ett system som inte hör hemma i en demokrati.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon185723:

Ett land där privata banker styr och reglerar valutan. Är ett land där ett fåtal privatpersoner trycker pengar för att stjäla från befolkningen. Ett system som inte hör hemma i en demokrati.

Det är förvisso ett flertal som lyckas tjäna på det bortom banksektorn också. Tror det är lite det som är motivationen till att inte ändra. De som kan läsa marknaden har möjlighet att vinna på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Ett land där privata banker styr och reglerar valutan. Är ett land där ett fåtal privatpersoner trycker pengar för att stjäla från befolkningen. Ett system som inte hör hemma i en demokrati.

Vilka är dessa "fåtal privatpersoner" som du ständigt återkommer till i dina resonemang?

Permalänk
Skrivet av anon185723:

En bank genererar inget värde. De lånar ut ändra människors pengar. Plus minus noll, inget värde genereras i det ekonomiska systemet. Banken kräver sedan värde i från lånetagaren i form av ränta. Räntan går som vinst till bankägarna.

Ränta är inte bara något som banker helt plötsligt har uppfunnit för att tjäna mer pengar för att sedan stoppa dessa pengar under madrassen, ränta är en viktig funktion i en fungerande ekonomi då det ger information om lånet. Ifall risken är stor på lånet så är räntan stor och ifall risken är liten så är räntan också mindre.

Sedan så konkurrerar diverse banker om att ge ut den lägsta räntan till kunderna och på så sätt så kan inte en bank ha en enorm ränta bara för att kunna tjäna mer pengar då den skulle som följd förlora kunder.

Skrivet av anon185723:

Ekonomisk tillväxt sker när människor berikar samhället. Till exempel när man säljer en tjänst eller skapar en produkt. Man skapar inte värde igenom att skapa sedlar. De nya sedlarna tar sitt värde ur de gammla.

Håller med dig mer eller mindre, syftade mer på ett nollsummespel i hela ekonomin.

Skrivet av anon185723:

I en demokrati så styrs valutan av staten. Den statliga banken trycker pengar och lånar ut vid behov. Varje gång staten trycker pengar så tar staten värde ur alla gammla sedlar. Värdet som staten tar från de gammla sedlarna spenderas på landets invånare. I form av trygghet, infrastruktur, välfärd m.m.

Staten tar systematiskt värde ur de som håller i de gammla sedlarna. Alla som håller i sedlarna betalar kort sagt för tillväxten i vårat land. Kapitalister kallar detta för stöld. Medans medborgare kallar detta för skatt.

Jag håller helt med på att staten medvetet drar ner värdet på kronan, riksbanken säger ju själva att de vill ha en inflation på 2% alltså att värdet på kronan ska sjunka med 2% per år. Så det är alltså en inflationsskatt skulle man kunna säga för att finanserna diverse skulder som staten har tagit på sig eller bara en ignorans för ekonomi.

Skrivet av anon185723:

Privata banker styrs inte av folket. De är en onödig mellanhand i vårat ekonomiska system. De generar inget värde till systemet. De tar dock värde och ger det till ägarna. Befolkningen får stå för riskerna och lösa ut dem vid varje krash. De privata bankerna är kort sagt en onödig mellanhand som parasiterar på våran befolkning.

Fast det är riksbanken som idag har monopolet på pengar i Sverige och privata sektorn förhåller sig bara till de spelregler som finns. Så att kritisera privata banker är bara helt fel i denna mening.

Skrivet av anon185723:

Det är ingen slump att staten blir fattigare och att arbetslösheten ökar i Sverige. Pengarna som tidigare gick till staten för att skapa tillväxt lämnar nu landet i privata fickor. Det är bara en fråga om när krashen kommer.

Då kanske man borde fråga sig varför pengarna lämnar landet? Att skylla det på girighet skulle jag säga är ett dåligt argument eftersom att girighet har alltid funnits. Det kanske är artificiella saker som staten gör så att pengarna lämnar landet?

Visa signatur

-

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Vilka är dessa "fåtal privatpersoner" som du ständigt återkommer till i dina resonemang?

Ägarna av den privata banken är ett fåtal i den stora massan. En privat bank är privat för att den inte ägs och styrs av staten.

De som äger banken har makten över pengarna som sätts in. I en demokrati så ger man inte makten över folkets pengar till ett par riskkapitalister. Den makten hör till folket som satte in pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCoLdSniPer:

Då kanske man borde fråga sig varför pengarna lämnar landet? Att skylla det på girighet skulle jag säga är ett dåligt argument eftersom att girighet har alltid funnits. Det kanske är artificiella saker som staten gör så att pengarna lämnar landet?

Det är dessutom inte sant att staten blir fattigare och att arbetslösheten ökar. Statsskuldens andel av BNP är idag mindre än hälften av vad den var under bankkrisen på 90-talet och arbetslösheten går i själva verket ner just nu och inte upp (så länge man inte tittar specifika grupper, som "nysvenskar", men där är problematiken snarare en annan, främst att gruppen som räknas som arbetssökande har ökat).

Sen är båda dessa mätetal rätt trubbiga, och kan i förenklade resonemang användas för att bevisa det mesta, det handlar bara om att plockar ut den data som stödjer den tes man vill framföra. Sen beror det så klart på vilken tidsperiod man väljer att titta på.

Lite intressanta länkar för den som vill dra egna slutsatser baserade på fakta:

http://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/samhallet...
https://www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/statsskulden/Fakta_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Ägarna av den privata banken är ett fåtal i den stora massan. En privat bank är privat för att den inte ägs och styrs av staten.

Men vilka är då dessa fåtal privatpersoner som du hänvisar till? Är det dom dryga 4 miljoner pensionssparare som via AMF äger en stor del av flera svenska storbanker? Eller de 2,3 miljoner pensionssparare som gör det via Alecta? Eller dom via Folksam? Eller dom via AP-fonderna?

Storägare Swedbank

Storägare SEB

Storägare Nordea

Eller är det dessa du pratar om?

Permalänk
Skrivet av improwise:

Det är dessutom inte sant att staten blir fattigare och att arbetslösheten ökar. Statsskuldens andel av BNP är idag mindre än hälften av vad den var under bankkrisen på 90-talet och arbetslösheten går i själva verket ner just nu och inte upp (så länge man inte tittar specifika grupper, som "nysvenskar", men där är problematiken snarare en annan, främst att gruppen som räknas som arbetssökande har ökat).

Sen är båda dessa mätetal rätt trubbiga, och kan i förenklade resonemang användas för att bevisa det mesta, det handlar bara om att plockar ut den data som stödjer den tes man vill framföra. Sen beror det så klart på vilken tidsperiod man väljer att titta på.

Lite intressanta länkar för den som vill dra egna slutsatser baserade på fakta:

http://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/samhallet...
https://www.riksgalden.se/sv/omriksgalden/statsskulden/Fakta_...

Min frågeställning var mer som kritik mot fxfighters tänkande. Och absolut i Sverige så är arbetslösheten relativt låg men det säger inte allt, man borde även kolla på vilka jobb som finns i en ekonomi och inte bara antalet i förhållande till befolkningen.

Visst Sverige har idag en låg statsskuld jämfört med andra länder men ifall vi tittar på den totala skulden i Sverige i förhållandet till befolkningen så är vi extremt skuldsatta(2014).

Även BNP per capita växte ingenting mellan 2007 - 2014 dock så börjar den ticka upp nu.

http://www.di.se/artiklar/2015/9/16/sverige-i-lanetoppen/
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Hushallens-ekonomi/H...
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/BNP-per-cap...

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCoLdSniPer:

Min frågeställning var mer som kritik mot fxfighters tänkande. Och absolut i Sverige så är arbetslösheten relativt låg men det säger inte allt, man borde även kolla på vilka jobb som finns i en ekonomi och inte bara antalet i förhållande till befolkningen.

Visst Sverige har idag en låg statsskuld jämfört med andra länder men ifall vi tittar på den totala skulden i Sverige i förhållandet till befolkningen så är vi extremt skuldsatta(2014).

Även BNP per capita växte ingenting mellan 2007 - 2014 dock så börjar den ticka upp nu.

http://www.di.se/artiklar/2015/9/16/sverige-i-lanetoppen/
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Hushallens-ekonomi/H...
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/BNP-per-cap...

Jag var lite slarvig i mitt citat, min faktagranskning var främst riktad mot den som kom med påståendena och inte mot dig. Men som sagt, detta är trubbiga verktyg och kan egentligen fås att visa lite vad som helst beroende på vad man är ute efter.

Det viktiga är väl att man kan hänvisa till fakta när man gör påståenden och inte bara kommer med sånt som låter bra men som egentligen är "alternative facts".

Skuldsättning är överlag knepigt, har man en miljon i skuld på något som är värt 5 miljoner, har man då 4 miljoner i förmögenhet? Det beror så klart på vad det man har i tillgångar är värt den dagen man säljer det.

Permalänk
Medlem

"Guld är värdefullt för att människor tycker det är snyggt"

Jojo, för människor kommer ju aldrig ändra åsikt om vad som är snyggt eller inte.

Guld är enbart värdefullt därför att människor vill ha det, det har inget inbyggt värde. Sett till produktiva användningsområden så är guld en ovanligt värdelös metall och det är först nu i modern tid som man faktiskt hittat en vettig användning för guld som korrosionsfria kontakter, men en bråkdel av vår nuvarande guldproduktion skulle täcka det behovet.

Permalänk
Inaktiv

Det stora problemet med dagens banksystem är att de privata bankerna går in i ditt bankfack och tar dina pengar. Dessa pengar lånar de privata bankerna ut mot ränta. Krashen kommer när folket ska ta ut pengarna som inte längre finns kvar på deras konton. Den enda räddningen för insättarna är att staten betalar in pengarna som försvan. Dessa räddnings pengar tar staten direkt ur folkets plånböcker.

I en fungerande demokrati så äger staten bankerna. Folket har där med kontroll över bankerna som förvaltar deras ägendom. Istället för att ta pengarna ur ditt bankfack så lånar staten ut sina egna pengar. Pengar som staten tar i form av skatt. All vinst som den statliga banken gör går till folket. Folket röstar fram företrädare var fjärde år som spenderar all vinst och skatt på tillväxt i hemlandet.

Dagens bubbelekonomi följt av krascher är kort sagt ett resultat av de privata bankernas stöld från insättarna.

Permalänk
Skrivet av Halvmånen:

"Guld är värdefullt för att människor tycker det är snyggt"

Jojo, för människor kommer ju aldrig ändra åsikt om vad som är snyggt eller inte.

Guld är enbart värdefullt därför att människor vill ha det, det har inget inbyggt värde. Sett till produktiva användningsområden så är guld en ovanligt värdelös metall och det är först nu i modern tid som man faktiskt hittat en vettig användning för guld som korrosionsfria kontakter, men en bråkdel av vår nuvarande guldproduktion skulle täcka det behovet.

Du kan inte påstå att guld är en onödig metall bara för att den inte användes inom industrin tidigare. Ifall någon tycker om guld så är den inte onödig längre och speciellt inte i modern tid när den används mycket inom industrin. Guld har ett värde i sig eftersom att det är en fysisk metall med bra egenskaper, en sedel har också ett värde i sig och det är att det är en papperslapp som möjligtvis går att använda för att starta en eld.

Att guld är fint och kan hålla i en lång tid är ett bra argument skulle jag vilja påstå samt att guld har använts som pengar i flera tusen år i olika kulturer.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCoLdSniPer:

Du kan inte påstå att guld är en onödig metall bara för att den inte användes inom industrin tidigare. Ifall någon tycker om guld så är den inte onödig längre och speciellt inte i modern tid när den används mycket inom industrin. Guld har ett värde i sig eftersom att det är en fysisk metall med bra egenskaper, en sedel har också ett värde i sig och det är att det är en papperslapp som möjligtvis går att använda för att starta en eld.

Att guld är fint och kan hålla i en lång tid är ett bra argument skulle jag vilja påstå samt att guld har använts som pengar i flera tusen år i olika kulturer.

Nu är poängen att ingenting har ett absolut värde, värdet är bara vad köparen anser att det är värt. Om ingen kan/vill/har råd att köpa guld så är det plötsligt inget värt. Historiskt värde ökar möjligen förtroendet för att det ska vara något värt även i framtiden, men som sagts tidigare så är det en fråga om förtroende. Försvinner bilden av att guld är en trygg investering så kommer majoriteten av värdet att raderas snabbt.