Ska på bröllop i framtiden. Vad är en bra present till de som redan kan köpa det de vill ha?

Permalänk
Medlem

Ska på bröllop i framtiden. Vad är en bra present till de som redan kan köpa det de vill ha?

Hallå!

Jag ska på bröllop. Det är lång tid kvar men jag kan lika gärna börja planera lite nu för det är lätt hänt att man glömmer bort och sedan får för tight med tid för att göra något bra beslut vad gäller bröllopspresent. Min fråga är enkel men med mest troligt svårt svar!

Vad kan man ge ett par som har det bra ställt och kan köpa det de vill ha i alla fall?

Lite fakta: Jag tror jag ska sikta på ca 1000-1500 sek, tänkte ge barnen något litet också så det blir någon 500 där redan. Jag är student så kan inte lägga hur mycket som helst på en present. Jag tycker väldigt mycket om dom. Dom blir ca 35 år. De gillar att resa och äta god mat. De har 2 barn, 1 ca 3-4 basst och den andra en liten liten parvel. De bor i södra Sverige, nära till Danmark. Kvinnan gillar att laga mat och karln gillar en del prylar och design.

Presentkort är ju ett säkert kort, +1 i pun, men känns inte så roligt att ge då det är så himla könlöst eller vad man ska kalla det. En ost & charkkorg samt öl från Jämtland, där jag är ifrån, gav jag dom på ett 30-årskalas redan så vill inte ge samma sak igen. Skulle gärna gett någon pryl men tror det är svårt att hitta något som båda gillar som inte är ovanför min budget. Har funderat på att ge om en rejäl, bra, och snygg kökskniv, typ Global, finns dock risk att de redan börjat samla på en uppsättning av något annat märke så vet inte hur bra det skulle slå. Kanske en uppsättning lyxiga skärbrädor, eller är det tråkigt?

Jag skulle verkligen uppskatta lite idéer. Skriv gärna något du tänker på oavsett vad det kan vara, det kan ge mig en tanke som kanske leder fram till något även om tipset är galet så att säga.

Mvh / euro

Permalänk
Medlem

en tjock riktigt fin skärbräda i trä är ju aldrig fel imo! kniv är lite som du sa att dom kanske redan kör med en serie! själv kör jag med victorinox knivar och är mer nöjd med dom än vad jag är med global

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte ett lammskinn då jag är från Gotland. Du kanske kan köpa något som kommer där du är ifrån?

Permalänk
Medlem

Kolla om de inte har en bra lista hos någon som man kan checka av.

Stockholmare brukar älska NK lista men osäker på hur det ser ut i den södra delen av Sverige.

Permalänk
Avstängd

Köp en eller två flaskor riktigt fint vin om de nu gillar den biten. Bygg sen en snygg låda att stoppa in det i med information att det tidigast får öppnas på deras 10-åriga bröllopsdag.
Lägg också i något lite roligt och tänkvärt meddelande från de andra gästerna på bröloppet, kanske be dem skriva hur de tror att livet är för paret om 20 år.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog ge ett kuvert med pengar & gratulationskort + en fin flaska vin. Brukar uppskattas (såvida paret i klarhet skriver att de inte vill ha pengar) då det oftast spenderas på smekmånaden.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Går att beställa skärbrädor i trä med egen design.

Typ

Kanske med deras nu gemensamma efternamn på undersidan?

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Orrefors har ju mycket fina produkter annars, vinkaraf? Nån snygg skål? Champange glas?
Du får de dessutom graverade med tex bröllpsdagen eller något annat snyggt.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

En bröllopsbägare kanske? http://k-m.se/visa-alla-produkter/brollopsbagare/ Just den här fans inte i lager men den visar vad jag menar. De bröllop jag sett den dyka upp på har den varit en uppskattad present, vill man kan man gravera in namnen och bröllopsdatumet också...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Pengar.

Må låta tråkigt men oavsett hur bra fantasi du har så brukar en kassa uppskattas mer, då kan de resa, köpa tvättmaskin eller vad de nu faktiskt behöver göra istället för bakmaskiner, knivar, skärbrädor och som de egentligen inte har något direkt behov av.

Har själv aldrig gift mig men syskonen och vänner som gjort det har i efterhand alltid bekräftat detta och ångrat att de fick glassmaskiner och skålar istället.

Bara mina 2 ören ( som efter avrundning är värt 0kr )

Permalänk
Medlem

En "upplevelse" är ofta väldigt uppskattad och kan ibland vara ett minne för livet. Som exempel en tur i en luftballong, över din budget i detta fall men kanske detta kan väcka annan ide.
Om du vet vart de skall på bröllopsresa sp kanske du kan ordna med någon "specialare" till deras hotellrum, osv.

Permalänk
Inaktiv

Ett konstverk. En tavla som du tror passar deras hem och stil. Gärna gjord av någon lokal konstnär eller med någon sorts relation till deras liv.

Permalänk
Medlem

En flaska eller 2 av valfri dyr whisky, cognac osv brukar ju vara ett säkert val.
Dock så ganska vanligt, annars försök vara unik i dina presenter.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Pengar.

Må låta tråkigt men oavsett hur bra fantasi du har så brukar en kassa uppskattas mer, då kan de resa, köpa tvättmaskin eller vad de nu faktiskt behöver göra istället för bakmaskiner, knivar, skärbrädor och som de egentligen inte har något direkt behov av.

Har själv aldrig gift mig men syskonen och vänner som gjort det har i efterhand alltid bekräftat detta och ångrat att de fick glassmaskiner och skålar istället.

Bara mina 2 ören ( som efter avrundning är värt 0kr )

Men TS skrev ju att pengar är inte en fråga för dem, att de har det bra ställt, och kan köpa sig i princip vad de vill.

Antar att TS är ute efter en gåva som inte är överflödig, vilket är svårt då paret redan kan införskaffa sig vad de nu än önskar. Tycker vissa av tipsen ovan är bra, kanske något som en av dem använder mer, men som ändå gynnar dem båda, som skärbrädan.

Permalänk
Medlem

Bygg ett photobooth med en raspberry pi och ladda upp bilderna till en server som en projektor kan visa bilderna från. Slår flera flugor i samma smäll:
*Billig(projektorn kan ju bli dyr, kanske kan låna av någon?)
*Kul grej som alla på festen kommer prata om.
*Bilder till brudparet som minne av det hela!

Rekommenderar inte köksgrejer eller porslin. Hatar att få sånt när man har sina samlingar redan. Blir bara mer skräp att trycka in någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Pengar.

Må låta tråkigt men oavsett hur bra fantasi du har så brukar en kassa uppskattas mer, då kan de resa, köpa tvättmaskin eller vad de nu faktiskt behöver göra istället för bakmaskiner, knivar, skärbrädor och som de egentligen inte har något direkt behov av.

Har själv aldrig gift mig men syskonen och vänner som gjort det har i efterhand alltid bekräftat detta och ångrat att de fick glassmaskiner och skålar istället.

Bara mina 2 ören ( som efter avrundning är värt 0kr )

Personligen tycker jag att en gåva kan vara något mer än pengar. Något som varar längre (vas, skärbräda, etc) kan finnas kvar i hushållet många år fram i tiden och varje nyttjande kan ge möjlighet till en liten tillbakablick. Jag gifte mig för åtta år sedan och har bl.a. några ittala-vaser därifrån. De används sällan och tar upp plats men jag hade inte velat byta ut dem mot pengar.

Jag anser att en bra gåva ska avspegla både givare och mottagare, en bröllopspresent är inte betalning för kuvertpriset.

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sca:

Personligen tycker jag att en gåva kan vara något mer än pengar. Något som varar längre (vas, skärbräda, etc) kan finnas kvar i hushållet många år fram i tiden och varje nyttjande kan ge möjlighet till en liten tillbakablick. Jag gifte mig för åtta år sedan och har bl.a. några ittala-vaser därifrån. De används sällan och tar upp plats men jag hade inte velat byta ut dem mot pengar.

Jag anser att en bra gåva ska avspegla både givare och mottagare, en bröllopspresent är inte betalning för kuvertpriset.

Det är lite av min poäng, du anser att det är så, jag skulle säkert tänka "Fan nu har de hittat någon jävla glasskål på rea, och jag kommer aldrig ta fram den ur skåpet".

Fast det vet man ju inte och det blir skitjobbigt om 3-4 personer nu bestämde sig för att köpa en skål, kniv eller skärbräda, man får ju bli kock på heltid för att ha någon användning för prylarna.

Vänder man på det och paret får ihop t.ex. 20k till en valfri resa, de åker till Tahiti or whatever och upplever en drömresa, minne för livet.

Finns många argument, jag säger inte att något av dem är absolut bästa alternativet men finns för-/nackdelar med alla varianter

Permalänk
Medlem

Kör med min variant som jag använt många, många gånger: köp en snygg extern hårddisk typ en LaCie Porsche Design Mobile Drive.

När de väl fattat vad det är de fått så är det bara att ta emot alla tack.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Har inte läst alla svar, men en kompis var på bröllop för några veckor sedan. Han köpte 2 vinglas med deras namn samt datum graverat Det paret blev väldigt glada, kostade inte så mycket heller. Vet dock inte var han beställde ifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Jag gifte mig nyligen och de absolut mest uppskattade gåvorna var dels en målad tavla med motiv från våra liv. Tror det spränger budgeten om det är den storleken vi fick (stoor) men något mindre kanske går.

Billigare och enklare, men också jätteuppskattat, var att vi fick 5st vin att öppna på 1-5:e bröllopsdagen. Jättekul att ha på hyllan och tänka på och något att minnas med år efter år. De hade fått hjälp av någon på bolaget att plocka ut viner som skulle passa för olika lång lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Kör med min variant som jag använt många, många gånger: köp en snygg extern hårddisk typ en LaCie Porsche Design Mobile Drive.

När de väl fattat vad det är de fått så är det bara att ta emot alla tack.

Må säga vad man vill om designermärken, prisvärda eller inte. Porsche Design för många riktigt stiliga saker och deras samarbete med LaCie är inget man direkt skulle skämmas ha stå framme på skrivbordet

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har denna och den är fet på alla möjliga sett
https://bagarenochkocken.se/koksknivar/skarbrador/skagerak-sk...

Visa signatur

Lite go musik att njuta av medans du sitter och slö surfar :)
https://www.youtube.com/watch?v=KnX1QXroAss

Permalänk
Medlem

@hypermode:

Köpte nyligen detta som bröllops present

http://www.kristallshopen.se/brollopsdagar.php

så kan du göra så att de graverar in bröllops parets namn etc
kostar inte skjortan heller.

Väldigt fint samt minnesvärt!

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Har inte läst alla svar, men en kompis var på bröllop för några veckor sedan. Han köpte 2 vinglas med deras namn samt datum graverat Det paret blev väldigt glsda, kostade inte så mycket heller. Vet dock inte var han beställde ifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan göra många klipp på sidor som www.royaldesign.se och liknande sidor, har dock själv endast använt mig av dom.
Har köpt en del glas därigenom åren, både öl och vinglas. Kan varmt rekommendera.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Om man är en sådan som har allt och köper något om en vill ha något så skulle jag säga att ett gåvobevis till lämplig välgörenhet hade vart uppskattat. Morsan kommer ha megafest nu när hon blir 50, men hon har allt, så hon har bett folk att skänka pengar till autismförbundet (pga brorsan). En ide

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Inaktiv

Ge dom nånting mer genuint som dom kommer få användning för.

Ett brev som du skriver "öppnas om 1år". Skicka med cash till en Bag in box till henne och en Whisky till honom, och sen ett kort till en bra Parterapeut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Må säga vad man vill om designermärken, prisvärda eller inte. Porsche Design för många riktigt stiliga saker och deras samarbete med LaCie är inget man direkt skulle skämmas ha stå framme på skrivbordet

Porsche Design plus LaCie = Win, Win.

Min 5big NAS Pro ihop med ett par 4TB LaCie Porsche Design Desktop Drive och skrivbordet är räddat.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Porsche Design plus LaCie = Win, Win.

Min 5big NAS Pro ihop med ett par 4TB LaCie Porsche Design Desktop Drive och skrivbordet är räddat.

http://i.imgur.com/nVuS2XT.jpg

Lite hårdvaru prOn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Lie Nielsen hyvel, vinkelhake av finare snitt, Starrett mätklocka el. skjutmått, stämjärnsset, Fluke multimeter. En liten uppmuntran att göra något.

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på en upplevelse, Även om man redan gjort något så är det nästan alltid spännande att göra igen

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz