Permalänk

Macbook köpråd

Hej!
Vill börja med att säga att jag Behöver inte höra att Apple är överprisade och det är bättre att köpa PC.

Jag har nyligen köpt en MacBook PRO 13 inch 128 ssd för ca 15000. Såg nu att dem har den bättre 13 inch varianten med 512 ssd och touchbar på utförsäljning hos Elgiganten för ca 17500. Såg dock att dem det var utförsäljning på var den gamla modellen med intel iris 550 medans den jag köpte var av den nya modellen med intel iris plus 640.

Min fråga är alltså om det är värt att utnyttja öppet köp och istället köpa den "bättre modellen". Är medveten om att man får mer med bl.a. Touchbar och större hårddisk om jag byter men samtidigt är det ju en äldre modell med äldre generationen integrerad grafik.
Datorn kommer främst att användas till studier men vill gärna kunna spela (ingen speldator, jag vet!!!) en tradig söndag om jag känner för det.
Det är alltså dessa två det gäller:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Som ni kanske märker är jag inte speciellt duktig på datorer så ni får ursäkta om jag år efterbliven. (:
Tack på förhand.

Permalänk
Skrivet av zackfabretto:

Min fråga är alltså om det är värt att utnyttja öppet köp och istället köpa den "bättre modellen". Är medveten om att man får mer med bl.a. Touchbar och större hårddisk om jag byter men samtidigt är det ju en äldre modell med äldre generationen integrerad grafik.
Datorn kommer främst att användas till studier men vill gärna kunna spela (ingen speldator, jag vet!!!) en tradig söndag om jag känner för det.

Jag skulle avråda dig råda dig från det. Det är mer värt att behålla den du har och köpa en större SSD separat. Eftersom att du inte ska spela på den behöver du inte bättre och snabbare (om du inte upplever din som slö).

Från tidigare erfarenhet märkte jag att TouchBar:n knappt användes som tänkt, den blev liksom lite bortglömd efter en vecka eller två. Det är min egna erfarenhet.

Det är alltid trevligt med nyare prylar dock!

Visa signatur

Gaming: i7-8700K | GTX 1080Ti | 16GB | 650w | 512GB| Win10
Laptop: MacBook Pro 13,3" | 8GB | 240GB | OSX

Citera för svar!

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av TheWetell:

Jag skulle avråda dig råda dig från det. Det är mer värt att behålla den du har och köpa en större SSD separat. Eftersom att du inte ska spela på den behöver du inte bättre och snabbare (om du inte upplever din som slö).

Från tidigare erfarenhet märkte jag att TouchBar:n knappt användes som tänkt, den blev liksom lite bortglömd efter en vecka eller två. Det är min egna erfarenhet.

Det är alltid trevligt med nyare prylar dock!

Jag håller med dig i det mesta. Men det är mig veterligen inte möjligt att byta SSDn i nyare Macbooks. Eller åtminstone inte alls lika enkelt som i de äldre. De sitter väl limmade tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Det faktum att du tänkt tanken och får mycket större SSD för nästan inga extra pengar (allt är relativt) gör att jag utan tvekan skulle byta.

Din andra länk fungerar förresten inte så vet inte exakt vad du jämför.

Permalänk
Medlem

Jag hade bytt, 128GB är trångt och prestandaskillnaderna är minimala.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av zackfabretto:

Hej!
Vill börja med att säga att jag Behöver inte höra att Apple är överprisade och det är bättre att köpa PC.

Jag har nyligen köpt en MacBook PRO 13 inch 128 ssd för ca 15000. Såg nu att dem har den bättre 13 inch varianten med 512 ssd och touchbar på utförsäljning hos Elgiganten för ca 17500. Såg dock att dem det var utförsäljning på var den gamla modellen med intel iris 550 medans den jag köpte var av den nya modellen med intel iris plus 640.

Min fråga är alltså om det är värt att utnyttja öppet köp och istället köpa den "bättre modellen". Är medveten om att man får mer med bl.a. Touchbar och större hårddisk om jag byter men samtidigt är det ju en äldre modell med äldre generationen integrerad grafik.
Datorn kommer främst att användas till studier men vill gärna kunna spela (ingen speldator, jag vet!!!) en tradig söndag om jag känner för det.
Det är alltså dessa två det gäller:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Som ni kanske märker är jag inte speciellt duktig på datorer så ni får ursäkta om jag år efterbliven. (:
Tack på förhand.

Jag hade utan tvekan lämnat tillbaka din dator och köpt den med touchbar istället!

Visa signatur