Hur länge kan vi människor egentligen fortsätta leva som vi gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Problemet är mat. Särskilt kött. I takt med att levnadsstandarden ökar globalt och folk får mer stålars vill de också käka mer kött.

Inom industriellt storskaligt jordbruk finns det ingen (allvarligt menad) långsiktig hållbarhetsplan.

Edit: Och sysselsättning. Vad fan ska alla göra när robotarna tagit över?

Insekter propageras det väl rätt hårt för?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nestor:

Så var ska vi odla maten?
Vilka ska arbeta i detta nya jordbruk?
Och varifrån kommer diesel till jordbruksmaskinerna?
Var ska konstgödsel produceras?

Mat går att odla på olika ställen efter säsong. Har vänner som odlat potatis på sin balkong i Sthlm. I Sverige finns det en del mark som ligger i träda, för det är mer ekonomuskt att få EU-bidrag än att nyttja marken. Skulle människor sluta med att vara så snåla när det kommer till mat, så skulle flera kunna leva på att vara bonde i Sverige.

Vem som helst skulle kunna jobba med lantbruk, bara man är kapabel till kroppsarbete eller inte ser det som något slags lågstatusjobb. Men det sista är väl det största problemet, människor vill tjäna mkt pengar på så liten insats som möjligt. Helst att kågon annan gör jobbet.

Varför måste jordbruksmaskiner drivas med diesel? Driv utveckling mot elkraft eller något annat.
Konstgödsel behövs inte om man bedriver växelbruk, dvs ändrar grödorna från år till år. Så att man inte urlakar marken såsom storskalig jordbruksindustri gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Märkligt resonemang. Hur sugen är du på att vara den första att dö? Antagligen lika sugen som alla andra, med andra ord, gärna sist, om inte näst sist är mer optimalt...

Hur då menar du? Jag kommer dö precis som alla andra. Jag är inte för att döda människor. Jag är för att inte göra flera människor.

https://en.wikipedia.org/wiki/Voluntary_Human_Extinction_Move...
http://www.vhemt.org/
https://en.wikipedia.org/wiki/Antinatalism

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Mat går att odla på olika ställen efter säsong. Har vänner som odlat potatis på sin balkong i Sthlm. I Sverige finns det en del mark som ligger i träda, för det är mer ekonomuskt att få EU-bidrag än att nyttja marken. Skulle människor sluta med att vara så snåla när det kommer till mat, så skulle flera kunna leva på att vara bonde i Sverige.

Vem som helst skulle kunna jobba med lantbruk, bara man är kapabel till kroppsarbete eller inte ser det som något slags lågstatusjobb. Men det sista är väl det största problemet, människor vill tjäna mkt pengar på så liten insats som möjligt. Helst att kågon annan gör jobbet.

Varför måste jordbruksmaskiner drivas med diesel? Driv utveckling mot elkraft eller något annat.
Konstgödsel behövs inte om man bedriver växelbruk, dvs ändrar grödorna från år till år. Så att man inte urlakar marken såsom storskalig jordbruksindustri gör.

Angående mark så vet jag en liten bonde (bisyssla utöver sitt vanliga jobb) som inte odlar på en bit av ca 15x15m eftersom att om han gör det så får han inget bidrag alls, vilket innebär stor förlust i så fall. Hemskt.

Själv brukar jag odla så mycket som möjligt men har bara en liten balkong så det är inte optimalt, men lite tomater, jordgubbar o liknande kan man ha, så slipper man köpa det sen (de smakar ju gott jämförts med importerna från vissa länder som kan vara helt smaklösa.)

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Vi måste verkligen minska på köttkonsumtionen i väst, kanske till och med sluta helt.

Det senare händer inte. Jag agerar motvikt till vegetarianerna, och äter nästan inga grönsaker, frukter, bär eller nötter. Iofs inte saker från havet i heller. Potatis, pasta, ibland ris, och kött. Mycket kött. Det är en bra måltid.

Skrivet av Nestor:

Så var ska vi odla maten?

Det är ingen hemlighet att framtidens farmar kommer byggas på höjden, som vilket parkeringshus som helst. I stor utsträckning kommer det vara hydroponic, eller aquaponic-system, och platsbesparingarna som kan göras är helt enkelt enorma. Men det kostar.

Skrivet av Nestor:

Vilka ska arbeta i detta nya jordbruk?

Samma arbetare som arbetar i alla andra industrier vid det laget. Det mesta kommer vara helt automatiserat, ett fåtal människor kommer fortfarande arbeta med service, underhåll, och utveckling, men de flesta kommer ägna dagarna åt fritidssysslor.

Skrivet av Nestor:

Och varifrån kommer diesel till jordbruksmaskinerna?

Diesel? Nå, om "flytande drivmedel" i någon form är attraktiva, kommer man syntisera dem, men det mesta kommer vara elektriskt, och bio-energi från odlingarna, som eldas, eller rötas och sedan eldas.

Skrivet av Nestor:

Var ska konstgödsel produceras?

På samma sätt som man gör i dag, inbillar jag mig. I större skala, förvisso, men det som krävs där är primärt el.

Skrivet av crew seven:

Människor måste börja ta ansvar inse att det finns andra runt om dig istället för att slänga din donken-påse i naturen så kan du faktiskt bära den i handen till nästa papperskorg så jobbigt är det inte.

Här håller jag med fullständigt. Jag var på "donken" för någon vecka sedan, och hamnade i driven bakom en BMW. Fin, välputsad 2 tvåsitsig maskin. En äldre herre bakom ratten, en äldre dam på passagerarstolen. De beställde tydligen en milkshake, för när vi körde där ifrån fick jag merparten av den på min vindruta. Damen hade antagligen inte gillat smaken, och kastade helt sonika ut hela rasket genom rutan. Det går inte att skylla på "respektlöst invandrar pack" som jag så ofta får höra i samband med just nedskräpningsfrågor, och inte heller att "ungdomar i dag har ingen respekt för..." Det är helt enkelt nonchalans, och finns i alla kategorier, oavsett inkomst, samhällsklass, och status.
Hade det inte varit för att milkshaken hamnade på min vindruta, utan den hade klarat sig hel och landat på marken, så hade jag antagligen stannat, plockat upp den, kört ikapp dem, och hivat in den på kärringen... Antagligen bäst så här. Min bil är antagligen lättare att tvätta utvändigt, än BMW'n är invändigt... Men jag var "rätt förbannad" när det hände.

Skrivet av Json_81:

Om du bor i Helsingborg som det står finns det massor i din del av landet.

Var då?

Skrivet av lappen81:

sen har vi värphönor som föds upp med skit som vi äter och när hönan har värpt färdigt (efter cirka 1.5 år) gasan dom ihjäls och bränns upp, istället för att ta tillvara till kötet eller slaktresterna för att göra buljong. Allt för produktionen och kostnaden så att vi ska få billigare skit kött (oavsett om det är eco eller inte)

Sanningen här är väl att ca hälften av värphönsen går till slakt och matproduktion, resten bränns, eller rötas, och kommer åtminstone till nytta som bio-energi. Varför? För att vi helt enkelt behöver dubbelt så många värphöns för att producera alla ägg vi vill ha, än vad matindustrin klarar av att konsumera i dagsläget.
En variant där är ju att alla grönsaksätarna slutar äta ägg, eller börjar käka höns.

Skrivet av Molgorain:

Skulle människor sluta med att vara så snåla när det kommer till mat, så skulle flera kunna leva på att vara bonde i Sverige.

Rätt många snålar av nödtvång. Vi har stora skillnader i ekonomi i det här landet. Jag själv är ett halvkasst exempel på "fattigdom", och lever under EU's norm för fattigdom. Det går ingen större nöd på mig, men om matkontot ska kosta 10-20% mer, för att jag ska handla klimatsmart, miljövänligt, och närproducerat, så får jag sluta leva. Och det finns inte direkt några onödiga utgifter att ta av, jag krökar, och rökar inte, tar inte droger, käkar inte chips o godis, dricker inte läsk, och har inte köpt ny elektronik sedan 2011... Det börjar bli dags med en ny dator, men den ska nog klara sig... ett tag till. Hopas jag. Budgeten saknas liksom, för att bygga något... vettigt.

Skrivet av Molgorain:

Konstgödsel behövs inte om man bedriver växelbruk, dvs ändrar grödorna från år till år. Så att man inte urlakar marken såsom storskalig jordbruksindustri gör.

Fast det är inte heller hela sanningen. Visst hjälper det, men tillgången på naturgödsel är inte så stor att det täcker hela behovet, så vi kommer inte från att någon, kommer fortfarande vara tvungen att konstgödsla. Det är inte ett problem, om vi bara kan förse tillverkarna med miljövänlig el.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Något här kanske?
http://www.gardsbutiker-skane.se/kott.php

Har bekanta i Örkeljunga och de har inga problem att få tag på närproducerat.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag bor i den världen Avatar finns när jorden har slut på allt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Odlat och utvalt har grönsaker. "vanligt" kött har jag aldrig sett där, möjligen ägg.
Backagården i RAUS, har (säkert fint) svindyrt nötkött, av halvexotiska nötkreatur, och periodisk grisslakt. Jag äter gris mer än i november är jag rädd... De har aldrig haft något griskött till mig, men ägg har jag köpt där.
GoaGård hade jag ingen aning om, och får undersöka. Allt annat är mer än 3 mil tur och retur, och jag börjar få svårt att se varken miljönytta, eller ekonomi i det. Jag går normalt 300 meter för att handla, eller kör in om när jag passerar maxi. Både av ekonomiska skäl, men även miljönytta.

Skrivet av Json_81:

Har bekanta i Örkeljunga och de har inga problem att få tag på närproducerat.

Möjligt att det fungerar bättre längre ut från stadsmiljön. Det finns helt enkelt få gårdar i städer. De som finns här nere, odlar växter, inte föder upp boskap.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Onsdagen den 2:e augusti tog jordens resurser slut för det här året och för att matcha vår ökade konsumtion skulle jorden behöva vara 1,7 gånger större.

Visst är det alltid lika roligt att läsa sånt här? Nej faktiskt inte och i år inföll dagen 6 dagar tidigare än förra året.

Sett till statistiken blir det bara tidigare och tidigare för varje år:

1986: 31 december
1987: 19 december
1990: 7 december
1995: 21 november
2000: 1 november
2005: 20 oktober
2010: 21 augusti
2015: 13 augusti

Framtiden ser inte ljus ut och man blir ständigt påmind varje dag i någon slags form över om hur vår situation ser ut vilket skapar ångest.
För varje dag som går gör vi världen till en sämre plats att leva på och det märks verkligen när man är ute.

Under mina snart 32 levda år har jag gått från stark tro till att saker och ting kan bli bättre till att ha förlorat hoppet helt.

Om 30 år kommer det att finnas mer plast i haven än vad det finns fisk, hur skicket på övriga planeten ser ut vill jag inte ens tänka på.

Tänker på Påskön och vad som hände där när alla resurser tog slut, är väl inte helt otänkbart att hela planeten går samma öde tillväga i slutändan.

Försöker göra förbättringar, bidra och konsumera mindre men det känns ändå hopplöst.

Kan vi någonsin vända, få bukt på problemen? Eller ska vi fortsätta gräva vår egna grav?

Det är så att vi måste sluta leva över våra tillgångar. Men det får man inte säga i det här jävla landet utan att höra att "Jaha, så du lever i en trälåda och donerar allt du tjänar varje månad då eller?? MMMM vad GOTT DET ÄR MED KÖTT!!!" typ... Tro fan det går åt helvete när folk är så satans egotrippade och tror att allt är svart eller vitt. Suck.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Sanningen här är väl att ca hälften av värphönsen går till slakt och matproduktion, resten bränns, eller rötas, och kommer åtminstone till nytta som bio-energi. Varför? För att vi helt enkelt behöver dubbelt så många värphöns för att producera alla ägg vi vill ha, än vad matindustrin klarar av att konsumera i dagsläget.
En variant där är ju att alla grönsaksätarna slutar äta ägg, eller börjar käka höns.

En variant är ju att alla slutar köpa skitkött (det inkluderar eco) och försöker hitta bra kött då kanske vi får grass fed men lycka till med det i Sverige. Istället för att sluta äta ägg kanske vi skulle sluta föda upp kycklingar bara för mat och försöka få konsumenterna att köpa höna istället. Grassfed finns i andra länder så vi ligger efter (men som vanligt tror vi att vi ligger långt före alla andra i allting)

Istället för att bränna hönorna hade man kunnat göra buljong men den medvetna konsumenten i sverige verkar ju tycka att en ekologisk torkad tärning med smakförstärkare och konserveringsmedel är nyttigt. Eller att en ekologisk köttbit där köttet har tappat 50% av omega 3 pg av kosten.

Jag tycker alltså att man bör undvika den typen av kött och fisk som säljs i butiker idag och fråga efter grass fed eller vild fisk från giftfria hav, gäller både kött, ägg, mejeriprodukter. Vad djuret äter är lika viktigt som djurhållningen

Allt detta innebär antagligen en mycket högre prislapp, samtidigt får vi nyttigare mat och gladare djur. Sen måste man hålla koll på allt annat skit bättre att förbjuda GMO och kemikalier när vi ändå håller på så fort man går in i en butik är det giftfria grönsaker och naturligt kött.

https://www.amazon.com/Bone-Broth-Made-Grassfed-Beef-Bones/dp...
https://www.amazon.com/Contains-10-Grass-Organic-Ground/dp/B0...
antagligen inte riktig lax men https://www.amazon.com/Wild-Planet-Alaskan-Boneless-Skinless/...
https://www.amazon.com/GRASS-NON-GMO-RANGE-COLORED-CHICKEN/dp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Odlat och utvalt har grönsaker. "vanligt" kött har jag aldrig sett där, möjligen ägg.
Backagården i RAUS, har (säkert fint) svindyrt nötkött, av halvexotiska nötkreatur, och periodisk grisslakt. Jag äter gris mer än i november är jag rädd... De har aldrig haft något griskött till mig, men ägg har jag köpt där.
GoaGård hade jag ingen aning om, och får undersöka. Allt annat är mer än 3 mil tur och retur, och jag börjar få svårt att se varken miljönytta, eller ekonomi i det. Jag går normalt 300 meter för att handla, eller kör in om när jag passerar maxi. Både av ekonomiska skäl, men även miljönytta.

Möjligt att det fungerar bättre längre ut från stadsmiljön. Det finns helt enkelt få gårdar i städer. De som finns här nere, odlar växter, inte föder upp boskap.

Det var inte ekonomi vi pratade om, att svenskt välproducerat kött är dyrt sa jag från början.
Efterfrågan verkar vara på uppgång åtminstone och förhoppningsvis leder det till bättre tillgänglighet och priser.

Jag kommer inte ge mig in på djupet i diskussionen om miljö här, men det är rätt mycket vinst i att använda betesmark till djurhållning.
I dagsläget får markägare EU-bidrag enbart för att hålla markerna från att växa igen. Och det gör de genom betesputsning, dvs puttra runt med en traktor och klippa gräset. Läste en bra artikel om det för länge sen, men lyckades inte hitta den igen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det är inte heller hela sanningen. Visst hjälper det, men tillgången på naturgödsel är inte så stor att det täcker hela behovet, så vi kommer inte från att någon, kommer fortfarande vara tvungen att konstgödsla. Det är inte ett problem, om vi bara kan förse tillverkarna med miljövänlig el.

Sant om vi bara tittar på en sak. Tittar man även på överkonsumtionen och allt matspill, så skulle man kunna uppnå en bättre balans och därmed dra ner på konstgödslingen eller kanske t o m klara sig utan den.

Som det mesta så når man den bästa effekten av att titta på flera saker samtidigt som helhet och inte enskilda saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det var inte ekonomi vi pratade om, att svenskt välproducerat kött är dyrt sa jag från början.
Efterfrågan verkar vara på uppgång åtminstone och förhoppningsvis leder det till bättre tillgänglighet och priser.

Jag kommer inte ge mig in på djupet i diskussionen om miljö här, men det är rätt mycket vinst i att använda betesmark till djurhållning.
I dagsläget får markägare EU-bidrag enbart för att hålla markerna från att växa igen. Och det gör de genom betesputsning, dvs puttra runt med en traktor och klippa gräset. Läste en bra artikel om det för länge sen, men lyckades inte hitta den igen.

Helt irrelevant för topic. Det finns inte ens i närheten av nog med betesmarker för att alla ska kunna äta lika mycket kött som idag, fast av "bra" typ. Som jag har skrivit, mängden är problemet.

Vad du väljer att intala dig själv för att stilla ditt samvete är en annan sak. Men ja, det finns nyanser av brunt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Helt irrelevant för topic. Det finns inte ens i närheten av nog med betesmarker för att alla ska kunna äta lika mycket kött som idag, fast av "bra" typ. Som jag har skrivit, mängden är problemet.

Vad du väljer att intala dig själv för att stilla ditt samvete är en annan sak. Men ja, det finns nyanser av brunt.

Du får väl tro det då om det gör dig lycklig.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Istället för att sluta äta ägg kanske vi skulle sluta föda upp kycklingar bara för mat och försöka få konsumenterna att köpa höna istället.

Fast nu blir höna inte speciellt lik kyckling vid tillagning, så det är helt enkelt olika produkter, där det inte går att bara ersätta den ena med den andra.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Är väldigt intresserad på hur dom faktiskt mäter detta? "På knappt 8 månader har vi förbrukat jordens årsproduktion av ekologiska resurser och därmed överskridit naturens budget för i år" Jag är ju med på vad dom "mäter/kollar på" men säg att vi.. äter en tomat, men samtidigt planterar fem st, kompenseras dem då eller hur gör dom? Någon som vet? För det känns som om man måste höfta lite?

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk

Som relativt nyexad master i biologi kan jag väl säga att om vi fortsätter i den takt vi gör nu så kommer planeten inte vara så rolig att leva på om 50-100 år.

Många av de arterna som jag lärt mig identifiera kommer antagligen vara utrotade. Det är sjukt deprimerande. Men inte så konstigt när de flesta man pratar med inte har en susning om hur stor artrikedom det finns. Och det är i Sverige. Vet man inte vad man fördärvar så har man ju ingen anledning att sluta med sitt beteende.

Testa dig själv. Ta bin tex. Hur många arter bin kan du utan att googla? Honungsbiet räknas inte eftersom det är 99.9% tamboskap.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk

Man får inte glömma den mänskliga gallringen,krig,naturkatastrofer och tex meteoritnedslag med jämna mellanrum.
Jag tror att jorden är rätt duktig på att hålla arterna i stånd. För stora djurantal skjuter vi av pga att dom antingen förstör jordbruk och förökar sig otroligt fort,
och detta är skadligt för andra djur som arter (föda) föder upp utrotningshotade.
Sen måste vi bli bättre på att återvinna, tex ta en möbel idag och jämför kvalitén med något som är gjort på tex 60 el 70-talet. Materialet går inte att jämföra, man tycker att det borde bli bättre, men allt handlar om cash idag. Billigt och sämre matrial tex. När man byggde bilar på 50-början på 80-talet så byggde man för att det skulle hålla,idag räknar dom inte med bilar som ska rulla i 40åt, finns ingen anledningen till att byta bil då! Jag är mekaniker och på en M-B 240 från slutet av 70 början av 80-talet så fanns det en anledning att nästan alla taxibiöar var M-B Diesel,då som kunde rulla upp mot 100000mil. Vilken bil gör det idag? Likaså plåten är på dagens bilar mellan 0,5 & 0,7mm jämfört med en jänkare som hade över mm,likaså Volvo Amazon,140 och tidiga 240 sen följde Volvo samma mönster som alla andra.
När vi ändå är inne på bilar nu och så gott som alla kommer gå över till el alt hybrider,vad är livslängden på ett batteri Ch vad kommer som att kosta att byta ut?
Det är alldeles för mycket elektronik i bilarna idag,sensorer överallt, databoxar(för att styra i stort sett allt) ! Finns inte många kvar som kan rikta och reparera en bil idag, är något trasigt så sätter vi på nytt är filosofin idag, även småbucklor på skärmar mm.
Varför inte bara rikta och lacka, lacas måste den nya skärmen ändå.
Men jag syftar på slöseriet med tillgångar.
Mvh Pierre GBG

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Pierre232:

Man får inte glömma den mänskliga gallringen,krig,naturkatastrofer och tex meteoritnedslag med jämna mellanrum.
Jag tror att jorden är rätt duktig på att hålla arterna i stånd. För stora djurantal skjuter vi av pga att dom antingen förstör jordbruk och förökar sig otroligt fort,
och detta är skadligt för andra djur som arter (föda) föder upp utrotningshotade.
Sen måste vi bli bättre på att återvinna, tex ta en möbel idag och jämför kvalitén med något som är gjort på tex 60 el 70-talet. Materialet går inte att jämföra, man tycker att det borde bli bättre, men allt handlar om cash idag. Billigt och sämre matrial tex. När man byggde bilar på 50-början på 80-talet så byggde man för att det skulle hålla,idag räknar dom inte med bilar som ska rulla i 40åt, finns ingen anledningen till att byta bil då! Jag är mekaniker och på en M-B 240 från slutet av 70 början av 80-talet så fanns det en anledning att nästan alla taxibiöar var M-B Diesel,då som kunde rulla upp mot 100000mil. Vilken bil gör det idag? Likaså plåten är på dagens bilar mellan 0,5 & 0,7mm jämfört med en jänkare som hade över mm,likaså Volvo Amazon,140 och tidiga 240 sen följde Volvo samma mönster som alla andra.
När vi ändå är inne på bilar nu och så gott som alla kommer gå över till el alt hybrider,vad är livslängden på ett batteri Ch vad kommer som att kosta att byta ut?
Det är alldeles för mycket elektronik i bilarna idag,sensorer överallt, databoxar(för att styra i stort sett allt) ! Finns inte många kvar som kan rikta och reparera en bil idag, är något trasigt så sätter vi på nytt är filosofin idag, även småbucklor på skärmar mm.
Varför inte bara rikta och lacka, lacas måste den nya skärmen ändå.
Men jag syftar på slöseriet med tillgångar.
Mvh Pierre GBG

Skickades från m.sweclockers.com

Där emot måste man ju ge dom att bilarna idag går mycket snålare och har mycket högre krav på både utsläpp och krocksäkerhet. Men förstår vad du menar!

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pierre232:

Man får inte glömma den mänskliga gallringen,krig,naturkatastrofer och tex meteoritnedslag med jämna mellanrum.
Jag tror att jorden är rätt duktig på att hålla arterna i stånd. För stora djurantal skjuter vi av pga att dom antingen förstör jordbruk och förökar sig otroligt fort,
och detta är skadligt för andra djur som arter (föda) föder upp utrotningshotade.
Sen måste vi bli bättre på att återvinna, tex ta en möbel idag och jämför kvalitén med något som är gjort på tex 60 el 70-talet. Materialet går inte att jämföra, man tycker att det borde bli bättre, men allt handlar om cash idag. Billigt och sämre matrial tex. När man byggde bilar på 50-början på 80-talet så byggde man för att det skulle hålla,idag räknar dom inte med bilar som ska rulla i 40åt, finns ingen anledningen till att byta bil då! Jag är mekaniker och på en M-B 240 från slutet av 70 början av 80-talet så fanns det en anledning att nästan alla taxibiöar var M-B Diesel,då som kunde rulla upp mot 100000mil. Vilken bil gör det idag? Likaså plåten är på dagens bilar mellan 0,5 & 0,7mm jämfört med en jänkare som hade över mm,likaså Volvo Amazon,140 och tidiga 240 sen följde Volvo samma mönster som alla andra.
När vi ändå är inne på bilar nu och så gott som alla kommer gå över till el alt hybrider,vad är livslängden på ett batteri Ch vad kommer som att kosta att byta ut?
Det är alldeles för mycket elektronik i bilarna idag,sensorer överallt, databoxar(för att styra i stort sett allt) ! Finns inte många kvar som kan rikta och reparera en bil idag, är något trasigt så sätter vi på nytt är filosofin idag, även småbucklor på skärmar mm.
Varför inte bara rikta och lacka, lacas måste den nya skärmen ändå.
Men jag syftar på slöseriet med tillgångar.
Mvh Pierre GBG

Dold text

Tillägger en liten länk om "miljöbilar", ifall någon missat att dessa är mindre miljövänliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Likaså plåten är på dagens bilar mellan 0,5 & 0,7mm jämfört med en jänkare som hade över mm,likaså Volvo Amazon,140 och tidiga 240 sen följde Volvo samma mönster som alla andra.

Fast att plåten har blivit tunnare, och att bilarna har fått kortare livslängd... (har de?) har ju inte bara med att man byggde för att det skulle hålla förr. I dag är kraven på utsläpp, och därmed viktminskning en prioritering. Tunnare plåt, och tunnare/lättare lack, har minskat karosserivikten med en tredjedel.
Men jag håller med. Min maskin har så tunn plåt att alla panelerna flexar när man tvättar den.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pierre232:

Likaså plåten är på dagens bilar mellan 0,5 & 0,7mm jämfört med en jänkare som hade över mm,likaså Volvo Amazon,140 och tidiga 240 sen följde Volvo samma mönster som alla andra.

Fast är plåten sämre idag? Idag är bilar galvadiserade på de mer känsliga ställen. Farsan förra bil höll i runt 20 år utan att behöva svetsa ett dugg, visst plåten såg förj-vlig ut men besiktningen klagade ej. Motorn höll +60 000mil och den går problemfritt än idag, även om karossen är skrotad. (skrotad p.g.a allt var slitet, inte värt att underhålla)
Hans 240 innan, trösklarna, dörrarna ja allt rostade. Motorn var betydligt mer strul med, andra som hade 240 hade samma problem.

Däremot håller jag med om mycket annat och jag undrar vad som kommer hända med de allra senaste bilarna när de blir gamla. Jag tror lösningen är standardisering, behövs det olika backspeglar, strålkastare för olika årsmodeller av en bil? Det blir ju inte lätt att hitta något på skroten då.

Så det behövs miljötänk att standardisera bilar, speciellt de nya. Så att man kan ta en del från ett helt annat märke. Idag är det dock slit och släng med allt som påverkar vår miljö.

Permalänk

@anon183825:
Så länge det finns människor på denna jord så kommer det inte bli bättre. Så enkelt är det. Finns många fina förslag och förbättringar i denna tråd. Men slutkontentan är ändå roten till alla problem är vår art. Vi har inte tillfört ett enda gott tillskott på denna jord. Vi är endast en cancersvulst som klamrar oss fast,förpestar och förstör allt i vår väg. Människan ser sig själv som gudar. Bara rättigheter och inga skyldigheter. Och det enda som styr är ekonomisk vinning. Det ända en klick människor på vår planet kan göra är att försöka göra en konstgjord andning som kommer resultera föga i längden.. (Men det är iallafall något)Om man ser hur världen har ändrats på 200 år och hur mycket vi lyckats förstöra så är det...väldigt skrämmande. Det går inte backa tiden. Och vi är i en fas där det inte går att stoppa utvecklingen heller.

Jorden kommer säkerligen finnas kvar ett bra tag till. Men klimatet mellan människan kommer bara bli hårdare.Även så moder natur. Och vi kommer bara dubbla processen att förstöra vår levnadsplats ännu mer både i tid och rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast nu blir höna inte speciellt lik kyckling vid tillagning, så det är helt enkelt olika produkter, där det inte går att bara ersätta den ena med den andra.

Jag vill bara äta oxfile och bränna resten av djuret för att det är en annan produkt. Mycket hållbart tankesätt

Permalänk
Inaktiv

Tack för alla tänkvärda kommentarer och funderingar, det är roligt att se att det kommit igång en fin diskussion här i tråden!

Skrivet av Blackbeardie:

@Black Zero:
Så länge det finns människor på denna jord så kommer det inte bli bättre. Så enkelt är det. Finns många fina förslag och förbättringar i denna tråd. Men slutkontentan är ändå roten till alla problem är vår art. Vi har inte tillfört ett enda gott tillskott på denna jord. Vi är endast en cancersvulst som klamrar oss fast,förpestar och förstör allt i vår väg. Människan ser sig själv som gudar. Bara rättigheter och inga skyldigheter. Och det enda som styr är ekonomisk vinning. Det ända en klick människor på vår planet kan göra är att försöka göra en konstgjord andning som kommer resultera föga i längden.. (Men det är iallafall något)Om man ser hur världen har ändrats på 200 år och hur mycket vi lyckats förstöra så är det...väldigt skrämmande. Det går inte backa tiden. Och vi är i en fas där det inte går att stoppa utvecklingen heller.

Jorden kommer säkerligen finnas kvar ett bra tag till. Men klimatet mellan människan kommer bara bli hårdare.Även så moder natur. Och vi kommer bara dubbla processen att förstöra vår levnadsplats ännu mer både i tid och rum.

Det du skriver är precis så som jag känner, så jäkla klockrent ordagrant.
Planeten jorden har cancer, cancern är vi människan och så länge vi finns kommer planeten bara bli sjukare och sjukare.

Tyvärr är det andra arter som blir lidande för hur vi behandlar planeten, arter som blir behandlade som skit varje eviga dag bara för att vi ska ha mer och mer hela tiden.

Utskjutning av djur bara för att en stam kanske blivit större? Helt jävla vidrigt, vem ger oss rätten att bestämma sådant? Djuren har ju snart ingenstans att ta vägen för det ska skövlas, exploateras och byggas till förbannelse.

Vi mjölkar och mjölkar resurser och låter aldrig planeten återhämta sig, hur kan vi leva med oss själva och se oss i spegeln när vi tar allt för givet.

Långsiktigt tänkande och samvete? Hell no, här kör vi kortsiktigt tänkande i full fart med bortbränt samvete utan att tänka på konsekvenserna.

Har jobbat en tid i ett industriområde i Arendal, Göteborg och det jag såg varje dag hända där nere speglar vår ras ganska bra.
Helvetet på jorden kändes det som och det gjorde ont i själen att se alla maskiner som bara förstör, förstör bara för att industrin ska växa.

Men Arendal är bara en ynka promille, snart ser hela planeten ut som ett enda stort Isengård.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Har jobbat en tid i ett industriområde i Arendal, Göteborg och det jag såg varje dag hända där nere speglar vår ras ganska bra.
Helvetet på jorden kändes det som och det gjorde ont i själen att se alla maskiner som bara förstör, förstör bara för att industrin ska växa.

Men Arendal är bara en ynka promille, snart ser hela planeten ut som ett enda stort Isengård.

Jobbar där, blir nyfiken på vad av allt som händer där du menar

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Jobbar där, blir nyfiken på vad av allt som händer där du menar

Hela området är ju deprimerande egentligen men vet du i närheten av Nynäs anläggningen på väg till Arken?
Ser du vad fint dem har gjort med grönområdet som var där förut på höger sida? Skövlat, bortsprängt och fina maskiner som gräver varje dag, det går inte att missa.

Sedan finns det ju lite andra ställen var stans runtomkring där nere där man inte känner igen sig längre, framförallt om man inte varit där på 4 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Jag vill bara äta oxfile och bränna resten av djuret för att det är en annan produkt. Mycket hållbart tankesätt

Jag ser inte riktigt relevansen här. Hönsen föds upp för deras ägg. Kyckling föds upp för deras kött. En del höns slaktas och blir en del av matindustrin även efter att deras äggläggningsdagar är över. Anser du att det är ett problem att de eldas upp, eller rötas, för att vara en del av vår gröna energi-produktion i stället för matindustrin... Ät enbart höns framöver?
Jag kokar höns minst en gång i veckan eftersom jag är fattig, och höns är billigt kött, och äter sällan, snarast aldrig, kyckling, och nötkött äter jag möjligen på någon lunchbuffe när jag blir bjuden, annars är det gris som gäller.

Du vet, det är lättare att förändra det egna beteendet genom faktiskt handlande, än att klaga på alla andras beteende, och hoppas att det ska få effekt...

Skrivet av anon183825:

Djuren har ju snart ingenstans att ta vägen för det ska skövlas, exploateras och byggas till förbannelse.

Om inte jag minns fel, så har vi mer skog globalt nu, än någonsin tidigare. Skog är lönsam industri, och odlas flitigt. Problemet är rent av att man har för mycket skog som inte naturligt föryngras och art-rikedomen blir lidande eftersom stora arealer erbjuder för likriktade miljöer. Man gallrar bort "fel" sorts träd, och håller åldern på träden i området i samma spann.
I exempelvis USA har man i årtionden hanterat det genom att bränna skog i naturskyddsområden, medan vi här fortfarande inte har fattat. Visst är det ett problem i vissa regioner att man avverkar utan hänsyn till naturen, men inte så att det påverkar mer än lokalt. Globalt är problemet snarare det motsatta. Man torrlägger, och odlar, snarare än skövlar bränner och bebygger. Våtmarker med unika livsmiljöer försvinner, och arterna som lever där måste anpassa sig, hitta nya platser, eller utrotas.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag ser inte riktigt relevansen här. Hönsen föds upp för deras ägg. Kyckling föds upp för deras kött. En del höns slaktas och blir en del av matindustrin även efter att deras äggläggningsdagar är över. Anser du att det är ett problem att de eldas upp, eller rötas, för att vara en del av vår gröna energi-produktion i stället för matindustrin... Ät enbart höns framöver?
Jag kokar höns minst en gång i veckan eftersom jag är fattig, och höns är billigt kött, och äter sällan, snarast aldrig, kyckling, och nötkött äter jag möjligen på någon lunchbuffe när jag blir bjuden, annars är det gris som gäller.

Du vet, det är lättare att förändra det egna beteendet genom faktiskt handlande, än att klaga på alla andras beteende, och hoppas att det ska få effekt...

Relevansen är se topic är "Hur länge kan vi människor egentligen fortsätta leva som vi gör?" Jag återgår till det jag har sagt hela tiden det spelar ingen roll om vi köper eco kött eller inte , allt fokus på produktion och kostnad är inte bra matas köttet med skit så blir det sämre. Så länge vi väljer att spä ut gifter och plaster lägga pengar på sånt oavsett hur rik eller fattig man är så är det inte hållbart. Det gäller all konsumption (mat, kläder, annan lyx), du kan vrida och vända på det hur du vill, det är inte bra och det är inte hållbart. Det är extremt svårt som konsument att se vad som är bra eller inte vi handlar på känsla. Samhället är uppbyggt för oändlig tillväxt, det är inte hållbart
Detta förklarar väll människan https://en.wikipedia.org/wiki/Sheeple någon säger att det vi gör är bra sen tror vi det, inget konsekvenstänk.

Jag har inte klagat på din kost eller beteende, du får äta vad du vill ska vi jämföra kortkontot så har jag varit kroniskt sjuk i 17 år, valt bort allting (bor billigt, jobbar när jag klarar av det, tjänstledigt övrig tid). Har fortfarande råd att försöka göra bra val i den mån det är möjligt, men när det gäller kött och mejeriprodukter så finns det inte i sverige, alternativet är kontakt med en bondgård "vilket jag har" men då min hälsa fluktuerar såpass mycket vågar jag inte köpa hem med risk för att det får kasseras (super liten frys), har varit tvungen att äta råris dom senaste 3veckorna och avkoket på råris allt annat blir katastrof.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Veni:

Inte där jag bor, och denna stad i Sverige är i dagsläget inget U-land. Kan se inne på City Gross fruntimmer med dubbla barn i barnvagnen och 2-3 styck som springer runt henne. Handlar där flera gånger i veckan sedan dom öppnade butiken år 2003 och det är dom senaste 7-8 åren som man upptäckt denna utveckling. Nu är förvisso inte detta någon statistik man kan tillämpa på alla I-länder men om personerna har sitt ursprung från U-länder och tillämpar samma förökningstakt i ett I-land så lär dom per automatik leva längre och färre dö i tidig ålder och således springer antalet nya munnar som skall matas fortare än dom som dör.

Är också malmöbo Var faktiskt på Citygross Rosengård för bara nåra dar sen. Stämmer som du säger.

Skrivet av oakar:

Intressant ämne som man tänker på ofta!

Först får man nog sätta sig själv i sammanhanget, Sverige motsvarar ju en stor stad i USA. När jag var där nyligen så får man en insikt hur obetydlig man är och hur de kör suvar, konsumerar och de enorma sopbergen längs motorvägarna. Man kan nog inte påverka speciellt mycket som individ. Det behövs ett större internationellt tänk för att göra en skillnad.

Man funderar om man faktiskt ska skaffa barn eller om man gör dem en otjänst för deras framtid, krig om resurser och vatten, även om vi kommer vara skyddade långt fram i tiden i Norden.

Trodde faktiskt att USA hade bra koll på sophantering....
För oss är det viktigt att skaffa barn. Inte så många nordmän i livet jämfört med andra folk och vi blir bara färre....

Skrivet av -=Mr_B=-:

Det kommer vara en övergångstid då folk har svårt att sysselsätta sig, helt klart. Jag är sjukpensionär sedan 7 år tillbaka, är vad folk brukar kalla medelålders, och har inga som helst problem med vad jag ska göra på dagarna, så folk lär sig. Å andra sidan är jag just utpsykad för att jag är tokig, så vad fan vet jag om vanligt folk...

Vaaaa?? Jag hade bilden av en aggressiv 25-åring som gav folk på huet rätt ofta
Du skrev i en tråd att bilar som gör fel mot dig kan få ett stöveltryck storlek 45 på dörren

Skrivet av Hymer:

Vi måste sluta göda Afrika med bidrag. Befolkningsexplosionen där nere är helt åt helvete. inte en krona ska dom ha så får dom tyvärr självdö alt skaffa stabila regeringar som kontrollerar befolkningen och barnafödandet.

Exakt! En befolkning ska inte vara större än att den kan tas om hand.

Skrivet av Dreijer:

Vi måste verkligen minska på köttkonsumtionen i väst, kanske till och med sluta helt.

Det kan du fetglömma o det vet du mycket väl....vad skulle man äta istället?

Skrivet av Albinfiskare:

Som relativt nyexad master i biologi kan jag väl säga att om vi fortsätter i den takt vi gör nu så kommer planeten inte vara så rolig att leva på om 50-100 år.

Många av de arterna som jag lärt mig identifiera kommer antagligen vara utrotade. Det är sjukt deprimerande. Men inte så konstigt när de flesta man pratar med inte har en susning om hur stor artrikedom det finns. Och det är i Sverige. Vet man inte vad man fördärvar så har man ju ingen anledning att sluta med sitt beteende.

Testa dig själv. Ta bin tex. Hur många arter bin kan du utan att googla? Honungsbiet räknas inte eftersom det är 99.9% tamboskap.

Humla, geting, mördarbi.

Skrivet av anon183825:

Tack för alla tänkvärda kommentarer och funderingar, det är roligt att se att det kommit igång en fin diskussion här i tråden!

Det du skriver är precis så som jag känner, så jäkla klockrent ordagrant.
Planeten jorden har cancer, cancern är vi människan och så länge vi finns kommer planeten bara bli sjukare och sjukare.

Tyvärr är det andra arter som blir lidande för hur vi behandlar planeten, arter som blir behandlade som skit varje eviga dag bara för att vi ska ha mer och mer hela tiden.

Utskjutning av djur bara för att en stam kanske blivit större? Helt jävla vidrigt, vem ger oss rätten att bestämma sådant? Djuren har ju snart ingenstans att ta vägen för det ska skövlas, exploateras och byggas till förbannelse.

Vi mjölkar och mjölkar resurser och låter aldrig planeten återhämta sig, hur kan vi leva med oss själva och se oss i spegeln när vi tar allt för givet.

Långsiktigt tänkande och samvete? Hell no, här kör vi kortsiktigt tänkande i full fart med bortbränt samvete utan att tänka på konsekvenserna.

Har jobbat en tid i ett industriområde i Arendal, Göteborg och det jag såg varje dag hända där nere speglar vår ras ganska bra.
Helvetet på jorden kändes det som och det gjorde ont i själen att se alla maskiner som bara förstör, förstör bara för att industrin ska växa.

Men Arendal är bara en ynka promille, snart ser hela planeten ut som ett enda stort Isengård.

Jag undrar också hur det ska sluta. Nånstans måste vi ju gå förbi nån "point of no return" då det blir jääkla illa.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]