Fråga angående ljud i moderkortet

Permalänk

Fråga angående ljud i moderkortet

Halloj, idag har jag ett moderkort som heter "MSI P67A-GD55 REV B3" och under rubriken ljudkort heter det "THX TruStudio PRO"

Lutar åt att jag ska köpa ett moderkort som heter "MSI B350M MORTAR ARCTIC" som under ljudkortsrubriken heter "Realtek ALC892 7.1"

Är det någon som vet hur dessa står sig mot varandra och vilken som är bäst? Vill helst inte köpa någon ny produkt och nedgradera mig

MVH

Permalänk
Inaktiv

Enligt MSI:s sida så har du ett ALC892 i ditt nuvarande också:
https://www.msi.com/Motherboard/P67AGD55_B3.html#hero-specifi...

Audio

• Chipset integrated by Realtek® ALC892
- Flexible 8-channel audio with jack sensing
- Compliant with Azalia 1.0 Spec
- Meet Microsoft Vista Premium spec

Stavfel
Permalänk
Avstängd
Skrivet av steelrich:

Halloj, idag har jag ett moderkort som heter "MSI P67A-GD55 REV B3" och under rubriken ljudkort heter det "THX TruStudio PRO"

Lutar åt att jag ska köpa ett moderkort som heter "MSI B350M MORTAR ARCTIC" som under ljudkortsrubriken heter "Realtek ALC892 7.1"

Är det någon som vet hur dessa står sig mot varandra och vilken som är bäst? Vill helst inte köpa någon ny produkt och nedgradera mig

MVH

Båda moderkorten har samma ljud-chip; ALC892 så rent ljudmässigt är det ingen skillnad alls.

Permalänk

@VresiBerba: Tack så mkt för ditt svar!

Permalänk
Medlem

Båda moderkorten kör med Realtek ALC892 chipset. THX TruStudio Pro är bara nån form av surround sound virtueliserings knåp från Creative som jag personligen inte tycker funkar så bra (medför för hög ljudkvalité nergradering för min smak).

Är förvånad att man ens i B350 överhuvudtaget använder gamla ALC892, borde vara minimum ALC1150 idag tycker jag. Själv skulle jag välja nånting nyare ifall jag nu hade tänkt köra med det inbyggda.

ALC1220 >> ALC1150 >> ALC892. Tycks som AMD snålat ordentligt på B350 serien, ALC892 är ju ganska många år gammal nu. Finns vissa B350 som använder ALC1220 dock som t.ex. Gigabyte Gaming 3 men den är inte mATX format dock.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av steelrich:

Halloj, idag har jag ett moderkort som heter "MSI P67A-GD55 REV B3" och under rubriken ljudkort heter det "THX TruStudio PRO"

Lutar åt att jag ska köpa ett moderkort som heter "MSI B350M MORTAR ARCTIC" som under ljudkortsrubriken heter "Realtek ALC892 7.1"

Är det någon som vet hur dessa står sig mot varandra och vilken som är bäst? Vill helst inte köpa någon ny produkt och nedgradera mig

MVH

Ditt moderkort idag har ett:
Chipset integrated by Realtek® ALC892

Det vill säga det är samma ljudkrets DA/AD-omvandlare (Digital till analog och analog till digital omvandling).
Sedan kan det moderkortet du tittat på och det du har skilja sig då ljudkortet består av ljudkrets, filter och förstärkare. De två sista delarna är inte definerat av "ALC892" utan varierar mellan olika med samma ljudkrets.

Mortar ser ut att ha ett mer påkostat ljudkort vilket även är den utvecklingen som moderkorten har gått i.

Det kan du se på moderkortet om du tittat i nedre vänstra hörnet.
Fler kondensatorer = bättre filter/Förstärkare (Oftast i alla fall).

Notera här att det endast är en observation och det går lätt att "förgylla en bajskorv" om man så önskar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av VresiBerba:

Båda moderkorten har samma ljud-chip; ALC892 så rent ljudmässigt är det ingen skillnad alls.

DET hade jag nog inte varit så snabb att anta.

  • Korten lär ha olika kretskortlayout, vilket påverkar hur mycket störningar de tar upp

  • Korten kan ha skyddskretsar på in- och utgångar, vilket påverkar bland annat utgångsimpedansen

  • Korten kan ha olika bra filtrering av matningsspänningen, vilket ger skillnader i brusnivå

  • Korten kan använda sig av de inbyggda hörlursförstärkarna i ALC892-kretsen eller separata dito

etc etc...

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Båda moderkorten kör med Realtek ALC892 chipset. THX TruStudio Pro är bara nån form av surround sound virtueliserings knåp från Creative som jag personligen inte tycker funkar så bra (medför för hög ljudkvalité nergradering för min smak).

Är förvånad att man ens i B350 överhuvudtaget använder gamla ALC892, borde vara minimum ALC1150 idag tycker jag. Själv skulle jag välja nånting nyare ifall jag nu hade tänkt köra med det inbyggda.

ALC1220 >> ALC1150 >> ALC892. Tycks som AMD snålat ordentligt på B350 serien, ALC892 är ju ganska många år gammal nu.

Kan inte så mkt om dagens datorer, blivit rekomenderad att köra ryzen 1600 så typ det enda valet jag har. Ska vara ett Matx chassie, så har inte så många och välja bland, om inte du har något bättre built tips.

Ska inte spela något tungt, max csgo och vill att den ska vara ruskigt snabbt några år frammåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

Kan inte så mkt om dagens datorer, blivit rekomenderad att köra ryzen 1600 så typ det enda valet jag har. Ska vara ett Matx chassie, så har inte så många och välja bland, om inte du har något bättre built tips.

Känner inte till B350 moderkort men kan säga att det är ordentligt kliv mellan ALC892 och ALC1150 att det är iallafall värt att eftersträva det (eller förstås ALC1220 som är ännu bättre), jag har erfarenhet av både ALC892 och ALC1150 och för mig var det enorm skillnad. ALC1150 började man införa ordentliga inbyggda hörlursförstärkare som kan göra ganska stor skillnad vilket kan t.o.m. driva typ 300 ohm Sennheiser HD 650 volymmässigt utan problem. ALC1220 sen har uppgraderad DAC del med märkbar bättre dynamisk range osv.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av steelrich:

Kan inte så mkt om dagens datorer, blivit rekomenderad att köra ryzen 1600 så typ det enda valet jag har. Ska vara ett Matx chassie, så har inte så många och välja bland, om inte du har något bättre built tips.

Ska inte spela något tungt, max csgo och vill att den ska vara ruskigt snabbt några år frammåt.

Vänligen notera §3.3 och för din tråd om din nya dator i den befintliga tråden som du redan har.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/David - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av RPGWiZaRD:

Känner inte till B350 moderkort men kan säga att det är ordentligt kliv mellan ALC892 och ALC1150, jag har erfarenhet av båda. ALC1150 började man införa ordentligt hörlursförstärkare onboard vilket kan t.o.m. driva typ 300 ohm Sennheiser HD 650 volymmässigt utan problem. ALC1220 sen har uppgraderad DAC del med märkbar bättre dynamisk range osv.

ALC1150 definerar inte hur förstärkar eller filterkretsarna skall utformas. Det kan vara precis lika dåliga förstärkarkretsar på ALC1150 som på en sketen ALC278 (även om det är osannolikt att det är fullt så illa). Således kan man inte dra slutsatsen ALC1150 -> Kan spela hörlurar med hög impendans varje gång.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

ALC1150 definerar inte hur förstärkar eller filterkretsarna skall utformas. Det kan vara precis lika dåliga förstärkarkretsar på ALC1150 som på en sketen ALC278 (även om det är osannolikt att det är fullt så illa). Således kan man inte dra slutsatsen ALC1150 -> Kan spela hörlurar med hög impendans varje gång.

Håller inte riktigt med dig dära (teoretiskt ja, men i praktiken inte), är säker på att Realtek har givit riktlinjer för moderkortstillverkarna för vad gäller val av onboard amps, finns en sida där jag gick och jämförde nästan varje ALC1150 intel moderkort i hur de benchades och de låg alltid bättre till än de gamla Realtek chipset lösningarna.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hieronymus Bosch:

DET hade jag nog inte varit så snabb att anta.

  • Korten lär ha olika kretskortlayout, vilket påverkar hur mycket störningar de tar upp

  • Korten kan ha skyddskretsar på in- och utgångar, vilket påverkar bland annat utgångsimpedansen

  • Korten kan ha olika bra filtrering av matningsspänningen, vilket ger skillnader i brusnivå

  • Korten kan använda sig av de inbyggda hörlursförstärkarna i ALC892-kretsen eller separata dito

etc etc...

Äsch, såna småsaker påverkar knappast ljudet såpass mycket att det är hörbart. På de DAC'ar jag har byggt har jag kört med allt från keramiska kina-kondingar, Mundorf Supreme Silver och helt utan DC protection överhuvudtaget och jag hör faktiskt extremt lite skillnad, om ens någon alls.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av RPGWiZaRD:

Håller inte riktigt med dig dära (teoretiskt ja, men i praktiken inte), är säker på att Realtek har givit riktlinjer för moderkortstillverkarna för vad gäller val av onboard amps, finns en sida där jag gick och jämförde nästan varje ALC1150 intel moderkort i hur de benchades och de låg alltid bättre till än de gamla Realtek chipset lösningarna.

Börjar väl bli hårklyverier men jag håller med det du säger (precis som jag inte, inte höll med dig förut).

Definera != riktlinjer. Det ena utesluter inte det andra.
Sedan har vi såklart SNR som är betydligt bättre på ALC1150 och således öppnar upp för bättre signalförstärkning och således generellt kan driva tyngre lurar totalt.
Men det finns inget i ALC1150 som tvunget definierar dessa som bättre än ett ljudkort baserat på en äldre eller "lägre" realtek krets. Samtidigt kan det finnas restriktivare eller strängare riktlinjer för nyare kretsar.

Skrivet av VresiBerba:

Äsch, såna småsaker påverkar knappast ljudet såpass mycket att det är hörbart. På de DAC'ar jag har byggt har jag kört med allt från keramiska kina-kondingar, Mundorf Supreme Silver och helt utan DC protection överhuvudtaget och jag hör faktiskt extremt lite skillnad, om ens någon alls.

Måste bara fråga, bygger du dina DACs på kretskort med flera lager som dessutom bär på flera olika signaler i allt från 48 KHz, (Ljudsampling från ADC:n), 100 MHz (PCIe, BCLK) till 5GHz, (USB signaloscillatorn)?

En dålig isolerad DAC kan få interferens från USB, mitt Z77A-GD65 lider av just detta då både fram- och bakutgångar får ett brus när en USB-enhet används (Mus rörs, tangentbord skriver eller USB-sticka läses/skrives).

SNR är av stor vits, även EMI är ett känt fenomen. Om du bara bygger egna DACs i en egen liten låda så bär det absolut inte på samma problem som ett ljudkort monterat i en så "oljudfylld" miljö som på ett moderkort.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

SNR är av stor vits, även EMI är ett känt fenomen. Om du bara bygger egna DACs i en egen liten låda så bär det absolut inte på samma problem som ett ljudkort monterat i en så "oljudfylld" miljö som på ett moderkort.

Naturligtvis inte, men skall vi jämföra så skall vi jämföra äpplen och äpplen. Båda DAC'arna sitter på ett moderkort, både DAC'arna är av samma fabrikat liksom moderkorten. Jag kan garantera dig att MSI har tagit första, bästa exempelkretsen från databladet och slängt ihop en krets så basic och rudimentär det bara går att bygga för pengar; data in, ett par motstånd, en klocka, troligtvis befintlig, 5 volt och ett par kondingar. Att man skulle höra någon kvalitetsmässig skillnad på ljud mellan dom två moderkorten skulle jag betrakta som fullständigt obefintlig.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av VresiBerba:

Naturligtvis inte, men skall vi jämföra så skall vi jämföra äpplen och äpplen. Båda DAC'arna sitter på ett moderkort, både DAC'arna är av samma fabrikat liksom moderkorten. Jag kan garantera dig att MSI har tagit första, bästa exempelkretsen från databladet och slängt ihop en krets så basic och rudimentär det bara går att bygga för pengar; data in, ett par motstånd, en klocka, troligtvis befintlig, 5 volt och ett par kondingar. Att man skulle höra någon kvalitetsmässig skillnad på ljud mellan dom två moderkorten skulle jag betrakta som fullständigt obefintlig.

Så vitt jag ser har Mortar kondensatorer av bättre kvalité och det ser även ut som en vassare förstärkare. (Se bild ovan).

Bättre filter + Bättre förstärkare = Bättre upplevelse. Sedan är den kanske inte jättebetydande men definitivt relevant.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Så vitt jag ser har Mortar kondensatorer av bättre kvalité och det ser även ut som en vassare förstärkare. (Se bild ovan).

Bättre filter + Bättre förstärkare = Bättre upplevelse. Sedan är den kanske inte jättebetydande men definitivt relevant.

Vilka då? Rubycon? Nichicon? Elna? MKT? MKP? Mica? Så länge inget är specificerat går det inte att säga varken bu eller bä. Dessutom som jag sade, om jag knappt kan höra skillnad mellan Mundorf Supreme Silver in Oil, kondensatorer för 800 spänn styck och keramiska kina-kondingar billigare än nästan gratis, så hör man inte skillnad mellan no-name filmkondensatorer för 10 öre styck och kondensatorer från Rubycon för 12 öre styck i den billigaste kretslösning man kan hitta på moderkort, heller.

Alltså, det här med saftiga och dyra komponenter i standardkretsar är egentligen bara slöseri. Hela kretslösningen måste vara diskret, från start till slut för att det överhuvudtaget skall göra skillnad, och då är det i de flesta fallen komponentmatchning av kondensatorer och resistorer med TCR PPM på under 10 som gäller.

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Båda moderkorten kör med Realtek ALC892 chipset. THX TruStudio Pro är bara nån form av surround sound virtueliserings knåp från Creative som jag personligen inte tycker funkar så bra (medför för hög ljudkvalité nergradering för min smak).

Är förvånad att man ens i B350 överhuvudtaget använder gamla ALC892, borde vara minimum ALC1150 idag tycker jag. Själv skulle jag välja nånting nyare ifall jag nu hade tänkt köra med det inbyggda.

ALC1220 >> ALC1150 >> ALC892. Tycks som AMD snålat ordentligt på B350 serien, ALC892 är ju ganska många år gammal nu. Finns vissa B350 som använder ALC1220 dock som t.ex. Gigabyte Gaming 3 men den är inte mATX format dock.

vad exakt är skillnaden? Jag har ett par ath mx50 hörlurar och kör på nuvarande ALC892, kan ha så högt ljud att öronen sprängs, och tkr ljuded är kristallklart med bra bas utan brus eller störningar. Eller måste man vara hifi proffs för att märka skillnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Notera här att det endast är en observation och det går lätt att "förgylla en bajskorv" om man så önskar.

Hur förgyller man en sån?