Permalänk
Medlem

Ersättare för min stationära

Har letat ett tag efter begagnade laptops, men inte lyckats hitta nåt som känns rätt. Har därför nästintill bestämt mig för att köpa nytt.

Vill ha en allsidig laptop som ska klara lite spel (inget märkvärdigt, typ fm och Cities skylines osv), CAD och gis. Gillar också utseendet på Dells xps serie och zenbook och liknande.

Har hittat följande:

https://www.dustinhome.se/product/5011022407/vivobook-pro-15-...

Det är en vivobook pro med i7 7700hq, 16 ram, 512 ssd och ett gtx 1050 grafikkort med 4gb gddr 5.

Kostar typ 13500, och beräknas i lager om drygt en vecka. Finns det någon liknande som jag lyckats missa? Priset är i högsta laget för min del och hade därför gärna kommit lite lägre.

Misstänker att den egentligen är lite overkill, men det är så jag vill ha det

Permalänk
Medlem

Svarar mig själv. Beställde den länkade från Dustin. Hoppas det blir bra.

Här kommer en (kanske aningen korkad) fråga; jag antar att det inte fungerar att ladda med hjälp av Asus universaldocka (usb c)? Hade vart grymt smidigt att enbart plugga i en kabel när jag kör den med externa skärmar och mus + tgb. Förslag på bra lösningar för det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det en ren speldator du vill ha så är stationär att rekommendera.. du får en kraftigare dator och med tanke på att du kör separat skärm även på bärbara så har du ingen besparing där..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matwik:

Är det en ren speldator du vill ha så är stationär att rekommendera.. du får en kraftigare dator och med tanke på att du kör separat skärm även på bärbara så har du ingen besparing där..

Hade först en xps 13 som jag var nöjd med, den var dock lite klen för att spela cities skylines med.

Skaffade istället en stationär, men insåg att jag inte ville vara alltför osocial på kvällarna när ungarna somnat. Därav en bärbar med möjlighet till spel. Spelar dock så lite så det behövs inget värre än gtx 1050 (antar jag).

Skulle dock önska en smidig inkoppling av skärm, mus och tgb, och det var då jag funderade på Asus universal dock. Men misstänker som sagt att det inte går att ladda vivobook med dockan. Alternativet blir väl att ha dockan och en extra laddare på skrivbordet för smidig inkoppling. Det blir få två kablar som måste anslutas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera dig denna från pc-konsulten.se:

https://pc-konsulten.se/produkt/ivy-expert-laptop-151-p-anniv...

Du får då en 1060 6GB istället samt samma prolle. Vill du är det ju bara att slänga på mer RAM då den fortfarande blir billigare. Det är dessutom en Clevo så det är schysst kvalitet och den är uppgraderingsbar. Svårt att få samma kvalitet och prestanda för samma penning:

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s328167501&o=produkt_p...

Kanske inte passar dig om du vill köra med dockan. Men kan vara värt då det är ganska mycket extra kraft i grafiken, och det kan ju aldrig skada kan man ju tycka.

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE

Permalänk
Medlem
Skrivet av RatCat:

Skulle rekommendera dig denna från pc-konsulten.se:

https://pc-konsulten.se/produkt/ivy-expert-laptop-151-p-anniv...

Du får då en 1060 6GB istället samt samma prolle. Vill du är det ju bara att slänga på mer RAM då den fortfarande blir billigare. Det är dessutom en Clevo så det är schysst kvalitet och den är uppgraderingsbar. Svårt att få samma kvalitet och prestanda för samma penning:

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s328167501&o=produkt_p...

Kanske inte passar dig om du vill köra med dockan. Men kan vara värt då det är ganska mycket extra kraft i grafiken, och det kan ju aldrig skada kan man ju tycka.

Jag kikade lite på den där tidigare. Hur är kvalitén på den jämfört med Asus vivobook tror du? Hittar inte heller info om vikt och batteritid?

Som jag ser det så kostar de I princip lika, men ivy har ett bättre grafikkort. Vivobooken ser lite tjusigare ut i mina ögon. Vad gäller grafikkortet så tror jag tom. 1050 är lite overkill för min användning...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Jag kikade lite på den där tidigare. Hur är kvalitén på den jämfört med Asus vivobook tror du? Hittar inte heller info om vikt och batteritid?

Som jag ser det så kostar de I princip lika, men ivy har ett bättre grafikkort. Vivobooken ser lite tjusigare ut i mina ögon. Vad gäller grafikkortet så tror jag tom. 1050 är lite overkill för min användning...

Skickades från m.sweclockers.com

Deras burkar lär vara bra, en kompis köpte en fatbook från dom några år sedan, i ett clevo chassi tror jag det var (eller sager?) hur som ,mycket fin maskin för pengarna.

Utöver det så köpte jag nyligen en liknande maskin till vivobook, eller ja hårdvaran är liknande. En lenovo legion 520 med 7700hq, 8GB ram, 1050ti och NVME disk på 250GB.

Hårdvaran i sig är mycket bra tycker jag. Interessant nog får min laptop bättre CPU score i 3dmark än den stationära i signaturen.

När det gäller kvalité så är det alltid svårt att säga. Just den jag köpte är ju plast allover. Där av priset (legionen kostade bara 9999kr) men den känns verkligen inte dålig för det. Lätt, stabil och tunn.
Men det beror ju på vad man prioriterar, utseende eller hårdvara? funktion eller design? För mig är det hårdvara all the way.

Dock brukar sådana maskiner inte vara kända för speciellt bra batteritid tyvärr.

Jag tror nog du blir nöjd med vivobooken som du beställt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Jag kikade lite på den där tidigare. Hur är kvalitén på den jämfört med Asus vivobook tror du? Hittar inte heller info om vikt och batteritid?

Som jag ser det så kostar de I princip lika, men ivy har ett bättre grafikkort. Vivobooken ser lite tjusigare ut i mina ögon. Vad gäller grafikkortet så tror jag tom. 1050 är lite overkill för min användning...

Skickades från m.sweclockers.com

Kan inte säga direkt jämförelse så, men har tidigare haft en Clevo och den var super. Bra byggkvalitet och robust. Aldrig några problem och det går enkelt att uppgradera och rengöra när det blir dags.

2,5 kg och dryga 4h "normal" användning står det.

1060, billigare och en Clevo talar för IVYn. Fördelen med Asus är att du kanske inte behöver 1060 och därmed kan få en mer slimmad och tjusigare dator som också passar med din docka.

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE

Permalänk
Medlem

Fick bekräftat att dockan fungerar ihop med datorn, så då tror jag att jag kommer bli nöjd. Kommer använda datorn ca 50% i soffan och 50% inkopplad I dockan med extern skärm.

Jag kan givetvis återkomma när jag fått datorn så får vi se hur den fungerar och känns.

Skickades från m.sweclockers.com