AMD Ryzen Threadripper 1950X och 1920X

Permalänk
Medlem

Vissa hyllar, vissa dissar. Forumet bjuder på stor underhållning i matchen mellan AMD och Intel. Liknar politisk pajkastning var gång. Fortsätt gärna så. Högklassig åsikts-pingis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Tycker inte den där argumentationen håller riktigt i längden. Om jag helt plötsligt får en ny deadline så har jag två val.

1. Konstatera att jag inte kommer hinna i tid och senarelägga lanseringen.
2. Utöka resurser/whatever och klara deadlinen.

Väljer jag inget av alternativen och lanserar en halvdan produkt kan jag knappast skylla på min arbetsgivare. Ansvaret ligger på mig, ingen annan.

1. Så du tror ex att Asus kommer släppa sina moderkort senare pga av Intel när sedan andra släppts sina. Ingen på Asus ekonomi del kommer tillåta det.

2. Kasta pengar på en sak kan hjälpa men hur mycket, många tror bara om man slänger på mer pengar så kan det fixas men ett företag har en budget. Dessutom i halvledar världen är 3 månader likt 3 veckor hos ett "riktigt" företag. Att man ska planera saker och sen få produkten från fabriken för att testa och åter igen tar betydligt mycket tid.

Om du chef och du kom överens över en tid och han sen ändrar sig så är det han som får skylla sig själv. En chef kan inte sitta och ändra sig i sista sekund och förvänta sig att produkten ska vara lika bra oavsett hur lång tid det tar.

Saker och ting kanske ändras när Intel sen lanserar 16+ kärnorna.

Edit: Mobo tillverkarna ska ha också cred för att de hann i tid , de enda de inte klarade av var Intels överklockning vilket var det enda problemet.

Permalänk
Medlem

Sådärja. Intel är överkörda. Som jag sagt ett tag. Mycket bra.

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

@Garderoben:

1* om du nu älskar singletrådas prestanda och spel så mycket köp en 7700K? varför ens försöka dra upp ett argument om att TR inte lika bra i spel? det var helt klart väntat av allt och alla.

2* TR är en plattform likt X299 och dess företrädare. du behöver inte quad cannel minne, all I/O etc etc som TR ger för spel men andra ord är detta isf helt irrelevant till dig.

För oss andra som faktiskt gör något på datorn mer än att spela små spel, så är 1950X samt i9 7900x det bästa på marknaden.

Tack Redaktionen för en bra recension!

Varför citerarar du mig om du inte ens läst det jag skrev?
Ja jag spelar, men jag gör även andra grejer och skulle behöva mera kärnor.

Jag är bara realisik i stället för att gå på skit som "Den här cpun är överlägsen på allt" både TR och i9 har sina starka sidor

Skrivet av Pelle:

Man köper ju inte en sån processor för att spela spel...

Åter igen läs det jag skriver innan ni citerar.

Det finns dom som gör mer än att spela på sin datorer fasten spelande kanske är "the main thing"

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Fast om någon tillverkare sätter en SKIT heatsink på sitt mobo så är det bara deras fel ingen annan.
Att dom väljer ett med skit kontakt och dålig tjep med skit värme avledning så nej jag står fast vid 100 % att Intel har ingenting med det att göra.

Finns INGA guidelines som tillverkare har för VRM, därmet har dom det för CPUs och chipset och annat.

Dom kan sätta 24 phases om dom vill, samma som med GPU om dom släpper PCB helt fritt.

Får EVGA problem med sin VRM kylning på GPU så är DET INTE nvidias fel.

Fast nu var det inte bara ett mobo företag som hade problem utan det var flera, så att säga att EVGA hade problem är Nvidias fel håller inte.

Den största anledningen till varför de var många som inte klarade av var för att Intel i sista sekunden pressade ut mer prestanda ur överklockningen, vilket ledde till en enorm tillagd effekt och värme utdelning. Du kan ju själv se Der8auers video där han själv säger att om man ska överklocka så ska man undvika mobos med endast 1 8 pinnars strömkabel.

Permalänk

@Garderoben: varför ens dra upp ett scenario där dessa processorerna inte har väldens bästa fäste? Spel samt enkeltråd.

Dom är monster, med en "well fleshed out" plattform för professionellt arbete likt rendering etc.

Det är för mycket pengar och ger förlite avkast helt enkelt om gaming är ett main fokus. Även om man sedan kören del multi trådat.

7700K hade väl fortfarande varit det bästa valet sett till pengar/prestanda.

7900X har tyvärr inte mycket att komma med där heller det kostar mycket och processorn har sina bekymmer likt 19xx från AMD i just spel även om den är bättre.

Permalänk
Inaktiv

Spännande tider då AMD äntligen lyckas lansera något som är konkurrenskraftigt med Intel. Det känns som det är en majoritet av yngre publik här på Sweclockers. Om man ser på utvecklingen av IPC/år så sjönk det rejält när det visade sig att Bulldozer underpresterade. Core-arkitekturen är gammal vid det här laget, medan Zen är ny. Nyfiken som man är så undrar jag vad Intel har för hemlig arkitektur under utveckling då de har rehashat Core, till den 7:e generationen. Den bästa tiden som jag upplevt kriget kring bäst prestanda per krona för CPU-marknaden var under Athlon64-tiden.

Permalänk
Medlem

Man blir bra sugen på dessa men det suget minskar när det behövs till att betala 15K för bara en cpu och moderkort när man lika gärna kan köpa en helt ny dator som ändå är ganska hyffsad i sin prestanda för typ samma peng.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Varför citerarar du mig om du inte ens läst det jag skrev?
Ja jag spelar, men jag gör även andra grejer och skulle behöva mera kärnor.

Jag är bara realisik i stället för att gå på skit som "Den här cpun är överlägsen på allt" både TR och i9 har sina starka sidor

Åter igen läs det jag skriver innan ni citerar.

Det finns dom som gör mer än att spela på sin datorer fasten spelande kanske är "the main thing"

Visst använder många sin dator till flera olika saker och då får man ju väga samman för och nackdelar med de olika scenarion man har. Själv spelar jag mest men använder även lite flertrådade applikationer och är väldigt nöjd med min 6700k, även om jag hade sneglat på en 1600 eller 1700 idag.

Permalänk
Medlem

Till alla er som envisas med att gnälla vid varje ny lansering av AMD-processorer med många kärnor. Gnäller ni lika mycket varje gång Nvidia lanserar ett nytt quadro-kort? Dessa presterar ju mycket sämre i spel än ett geforce/radeon för samma pris..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Till alla er som envisas med att gnälla vid varje ny lansering av AMD-processorer med många kärnor. Gnäller ni lika mycket varje gång Nvidia lanserar ett nytt quadro-kort? Dessa presterar ju mycket sämre i spel än ett geforce/radeon för samma pris..

Folk som gnäller på threadripper vet nog inte vad quadro är för något

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ozzed:

Nu är det så att alla faktiskt har rätt till sin åsikt och jag tycker att i och med att Intel har gått in och talat om vad moderkortstillverkare får och inte får göra tidigare så är de medskyldiga om VRM-kylningen inte klarar deras processorer med överklockning. Jag vet att ni har en annan åsikt och det får ni gärna ha. Jag bryr mig inte.

Nu har jag motiverat varför jag tycker som jag gör, så är det. Inget mer med det.

Nu är ju det här ett klassiskt exempel på pervertering av uttrycket "alla har rätt till en åsikt" som på senare år har börjat misstolkats av många till att betyda "allas åsikt är rätt" Bara för att du tycker att något är ett vis behöver det inte betyda att du har rätt.

I just det här fallet har du t.ex fel. Intel har ingen juridisk möjlighet att påtvinga tillverkare att de ska hålla en viss kvalitet på sina komponenter. De HAR däremot den möjligheten när det kommer till att moderkortstillverkarna direkt påverkar funktionsutbudet på intels processorer.

On topic,
Threadripper är en Sjukt imponerande processorserie! Är såklart inget jag skulle köpa då jag inte gör något som ens skulle komma i närheten av att använda alla trådar på min hem PC. Men man kan inte låta bli att bli imponerad av vilket monster det är!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Trevlig recension men jag reagerade på nackdelen i sammanfattningen "dyr plattform". Självklart kostar det mer då det är en HEDT plattform. Att lägga det som en nackdel är dock konstigt speciellt när konkurrensens motsvarighet är nästan dubbla priset. Så vad är det för kontext som har motiverat att lägga den nackdelen? Det är som att en bil recensent skulle ge "dyr bil" för alla sportbilar som nackdel.

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

@Garderoben: varför ens dra upp ett scenario där dessa processorerna inte har väldens bästa fäste? Spel samt enkeltråd.

Dom är monster, med en "well fleshed out" plattform för professionellt arbete likt rendering etc.

Det är för mycket pengar och ger förlite avkast helt enkelt om gaming är ett main fokus. Även om man sedan kören del multi trådat.

7700K hade väl fortfarande varit det bästa valet sett till pengar/prestanda.

7900X har tyvärr inte mycket att komma med där heller det kostar mycket och processorn har sina bekymmer likt 19xx från AMD i just spel även om den är bättre.

Klart det är relevant beroende på vad du ska ha cpun till det är allt jag säger och har sagt.
Jag tog upp det för någon sa att TR var det absolut bästa vilket det inte är.

TR är jätte bra på multitrådad prestanda men som sagt, halkar efter i spel. Så är man ute efter spel prestanda och multitrådad prestanda kanske 7900X är ett bättre val bereonde på vad du prioriterar.

Nu behöver man inte längre ha en spel dator och en workload dator utan du kan ha allt i ett.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Så fort Intel släpper 6 kärnor i mainstream-segmentet kommer alla börja säga att 4 inte räcker längre. Men så länge Intel bara har 4 i sin mainstream-plattform så tycker vissa det räcker. Märkligt hur det där fungerar

Hur man än ser på saken är det bara positivt att AMD tänjer gränsen för antal kärnor i en processor även om det kanske inte behövs idag för de flesta. Hade datorföretagen bara släppt produkter som räcker "idag" hade vi fortfarande suttit på 25 MHz 386:or med 4 MB RAM... Utan kraftfullare produkter hade ingen utvecklat ny mjukvara som kunnat använda mer datorkraft.

Man skulle kunna säga samma sak åt andra hållet. Märkligt hur en helt okej processor med 4 kärnor helt plöstsligt över en dag blev helt obrukbar som en hel del verkar tycka i allt för många trådar man läser. Inte för att på något sätt säga emot dig eftersom jag håller med dig i det du sa också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hanslar:

Man skulle kunna säga samma sak åt andra hållet. Märkligt hur en helt okej processor med 4 kärnor helt plöstsligt över en dag blev helt obrukbar som en hel del verkar tycka i allt för många trådar man läser. Inte för att på något sätt säga emot dig eftersom jag håller med dig i det du sa också.

Tänk dig en spelmus som presterar nästan 100% bättre, när en sådan kommer så kommer folk som har gaming som levebröd få uppgradera, detta för att ej prestera sämre än deras konkurrenter som skaffar denna.
Nu handlar Threadripper om folk som använder sin dator till arbete, men samma sak gäller där, förr i tiden när ens konkurrenter körde 8 kärniga cpuer så dög dem. Men nu när de skaffar bättre får man göra likadant eller byta arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Fast det är ju Intels fel att de släppte x299 3 månader tidigare än vad de sa. Detta ger ju moderkortstillverkare betydligt mindre tid för att fixa x299 plattformen för moderkorten. Så nej, detta fel ligger hos Intel och inte hos mobo tillverkarna. Dessutom så är det också stor sannolik att det var Intel som pressade på överklockningen så att den kunde matcha Ryzen och eftersom att de va i grunden inte planerat så skeppades dåligt kylda mobos.

Helt rätt, och ytterligare vatten på min kvarn som gör att jag kan backa upp min åsikt ännu mer.

Skrivet av Xyborg:

Nu är ju det här ett klassiskt exempel på pervertering av uttrycket "alla har rätt till en åsikt" som på senare år har börjat misstolkats av många till att betyda "allas åsikt är rätt" Bara för att du tycker att något är ett vis behöver det inte betyda att du har rätt.

I just det här fallet har du t.ex fel. Intel har ingen juridisk möjlighet att påtvinga tillverkare att de ska hålla en viss kvalitet på sina komponenter. De HAR däremot den möjligheten när det kommer till att moderkortstillverkarna direkt påverkar funktionsutbudet på intels processorer.

@dpom86 summerade det bra.

Det du beskriver är ju också ett bra exempel på precis vad jag tycker är att "äta kakan och ha den kvar".

Notera också att jag aldrig någonsin påstått att jag tycker att Intel har gjort något olagligt. Det är inte olagligt att gapa och skrika som en snorig unge när man tycker att moderkortstillverkarna förstör ens produktsegmentering ena dagen, och sedan glo på andra hållet när de gör ett dåligt val av VRM-kylare, det är bara enligt min åsikt som jag har all rätt i världen att ha, fel av dem att vara så inkonsekventa och det visar att de inte bryr sig om sina kunder utan bara pengar pengar pengar.

När moderkortstillverkarna gör något som gagnar kunderna på intels bekostnad så blir det ett jävla liv, men när moderkortstillverkarna gör något som missgynnar kunderna, så är det knäpptyst från intel.

Så att eh...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ja det är ju som dom säger, köp ingen mega dyr cpu om du bryr dig mest om spel.
Sämre spelprestanda på typ allt än en billig cpu, fallout 4 var ju fruktansvärt dåligt. 30 fps mindre wtf?

Gaming så är iaf så här många kärnor/trådar mer en krycka än en fördel.
En rätt rejäl sådan i vissa titlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av neetodesu:

Trevlig recension men jag reagerade på nackdelen i sammanfattningen "dyr plattform". Självklart kostar det mer då det är en HEDT plattform. Att lägga det som en nackdel är dock konstigt speciellt när konkurrensens motsvarighet är nästan dubbla priset. Så vad är det för kontext som har motiverat att lägga den nackdelen? Det är som att en bil recensent skulle ge "dyr bil" för alla sportbilar som nackdel.

Gjorde jag också faktiskt. Om 1950X är en dyr plattform. Vad är då Intels? För vad jag har sett så fick varken Broadwell-E eller tidigare generationerna som SB-E, IVB-E etc. den nackdelen. Börjar undra om det inte är lite mycket Intel bias (iallafall omedvetet) i deras sammanställningar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Gjorde jag också faktiskt. Om 1950X är en dyr plattform. Vad är då Intels? För vad jag har sett så fick varken Broadwell-E eller tidigare generationerna som SB-E, IVB-E etc. den nackdelen. Börjar undra om det inte är lite mycket Intel bias (iallafall omedvetet) i deras sammanställningar.

http://www.sweclockers.com/test/22144-intel-core-i7-6950x-i7-...
6950X, i7-6850K, i7-6800K och 6900k har "Hög prislapp" som nackdel.

*6950x har t.om "orimlig prislapp"

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Gjorde jag också faktiskt. Om 1950X är en dyr plattform. Vad är då Intels? För vad jag har sett så fick varken Broadwell-E eller tidigare generationerna som SB-E, IVB-E etc. den nackdelen. Börjar undra om det inte är lite mycket Intel bias (iallafall omedvetet) i deras sammanställningar.

Från 7900X recensionen:

Skyhög effektförbrukning
Priset
Dyr plattform

Så åtminstonne Swec verskar dragit den slutsatsen. Dock kan jag tycka det är märkligt att AMD's motsvarighet får det då plattformen är billigare än Intels motsvarighet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Nej, jag tror inte att mer än max 1% av Sweclockers medlemmar behöver sex kärnor. Oavsett vilken tillverkare det är. Men att göra CPU:er riktade till gamers med så många (och fler) kärnor är att försöka skapa ett behov, istället för att slåss på den arena som verkligen ger mervärde (frekvens). Och eftersom det är AMD som startat racet så är det de som ligger bakom att skapa det inbillade behovet

.

Allt följer utvecklingen av hårdvara. Kan tänkas att spelutvecklare ser möjlighet att lägga till fler simuleringsdelar som kan köras hyffsat parallelliserat i framtidens spel. Finns garanterat saker som skulle kunna utvecklas mot multitrådat även i spel om man tänkte lite utanför boxen, kanske kommer det också ske så småningom när mainstream datorer har fler kärnor. Faktum är att det verkar ha nåtts en svår gräns för frekvens och IPC (även vad gäller Intel, AMD har några procent till de kan jobba med men är å andra sidan på första inkarnationen av sin arkitektur).

Permalänk
Medlem

Riktigt mysig läsning såhär efter jobbet!
Kommer verkligen inte bli ett köp för min del, eftersom jag inte har någon nytta alls av TR hah.
Men en Ryzen ligger nära tillhands dock!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Alltid kul med test av nya CPU:er eller GPU:er! Dessutom håller alltid Sweclockers hög klass i sina tester, de enda som brukar klaga är de värsta diehard entusiasterna som tycker resultatet är skevt.

Threadripper är en imponerande CPU med ett enda syfte, massiv prestanda i de applikationer som kan utnyttja sjuka mängder trådar, i allt annat är de samma/sämre än betydligt billigare alternativ. Intels värstingar delar en hel av den nackdelen men lyckas ändå prestera bättre i mer lågtrådade scenarier.

Jag tvivlar på att fler än några promille av alla som kör stationär dator hemma kör de program som Threadripper och Intels värsta HEDT CPU:er är bäst på. Hur många sitter hemma och kör Cinebench, Blender eller Luxmark? Gör man det utan att kunna fakturera för arbetet så är får man skylla sig själv (eller så har man en extrem hobby och det tycker jag är helt ok). För företag är saken en helt annan, inköpspriset för hårdvaran spelar knappast någon roll då annat annat kostar ohyggligt mycket mer (lön, support mm.) så där är väl kampen mellan Intel och AMD mer åt hållet vems lösningar totalt sett funkar bäst för vårt företag, priset på en CPU spelar noll roll.

Personligen kör jag med en snart tre år gammal i7 5820K (6 kärnor/12 trådar) klockad till 4.5GHz (köpte den för att få tillräckligt PCIe banor för att kunna köra 3-Way SLI) och den fullständigt krossar allt jag kastar på den. Då hör till saken att det mest krävande jag kör på min dator är spel. Jag redigerar och manipulerar RAW-filer nästan dagligen men det går nästan lika bra på min Surface Pro 4. Fördelen med min gamla 5820K är att den är nästan lika snabb i spel (vid 4.5GHz) som en nyare Intel 4 kärnig/8 trådad är. Dessutom betalade jag "bara" 3900:- för den.

Jag är förvånad över denna massiva fokus på fler kärnor/trådar (fler än 6/12) som sedan i våras har blossat upp på Sweclockers, vem fasen behöver dem?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Här på SC kommentarsfält kan man verkligen tala om att marknadsföringen med syfte att skapa ett behov har fått genomkraft. 99% av alla användare här har garanterat inte nytta av mer än 2 (+HT) eller max 4 kärnor och då AMD inte kan slå Intel i frekvens så har man lyckats få folk att tro att fler kärnor är bättre än färre.

Det är det inte om man inte använder dem. Tvärtom, faktiskt.

.

Det är möjligt att det inte är så många användare som skulle kunna försvara ett köp av threadripper, men detta är ett forum för entusiaster T ex även om jag inte kör formel 1 så kan jag vara intresserad av bilarna och vilja diskutera dess prestanda etc. Det måste finnas jättemånga som inte pressar sin Ferrari till gränsen varje dag, men det kan vara högst njutbart att äga en ändå

Sen är det så att om man har behov av flertrådsprestanda så är threadripper ett riktigt bra val. Detta är ett faktum och inget som AMD lurat i folk.

Själv är jag lite nyfiken på hur 1900X kommer klocka och hur prestandan står sig mot 1800X. Inte för att jag har behov av en sån burk, men för att jag tycker det är kul att drömma och diskutera.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Bra test och grym processor och plattform! Tack AMD!

Jag gillar att 1950X presterar som 6st Phenom 2 i Cinebench alltså 36 Phenom 2 kärnor!!!
(visst lite lägre klockfrekvens men ändå).

Vissa som inte läst recensionen verkar inte ha förstått målgruppen. Och även om AMD försöker marknadsföra lite mot "streamers" skulle jag gissa att vanliga Ryzen 7 duger alldeles utmärkt för "streamers" med.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd

Intressant läsning och roligt att Intel fått rejäl konkurrens.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Perfekt test med streaming i bakgrunden. Perfekt för mig då vi streamar från dator till tv samtidigt som det laddas ner, webläsare i bakgrunden och spelande. Sen kör jag med 1440p skärm då jag pysslar med foto så ett par fps hit eller dit märks aldrig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Dinoman: Jag tror du har rätt där. För en sådan som mig som inte multitaskar så mycket. Jag använder min dator spel 80% av tiden och streamar inte. Gissar på att en i7 8700k 6c/12t kan bli mycket trevlig om den får snarlika Hz som 67xx/77xx

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se en uppdatering på testet av Intel's Skylake-X seriens CPU'er med erat nya test - "Test: Battlefield 1 med streaming och film".

Tänker då på framförallt 7800X och 7820X då de ligger 30-50% av priset på 1920X.
Är det något ni tror att ni kan komma att göra?