Bör man ha i strömadaptern/laddaren 24/7 (även när batteriet nått 100%) ?

Permalänk

Bör man ha i strömadaptern/laddaren 24/7 (även när batteriet nått 100%) ?

Godkväll

Som sagt, har köpt ny laptop och sitter och funderar - bör man låta strömadaptern sitta i även när man har ett fulladdat batteri eller ska jag ta ur den när jag som nu nått 100% (den var fulladdad när jag körde igång den första gången)
och sedan plugga i laddaren igen när den börjar närma sig 0% ?

Jag vill ju behålla batteriet i så bra skick som möjligt.

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

Kolla vad som står i instruktionsboken för säkerhets skull. Det bör gå bra att ha den i hela tiden om du vill det. Vissa tillverkare rekommenderar dock till exempel att man ska ladda minst 3 timmar första gången innan den körs på batteri men utöver det brukar det bara vara att tuta och köra.

Permalänk
Medlem

http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lit...

Med andra ord, låt inte batteriet bli varmt, ladda det inte i onödan, om du kan ta ut batteriet ur datorn för perioder den kommer användas via kabel (dagar/veckor i sträck dvs.) så gör det, och gärna runt 70% laddning.

Om datorn har någon typ av "long life" inställning för batteriet, som bara laddar det till max 80% så använd gärna den, då det sliter mycket mindre på batterier.

Men nej, ladda inte ur och upp batteriet konstant, kommer bara göra saken värre.

Att lämna datorn konstant inpluggad är rätt okej, även om det är onödigt om man kan göra något åt det (t.ex. en modell med avtagbart batteri). Men det är annars bättre att låta den sitta i konstant än att ladda upp och ned hela tiden.
Om datorn och på så sätt batteriet kan hållas svalt, så kommer det hjälpa i längden också. T.ex. inte ha datorn i sängen eller på en filt eller på någon yta som ger dålig ventilation.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Beror helt på hur datorn hanterar laddning vid fulladdning. Min T420 laddar fullt och sedan går den på kabel och batteriet används inte alls. Så efter 3-4 dagar så kan jag se att den gått ner 0.5Wh i energi. När den trillar ner ca 5% så laddar den igen men det kan ta veckor så länge jag inte använder datorn på bara batteri.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Lite om mobilbatterier från Vetenskapens Värld igår.
Vet ej om det är samma typ av batterier på datorer.

Spola fram cirka 54:15

Batterier

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Man bör inte det på en mobiltelefon i alla fall. Ju längre tid den är på 100% ju sämre är det för batteriet.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-ska-du-inte-ladda...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Jag har plockat ut batteriet i min och kör bara kabel när jag är hemma 24/7. Batteriet är i utmärkt skick när jag tar med min bärbar utanför hemmet.

Permalänk
Medlem

Min Lenovo har en inställning där batteriet bara laddas till runt 60%. Så jag kör alltid med sladden i.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unbalanced:

Godkväll

Som sagt, har köpt ny laptop och sitter och funderar - bör man låta strömadaptern sitta i även när man har ett fulladdat batteri eller ska jag ta ur den när jag som nu nått 100% (den var fulladdad när jag körde igång den första gången)
och sedan plugga i laddaren igen när den börjar närma sig 0% ?

Jag vill ju behålla batteriet i så bra skick som möjligt.

Tack på förhand!

Det enda rätta du har att göra om du ska köra med adapter 24/7 är att plocka ur batteriet. Det som händer annars är du sliter på batteriet i onödan. Ladda upp batteriet, sen plockar du ur det ur burken.
Men det man måste tänka på är att inte dra ur adaptern när datorn igång då blir det en hård avstängning vilket inte är att rekommendera. Exakt samma fenomen som ett strömavbrott (alltså inte bra. )
Ska du sen iväg med datorn så sätter du i batteriet. Har du haft batteriet urplockat en längre tid kan du behöva underhållsladda det lite innan avfärd. Enkel matematik.
Eller så skiter du i det hela och köper ett nytt batteri när det gamla har tagit slut.

Permalänk
Medlem

Plockar också ut batteriet. Ingen mening att ha det i om du ändå sitter med kabel, sen är batteriet som nytt varje gång du ska använda det. Typ.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Det som tidigare nämnts stämmer: plocka ur batteriet och låt det vara ung. 70 % laddat.

Laddaren drar dock ström när den är inkopplad. Oavsett om du kör datorn eller inte. Alltid en fördel att koppla ur laddaren också när du inte använder dator, speciellt vid oväder.

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE

Permalänk
Inaktiv

Som många andra skrivit så låter jag också min lenovo ladda till 80% då den ofta sitter i laddaren.