HP EliteBook 820 G4, byta wireless-modul?

Permalänk

HP EliteBook 820 G4, byta wireless-modul?

Vi har haft en vattenläcka på jobbet så lite elektronik blev skadat och då slängt. Jag lyckades få räddat en HP EliteBook 820 G4 Z2V75EA#ABN som jag än så länge inte hittat något fel på. Jag ser intorkade vattendroppar på utsidan och misstänker att någon har tagit det säkra före det osäkra och anmält den skadad. MEN, det verkar som att den saknad modulen för trådlöst nätanslutning vilket den borde ha enligt alla specar jag hittar, generellt så säljs det väl inga datorer utan det idag heller. Ser även att den varit öppnad så det kan vara så att någon på IT-avdelningen ändå har gått igenom den och valt att spara just denna modulen (men varför inte isf plocka ur SSD-disk mm som verkar fungera problemfritt?).

Har sent en fråga till IT-avdelningen men det är ett stort företag så det är inte så enkelt. Men, vet någon om det går att få tag på en trådlös modul till datorn och installera den själv? Även om det är en lite och fin dator så är den inte till så mycket nytta om den inte kan koppla upp sig via Wi-Fi. :/

Tack på förhand!

Visa signatur

Då: Abit IP35 Pro, Core 2 Duo E8200 2,67GHz, Sapphire Radeon HD3850 Ultimate 512MB, Corsair TWIN2X 4096Mb, Samsung SATAII 500Gb, Samsung SATA DVD±RW, 520W Aspire 3 fan, Antec Sonata
Nu: Mac

Permalänk
Medlem

Efter lite Google aktivitet hitta jag dessa reservdelar i deras manual för datorn
Intel Dual band wireless-AC 8265 802.11AC 2x2 WiFi + BT 4.2 Combo Adaptor (vPro) reservdels nr: 851592-001
Intel Dual band wireless-AC 8265 802.11AC 2x2 WiFi + BT 4.2 Combo Adaptor (non-vPro)reservdels nr: 851594-001
Intel Dual band wireless-AC 3168 802.11AC 1x1 WiFi + BT 4.2 Combo Adaptor (non-vPro)reservdels nr: 852511-001

Permalänk
Medlem

Du har inte disablat wifi genom knappen?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Skrivet av Fantomen:

Efter lite Google aktivitet hitta jag dessa reservdelar i deras manual för datorn
Intel Dual band wireless-AC 8265 802.11AC 2x2 WiFi + BT 4.2 Combo Adaptor (vPro) reservdels nr: 851592-001
Intel Dual band wireless-AC 8265 802.11AC 2x2 WiFi + BT 4.2 Combo Adaptor (non-vPro)reservdels nr: 851594-001
Intel Dual band wireless-AC 3168 802.11AC 1x1 WiFi + BT 4.2 Combo Adaptor (non-vPro)reservdels nr: 852511-001

Nice! Jag har googlat själv men är tydligen inte lika bra på det...

Skrivet av Valonen:

Du har inte disablat wifi genom knappen?

Tänkte också det först men jag hittar ingen knapp. :/

Visa signatur

Då: Abit IP35 Pro, Core 2 Duo E8200 2,67GHz, Sapphire Radeon HD3850 Ultimate 512MB, Corsair TWIN2X 4096Mb, Samsung SATAII 500Gb, Samsung SATA DVD±RW, 520W Aspire 3 fan, Antec Sonata
Nu: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schermanio:

Nice! Jag har googlat själv men är tydligen inte lika bra på det...

Tänkte också det först men jag hittar ingen knapp. :/

Tror att på din dator är det FN + F11 eller F12 , tagenten kan vara blank.

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Skrivet av hanjou:

Tror att på din dator är det FN + F11 eller F12 , tagenten kan vara blank.

Ah, det ska utforskas!!

Visa signatur

Då: Abit IP35 Pro, Core 2 Duo E8200 2,67GHz, Sapphire Radeon HD3850 Ultimate 512MB, Corsair TWIN2X 4096Mb, Samsung SATAII 500Gb, Samsung SATA DVD±RW, 520W Aspire 3 fan, Antec Sonata
Nu: Mac

Permalänk
Medlem

Kolla på aliexpress eller ebay och Amazon om det finns något wifi kort att köpa.
Köpte mitt wifi kort till min Lenovo på amazon

Permalänk
Skrivet av hanjou:

Tror att på din dator är det FN + F11 eller F12 , tagenten kan vara blank.

Nope, funkar inte. F12 slår bara på och av Flight mode.
Ser ut såhär när jag kollar i systeminformationen.

Name [00000002] Intel(R) Dual Band Wireless-AC 8265
Adapter Type Not Available
Product Type Intel(R) Dual Band Wireless-AC 8265
Installed Yes
PNP Device ID Not Available
Last Reset 10/08/2017 15:59
Index 2
Service Name Netwtw04
IP Address Not Available
IP Subnet Not Available
Default IP Gateway Not Available
DHCP Enabled Yes
DHCP Server Not Available
DHCP Lease Expires Not Available
DHCP Lease Obtained Not Available
MAC Address Not Available

Visa signatur

Då: Abit IP35 Pro, Core 2 Duo E8200 2,67GHz, Sapphire Radeon HD3850 Ultimate 512MB, Corsair TWIN2X 4096Mb, Samsung SATAII 500Gb, Samsung SATA DVD±RW, 520W Aspire 3 fan, Antec Sonata
Nu: Mac

Permalänk
Medlem

Eftersom du har en i7 7500u som ej stödjer vpro så skall du ha:
Intel Dual band wireless-AC 8265 802.11AC 2x2 WiFi + BT 4.2 Combo Adaptor (non-vPro)reservdels nr: 851594-001
http://m.ebay.co.uk/sch/i.html?_nkw=851594-001&isNewKw=1&isRe...

Permalänk
Medlem

USB dongle WIFI?

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Intel wifi

Jag tror jag har ett par såna där. Kommer från en elitebook 840 G1 el G3.
Och det är enkelt att stoppa in själv. Men låt mig kolla upp den lite så hör jag av mig.
Mvh
Hockey

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schermanio:

Nope, funkar inte. F12 slår bara på och av Flight mode.
Ser ut såhär när jag kollar i systeminformationen.

Name [00000002] Intel(R) Dual Band Wireless-AC 8265
Adapter Type Not Available
Product Type Intel(R) Dual Band Wireless-AC 8265
Installed Yes
PNP Device ID Not Available
Last Reset 10/08/2017 15:59
Index 2
Service Name Netwtw04
IP Address Not Available
IP Subnet Not Available
Default IP Gateway Not Available
DHCP Enabled Yes
DHCP Server Not Available
DHCP Lease Expires Not Available
DHCP Lease Obtained Not Available
MAC Address Not Available

Så skulle du jo gerne have et Wifi kort, hvad kan du se inde i Network and sharing center -> Change Adapter Settings, hvis du ikke kan se kortet der, prøv og se i Device Manager -> Network Cards om det måske er deaktiveret der inde.

Visa signatur

Min Dator
Skærm: Philips 49PUS6401/12 Android UHD TV
Arbejder på Dansk Dell Pro Support.

Permalänk
Skrivet av Hockey77:

Jag tror jag har ett par såna där. Kommer från en elitebook 840 G1 el G3.
Och det är enkelt att stoppa in själv. Men låt mig kolla upp den lite så hör jag av mig.
Mvh
Hockey

Vore kalas om du hade och ville bli av med ett. Har du hunnit kolla på det?

Visa signatur

Då: Abit IP35 Pro, Core 2 Duo E8200 2,67GHz, Sapphire Radeon HD3850 Ultimate 512MB, Corsair TWIN2X 4096Mb, Samsung SATAII 500Gb, Samsung SATA DVD±RW, 520W Aspire 3 fan, Antec Sonata
Nu: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schermanio:

Vore kalas om du hade och ville bli av med ett. Har du hunnit kolla på det?

Hej, ligger på jobbet. Och är tyvärr hemma mån-tisdsg så Onsdag så vet jag om det är korrekt.
Hör sv mig då.

Mvh hockey

Permalänk

I väntan på morgondagen och vid ev negativt svar, vad tror ni om denna?
http://www.mjmultimedia.se/intel-dual-band-wireless-ac-8265-2
Det framgår inte om den är non-vPro eller ej och REDIGERAT: har funnit att det är M.2-format jag skall ha.

Visa signatur

Då: Abit IP35 Pro, Core 2 Duo E8200 2,67GHz, Sapphire Radeon HD3850 Ultimate 512MB, Corsair TWIN2X 4096Mb, Samsung SATAII 500Gb, Samsung SATA DVD±RW, 520W Aspire 3 fan, Antec Sonata
Nu: Mac

Permalänk
Medlem

Adaptern kanske är avaktiverad i BIOS?
Annars är det väl en dedikerad knapp för att avaktivera Wi-Fi bredvid muteknappen, (utanför tangentbordet precis ovanför scroll, pause, insert och deleteknappen)
Kan också ha hakat upp sej i Windows.
kolla enhetshanteraren under nätverk ifall adaptern finns med där, den kanske är avaktiverad.
vet att det händer på HP's ibland, inte ofta, men ibland så.

Tror den där datorn har 4G som standard också, det har samtlga våra G1:or och G2:or, G4:orna borde inte vara sämre

\\Rhames

för många också :P
Permalänk
Medlem
Permalänk

Prova avinstallera enheten helt, drivrutiner rubbet och inaktivera den. Koppla sen in kabel och ladda ner drivisar.

Starta om datorn, aktivera kortet igen och installera fräscha drivrutiner. Detta fick jag göra en gång i halvåret på en gammal Acer dator som fick för sig att kortet var trasigt ibland.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Skrivet av Rhames:

Detta verkar vara rätt kort iaf men det var ganska mycket dyrare (700kr vs. 200 kr). Har mailat MJ Multimedia och bett dem kolla upp artikelnumret på det kortet som de har.

Visa signatur

Då: Abit IP35 Pro, Core 2 Duo E8200 2,67GHz, Sapphire Radeon HD3850 Ultimate 512MB, Corsair TWIN2X 4096Mb, Samsung SATAII 500Gb, Samsung SATA DVD±RW, 520W Aspire 3 fan, Antec Sonata
Nu: Mac

Permalänk
Medlem

Hej, har letat överallt. Verkar tyvärr ha förlagt den nånstans
Hockey

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schermanio:

I väntan på morgondagen och vid ev negativt svar, vad tror ni om denna?
http://www.mjmultimedia.se/intel-dual-band-wireless-ac-8265-2
Det framgår inte om den är non-vPro eller ej och REDIGERAT: har funnit att det är M.2-format jag skall ha.

Tänk på att kortet måste vara utav exakt samma modell och ha samma PCI ID som dom som HP angett i sin reservdelslista. HP(även Lenovo) tillåter inte främmande RF-kort även om modellen är likadan. Något trams angående FCC regler(som säkert dom själva bidragit till att skapa i USA). Min Lenovo vägrade gå förbi BIOS med ett främmande WiFi kort och min HP Elitebook 8560 skrev tydligt vid uppstart att WWAN-kortet var frånslaget innan man kom förbi BIOS starten.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Nu siger jeg det gerne igen... Du har allerede et WiFi kort i maskinen...
Du behøver ikke købe et nyt endnu.
2 personer har allerede sagt dette...
Åben din laptop og kikkede i øverst venstre hjørne der ville du se der er et Intel kort.
Hvis du ser på dette billede:
https://www.notebookcheck.net/fileadmin/_processed_/0/b/csm_I... så er det WiFi øverst til venstre, Wwan (4G modem) lige under WiFi, også SSD under Wwan kortet...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min Dator
Skærm: Philips 49PUS6401/12 Android UHD TV
Arbejder på Dansk Dell Pro Support.

Permalänk
Skrivet av Mushishi:

Nu siger jeg det gerne igen... Du har allerede et WiFi kort i maskinen...
Du behøver ikke købe et nyt endnu.
2 personer har allerede sagt dette...
Åben din laptop og kikkede i øverst venstre hjørne der ville du se der er et Intel kort.
Hvis du ser på dette billede:
https://www.notebookcheck.net/fileadmin/_processed_/0/b/csm_I... så er det WiFi øverst til venstre, Wwan (4G modem) lige under WiFi, også SSD under Wwan kortet...

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, precis det kortet jag _INTE_ har i datorn.

Tror att jag bara nöjer mig att köra på USB-dongel trots allt ändå. Hade en liggandes och kör på den nu vilket funkar fint. Alternativt att jag slaktar maskinen och sätter SSD-disken i min MacBook Air istället (som har en mindre HDD).

Tack för hjälpen alla!

Visa signatur

Då: Abit IP35 Pro, Core 2 Duo E8200 2,67GHz, Sapphire Radeon HD3850 Ultimate 512MB, Corsair TWIN2X 4096Mb, Samsung SATAII 500Gb, Samsung SATA DVD±RW, 520W Aspire 3 fan, Antec Sonata
Nu: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schermanio:

Nope, funkar inte. F12 slår bara på och av Flight mode.
Ser ut såhär när jag kollar i systeminformationen.

Name [00000002] Intel(R) Dual Band Wireless-AC 8265
Adapter Type Not Available
Product Type Intel(R) Dual Band Wireless-AC 8265
Installed Yes
PNP Device ID Not Available
Last Reset 10/08/2017 15:59
Index 2
Service Name Netwtw04
IP Address Not Available
IP Subnet Not Available
Default IP Gateway Not Available
DHCP Enabled Yes
DHCP Server Not Available
DHCP Lease Expires Not Available
DHCP Lease Obtained Not Available
MAC Address Not Available

Hvis du ikke har et wireless kort i din dator hvor har den så hentet denne information på et wireless kort fra.?

Åben gerne din maskine og send os et billede af hvordan den ser ud inden i

Visa signatur

Min Dator
Skærm: Philips 49PUS6401/12 Android UHD TV
Arbejder på Dansk Dell Pro Support.