Köpa en bostadsrätt privat - hur?

Permalänk
Medlem

Köpa en bostadsrätt privat - hur?

Hej!

Ska köpa mina första egna lägenhet.
Endast hyrt i andrahand av kompisar innan.

Jag har spanat länge, gått på (nästan) för många visningar och har slutligen fastnat för en stor etta med sovalkov som jag vill köpa.

Jag har indikerat vad jag vill betala för lägenheten och säljaren verkar belåten.

Har lämnat mitt personnummer till säljaren för att bli godkänd av föreningen.

Det börjar med andra ord dra ihop sig för att skriva kontrakt, och där känner jag mig väldigt oförberedd. Hur gör man?

Hur fungerar handpenning? Jag har läst att man struntar i den privat och istället betalar hela köpesumman på tillträdesdagen.

Jag vill syna föreningens ekonomi, hur gör jag? Finns inte ett skvatt på nätet. Jag antog att det skulle finnas något register man skulle kunna beställa uppgifter ifrån men hittar inget som verkar vara särkilt seriöst.

Hur kontrollerar jag enklast att ägaren till lägenheten faktiskt äger fastigheten och att han inte har några skulder på den?

Vad kan vara bra att nämna i kontraktet?
Lista alla fel, vilka möbler/vitvaror som ska finnas kvar?

Tack för er tid,

Ain0k

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Vad kostar lägenheten? Beroende på pris skulle jag råda er att ta kontakt med en mäklare som hjälper till med affären. Det bör ni kunna hitta för runt 20k. Kontroll av ägare/skulder etc. gör du eller mäklaren hos föreningen, de för register över pantsättning och vem som äger vilken lägenhet. Du bör också kunna få ta del av årsredovisningen om du hör av dig till ordförande.

Vitvaror ingår, men inte möbler. Ska några möbler säljas/lämnas kvar ska dessa redovisas separat p.g.a. beskattningen av lägenheten. Du bör ges tillfälle att besikta lägenheten och eventuella fel som upptäcks där får ni enas om hur det ska lösas, t.ex. prisavdrag. Tänk på att "dolda fel" i princip inte existerar och att du bör besikta noggrant.

Permalänk
Avstängd

Nu vet jag inte hur mycket lägenheten kostar men handpenning är något som banken kräver om du tänker ta lån på boendet. I så fall ska du betala 15% kontant och sen tar du lån på resten.
Är det så liten summa att du kan betala kontant så är det bara att betala när du flyttar in men bra att skriva ett papper på att du ska ha lägenheten så inte säljaren säljer till någon annan person.

Att skriva en överlåtelse borde antingen föreningen eller banken kunna hjälpa dig med.

Vill du kolla föreningen så kan du antingen tinga dem och be dem skicka sista årsredovisningen eller betala några kronor på allabolag.se. Annars borde säljaren ha en årsredovisning att låna ut om han inte kastat den. Man får dessa i brevlådan innan årsmötet i föreningen.

Vad som ska finnas i en lägenhet är alltid lite olika. Är det en nyare förening så ska det finnas en förtecning på material som hör till lägenheten, annars är väl det vanligaste vitvaror, hatthylla och garderober. Ibland ska det ingå tvättmaskin och diskmaskin också men som sagt, det är ej säkert.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Vad kostar lägenheten? Beroende på pris skulle jag råda er att ta kontakt med en mäklare som hjälper till med affären. Det bör ni kunna hitta för runt 20k. Kontroll av ägare/skulder etc. gör du eller mäklaren hos föreningen, de för register över pantsättning och vem som äger vilken lägenhet. Du bör också kunna få ta del av årsredovisningen om du hör av dig till ordförande.

Vitvaror ingår, men inte möbler. Ska några möbler säljas/lämnas kvar ska dessa redovisas separat p.g.a. beskattningen av lägenheten. Du bör ges tillfälle att besikta lägenheten och eventuella fel som upptäcks där får ni enas om hur det ska lösas, t.ex. prisavdrag. Tänk på att "dolda fel" i princip inte existerar och att du bör besikta noggrant.

Det rör sig om en vrå i en liten bruksort.
Utropspriset är 60.000kr och jag planerar inte att betala över 50. Att anlita mäklare är uteslutet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Ta hjälp av Hemverket eller Privatmäklaren eller liknande tjänst, de fixar allt pappersarbete åt er.

Typ detta:
https://www.hemverket.se/maklarsakrat/
https://avtal24.se/avtal/kopeavtal_bostadsratt/boka

Annars finns detta också, då fixar man alla papper själv:
https://avtal24.se/avtal/kopeavtal_bostadsratt

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Det kan inte nog rekommenderas att du använder en mäklare för detta, arbetet brukar gå på 3-5 000kr och då sköter dem allt.

Permalänk
Medlem

Har köpt dyrare lägenhet utan mäklare. Då hjälpte min bank till med allt iom att jag skulle ta lån. Istället för mäklare var min bankkontakt drivande och de har väldigt mycket erfarenhet. Så kontakta din personliga bankkontakt.

Permalänk

Köpte nyligen bostadsrätt privat var inga problem alls förutom lite mer jobb än med mäklare.
Först går du in på https://www.allabrf.se/ och söker upp din förening, ifall det finns årsredovisningar och stadgar uppladdade där så kan du granska ekonomin genom det alternativt beställa en rapport om föreningen från sidan det gjorde jag när jag köpte då får förening ett betyg.
Även namnen på styrelsemedlemmar brukar finnas så dessa kan du ju kontakta och fråga.

Ifall föreningen har förvaltare så brukar dessa stå för köpekontrakt och medlemsförfrågan detta är det lättast att säljaren begär. Kontraktet brukar va ganska standard men oftast kan man lägga till nåt ifall det behövs. Viktigaste enligt mig är att det finns ett villkor att om köparen nekas medlemskap så bryts affären och säljaren får betala tillbaks allt inklusive handpenning.

Skriv kontrakt och läs noga igenom kontraktet innan du skriver under.
Sätt tillträdesdag och betala handpenning(t.ex swish) se till att få kvitto undertecknat av säljaren oftast så finns detta med på kontraktet.
Du bör ha blivit godkänd av föreningen innan tillträdesdagen.
Ifall du lånar till bostaden så bör ni träffas på din bank vid tillträdesdagen så sköter de resten eftersom det är i deras intresse att lösa säljarens lån eftersom man inte kan pantsätta bostaden 2 gånger.
Ifall du betalar kontant så träffas ni på säljarens bank och de får då se till att lösa lånet eftersom de inte vill ha en skuld utan säkerhet, bara att boka in tillträdesmöte med banken de brukar kunna det ut och innan.
Besiktiga bostaden innan du betalar slutsumman till säljaren så du ser att städning och garderober är okej.

Ifall det är nåt du undrar så kan du skicka ett pm.

Visa signatur

i5 6600k@Stock | Corsair H110i GTX | Asus Z170-A | Samsung EVO 250gb x3 | Fratcal Design Define S | 32GB DDR4 2666Mhz |Evga geforce gtx 1070 ftw

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Stefflo:

Nu vet jag inte hur mycket lägenheten kostar men handpenning är något som banken kräver om du tänker ta lån på boendet. I så fall ska du betala 15% kontant och sen tar du lån på resten.

Blanda inte ihop handpenning och kontantinsats, det sistnämnda är den del du måste ha kontant (utan att låna) medan handpenning är en valfri summa du betalar till säljaren för att mer eller mindre bevisa att du är seriös och tänker fullfölja köpet. Drar man sig ur brukar i regel inte handpenningen återbetalas.

Till TS: Om du har tänkt ta lån, har du kollat med banken att de godkänner lån på helt privata affärer? jag var tvungen att anlita en mäklare till pappersarbetet för att min bank (Länsförsäkringar) skulle gå med på att låna ut pengar när jag köpte bostad privat. Mäklare brukar kalla det för skrivuppdrag och en mindre mäklare borde kunna fixa det för några tusenlappar.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Jag köpte också min bostadsrätt privat. Eftersom jag ändå behövde ta lån så hjälpte banken till med pappersexercisen. Var inte särskilt krångligt, banken visste vilka papper de behövde.
Om det "bara" handlar om 60k kanske du inte behöver låna. Är det en förening hos t.ex. HSB eller Riksbyggen kan du säkert skriva alla papper tillsammans med säljaren på deras kontor. ska inte bostaden stå som säkerhet på ett lån behövs ju inget pantbrev etc.

EDIT: Och lycka till med affären, första egna lägenheten är ju en riktigt kul milstolpe i livet!

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Föreningen är hos Riksbyggen, jag kommer inte ta något lån, ska undersöka föreningen på allabrf.se

Är på resande fot ursäkta mina spartanska svar. Ska ta åt mig all info ikväll.

Tack för utförliga svar, det här ska nog lösa sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

OT:

60 TKR för en lägenhet (!). Somliga har det bra .. själv fick man betala 100TKR/kvm2.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Här funkade det så att handpenningen lades i samband med avtalet. Avtalet var tvungen att göras först för att ens kunna bli godkänd av föreningen. Sedan sker betalningen på tillträdesdagen.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

OT:

60 TKR för en lägenhet (!). Somliga har det bra .. själv fick man betala 100TKR/kvm2.

Å andra sidan kanske din stad har en biograf, mer än en pub och en klädaffär som INTE heter Agnetas Hörna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Säljaren godkände mitt bud.

Jag ska inom kort kontakta BRF och se så att säljaren äger lägenheten, att den inte är belånad.

Blir jag godkänd av föreningen så skriver jag ett överlåtelseavtal med säljaren, tänkte använda mig av mallen som finns på
http://www.borattsupplysning.se/exempel/Boratt_avtal.pdf

Men lägga till två klasuler;

*Lägenheten skall vara tömd säljarens egendom
*Lägenheten skall vara städad

När vi skriver på överlåtelseavtalet så seishar jag 10% av köpesumman till säljaren, får ett underskrivet kvitto av säljaren och inväntar inflyttningsdagen.

På inflyttningsdagen så betalar jag resterande 90%, får kvitto på det, nycklar, och börjar flytta in.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Per sms har säljaren meddelat att vice värden skriver iordning ett överlåtelseavtal och vill vara med när vi skriver under det.

Vice värden ska även besikta lägenheten innan vi skriver på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk

@Ain0k: Det låter bra, oftast brukar det stå att det ska va städat extremt ovanligt att det inte gör det.

Visa signatur

i5 6600k@Stock | Corsair H110i GTX | Asus Z170-A | Samsung EVO 250gb x3 | Fratcal Design Define S | 32GB DDR4 2666Mhz |Evga geforce gtx 1070 ftw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Å andra sidan kanske din stad har en biograf, mer än en pub och en klädaffär som INTE heter Agnetas Hörna

Skickades från m.sweclockers.com

Touché!

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Säljaren godkände mitt bud.

Jag ska inom kort kontakta BRF och se så att säljaren äger lägenheten, att den inte är belånad.

Blir jag godkänd av föreningen så skriver jag ett överlåtelseavtal med säljaren, tänkte använda mig av mallen som finns på
http://www.borattsupplysning.se/exempel/Boratt_avtal.pdf

Men lägga till två klasuler;

*Lägenheten skall vara tömd säljarens egendom
*Lägenheten skall vara städad

När vi skriver på överlåtelseavtalet så seishar jag 10% av köpesumman till säljaren, får ett underskrivet kvitto av säljaren och inväntar inflyttningsdagen.

På inflyttningsdagen så betalar jag resterande 90%, får kvitto på det, nycklar, och börjar flytta in.

Skickades från m.sweclockers.com

Tjena,
Lägg gärna in detsamma om eventuella förrådsutrymmen som tillhör lägenheten. Att dom ska vara tömda och städade. Det kan vara nåt utrymme i källaren eller på vinden.
Jag fick veta tidigare i år att det kan bli en dryg historia annars. Även om personen flyttat ut så får man inte bara klippa upp ett lås och tömma ett förråd. Om jag inte minns fel så behöver man(bostadsrättsföreningen rättare sagt) blanda in kronofogden som sedan ska kontakta personen(om dom ens vet vem det är) för någon slags vräkning och för att i slutändan ge tillstånd för att tömma förrådet. Det kan ta sin lilla tid allt det där.