Permalänk
Medlem

secure erase HDD

Hej,

Har haft 4 HDD som NAS diskar i en RAID-5 .
Håller på att sälja dom nu och tänkte köra en secure erase på dom.

Har 2 frågor.

1: Om man kört RAID-5 på dom via synology DSM (4-disk) , så behöver man väl 3 av diskarna för att kunna återskapa innehållet? Nyfiken bara.. Viktigare är fråga 2:

2: Vilken nivå av secure erase är lagom för en normal användare som inte direkt haft något superviktigt på diskarna.. Bara vill erasa..
Drog igång partition magic och testade den tyngre erasen. skulle ta 124 timmar för en 3TB disk..

Avbröt det och testade ett program inne i windows miljö istället så jag kan använda datorn samtidigt... "eraser" .
Där finns ju väldigt många alternativ som låter dödliga... Men de verkar ta flera dygn var...
Tips och ideer? Tack!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

1: Om man kört RAID-5 på dom via synology DSM (4-disk) , så behöver man väl 3 av diskarna för att kunna återskapa innehållet?

Ja, dock så går det att komma åt data, men det är inget i regel man kan göra utan avancerade program.

Skrivet av Nima2001:

2: Vilken nivå av secure erase är lagom för en normal användare som inte direkt haft något superviktigt på diskarna.. Bara vill erasa..
Drog igång partition magic och testade den tyngre erasen. skulle ta 124 timmar för en 3TB disk..

Avbröt det och testade ett program inne i windows miljö istället så jag kan använda datorn samtidigt... "eraser" .
Där finns ju väldigt många alternativ som låter dödliga... Men de verkar ta flera dygn var...
Tips och ideer? Tack!

Ett enkelt pass, räcker gott och väl för att förhindra att data kan återskapas utan speciella program.

Jag brukar köra med detta:
HDD LLF
Brukar ta 5-6h att låg nivå formatera en 2TB disk

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

1: Om man kört RAID-5 på dom via synology DSM (4-disk) , så behöver man väl 3 av diskarna för att kunna återskapa innehållet?

Om filen är <= RAID blockstorlek så kommer den att ligga komplett på lagringsenhet. Har själv plockat ut textfiler och bilder via simpel hex sökning.

Skrivet av Nima2001:

2: Vilken nivå av secure erase är lagom för en normal användare som inte direkt haft något superviktigt på diskarna.

En slumpmässig och en efteråt med nollor.

Skrivet av Nima2001:

Men de verkar ta flera dygn var...

Du behöver hårddiskar med Secure Erase eller motsvarande möjlighet. Då tar det cirka 1-2 sekunder för all information att bli värdelös.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

@Veni:

Det är ett par år gamla Hdd Seagates..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har man SED-diskar så brukar man veta om det eftersom en sådan kostar lite mer (det är nog först med senare SSD som det följer med som standard, men det är av helt andra skäl)

Sedan litar jag ändå inte 100% på dessa utan bör ändå köra alla sektorer med oviktig data ('0' eller slumptal, är det SSD så _skall_ man köra slumptal - två gånger dessutom - det beror på att hårddisken kan komprimera om man bara skriver med nollor och det mesta av NAND-flash skrivs ej över - den andra gången krävs för att data som flyttas från synliga till osynliga datadelen (för radering inför framtida skrivning) i samband med skrivning första varvet - också skall skrivas över, annars får man en slatt på 7-20% kvar av gamla datat som skrevs sist på den synliga delen av disken och kan tas fram igen av proffs.)

SSD och hybriddiskar är mycket svårare att få 'rena' än en vanlig standard snurrdisk.

Om man skriver över med '0' på de första sektorerna (så att MBR eller UEFI inte fungerar längre) och sedan använder tex. veracrypt och dummy-passord för volymen att göra en krypterad volym på hela disken (använd _inte_ kryssrutan för snabbformatering!!) så kan man fylla den ganska snabbt (så fort det går att skriva till disken) med psedolumpdata hela vägen.

Obs! för att bli av med gammal data så måste varenda sektor skrivas över och det tar oundvikligt med tid. Det finns ingen snabb väg. blir man klar på bara några minuter så är något riktigt fel.

2 TB och skrivning 100 GB/s i genomsnitt i skrivtakt skall ta runt 6 timmar - ofta lite mer för att det går ganska söligt i slutet och data skrivs nära centrum på skivan i disken.

Permalänk
Medlem

@xxargs:
Jag kommer bara upp i ca 40 Mb/s

Jag har disken kopplad via USB3 via en slags USB3/Sata adapter ja köpt från amazon..

Kan jag förvänta mig mycket snabbare hastigheter om jag kopplar alla diskar direkt till moderkort/psu ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Pseudorandom data
1 PASS
The fastest wiping scheme. Your data is overwritten with random data2CSPRNG (if you use a the data is indistinguishable from random noise.

Låter detta bra?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

40 MB/s luktar USB2-prestanda - var är det för disk, är de från runt 2010 så gick de inte så mycket fortare.

hur ser det ut i resursmonitorn (öppnas i taskmanagern under performance och sedan disk) är kölängden på aktuella disk disk (>> 1) så är den saturerad och flaskar på I/O.

är det inte det men CPU på max så är det slumptalsgenereringen som kostar och begränsas i kapacitet. data2CSPRNG låter som variant av slumtalsgenerator men tömmer den entropin som samlas i datorn så går det inte så fort.

du kan använda det föreslagna - men går det långsamt (och det är inte någon kölängd i resursmonitorn för disken i fråga), prova att formatera disken i veracrypt istället och se om det går fortare - veracrypt använder HW-kryptering om det finns i CPU:n om man tex. kör AES och den är byggd för att vara rask.

jo en sak till - välj _rätt_ disk när du väljer enhet som skall formateras!!

Och en ytterligare sak - om det är HD_LLF som används så är den begränsad till 40 (eller om det var 50) MB/s om det är den fria/demo-versionen som används - lätt att missa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Och en ytterligare sak - om det är HD_LLF som används så är den begränsad till 40 (eller om det var 50) MB/s om det är den fria/demo-versionen som används - lätt att missa.

Inte på den senaste, man får en popup när man startar det, som talar om att det är begränsat.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

40 MB/s luktar USB2-prestanda - var är det för disk, är de från runt 2010 så gick de inte så mycket fortare.

hur ser det ut i resursmonitorn (öppnas i taskmanagern under performance och sedan disk) är kölängden på aktuella disk disk (>> 1) så är den saturerad och flaskar på I/O.

är det inte det men CPU på max så är det slumptalsgenereringen som kostar och begränsas i kapacitet. data2CSPRNG låter som variant av slumtalsgenerator men tömmer den entropin som samlas i datorn så går det inte så fort.

du kan använda det föreslagna - men går det långsamt (och det är inte någon kölängd i resursmonitorn för disken i fråga), prova att formatera disken i veracrypt istället och se om det går fortare - veracrypt använder HW-kryptering om det finns i CPU:n om man tex. kör AES och den är byggd för att vara rask.

jo en sak till - välj _rätt_ disk när du väljer enhet som skall formateras!!

Och en ytterligare sak - om det är HD_LLF som används så är den begränsad till 40 (eller om det var 50) MB/s om det är den fria/demo-versionen som används - lätt att missa.

Skrivet av Belzader:

Inte på den senaste, man får en popup när man startar det, som talar om just det.

Hej!

Tack för all info.
Jag använder just nu Eraser
https://eraser.heidi.ie/
Där kör jag den pseudorandom som jag skrev..
Sedan när det e klart kör jag HD_LLF format..
Fråga inte varför men det känns mer säkert att köra 2 olika saker när man är okunnig i området som mig..

i HD:LLF är där jag såg 40 MB/s . Den är begränsad till 50 i free version så det är inte begränsningen i mjukvaran..

Just nu kör jag Eraser processen.. cirka 24 timmar totalt för 3TB .. Disken hade inte blivit formaterad på något sätt först utan körde den direkt från RAID-5 disk-läget till processen.. Tror ni att det hade påverkat prestanda mycket att formatera på något sätt först..?

CPU är inga problem.. ligger på nån % i taskmanager.. Har en rätt OK cpu 4930k med 6 cores..

Taskmanager visar 36 MB/sec diskk I/O

Disken är en seagate barracuda Sata 3 disk så den ska ju kunna snabbare tror jag..

verktyget är en sånhär:
https://www.amazon.de/gp/product/B016UBXH3O/ref=oh_aui_detail...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut i kommandokö-längden för disken.

Om USB trottlar (tex. att den kör i USB2.1-mode även om du kör med 'blåa' USB-kontakter) så kommer kommandokön där vara bra mer än 1

35 MB/s brukar man få när man hämtar/lämnar filer över filsystem via USB2.1 - runt 40 MB/s om man kör direkt mot disk utan filsystem som du nu gör om USB3-porten har stegat ned till USB 2.1 i körningen mot din SATA-adapter. av någon orsak.

då skulle 24 timmar för 3 TB inte vara helt orimlig tid.

netonets diskdocka https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/anderss...

vet jag fungerar för runt 277 MB/s från hårddisk eftersom jag har en sådan själv och med den disken du har bör man ligga på runt 150 MB/s vid OD (OD = ytterdiametern på disken) till runt 75 MB/s när man är nära slutet på disken och är färdigskriven. brukar vara ungefär 2:1 faktor i läs/skrivhastighet mellan OD och ID

( hm... den 3TB Seagaten jag har kutar upp till nära 190 MB/s vid skrivning nära OD)

- Istället för 24 timmar för 3 TB skulle den tiden kapas ned till runt 8-10 timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Hur ser det ut i kommandokö-längden för disken.

Om USB trottlar (tex. att den kör i USB2.1-mode även om du kör med 'blåa' USB-kontakter) så kommer kommandokön där vara bra mer än 1

35 MB/s brukar man få när man hämtar/lämnar filer över filsystem via USB2.1 - runt 40 MB/s om man kör direkt mot disk utan filsystem som du nu gör om USB3-porten har stegat ned till USB 2.1 i körningen mot din SATA-adapter. av någon orsak.

då skulle 24 timmar för 3 TB inte vara helt orimlig tid.

netonets diskdocka https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/anderss...

vet jag fungerar för runt 277 MB/s från hårddisk eftersom jag har en sådan själv och med den disken du har bör man ligga på runt 150 MB/s vid OD (OD = ytterdiametern på disken) till runt 75 MB/s när man är nära slutet på disken och är färdigskriven. brukar vara ungefär 2:1 faktor i läs/skrivhastighet mellan OD och ID

( hm... den 3TB Seagaten jag har kutar upp till nära 190 MB/s vid skrivning nära OD)

- Istället för 24 timmar för 3 TB skulle den tiden kapas ned till runt 8-10 timmar.

hmmm så weird att den skulle hoppa till USB 2 läge.. Det ska ju vara USB3 .. Jag kanske ska testa koppla den direkt till moderkortet istället för via HUB ...

Tack för tipsen!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

hmmm så weird att den skulle hoppa till USB 2 läge.. Det ska ju vara USB3 .. Jag kanske ska testa koppla den direkt till moderkortet istället för via HUB ...

Tack för tipsen!

Vill bara uppdatera med att säga att hastigheterna löste sig när jag kopplade dirket till moderkortet istället för USB hubben.. Trots att den var USB3 HUB så gick den av någon anlending på USB2 speeds

Visa signatur

Citera för svar!