Köpa från amazon ?

Permalänk
Medlem

Köpa från amazon ?

Vet någon om det är säkert att köpa från amazon.co.uk, t.ex vad gör man om en dator del man har köpt går sönder om man får tillbaka pengarna eller om det kan skickas in på lagning. Jag har kollat runt lite men har inte hittat nåt riktigt svar.

Permalänk
Medlem

Amazon skeppar väl inte till Sverige längre?

Permalänk
Medlem

@Undie: Jo men frakten kostar i Amazon.co.uk och de lägger till extra moms för Sverige. Amazon.de har gratis frakt till Sverige över 39 Euro.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

@Undie: Jo men frakten kostar i Amazon.co.uk och de lägger till extra moms för Sverige. Amazon.de har gratis frakt till Sverige över 39 Euro.

Om delarna man beställer går sönder efter 6 månader eller nåt sånt, vad kan jag göra då ?

Permalänk
Medlem

@Dolan33: Amazon har 1 års garanti för all elektronik som de säljer samt så har du 2 år reklamationsrätt inom EU. Går varan sönder skickar du helt enkelt tillbaka den inom 1 år. Om tillverkaren har en längre garanti kan du skicka dit den istället (T.ex. har Intel 3 års garanti på sina processorer.)

EDIT: Kom ihåg att på Amazon så finns det även andra säljare. Se till att du köper från Amazon direkt för att utnyttja deras garanti.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem

@runicgol: tack så mycket för din hjälp, var lite osäker eftersom jag har tänkt att köpa alla mina dator delar från amazon vilket jag har aldrig köpt ifrån förut.

Permalänk
Medlem

Notera att normalt du betalar frakt till ÅF/tillverkare när du handlar på Amazon vid åberopande av gaanti, så inte som att reklamera när du köper i Sverige. Oftast är det du tjänar i pris bara värd det om det inte strular.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502 X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 114TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB | Herman Miller X Logitech G Embody

Permalänk
Medlem

Vet ni om garantin är kvar om jag överklockar min cpu eller gpu ?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Dolan33: Garantin är kvar om du inte nämner att du har överklockat samt att orsaken varför delarna skadades inte är på grund av överklockningen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rismik:

Notera att normalt du betalar frakt till ÅF/tillverkare när du handlar på Amazon vid åberopande av gaanti, så inte som att reklamera när du köper i Sverige. Oftast är det du tjänar i pris bara värd det om det inte strular.

Dock så är reglerna samma vid reklamation in EU.

Permalänk

Hittar du verkligen något som är billigare där än här?
Och om så är fallet med någon enstaka tia eller två, är det värt besväret?

Standard datorkomponenter brukar sällan vara billigare än de etablerade skandinaviska butikerna eller t.ex. Conrad o.s.v.

Permalänk
Medlem

Skicka tillbaka saker till Amazon.co.uk är hur smidigt som helst, du gör return bara på ditt konto så skickas det ut en förbetald fraktsedel till din mail som du skriver ut och slänger på, sen skickar in.

Så typ som i Sverige.
Skickat tillbaka 3 saker som gått sönder, inga problem med någon av dom.
På en sak så fick jag alla pengar tillbaka för köpet tom då dom inte kunde hantera retur själva.
Så fick alla pengar tillbaka så kunde jag beställa ny om jag ville, eller inte. (Typ bättre än någon butik i Sverige )

Sen är det ju olika ÅF på amazon också, inte bara deras egna.
OCh en hel del skickar inte ens till Sverige, eller så kostar frakten multum.

Permalänk
Medlem

https://www.amazon.co.uk/Motherboard-3200Mhz-FrostFlow-OVERCL... skulle det vara värt att köpa det här uppgraderingspaketet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dolan33:

https://www.amazon.co.uk/Motherboard-3200Mhz-FrostFlow-OVERCL... skulle det vara värt att köpa det här uppgraderingspaketet ?

nej

Permalänk
Medlem

@Dolan33: Tänk på att det inte är Amazon som skickar eller säljer detta. Det är tredjepart.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Hittar du verkligen något som är billigare där än här?
Och om så är fallet med någon enstaka tia eller två, är det värt besväret?

Standard datorkomponenter brukar sällan vara billigare än de etablerade skandinaviska butikerna eller t.ex. Conrad o.s.v.

Inte för att vara sån men Conrad ligger väl själva 10-20% över typ alla andra svenska ÅF

Har aldrigt sett något som är i lager som faktiskt är billigare där, massor av clickbaits dock, enda skälet till att jag ens känner till butiken.

On-topic så skulle jag nog aldrig köpa alla delar från Amazon, enstaka delar kanske om de går att ersätta lätt tillfälligt under tiden den är hos ÅF för undersökning/utbyte, du får ingen ny eller automatiskt pengarna tillbaka om något går sönder.

Permalänk
Medlem

Beror ofta på lite vem man köper från. En del på .co.uk skickar till Sverige, andra inte. Samma med .de.

Att .co.uk skulle lägga på extra moms till Sverige verkar skumt då de fortfarande är med i EU och det således skulle vara helt fel av dem att göra detta. Men frågan är vad man menar med "extra" moms.

Jag har köpt från både .co.uk och .de senaste månaderna och det har ine varit några problem.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

@inquam: De "lägger" inte på någon moms, amazon säljer prylen med svensk moms istället för brittisk eftersom deras totala försäljning till Sverige överstiger en reglerad summa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av inquam:

Beror ofta på lite vem man köper från. En del på .co.uk skickar till Sverige, andra inte. Samma med .de.

Att .co.uk skulle lägga på extra moms till Sverige verkar skumt då de fortfarande är med i EU och det således skulle vara helt fel av dem att göra detta. Men frågan är vad man menar med "extra" moms.

Jag har köpt från både .co.uk och .de senaste månaderna och det har ine varit några problem.

Säljaren ska ta in svensk moms och alla större aktörer (de som omsätter mer än 320 000 kr/år) är tvingade enligt EU lag att momsregistrera sig i Sverige, ingen ska däremot ta "extra moms" utan de ska använda korrekt momssats enligt EUs regelverk.
http://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/handel-inom-eu/...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Inte för att vara sån men Conrad ligger väl själva 10-20% över typ alla andra svenska ÅF

Har aldrigt sett något som är i lager som faktiskt är billigare där, massor av clickbaits dock, enda skälet till att jag ens känner till butiken.

On-topic så skulle jag nog aldrig köpa alla delar från Amazon, enstaka delar kanske om de går att ersätta lätt tillfälligt under tiden den är hos ÅF för undersökning/utbyte, du får ingen ny eller automatiskt pengarna tillbaka om något går sönder.

Kan instämma just när det gäller Conrad att de sällan är billigare, även om det ibland händer. Köpte bl.a. min Predator X34 därifrån... 2500:- under samtliga svenska butiker då, + att de även hade i lager, samt några saker till.
De är ju en stor ktör, och därmed stabila att ha och göra med rent support/garantimässigt.

Men i övrigt så var det ju precis det jag var inne på när det gäller att köpa från de flesta övriga europeiska... de skandinaviska kedjorna är jävligt konkurrenskraftiga, speciellt med vår 25% moms i åtanke, och det skall mycket till innan det är värt att plocka något från något annat land.
Men visst händer det.