AMD kör fult spel med prissättningen av Radeon RX Vega 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Blir nästan komiskt när folk trycker in fingrarna i örorna och dunkar huvdudet mot en betongvägg.
Priset är 6090 och inget annat, AMD ljög så så tänderna svartnade. Komplett som är en AMD "försäljare" har exakt samma pris på varenda kort, vad är det som är så svårt att fatta?????????????????????????
LOL.....AMD satt ett pris till sina partners Komplett & kompani och det följer komplett till en miljard jävla procent, introduktions priset var lögn och inget annat. Att en normalt begåvad person kan tolka den här historien på något annat sätt är över mitt förstånd.
Det enda beviset ni har är att företaget "AMD" en av de största lögnarna (bulldozer/ vega strömförbrukning etc) och har en idiotisk PR-avdelning, påstår att priset inte har höjts....

Detta inlägg är ju minst sagt komiskt.
Att korten nu ligger på 6090 hos komplett är alltså AMDs fel, det kan inte ha att göra med att det finns i princip inga kort att få tag på just nu.
Tillgång och efterfrågan styr en hel del i marknads ekonomin, läs på lite.
Kolla priserna på referens kort, första som kom upp på prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4422253
Nästan alla kort kostar över 7000kr utom komplett och 1/3 ligger över 9000kr, så nu är det alltså AMD som kör fulspel?
Det kan inte vara så att ÅF använder detta tillfälle till att tjäna extra?

Var precis samma sak när nvidia lanserade pascal, var också väldigt dyrt i början innan lagren hade fyllts på, alltså att tillgången hade mött efterfrågan.

Så jag kan inte förstå vad det är du inte fattar?
Så AMD ljuger om priset enligt dig pga att korten inte säljs till ditt önskade pris?
Tips! Vänta tills tillgången av korten har mött efterfrågan, då det du säger just nu är en massa svammel.

Skrivet av Ratatosk:

AMD Vega 56 för 4090kr på Komplett.
https://www.komplett.se/search?q=rx56
Usch vad fult av AMD att sälja till så lågt pris!

HAHA så jävla rätt

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte följt sista sidorna av diskussionen, men, Vega 64 verkar vara tillbaka hos Komplett. 15 ex, för 5090:-
https://www.komplett.se/product/945729/datorutrustning/pc-kom...

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Skrivet av Mattedatten:

Nu har jag inte följt sista sidorna av diskussionen, men, Vega 64 verkar vara tillbaka hos Komplett. 15 ex, för 5090:-
https://www.komplett.se/product/945729/datorutrustning/pc-kom...

Nej det kan inte stämma.
Du ljuger, Komplett ljuger och AMD ljuger!
/s

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattedatten:

Nu har jag inte följt sista sidorna av diskussionen, men, Vega 64 verkar vara tillbaka hos Komplett. 15 ex, för 5090:-
https://www.komplett.se/product/945729/datorutrustning/pc-kom...

Där ser ni, inte AMDs fel att de låg på 1000 lappen högre!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Haha, komedi på hög nivå, nu finns kortet att köpa för MSRP igen i flera länder, Tyskland, Frankrike, Sverige, USA, har funnits i UK.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Så när ska Sweclockers erkänna att de spred felaktig information?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

"Fantasisiffror"

@Jacob

Någon kommentar på detta?

Var ju "fantasisiffror" och inte "fantasipriser" ;)
Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n:

Undrar jag med. Skickade en rättelse på nyheten. För den verkar innehålla lite fel.
Fake news.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

@thomas_skane Det ska handla om subventionerade priser till samma återförsäljare, ett 20-tal globalt, som fick de första exemplaren av Radeon RX Vega 64. Det ska fortsatt handla om förhållandevis låga volymer och allt pekar fortsatt mot att priset inte kommer gälla när grafikkortet hittar ut på bred front. Jag vet att detta kan framstå som jätteförvirrande eller ett jag undviker svara på något, men det är allt jag har att tillägga idag. Följer givetvis upp när vi fått klarhet i det hela.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

@thomas_skane Det ska handla om subventionerade priser till samma återförsäljare, ett 20-tal globalt, som fick de första exemplaren av Radeon RX Vega 64. Det ska fortsatt handla om förhållandevis låga volymer och allt pekar fortsatt mot att priset inte kommer gälla när grafikkortet hittar ut på bred front. Jag vet att detta kan framstå som jätteförvirrande eller ett jag undviker svara på något, men det är allt jag har att tillägga idag. Följer givetvis upp när vi fått klarhet i det hela.

Så nu är det plötsligt viktigt att invänta uppgifter och fakta innan ni följer upp? Jisses...

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

@Stoff3th3m4n:

Undrar jag med. Skickade en rättelse på nyheten. För den verkar innehålla lite fel.
Fake news.

Fick svar på min rättelse:

Hej Dekkan,

Vad vi förstått ska det fortsatt handla om ett subventionerat pris. Vi följer upp när vi har något nytt att gå på!

Hej igen två minuter senare,

Det där kändes otydligt. Vad vi vet handlar det om ett subventionerat pris till noga utvalda återförsäljare globalt (ett 20-tal) med fortsatt mycket låga volymer. Under hösten bör grafikkortet dyka upp på bred front och då bör alla få ett definitivt svar på prissättningen för Radeon RX Vega 64.

MVh,

Jag tycker däremot inte att det är några små volymer som t.ex. komplett har fått. De ÅF's som har små volymer är de som satt galna priser.
Det rör sig om ett par hundratals kort till komplett i alla fall.
Att vissa återförsäljare som fått knappt 20-50 kort prissätter 4000 kr mer har inte AMD med att göra.

Ser fram emot en uppföljning av Sweclockers i form av en nyhet så att det blir en rättvis bild.

Vad tycker ni andra?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Hjälpsam

@Jacob:
En sak jag skulle uppskatta vore om ni kunde använda era kontakter, för att ta reda på orsaken till skillnaden på tillgång vid släppet av Vega 64 och Vega 56.

Vega 56, som bör vara det mer populära alternativit, går fortfarande att beställa utan problem.
Vega 64 tog slut på nolltid, vi talar om 275 kort, när man ser på förändringarna av lagersaldo säljer Vega 56 inte alls lika bra.

Och har Komplett vidtaget åtgärder, för att förhindra att deras lager köps upp av stora aktörer denna gång?
Jag noterar att man nu bara får köpa ett kort per kund.

Är det också, som jag misstänker, att miners som dammsög marknaden på kort, eller ligger annat bakom?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Fick svar på min rättelse:

Hej Dekkan,

Vad vi förstått ska det fortsatt handla om ett subventionerat pris. Vi följer upp när vi har något nytt att gå på!

Hej igen två minuter senare,

Det där kändes otydligt. Vad vi vet handlar det om ett subventionerat pris till noga utvalda återförsäljare globalt (ett 20-tal) med fortsatt mycket låga volymer. Under hösten bör grafikkortet dyka upp på bred front och då bör alla få ett definitivt svar på prissättningen för Radeon RX Vega 64.

MVh,

Jag tycker däremot inte att det är några små volymer som t.ex. komplett har fått. De ÅF's som har små volymer är de som satt galna priser.
Det rör sig om ett par hundratals kort till komplett i alla fall.
Att vissa återförsäljare som fått knappt 20-50 kort prissätter 4000 kr mer har inte AMD med att göra.

Ser fram emot en uppföljning av Sweclockers i form av en nyhet så att det blir en rättvis bild.

Vad tycker ni andra?

Ja, som sagt så är det nu plötsligt viktigt att invänta hösten och definitiva svar. Men innan kunde man kritisera på lösa grunder. Kan förstå att de målat in sig i ett hörn gällande detta, men då är det faktiskt bättre att bara erkänna att man var lite snabb på avtryckaren från början.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ratatosk:

@Jacob:
En sak jag skulle uppskatta vore om ni kunde använda era kontakter, för att ta reda på orsaken till skillnaden på tillgång vid släppet av Vega 64 och Vega 56.

Vega 56, som bör vara det mer populära alternativit, går fortfarande att beställa utan problem.
Vega 64 tog slut på nolltid, vi talar om 275 kort, när man ser på förändringarna av lagersaldo säljer Vega 56 inte alls lika bra.

Och har Komplett vidtaget åtgärder, för att förhindra att deras lager köps upp av stora aktörer denna gång?
Jag noterar att man nu bara får köpa ett kort per kund.

Är det också, som jag misstänker, att miners som dammsög marknaden på kort, eller ligger annat bakom?

Ska absolut försöka få tag på information runt tillgången för båda kort.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Så nu är det plötsligt viktigt att invänta uppgifter och fakta innan ni följer upp? Jisses...

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ja, som sagt så är det nu plötsligt viktigt att invänta hösten och definitiva svar. Men innan kunde man kritisera på lösa grunder. Kan förstå att de målat in sig i ett hörn gällande detta, men då är det faktiskt bättre att bara erkänna att man var lite snabb på avtryckaren från början.

Vi inväntade uppgifter sist också och var väldigt sena med vår artikel relativt andra medier för att ha torrt om fötterna. Att vi då var "snabba på avtryckaren" förstår jag inte, vore målet att clickbaita eller svartmåla AMD hade samma artikel gått ut flera dagar tidigare. Problemet verkar mer vara att de uppgifter vi fick inte föll alla i smaken. Uppföljning kommer så snart som möjligt, om det blir imorgon, nästa vecka eller lite senare kan jag inte svara på.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Ska absolut försöka få tag på information runt tillgången för båda kort.
Vi inväntade uppgifter sist också och var väldigt sena med vår artikel relativt andra medier för att ha torrt om fötterna. Att vi då var "snabba på avtryckaren" förstår jag inte, vore målet att clickbaita eller svartmåla AMD hade samma artikel gått ut flera dagar tidigare. Problemet verkar mer vara att de uppgifter vi fick inte föll alla i smaken. Uppföljning kommer så snart som möjligt, om det blir imorgon, nästa vecka eller lite senare kan jag inte svara på.

Jag uppskattar att du svarar här på forumet och att vi kan diskutera detta. Men kom igen nu Jacob, är det inte "hårklyverier" så menar du att det "inte faller alla i smaken". Det låter inte bra.

Vi som varit kritiska har faktiskt kunnat backa upp vår skepsis till er information och artikel.

Artikeln är ju direkt felaktig eftersom den hävdar att AMD höjt priset. Nu finns ju fler Vega 64 tillgängliga för exakt samma pris som vid lanseringen. Det omkullkastar ju faktiskt det ni skrev och en hel del som du själv skrivit på forumet. Åtminstone just nu.

Mitt förslag är att ni skriver en rättelse i er artikel där ni konstaterar att det är alltför osäkert att dra några slutsatser som ni gjorde till en början och att man får avvakta till senare i höst innan några sådana kan dras. Annars blir det svårt att kunna anta objektivitet från er sida framöver.

Tack för diskussionen dock, som jag inledde med är det bra att du tar diskussionen på forumet.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

@thomas_skane Det ska handla om subventionerade priser till samma återförsäljare, ett 20-tal globalt, som fick de första exemplaren av Radeon RX Vega 64. Det ska fortsatt handla om förhållandevis låga volymer och allt pekar fortsatt mot att priset inte kommer gälla när grafikkortet hittar ut på bred front. Jag vet att detta kan framstå som jätteförvirrande eller ett jag undviker svara på något, men det är allt jag har att tillägga idag. Följer givetvis upp när vi fått klarhet i det hela.

Har du en källa på det eller är det samma rykte som innan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

@thomas_skane Det är den information som framkommit efter att jag hört mig om. Dock saknas fortfarande mer ingående detaljer, så avvaktar med att skriva eller uttala mig mer om det just nu.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

@thomas_skane Det är den information som framkommit efter att jag hört mig om. Dock saknas fortfarande mer ingående detaljer, så avvaktar med att skriva eller uttala mig mer om det just nu.

Det är nog bäst så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Nej han har bara druckit ramlösa

Vet ej vad folk väntade sig, men prestandamässigt visste jag redan före launch ganska precis hur bra RX Vega presterade (56 exakt, 64 överskattade jag med några %). Att predika om att priserna alltid kommer vara mycket högre än MSRP under hela kortets livslängd (speciellt då miners köper fler än vad flaskhalsar i produktionen kan leverera just nu) låter ganska absurt.
Gör det inget att Nvidia inte någonsin har haft ett kort som går för MSRP om founders edition priserna varit högre?

Ska inte säga att du gjorde ett dåligt val, 1080 är bättre för priset som det ser ut för tillfället, plus att 1080 är mycket mer strömsnålt. Men att bli en solid saltkristall gör tyvärr inte ditt argument bättre, det är bättre att acceptera att det kommer gå några månader innan korten sjunker i pris (för att inte tala om alla potentiellt billiga RX 580 etc som kommer säljas iväg av samma miners som köper RX Vega).

Kritiken är inte att priserna inte är höga utan att AMD ljög om priset för att korten skulle se bättre ut i "reviews"
Priset var endast ett lanserings pris och det riktiga priset är vad komplett säljer kortet för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Kritiken är inte att priserna inte är höga utan att AMD ljög om priset för att korten skulle se bättre ut i "reviews"
Priset var endast ett lanserings pris och det riktiga priset är vad komplett säljer kortet för.

Och vad är priset på komplett? Har du varit inne och tittat?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Kritiken är inte att priserna inte är höga utan att AMD ljög om priset för att korten skulle se bättre ut i "reviews"
Priset var endast ett lanserings pris och det riktiga priset är vad komplett säljer kortet för.

Där ligger priset precis som det ska.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Och vad är priset på komplett? Har du varit inne och tittat?

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Där ligger priset precis som det ska.

Till och med AMD insåg till slut att det kostade mer än det smakade.

Permalänk
Medlem

Spekulationer rörande slutpriset är nästan lika dumma som spekulationerna kring vad Vega kostar att producera.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

är bra att priset är likadant som vid release. Så länge det inte är så att Komplett och andra day one försäljare fortfarande får någon form av rabatt, som andra inte kommer få, så är det bara vinst för oss alla. Även om Sweclockers inte vill ändra sig och säga att dom hade fel riktigt än, så kanske dom kunde göra en uppdatering i artikeln åtminstone, att korten även i efterhand funnits att köpa för priset som var vid lansering. Då möts vi alla vid mitten.

edit:
Fast å andra sidan står det fel i artikeln.

Citat:

Tek.no rapporterar att Komplett fick 275 exemplar av Radeon RX Vega 64, som alltså såldes till det kortvariga lanseringspriset.

En update vore på sin plats.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Till och med AMD insåg till slut att det kostade mer än det smakade.

Kan absolut inte vara så att du behöver inse något?

Skrivet av ClintBeastwood:

är bra att priset är likadant som vid release. Så länge det inte är så att Komplett och andra day one försäljare fortfarande får någon form av rabatt, som andra inte kommer få, så är det bara vinst för oss alla. Även om Sweclockers inte vill ändra sig och säga att dom hade fel riktigt än, så kanske dom kunde göra en uppdatering i artikeln åtminstone, att korten även i efterhand funnits att köpa för priset som var vid lansering. Då möts vi alla vid mitten.

edit:
Fast å andra sidan står det fel i artikeln.
En update vore på sin plats.

Tyvärr kommer vi inte se några uppdateringar eller fler uttalanden enligt Sweclockers. För nu passar det att invänta mer information.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

är bra att priset är likadant som vid release. Så länge det inte är så att Komplett och andra day one försäljare fortfarande får någon form av rabatt, som andra inte kommer få, så är det bara vinst för oss alla. Även om Sweclockers inte vill ändra sig och säga att dom hade fel riktigt än, så kanske dom kunde göra en uppdatering i artikeln åtminstone, att korten även i efterhand funnits att köpa för priset som var vid lansering. Då möts vi alla vid mitten.

edit:
Fast å andra sidan står det fel i artikeln.
En update vore på sin plats.

Bra inlägg. Detta är något bra för oss konsumenter

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Dekkan:

Tyvärr kommer vi inte se några uppdateringar eller fler uttalanden enligt Sweclockers.

Fast nu skrev jag uttryckligen att det kommer en uppföljning, men vet inte exakt när då vi jagar information.

Skrivet av Dekkan:

För nu passar det att invänta mer information.

Ge upp nu. Det "passade" att invänta bekräftelse inför publiceringen av den här artikeln också, det har jag redogjort för jag vet inte hur många gånger vid det här laget. Jag tänker inte heller skriva om något jag ännu inte kunnat bekräfta.

Nu verkar dock diskussionerna handla om att vi ska uppdatera en gammal nyhet, som vid publicering var korrekt. Detta är ett konstaterande och vill någon fortsätta diskutera huruvida SweClockers som oberoende media antagit saker (vilket inte skett) eller stämt av med ett otal källor hänvisar jag till mina många tidigare inlägg. Nu gör jag dock ett undantag och lägger till en uppdatering på slutet om att vi undersöker saken, någonting vi gjort aktivt sedan denna nyhet publicerades, och följer upp när vi vet mer.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Fast nu skrev jag uttryckligen att det kommer en uppföljning, men vet inte exakt när då vi jagar information.
Ge upp nu. Det "passade" att invänta bekräftelse inför publiceringen av den här artikeln också, det har jag redogjort för jag vet inte hur många gånger vid det här laget. Jag tänker inte heller skriva om något jag ännu inte kunnat bekräfta.

Nu verkar dock diskussionerna handla om att vi ska uppdatera en gammal nyhet, som vid publicering var korrekt. Detta är ett konstaterande och vill någon fortsätta diskutera huruvida SweClockers som oberoende media antagit saker (vilket inte skett) eller stämt av med ett otal källor hänvisar jag till mina många tidigare inlägg. Nu gör jag dock ett undantag och lägger till en uppdatering på slutet om att vi undersöker saken, någonting vi gjort aktivt sedan denna nyhet publicerades, och följer upp när vi vet mer.

Tycker bara det är fascinerande hur folk fortsätter klanka ner på en leverantör trots att motsatsen uppenbarligen är bevisad.

Som jag sagt tidigare ser jag fram emot en uppdatering från er i form av en nyhet. OM ni gör det eller hur ni gör det bestämmer ni själva.
Men jag tycker som sagt att det finns mer bekräftelse nu för en sådan artikel än vad det fanns då ni skrev denna.

Ingen idé att tjafsa, så jag kan absolut "ge upp".

Agree to disagree.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Fast nu skrev jag uttryckligen att det kommer en uppföljning, men vet inte exakt när då vi jagar information.
Ge upp nu. Det "passade" att invänta bekräftelse inför publiceringen av den här artikeln också, det har jag redogjort för jag vet inte hur många gånger vid det här laget. Jag tänker inte heller skriva om något jag ännu inte kunnat bekräfta.

Nu verkar dock diskussionerna handla om att vi ska uppdatera en gammal nyhet, som vid publicering var korrekt. Detta är ett konstaterande och vill någon fortsätta diskutera huruvida SweClockers som oberoende media antagit saker (vilket inte skett) eller stämt av med ett otal källor hänvisar jag till mina många tidigare inlägg. Nu gör jag dock ett undantag och lägger till en uppdatering på slutet om att vi undersöker saken, någonting vi gjort aktivt sedan denna nyhet publicerades, och följer upp när vi vet mer.

Ehh, va? Du skulle nog slutat uttala dig om detta när du sa att du skulle.

Hur var originalnyheten "bekräftad"?
En kille på en annan nyhetssida påstod sig ha kontakter som sa att AMD kör fulspel. Hur är detta mer bekräftat än ett officiellt uttalande från AMD samt listning hos en återförsäljare? (Som nu fått datum den 2 oktober)

Hur har ni inte "antagit saker"? Och hur var denna nyhet "vid publicering korrekt"?
Ert största argument i nyheten verkar vara att "någon påstod X och AMD har inte riktigt svarat på det". Nu kommer det fram att ni haft helt fel. Antingen har AMD kört fulspel, eller så har de inte kört fulspel. Att ni på något sett skulle haft rätt vid publiceringen när ingenting i sak ändrats är det dummaste jag hört på länge.

Ni kunde ha skrivit att AMD kanske kört fulspel. Att de påstås köra fulspel. Att en random person på en annan sida sagt att de kört fulspel. Då hade ni varit korrekta. Men nu påstod ni, som om att det vore fakta, att AMD kört fulspel. Ingen annan av de sidor jag läser har försökt etablera detta som fakta utan har understrukit att detta endast var ett rykte. Hade ni framställt nyheten som ett rykte hade ni aldrig haft detta problem.

Sedan har ni genom hela processen visat en anmärkningsvärd skepticism mot AMD på ett sett som framstår så allt annat än objektivt. Ni är enormt skeptiska mot allt som AMD säger, trots att vad de säger både är sannolikt (komponentbrist på VEGA) och verifierat (nya kort i större volymer för 5090kr är på ingående). Å andra sidan sväljer ni helt det någon annan påstår när det faktiskt inte finns något som backar upp påståendet. Det är nästan som om att ni sitter på information och bevis som ingen annan sitter på.

Till detta har du, @Jacob, mage att uttala dig som om att Sweclockers aldrig haft fel eller gjort fel samt att ni på något sett gör oss läsare en ren tjänst genom att uppdatera artikeln. Tro fan att folk är arga. Ni har framställt ett rykte som fakta och vägrar erkänna att ni kanske misstagit er och varit för snabba på avtryckaren.

Permalänk
Medlem

@thomas_skane:

Instämmer. En liten uppdatering i slutet av nyheten gör inte så mycket. De flesta har redan läst nyheten och tagit det som en sanning. Andra nöjer sig med att läsa rubriken och ingressen.

En ny nyhet där allt dementeras vore på sin plats. Men "ge upp" är vad man möts av, så då gör man väl det.
Som sagt jag avvaktar och ser framemot en uppdatering när de utrett saken ytterligare.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1