Permalänk

Lite åsikter om 30k dator?

Hej!
Jag ska införskaffa mig en speldator. Jag har inte haft stationär på 15 år men nu är det dags igen.
Det ska framförallt vara för spel. Kommer även att användas (lite!) till redigering av drönarfilm. Mest i 1080 men en del i 4k.
Jag vill inte känna mig begränsad. Men budgeten bestämmer. Jag har runt 30k att göra av med. Om jag skulle använda 35k är det ok.

Vad tror ni om detta? Ändra något?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10650093/

Permalänk
Avstängd

@Timpalimpa: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10650119/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Timpalimpa: Hade för det priset tagit snabbare minnen. Hade även skippat oem då man bygger om var 3 dje år och 10 an skall gälla

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Avstängd

@ottoblom: Ska Inet installera OS är det OEM som gäller.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av ottoblom:

@Timpalimpa: Hade för det priset tagit snabbare minnen. Hade även skippat oem då man bygger om var 3 dje år och 10 an skall gälla

Skrivet av Peppar2014:

@ottoblom: Ska Inet installera OS är det OEM som gäller.

Jag vet inte ens vad oem är? Varit utanför denna värld ett bra tag!

Permalänk
Medlem

R5 chassit är STORT. Helt ok om man verkligen behöver det men för de komponenter du valt lär det funka med ett mindre. För egen del valde jag luftkylning, ser inte riktigt något skäl för vattenkylning annat än för dom som aktivt vill ha det, typ för att det är snyggt. För egen del skulle jag aldrig låt nån HD komma in i en dator i dessa prisklasser (i ärllighetens namn knappast i någon prisklass).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Timpalimpa:

Jag vet inte ens vad oem är? Varit utanför denna värld ett bra tag!

Det är licensformen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Jag har många runt mig som säger "Inte Ryzen". Får aldrig en bra förklaring. Men kalla fötter för ryzen får jag iaf...

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpalimpa:

Jag har många runt mig som säger "Inte Ryzen". Får aldrig en bra förklaring. Men kalla fötter för ryzen får jag iaf...

Hjälm på

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Timpalimpa:

Jag har många runt mig som säger "Inte Ryzen". Får aldrig en bra förklaring. Men kalla fötter för ryzen får jag iaf...

Inget fel på ett Ryzen system, du får helt enkelt bättre hårdvara till en bråkdel av priset. Anledningen att folk säger "inte ryzen" är troligen p.g.a okunskap, att de sen inte kan ge en ingående förklaring bevisar ju bara mitt påstående.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Timpalimpa: Om de inte kan motivera varför du inte ska välja ryzen blir du inte lite fundersam :)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpalimpa:

Här har du mitt bygge för några månader sedan, verkar vara ung samma behov som du har. Fungerar strålande och är knappt hörbart om jag inte lägger örat mot lådan (iaf i normal drift, har nästan alltid hörlurar när jag spelar så vet inte hur mkt det låter då men förmodligen inte så att det är störande då heller).

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1482485-ny-htpc-gamingd...

Permalänk
Skrivet av improwise:

Här har du mitt bygge för några månader sedan, verkar vara ung samma behov som du har. Fungerar strålande och är knappt hörbart om jag inte lägger örat mot lådan (iaf i normal drift, har nästan alltid hörlurar när jag spelar så vet inte hur mkt det låter då men förmodligen inte så att det är störande då heller).

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1482485-ny-htpc-gamingd...

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10650184/

Hade du gjort något annorlunda idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34443:

Går det att köra sli med billigare kort istället så han har större budget för mer ssd utrymme, blir det bättre då om han ska spela+redigera om någon kunnig vet?

Även om det finns entusiaster som kör SLI så verkar det vara på väg ut som jag uppfattat det. När det verkligen fungerar är det bra, men det leder lätt till problem. Har man dessutom gått ner i GPU för att köpa 2 stycken är risken stor att man blir sittande med en total som är sämre än en topp GPU. Finns nog bättre ställen än detta för SLI diskussioner, men jag skulle iaf rekommendera att skippa det.

Permalänk
Medlem

Nej, skulle nog kört på exakt samma igen. Notera att jag fokuserade rätt mycket på ljudnivån då det är en 24x7 maskin i vardagsrummet, annars finns det lite pengar att spara, t.ex. på en billigare PSU och köra på originalfläktarna.

Jag kör aldrig videoredigering och liknande men om jag skulle göra det och det är beroende av multitrådar skulle det kanske vara ett skäl att titta på Ryzen istället.

Permalänk
Medlem

@Timpalimpa: Skulle väntat på Coffee Lake om du inte verkligen behöver datorn just nu.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

@Timpalimpa: Du gör ett misstag om du köper en fyrkärnig CPU hösten 2017, Intel har precis annonserat Coffee Lake som blir deras nya mainstream, med 6 kärnor 12 trådar, dessutom har du Ryzen 5 med 6K/12T och Ryzen 7 med 8K/16T, och slutligen X299 med upp till 18 kärnor.

Det är därmed hyfsat tydligt vart utvecklingen är på väg, fler kärnor, och det vore oklokt att köpa fyra idag, särskilt med din budget.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

@Timpalimpa: Skulle väntat på Coffee Lake om du inte verkligen behöver datorn just nu.

Oktober va? Jag kommer nog vara sjukskriven 6-12 veckor senare i höst. Så, nej jag har inte jättebråttom nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Timpalimpa: Det är ryktet inget är spikat men Kaby Lake för 3,5k när Coffee Lake är runt hörnet känns som bortkastade pengar.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpalimpa:

Oktober va? Jag kommer nog vara sjukskriven 6-12 veckor senare i höst. Så, nej jag har inte jättebråttom nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Korsband?

Permalänk
Skrivet av improwise:

Korsband?

Halluxvalgus

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ryzen över 7700k alla dagar i veckan.
Alternativt att vänta på tills Intel släpper sina nya 6 kärniga vilket kommer bli typ Ryzen med högre frekvenser.

Att tänka på när man köper ryzen är att uppdatera bios och att inte glömma am4 drivers, skiljer enormt i prestanda och stabilitet.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpalimpa:

Halluxvalgus

Skickades från m.sweclockers.com

Inte ett ord man hör varje dag direkt

(Även om det väl egentligen är 2 ord om man ska vara sån )

Permalänk
Avstängd

1150 är en döende sockel..invänta kaffe sjön eller kör på Ryzen.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

Jag sitter nu och inväntar Coffee Lake, men börjar bli mer och mer sugen på ryzen faktiskt

Dagens funderare...
Är en dator för 30.000 kr dubbelt så bra och kommer hålla dubbelt så länge (i spel) som en dator för 15.000 kr?
Funderar på om min 30.000 kr budget är att ta i lite för mycket om man ändå vill/måste uppgradera sig inom en lika snar framtid som det skulle vara för en billigare dator.
Jag har som sagt för lite erfarenhet av stationära datorer.

Permalänk

Kommer en 30K-speldator att prestera och hålla dubbel så bra/länge som en 15K-dator?

Jag har satt en budget för mitt datorinköp på max 30.000kr
Dagens funderare:
Är en dator för 30.000 kr dubbelt så bra och kommer hålla dubbelt så länge (i spel) som en dator för 15.000 kr?
Funderar på om min 30.000 kr budget är att ta i lite för mycket om man ändå vill/måste uppgradera sig inom en lika snar framtid som det skulle vara för en billigare dator.
Jag har som för lite erfarenhet av stationära datorer för att veta detta.

Permalänk
Medlem

Väldigt svårt att spå hur framtidens teknik utvecklar. Hade jag dock varit i dina skor hade jag köpt en 15k dator och sedan uppgraderat efter behov.

Permalänk
Medlem

Nej, du får inte dubbelt så mycket dator för dubbla summan. Om du lägger 30 lax på en dator ska det vara för att du utnyttjar all kraft den har att ge just nu, inte om 2-3 år. Om man tar min dator som exempel, anledningen att jag har en GTX 1080ti är för att jag spelar i 4k-upplösning idag. Inte för att jag kommer spela i 1440p om 3 år.

Finns säkert andra som tänker annorlunda men de har fel

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Olika komponenter åldras olika fort. Man klarar sig fortfarande utmärkt med en processor från 2011 för spelande i dag - kan spela nästan alla nya spel på höga inställningar fortfarande, så länge man har ett nyare grafikkort. Grafikkorten från 2011 klarar däremot inte dagens spel alls, annat än på mycket låga inställningar, om ens det. Ju mer man spenderar, desto mindre bang for the buck får man på ett sätt på sikt. Men man upplever top of the line ett tag, vilket man inte gör alls annars. Håller med ovanstående om att medelvägen och uppgradera efter behov sannolikt är bäst för majoriteten.