Linux - Vad saknar du till vardags?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gropenator:

Win 10 kan man köra virtuellt. Då behöver man ju inte heller bry sig om Microsofts övervakarfasoner, när man bara spelar och jobbar i något program som inte finns till Linux.

-----

On Topic, så saknar jag en filhanterare med fullt stöd för id3-taggar. Dock så hade ju inte heller Windows upp till version 7 det heller.

Jag vill gärna köra Linux till 100% men man är inte riktigt där ännu. Det är fortfarande för mycket handpåläggning för att få allt att fungera och allmänt buggig GUI programvara. (med det menar jag att frontend GUI oftast är instabilt jämfört med att köra samma sak i terminalen)

Windows är fortfarande det OS som ger en minst huvudvärk.

Övervakning har väl Linuxanvändare inga problem med? De kör ju gärna chrome, gmail o google drive.

Permalänk
Medlem

Bank id , mer spel . Musik program "även om jag har musik på disken" . Mer möjlighet till program
Menar inget specifikt , är 70 % nöjd med Linux , kan ju lira guild wars 2
😃

Men jag gillar Linux , dual bootar Med E10 🤓

Permalänk
Inaktiv

All mjukvara som Linux-distros saknar. Det är rätt mycket, både privat och professionellt. FreeCAD kommer jag inte långt med direkt.

Seriösare utveckling med tydligare mål med vad man vill åstadkomma. Ofta känns det som att distros är rena hobbyistlösningar där någon stört sig på en annan distro, forkat och gjort en egen. Och man kan inte räkna med support eller ens kompatibilitet heller. Och alltför ofta dryga Linux-användare med sin attityd, dock gjorde Ubuntu mycket för att välkomna användare förstås. Gentooisterna var nog värst när jag höll på med Linux som mest.

Jag trodde och hoppades länge på att Linux skulle kunna växa men tyvärr har jag gett upp det hoppet. Som ett alternativ för den med rätt, eller få, behov gör den ju sig bra dock. Behövs en ny Ubuntu helt enkelt. Och det behövs helt klart alternativ till Windows och OSX.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon284015:

Jag vill gärna köra Linux till 100% men man är inte riktigt där ännu. Det är fortfarande för mycket handpåläggning för att få allt att fungera och allmänt buggig GUI programvara. (med det menar jag att frontend GUI oftast är instabilt jämfört med att köra samma sak i terminalen)

Windows är fortfarande det OS som ger en minst huvudvärk.

Övervakning har väl Linuxanvändare inga problem med? De kör ju gärna chrome, gmail o google drive.

Här gäller det nog att inte dra alla över samma kam. Skulle tro att Linux-folket är lite mer paranoida överlag, men det är väldigt individuellt från person till person.

I mitt fall har jag aldrig vågat använda Chrome, undviker molnlagring som Google Drive och OneDrive om möjligt, och när jag väl laddar upp något där så lägger jag det först i krypterade arkiv, oavsett hur oskyldig data det är. Visst har jag Microsoft och Google som e-post-leverantörer men jag använder pgp-kryptering i Evolution/Thunderbird när jag kan. Som sökmotor är det DuckDuckGo, och som webbläsare är det Firefox (med µBlock och NoScript) som gäller. Ser mig själv som måttligt men hälsosamt paranoid, men kan förstå dem som inte kan eller vill ändra sina rutiner så långt som jag har gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Här gäller det nog att inte dra alla över samma kam. Skulle tro att Linux-folket är lite mer paranoida överlag, men det är väldigt individuellt från person till person.

I mitt fall har jag aldrig vågat använda Chrome, undviker molnlagring som Google Drive och OneDrive om möjligt, och när jag väl laddar upp något där så lägger jag det först i krypterade arkiv, oavsett hur oskyldig data det är. Visst har jag Microsoft och Google som e-post-leverantörer men jag använder pgp-kryptering i Evolution/Thunderbird när jag kan. Som sökmotor är det DuckDuckGo, och som webbläsare är det Firefox (med µBlock och NoScript) som gäller. Ser mig själv som måttligt men hälsosamt paranoid, men kan förstå dem som inte kan eller vill ändra sina rutiner så långt som jag har gjort.

Fint, men vad känner du att du saknar, för att hålla ämnet så att säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

All mjukvara som Linux-distros saknar. Det är rätt mycket, både privat och professionellt. FreeCAD kommer jag inte långt med direkt.

Seriösare utveckling med tydligare mål med vad man vill åstadkomma. Ofta känns det som att distros är rena hobbyistlösningar där någon stört sig på en annan distro, forkat och gjort en egen. Och man kan inte räkna med support eller ens kompatibilitet heller. Och alltför ofta dryga Linux-användare med sin attityd, dock gjorde Ubuntu mycket för att välkomna användare förstås. Gentooisterna var nog värst när jag höll på med Linux som mest.

Jag trodde och hoppades länge på att Linux skulle kunna växa men tyvärr har jag gett upp det hoppet. Som ett alternativ för den med rätt, eller få, behov gör den ju sig bra dock. Behövs en ny Ubuntu helt enkelt. Och det behövs helt klart alternativ till Windows och OSX.

Problemet är ju att det är forkat i förbannelse. Om fler skulle enas under ett par distar istället för hundratals kanske man skulle kunna uppnå samma polerade end user experience som Windows och macOS erbjuder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon78208:

Här gäller det nog att inte dra alla över samma kam. Skulle tro att Linux-folket är lite mer paranoida överlag, men det är väldigt individuellt från person till person.

I mitt fall har jag aldrig vågat använda Chrome, undviker molnlagring som Google Drive och OneDrive om möjligt, och när jag väl laddar upp något där så lägger jag det först i krypterade arkiv, oavsett hur oskyldig data det är. Visst har jag Microsoft och Google som e-post-leverantörer men jag använder pgp-kryptering i Evolution/Thunderbird när jag kan. Som sökmotor är det DuckDuckGo, och som webbläsare är det Firefox (med µBlock och NoScript) som gäller. Ser mig själv som måttligt men hälsosamt paranoid, men kan förstå dem som inte kan eller vill ändra sina rutiner så långt som jag har gjort.

Stora linuxinriktade publikationer propagerar jämt för Google tjänster, som att det på något vi skulle vara mer fritt än alternativen.
Litar nästan mer på MS och Apple än Google. Vad spelar det för roll att köra Trisquel om man kastar in Chrome och lagrar sina grejor på Gdrive?

Det är ju trots allt inte den ekonomiska aspekten som gör att man vill dumpa Windows.
Jag bryr mig inte nämnvärt, då skulle jag inte ha Facebook heller. Men det är helt klart hyckleri att köra en "fri" miljö och sen besudla den med Google.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

Fint, men vad känner du att du saknar, för att hålla ämnet så att säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt, Freesync. Det är det enda jag kan komma på just nu faktiskt.

Eller ja, lite fler spel skulle inte skada även om läget har blivit rätt så bra sista åren. Tråkigt att CD Project verkar ha gett upp Linux efter Witcher 2 portades. Sen att exempelvis EA totalignorerar Linux har jag inget emot. De släpper bara skitspel iallafall. Kommersiellt skräp som bara är ute efter att suga så mycket pengar som möjligt ur en. Slipper gärna sånt på Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon284015:

Problemet är ju att det är forkat i förbannelse. Om fler skulle enas under ett par distar istället för hundratals kanske man skulle kunna uppnå samma polerade end user experience som Windows och macOS erbjuder.

Precis, bristen på intresse av att iallafall få någon distro riktigt användbar så att Linux kan krypa förbi 1% på skrivbordet är riktigt trist. Så fort någon inte gillar något så ska det forkas och hjulet ska uppfinnas igen. Nu är ju detta förvisso en del av charmen, att systemet går att forma lite som man vill, men så innebär det att den generella utvecklingen går extremt långsamt. Och utan någon nämnvärd användarandel kommer få/ingen vilja lansera mjukvara för plattformen. Och när det finns 100 000(gravt överdrivet) distros. Att bara supporta Ubuntu fungerar väl helt okej men då får utvecklaren en massa sura användare av andra distros efter sig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon78208:

Som sagt, Freesync. Det är det enda jag kan komma på just nu faktiskt.

Eller ja, lite fler spel skulle inte skada även om läget har blivit rätt så bra sista åren. Tråkigt att CD Project verkar ha gett upp Linux efter Witcher 2 portades. Sen att exempelvis EA totalignorerar Linux har jag inget emot. De släpper bara skitspel iallafall. Kommersiellt skräp som bara är ute efter att suga så mycket pengar som möjligt ur en. Slipper gärna sånt på Linux.

Är få spel utöver Tux Racer som borde vara acceptabla för dig då. Valves egna spel är ju i stort designade att tjäna pengar genom att locka spelare att köpa skins, hattar och annat krafs.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon284015:

Men det är helt klart hyckleri att köra en "fri" miljö och sen besudla den med Google.

Men det fina är att det inte finns någonting som stoppar dig från att göra dig av med Google-specifika tjänster och konfigurera din distro precis som du vill ha den.

Blev riktigt irriterad på Windows 10 som alltid kör massor med oönskade appar, vare sig man vill det eller ej. Många av dem går inte göra sig av med även om man hade velat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snubb1:

Jag skrattar när jag läser tråden.
Jag gick över helt till Linux 2004 och jag förstår inte hur någon kan använda Windows och jag saknar program och funktioner där istället.

Håller helt med, kör dual boot på stationära för att spela spel i windows, när man bootat upp win känner man sig helt handikappad, datorn bara gör vad den själv vill helt utan kontroll och allt är helt trasigt, går knappt att surfa på sweclockers ju

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

Övervakning har väl Linuxanvändare inga problem med? De kör ju gärna chrome, gmail o google drive.

Du talar som om Linuxanvändare vore någon slags homogen grupp. Känner många Linuxanvändare som totalvägrar allt vad Google heter, men även de som använder deras tjänster. Själv försöker jag undvika Google så gott jag kan (särskilt det som kräver inloggning).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av enterthewoid:

Saknar en hel del program. Mycket beror på att Linux alternativen är rent ut sagt bedrövliga eller ljusår efter i funktionalitet. Linux saknar fortfarande bra video/photo redigeringsprogram. Vore nice med något som ens kunde utmana Adobe After Effects, Hitfilm, Photoshop, Affinity Photo etc.

Konstigt att både Pixar och Dreamworks använder linux då det inte finns några bra videoredigeringsprogram, men de är väl amatörer som inte vet bättre

Permalänk
Medlem

Bankid
Hårdvara som kan konkurrera med Apples bärbara

Permalänk
Medlem

Det skulle väll vara fler spel kanske, men finns en hel del idag jämfört med förr.

Skrivet av anon5930:

All mjukvara som Linux-distros saknar. Det är rätt mycket, både privat och professionellt. FreeCAD kommer jag inte långt med direkt.

Eftersom du nämner just FreeCAD, vad använder du dig av för CAD-program i vanliga fall?
Vad är det för funktioner som du saknar? Använder du det på hobby eller professionell nivå?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oaktree:

Det skulle väll vara fler spel kanske, men finns en hel del idag jämfört med förr.

Eftersom du nämner just FreeCAD, vad använder du dig av för CAD-program i vanliga fall?
Vad är det för funktioner som du saknar? Använder du det på hobby eller professionell nivå?

FreeCAD är det enda CAD-program för Linux jag känner till. Som hobbyist kanske det duger för simpla grejer. Men professionellt? Njäe.

99% Solidworks, 1% AutoCAD ungefär. Använder programmen på professionell nivå i mitt yrke.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

<Whine>
Jag saknar att kunna använda Linux öht på min mainburk hemma. Gjorde misstaget att byta till ett Radeon 390 grafikkort och varken manjaro, ubuntu 17,
ubuntu 16 eller Fedora fungerar. Jag får bara en av 2 skärmar att vaknat till liv, och då är det tearing utan dess like. Aktiverar man skärm nr2 så blir det grönt
flicker över båda skärmarna så fort GUIt gör något grafiskt ( typ som att röra musen ).

Testat AMDs egna drivare + mesa, inget fungerar.

Värt att notera är att jag kört nvidia, som alla hatar på just nu i säkert 10 år helt utan problem.
Har varken tid eller ork att få liv i det hemma just nu, så mainburken får stå oanvänd nu till förmån för dev. burken som faktiskt fungerar (i linux).
</Whine>

Utöver det saknar jag inte mycket, känner mig snarare handikappad i windows just nu då jag känner att det inte finns alternativ till det jag använder i Linux till Windows.

i3 DE,
SSHFS,
vettig ssh klient öht,
mysql workbench (finns men fungerar värdelöst i windows)
vettigt sätt att installera och uppdatera mjukvaror (i <3 aur)
och sist men absolut inte minst, TERMINALEN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

FreeCAD är det enda CAD-program för Linux jag känner till. Som hobbyist kanske det duger för simpla grejer. Men professionellt? Njäe.

99% Solidworks, 1% AutoCAD ungefär. Använder programmen på professionell nivå i mitt yrke.

På professionell nivå kanske BricsCAD är ett alternativ, finns till linux.
Finns trial att testa i 30 dagar.
Länk: https://www.bricsys.com/en-intl/bricscad/index.jsp

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oaktree:

På professionell nivå kanske BricsCAD är ett alternativ, finns till linux.
Finns trial att testa i 30 dagar.
Länk: https://www.bricsys.com/en-intl/bricscad/index.jsp

Mjo kanske, är nog rätt få företag som skulle gå från etablerade mjukvaror. Viktigt med support också, såväl för mjukvaran som med själva OS'et.

Vad som behövs är att Autodesk, Dassault (som iofs har Draftsight redan), PTC och andra större företag i branschen går över och börjar supporta Linux. CAD-mjukvara är dyr att licensiera men så får man ut mycket för utgiften också förstås. Och man byter inte mjukvara hur som helst heller tyvärr.

Sedan är det all mjukvara runt omkring också. Leverantörer med deras mjukvaror, olika system för att hantera saker, PDM-system exempelvis.

Permalänk
Avstängd

Jag är för mycket "pleb" eller vad kidsen säger idag. Jag gillar spel, jag sysslar med musik, jag sysslar med trading, jag sysslar med apputveckling (iOS) osv m.m etc.

Jag gillar linux men det att byta till 100%? Kommer aldrig att hända.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon78208:

Men det fina är att det inte finns någonting som stoppar dig från att göra dig av med Google-specifika tjänster och konfigurera din distro precis som du vill ha den.

Blev riktigt irriterad på Windows 10 som alltid kör massor med oönskade appar, vare sig man vill det eller ej. Många av dem går inte göra sig av med även om man hade velat.

Det är sant.

Inga problem att göra sig av med Windows 10 appar. Åtminstone kan man "gömma" dem. Jag rensar 1 gång efter att jag installerat sen har jag endast den mjukvara jag vill ha och allt BARA FUNKAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Mjo kanske, är nog rätt få företag som skulle gå från etablerade mjukvaror. Viktigt med support också, såväl för mjukvaran som med själva OS'et.

Vad som behövs är att Autodesk, Dassault (som iofs har Draftsight redan), PTC och andra större företag i branschen går över och börjar supporta Linux. CAD-mjukvara är dyr att licensiera men så får man ut mycket för utgiften också förstås. Och man byter inte mjukvara hur som helst heller tyvärr.

Sedan är det all mjukvara runt omkring också. Leverantörer med deras mjukvaror, olika system för att hantera saker, PDM-system exempelvis.

Visst är det sant som du säger att företagen också måste vara villiga att byta, sen kanske det är så att man är van vid det som man har lärt sig, så man måste ju vara villig att lära sig nytt för att byta, vilket kanske inte är så lätt.
Speciellt för etablerade företag, men för nya företag kanske?

Fast det finns ju iaf alternativ, kanske inte till allt men det mesta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av enterthewoid:

@Klubba: Var kan jag ladda ner denna mjukvara dom använder till vardags? Hittar den inte i någon av topplistorna över videoredigeringsprogram för Linux.

Vet inte allt de använder, bara läst att de båda hävdar att de endast använder linux. Pixar ska tydligen avnända sig av kdenlive bland annat.
Videoredigering är inte min grej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Vet inte allt de använder, bara läst att de båda hävdar att de endast använder linux. Pixar ska tydligen avnända sig av kdenlive bland annat.
Videoredigering är inte min grej

Lightworks finns ju till linux.
Länk: https://www.lwks.com/index.php?option=com_lwks&view=download&Itemid=206&tab=1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av s0sdaf:

Du talar som om Linuxanvändare vore någon slags homogen grupp. Känner många Linuxanvändare som totalvägrar allt vad Google heter, men även de som använder deras tjänster. Själv försöker jag undvika Google så gott jag kan (särskilt det som kräver inloggning).

Det vore dumt med tanke på att Linux är det mest använda "operativsystemet" i världen.
Har bara märkt av ett visst hyckleri när folk spyr galla över MS och Apple inte har några problem med Googles tjänster och deras OS Android som är allt annat än fritt trots Linuxbaserat.
Antingen går man all in eller all out. Varför skulle jag oroa mig för Windows 10s "spioneri" när jag gladeligen använder Facebook, iPhone och den totalt nedlåsta spelkonsolen PS4 ( som mycket väl kan spionera på mig via mikrofonen t.ex).

Jag har faktiskt testat köra utanför "the grid". Trisquel på PCn, rootad android utan Google Play Services. F-droid som "appstore". Duck Duck Go som sökmotor och mail hostad på webbhotell istället för Gmail och liknande. Men vad insåg jag då? Att livet är för kort för att krångla med sådant.

Ursäkta att jag gick lit OT här :I

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oaktree:

Visst är det sant som du säger att företagen också måste vara villiga att byta, sen kanske det är så att man är van vid det som man har lärt sig, så man måste ju vara villig att lära sig nytt för att byta, vilket kanske inte är så lätt.
Speciellt för etablerade företag, men för nya företag kanske?

Fast det finns ju iaf alternativ, kanske inte till allt men det mesta.

Man byter bara till något som är bättre än det man har. CAD-programmet bör ses som ett verktyg för att göra ett bra jobb, bestämmer den/de som är ansvariga för CAD-mjukvaran ett undermåligt program ska användas så kommer anställda lämna företaget för konkurrenter som kan erbjuda rätt verktyg.

Vore som att jämföra med en designbyrå som ersätter Adobes mjukvaror mot typ Paint. Gimp använder jag förvisso privat men jag hade nog inte accepterat det om jag jobbat professionellt inom ett sådant yrke. Nu är förstås Gimp och Paint inte i samma klass heller förstås.
Eller för den delen billiga skruvmejslar från något lågprisföretag.

Men de billigare mjukvarorna fungerar förstås bra i andra fall, speciellt som privatperson.
Vore förstås bra om någon av dessa lösningar skulle kunna växa till sig men risken är att det är 99 problem kvar att lösa för att få Linux som en acceptabel lösning professionellt i min bransch. Jag hade gillat det som ett alternativ bör väl tilläggas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Man byter bara till något som är bättre än det man har. CAD-programmet bör ses som ett verktyg för att göra ett bra jobb, bestämmer den/de som är ansvariga för CAD-mjukvaran ett undermåligt program så kommer anställda lämna företaget för konkurrenter som kan erbjuda rätt verktyg.

Vore som att jämföra med en designbyrå som ersätter Adobes mjukvaror mot typ Paint. Gimp använder jag förvisso privat men jag hade nog inte accepterat det om jag jobbat professionellt inom ett sådant yrke. Nu är förstås Gimp och Paint inte i samma klass heller förstås.
Eller för den delen billiga skruvmejslar från något lågprisföretag.

Men de billigare mjukvarorna fungerar förstås bra i andra fall, speciellt som privatperson.
Vore förstås bra om någon av dessa lösningar skulle kunna växa till sig men risken är att det är 99 problem kvar att lösa för att få Linux som en acceptabel lösning professionellt i min bransch. Jag hade gillat det som ett alternativ bör väl tilläggas.

Tid är pengar. Företag har inte tid att krångla med OpenSource lösningar bara för "att". De vill ha grejor som fungerar och som det går att få proffs support på.

Permalänk
Medlem

Hade samtliga spel funkat native i Linux hade det nog sett lite annorlunda ut antar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon284015:

Tid är pengar. Företag har inte tid att krångla med OpenSource lösningar bara för "att". De vill ha grejor som fungerar och som det går att få proffs support på.

Precis, kostnaden för licensieringen + årliga avgifter är inget jätteproblem med tanke på vad man drar in med programmen.

CAD-mjukvara som molntjänst skulle säkert kunna vara en lösning, men gäller ju fortfarande att CAD-systemet fungerar med företagets övriga system förstås. Fördelen är att man slipper supporta Linux lika mycket som om det vore en nativ klient. Hade varit intressant att testa även om bristen på respons/ökade latenser förmodligen skulle vara alltför störande för att användas.