Permalänk

"oljud" på ny dator, vad kan det vara?

Tjena, precis fått hem min nya dator med ryzen 1600 och 1060 palit grafikkort, upptäckt att det låter illa från den helt i standby, låter absolut inte högt, men tillräckligt högt för att störas på det, ljuded är svårt att beskriva men från djupa toner till ljusa, och om o om igen,

"bijuuuu bijuuuuuu" nåt sånt låter det som, i cirka 1-2 sekunders omgångar sedan om och om.

Har googlat på coil wine läten från grafikkortet på youtube och det låter helt annorlunda, detta låter nästan som en fläkt, men kan inte se att någon fläkt skulle dra upp och ner i varv..

Några ideer?

Permalänk

Det är inte nätagget då? kolla om den har ett eco mode bredvid på/av knappen´.

Visa signatur

MacBook Pro 13" 2018

Permalänk

@JohnSmith13: mkt möjligt, har ingen sån knapp, går det o göra någonting åt det på annat sätt, ett annat "problem" är att mina fläktar snurar på 500 varv och är i stort sätt knäpptysta, kanske inte går att få en dator HELT knapptyst?

Nätagget i fråga är en corasir rmx 550.

EDIT, det låter bara när jag är i windows, även fast jag inte har någonting i gång, när jag pillar i bios så är det KNÄPPTYST.

Permalänk
Medlem

@steelrich: Har du en 3.5 tum HDD?

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

@steelrich: Har du en 3.5 tum HDD?

Nope, endast en SSD.

Permalänk

@steelrich: Jo, det går att få en riktigt tyst dator. du kan inte ööpna upp burken och försöka lyssna lite närmare vart det kommer ifrån.

Visa signatur

MacBook Pro 13" 2018