Enig riksdag står bakom slopande av Radio- och TV-avgiften

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KTL:

Det här är också en extremt naiv syn på ett väldigt putsat säljargument.

Nä, det är du som lägger in dina egna tolkningar kring saker som inte tagits upp och din tolkning av naivitet blir därmed både felaktig och out of scope.

Hade de två poster jag svarade på presenterat arguement som påstod sig inte uppskatta public service så hade jag uttryckt mig på annat sätt. Men nu var det inte så utan det som uttrycktes var att de inte hade en TV vilket var ett hinder för att konsumera public service. Men det är ett fiktivt hinder för public service är ju bredare än så i dagsläget.
Det märks ju bland annat i denna tråd att det bara är SVT man tänker på när man hör att avgiften för public service ska göras om. Sveriges radio är liksom utanför horisonten av någon anledning...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Jäkla gnäll på public service. Är bättre att få sin tv från kommersiella företag med egen agenda?

Om man ska gnälla varför inte på Comhem/Viasat/etc som först tar 300-500kr/månad och sedan visar reklam 25% av tiden? Du betalar alltså 75-125kr varje månad för att bli matad med reklam!

Har aldrig haft comhem/viasat. Mitt problem med PS är att det visar så mycket som (enligt mig) inte passar in i PS. Vad har Eurovision/sport och drama etc med PS att göra? Jag betalar gärna för PS i form av nyheter/utbildning och UR kan jag förstå behovet av men RESTEN!? 90+% av PS är ju fan idiotiskt skit i form av media som ska locka in folk att vilja se = hör inte hemma i PS (enligt mig).

Och JA! jag hatar reklam(en) på BIO lika mycket! Jag betalar en biljett för att se en film och blir "tvångsmatad" med idiotisk reklam innan jag "ges" det jag betalade för.

Jag betalar gärna för det som jag ska...PS = PS INTE annat dravel...BIO Yup men inte massa skit som INTE har med filmen att göra...

Jag har blivit uppringd av Radiotjänst och sa blankt NEJ jag har ingen utrustning för att ta emot era sändningar och fick en räkning kort där efter...PS är utspelat i dagens läge och i den form som finns idag. Gör om GÖR rätt!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Skattetryck på vad? på lönen? Vet du vad du betalar för moms på saker i usa? bensinskatt? Tullar?

Min familj bor där, och jag kan säga till dig att den enda kostnaden du kan jämföra med sverige är boendekostnad.

Trångsynta svenska folket kollar på skattsatsen på inkomsten och drar slutsatsen.

Jag betalar 65% i skatt på bensin! Och vet du vad? Trängselskatten jag betalar är DYRARE än alla bensin jag förbrukar.

För en person som bor i Lerum och har utgifter på 5821 kr i månaden och jobbar på lokala maskiniriet så tror man kanske inte att man betalar mycket skatt. Men börja flytta dig till Stockholm eller dylikt så ska du få se hur mycket skatt du betalar i detta land.

Och du nämner uteliggare, tiggare och missbrukare?

Dra inte in missbrukare i någonting för det är den personens val.

Uteliggare och tiggare, ja ta en titt i stockholm, medborgarplatsen tex. Haha, måste vara ett skämt. Sverige har ju precis det du säger, skatten verkar ju inte hjälpa.

"Skattetrycket, eller skattekvoten som måttet också ofta benämns, beräknas som kvoten mellan de totala skatteintäkterna och BNP. Ett skatteuttag på 400 miljarder och en BNP på 1 000 miljarder ger till exempel ett skattetryck på 40 procent."

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oouhdawg:

Skattetryck på vad? på lönen? Vet du vad du betalar för moms på saker i usa? bensinskatt? Tullar?

Min familj bor där, och jag kan säga till dig att den enda kostnaden du kan jämföra med sverige är boendekostnad.

Trångsynta svenska folket kollar på skattsatsen på inkomsten och drar slutsatsen.

Jag betalar 65% i skatt på bensin! Och vet du vad? Trängselskatten jag betalar är DYRARE än alla bensin jag förbrukar.

För en person som bor i Lerum och har utgifter på 5821 kr i månaden och jobbar på lokala maskiniriet så tror man kanske inte att man betalar mycket skatt. Men börja flytta dig till Stockholm eller dylikt så ska du få se hur mycket skatt du betalar i detta land.

Som en annan som bott i USA, ja, man kan inte jämföra rakt av, beror vilken stat du talar om ju. Öst - väst, norr - söder, i USA är som andra världsdelar.

Sedan har vissa tullvägar, andra inte, somliga har en del, en del har State Liqour store, andra inte, vissa har stat-skatt, andra ej. Sedan tillkommer måstet till bil på många ställen, helst två, osv, osv. I några kostar barnpassning skjortan, skolan måste du betala för med, etc, etc.

Det känns som i Sverige, att jag får mer över per månad, bor utanför Stockholm, än vad jag hade i USA i de stater jag bodde i (OH, Tn, Washington, Florida), då ville jag där ha försäkring på allt uppåt väggarna, så mycket pengar gick dit, istället för skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Jag vill då inte betala mina hårt förvärvade pengar för att andra ska se på vuxna människor som sparkar på en läderboll där rättigheterna är svindyra.

Jag vill inte se någe svindyrt fjant mello eller en bråkdel av allt skräp från Svt.

Till saken hör att du kommer inte komma undan, ingen av oss gör det så bara o gilla läget. När dom nu gör om systemet klart att dom ser till alla får bidra oavsett vad vad nu tycker.

Nu kan de bli något bra för alla på riktigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Som en annan som bott i USA, ja, man kan inte jämföra rakt av, beror vilken stat du talar om ju. Öst - väst, norr - söder, i USA är som andra världsdelar.

Sedan har vissa tullvägar, andra inte, somliga har en del, en del har State Liqour store, andra inte, vissa har stat-skatt, andra ej. Sedan tillkommer måstet till bil på många ställen, helst två, osv, osv. I några kostar barnpassning skjortan, skolan måste du betala för med, etc, etc.

Det känns som i Sverige, att jag får mer över per månad, bor utanför Stockholm, än vad jag hade i USA i de stater jag bodde i (OH, Tn, Washington, Florida), då ville jag där ha försäkring på allt uppåt väggarna, så mycket pengar gick dit, istället för skatt.

Min fru bodde i Ohio innan hon flyttade hit och ja, det är som du säger. Saker är billigt på pappret men man måste ju bekosta skola, sjukvård, osv helt själv, ja om man inte vill ha en svindyr försäkring då.

Ta bara en sådan sak som att det mer eller mindre är ett krav att man skall driksa servicepersonal 15-25% beroende på ställe. Det blir inte så billigt som det låter. Och detta för att de inte ger vettiga löner till sina anställda utan sätter ut det på kundernas samvete istället. Det är förjävligt tycker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Vilken nivå ska skatten ligga på?
Om man inte gillar SVT/SR eller helt enkelt inte har TV har man ju kunnat skita i att sponsra deras verksamhet. Nu blir det alltså tvång att sponsra deras vänsterextrema världsbild.

Ånej, måste du betala 10 kr mer i månaden? Stackarn 😕

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon173292:

Som en annan som bott i USA, ja, man kan inte jämföra rakt av, beror vilken stat du talar om ju. Öst - väst, norr - söder, i USA är som andra världsdelar.

Sedan har vissa tullvägar, andra inte, somliga har en del, en del har State Liqour store, andra inte, vissa har stat-skatt, andra ej. Sedan tillkommer måstet till bil på många ställen, helst två, osv, osv. I några kostar barnpassning skjortan, skolan måste du betala för med, etc, etc.

Det känns som i Sverige, att jag får mer över per månad, bor utanför Stockholm, än vad jag hade i USA i de stater jag bodde i (OH, Tn, Washington, Florida), då ville jag där ha försäkring på allt uppåt väggarna, så mycket pengar gick dit, istället för skatt.

Ska inte dra detta mer OT, tar gärna en fortsatt diskussion, men vet av erfarenhet att kommentarerna tas bort snart om det fortsätter.

Det är rätt i sak dock att vissa saker är dyrare där borta. Men du har iaf friheten att välja ditt liv hur du vill. Du har kostnaderna för allt svart på vitt framför dig. Sen väljer DU vad du gör. Inte en stat (mellanhand).

Behöver folket en vårdnadshavare som spiller pengar som ingen annan kan pga inga konsekvenser?

Tänk på just det, friheten att välja vad DU vill göra för DINA pengar.

Bli påtvingad saker (vårdnadshavare) är för mig ett klarexempel på socialdemokratisk politik.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av krigelkorren:

Jobbtillfällen, jovisst, finns nog fler företag som kan tänka sig etablera i Norrland skall ni se med Data centers mm.

Tycker sammantaget att detta verkar bra. TV är ingen nödvändighet, men möjlighet till uppkoppling ÄR nödvändigt i många fler scenarion.

Det jag nu kräver, för att vara en nöjd skattebetalare, är att man SVT driver på hårt i frågan om utbyggnad av bredband (läs: fiber) i glesbygderna.
Så att alla skattebetalare skall kunna ta del av materialet som de är med och betalar på.
Åtagandet borde inte ses som främmande på något vis, att faktiskt värna om möjligheten till uppkoppling, när det nu finansieras av en skatt!

EU har ju ställt krav på bredband til lalla invånare i Digital agenda 2020 och de skjuter även till pengar på en del ställen där det bäst behövs så bredband till alla komemr att lösas dock är det inget krav på fiber. De flesta är alltså redan med och betalar lite för bredbandsutbyggnad.
Och de som kalgar på tv och hävdar att nyheterna finns på nätet bör ju fundera en vända till på hur nyheterna hamnar där, nån måste ju göra ett journalistiskt arbete och på nätet är många extremt vinklade och otroligt mycket som inte komemr från public service bolag verkar vara "fake news" eller vridet till ren propaganda.

Public service har nog aldrig varit lika viktigt och behövts lika mycket som efter att folk har börjat läsa så kallade nyheter på Facebook och andra siter som bara håller på med kommersiell hjärntvätt åt det håll det finns mest pengar..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nä, det är du som lägger in dina egna tolkningar kring saker som inte tagits upp och din tolkning av naivitet blir därmed både felaktig och out of scope.

Hade de två poster jag svarade på presenterat arguement som påstod sig inte uppskatta public service så hade jag uttryckt mig på annat sätt. Men nu var det inte så utan det som uttrycktes var att de inte hade en TV vilket var ett hinder för att konsumera public service. Men det är ett fiktivt hinder för public service är ju bredare än så i dagsläget.
Det märks ju bland annat i denna tråd att det bara är SVT man tänker på när man hör att avgiften för public service ska göras om. Sveriges radio är liksom utanför horisonten av någon anledning...

Det är utanför horisonten för det är förlegat och gammalt. Det fyller ingen funktion idag och är inte intressant för de flesta. Därav argumenten för dess icke vara vilket är väldigt positivt. Alltihopa, SR/SVT/m.m. är inget annat än en kostsam relik baserad på förra årtusendet.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wellstar:

Ånej, måste du betala 10 kr mer i månaden? Stackarn 😕

Skickades från m.sweclockers.com

Är du full? Testa 200 kr/mån eller 400kr/mån om man är två i hushållet. Det är rätt mycket pengar för något man inte använder.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Jag vill inte se någe svindyrt fjant mello eller en bråkdel av allt skräp från Svt.

Till saken hör att du kommer inte komma undan, ingen av oss gör det så bara o gilla läget. När dom nu gör om systemet klart att dom ser till alla får bidra oavsett vad vad nu tycker.

Nu kan de bli något bra för alla på riktigt!

Ja fast jag som inte vill kolla på skiten alls då? Skall vårat hushåll betala 400 kr/mån extra för något vi inte nyttjar?

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk

Tur vi är fler vettiga än vänstervridna.

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KTL:

Det är utanför horisonten för det är förlegat och gammalt.

Den tolkningen håller jag inte med om. Eller ja, gammalt är det, men det är ju elektricitet också ;). Förlegat känner jag inte igen.

Skrivet av KTL:

Det fyller ingen funktion idag och är inte intressant för de flesta.

Det här tror jag faktiskt inte stämmer. I min bekantskapskrets lyssnas det på SRpoddar i mängder, på radio i bilen, bolibompa är flitigt använt på plattorna, reklamfritt är uppskattat, granskningar och dokumentärer diskuteras både i släkten och på fikarummet så nä, att det inte fyller någon funktion stämmer inte och jag känner heller inte igen att de flesta inte längre är intresserade.

Skrivet av KTL:

Därav argumenten för dess icke vara vilket är väldigt positivt. Alltihopa, SR/SVT/m.m. är inget annat än en kostsam relik baserad på förra årtusendet.

"Därav" blir ju lite fel ordval i sammanhaget. Det missar ju helt min poäng. Folk tror att de inte kommer åt public service om de inte har en TV hemma vilket syns i en del inlägg här. Men så är det ju inte riktigt för det är så mycket bredare än det som en TVmottagare erbjuder.

Samtidigt förstår jag din poäng. Public service hade en central ställning för allt förr och så är det inte längre. Många klarar sig bra med andra alternativ. Så är det ju. Måste man då tvinga på folk public service? Är det rätt utformat i nuläget? Det är frågor som jag inte nuddat vid ännu men visst finns det både rimliga alternativ och förbättringspotential!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bartender:

.. för om man betalar blir man tvungen att titta på vartenda program eller?

Nej, men man är med och understödjer en vänsterorienterad verksamhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk
Medlem

@oouhdawg:

Det är himla bra idag att vi har demokrati och så mycket mobilitet mellan länder. Idag kan man välja att flytta till ett land där majoriteten delar ens åsikt. Det eller så kan man jobba hårt på att övertyga sina landsmän där man är att ens åsikt leder till ett bättre liv för alla.

Personligen trivs jag fantastiskt bra, även som hög inkomsttagare, med att bo i ett land där solidaritet och medmänsklighet är så självklart att vi alla "tvingas" bidra till det. Alla system har sina brister och det är klart att inte varje skattekrona spenderas optimalt, vare sig här eller i något annat land. Men vi slipper i alla fall ha människor som måste jobba 3 jobb för att ha råd att ställa mat på bordet till sina barn, svåra problem med hemlöshet/drog missbruk och allmän misär. Alla som föds här har också likartade möjligheter att lyckas i livet vilket jag ser som en mänskligrättighet.

Att göra om avgiften till en skatt tycker jag är helt rätt. På så sätt slipper vi ödsla pengar på kontrollanter och onödigt tjafs. I min mening borde fler system gå samma väg, inte minst bidragen. Behovsprövning är dyrt, moraliskt obekvämt, och öppnar dörren för så mycket fusk. På sikt hoppas jag att vi kan slopa allt och gå över till en UBI modell där vi alla får ett basbidrag som räcker för att leva för de mest utsatta och vare sig gör till eller från för de bättre bemedlade.

Permalänk
Medlem

Radio och tv-tjänst är så förlegat. I dagens samhälle så kan man själv få välja vad man vill betala för att se. Lägga det på skatten är bara ett sätt att få alla med tv som inte betalar att skänka en slant och de utan tv att betala för något de inte använder. Jävla bakåtsträvare.

Permalänk
Avstängd

Går det igenom så är det en ansvarsfull sak kvar att göra och det är att sparka ut alla vänster extremister och batik häxxor från svt och göra det till en public service kanal som inte är politiskt vriden och skatt eller avgift är inte det stora problemet med svt

Sen är det fortfarande ett konstigt system att behöva betala för tjänster man inte använder och 200kr månaden är väll inga stora pengar men man kan få 20 betalkanaler för samma pengar vilket får det att kännas som en orimlig summa för "public service"

Det kanske leder till något gott som svetsar löfven som inte avslutade utbildning blir stenad av arbetslösa när han åker till norrland men har svårt att se hur nått gott kommer ur det varken med skatt eller avgift och trots jag är ateist in i benmärgen kanske ett citat från jesus är på sin plats

kasta inte era pärlor åt svinen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Då går säkert en del till att finansiera vänster tidningar också

Denna skatt kan man kalla, rädda svensk propaganda

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Jag gjorde mig av med TV:n och sade upp licensen för två år sedan och jag har fått två samtal från kiruna efter det. Jag har inte haft något problem med det nuvarande licenssystemet. Nu ska jag alltså bli tvångsbeskattad för skiten de torgför. Kära politiker: Låt mig välja att stå utanför NordkoreaTV!

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Ni är nog lite fastkörda i det gamla tänket här ;).
Public service är så mycket bredare än bara TVsändningar. Sveriges radio exempelvis! Ja och på internet finns ett brett utbud också av poddar, TVprogram och nyheter.
Så det där med att ni ändå inte har TV känns som en ganska förlegad syn som är knuten till det där med TVmottagare. Dumt mått och bra att det fasas ut för public service är mer än något som är kopplat till TVmottagare.

Och om man som jag inte vill ta del av något Vänster media producerar? Då ska man alltså tvingas betala iaf?

Köp en kaffebryggare som du ska brygga Te i men du måste ändå köpa kaffe för 500:- i månaden, Kanske är nästa steg

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Dom borde använda sig av prenumerationstjänst istället. Precis som dom andra agendasättande nyhetssidorna. För SVT är inte ett dugg oberoende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

OnT: Tycker det är bra. SVT får mer cash att utvecklas och alla får tillgång till TV, hur fattig man än är

Men varför ska jag som höginkomsttagare, utan en tv, betala för att någon som inte jobbar ska kolla på tv? och kom inte och prata om sjukvård, skola pension med mera, för det är nödvändigt. TV kan man klara sig utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Socialdemokraterna är sossar, SD är också sossar. Hela politiken i detta landet är socialdemokratisk. USA, land of the free säger jag bara. Där tar man hand om sig själv och ingen annan.

Om nu Sverige är Såååååå Solidariska så kommer alla utan försäkring osv få så mycket pengar ändå, amiriiite?

Tvinga folk att hjälpa andra människor är inte demokrati, det är diktatur eller kommunism

Skönt att vi inte har några partier i riksdagen som resonerar som du gör.

Du kanske ska ta och göra som den där numera rikskända sverigedemokraten, flytta till ett land där de inte tar emot invandrare. Eller vänta nu...

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Poängen är nog att man blir tvungen att betala även om man inte tittar på, eller ens äger, en TV.

Jag tvingas betala för sabla massa cykelbanor och hyrcyklar i denna stad... och jag äger inte ens en cykel. Lite så detta samhälle fungerar.

Och... jag äger ingen TV, så vet att detta kommer kosta extra även för mig. Men om jag kan betala för att göra Radiotjänst arbetslösa... så är det helt okej

Permalänk
Medlem

Så från att vissa hushåll betalar till att ALLA hushåll betalar. Och inte bara en person i hushållet, utan båda vuxna och potentiellt även inneboende barn.
Och sedan upp till 200kr gentemot 175kr per månad som det var förrut.
Och då SPARAR Radiotjänst ändå pengar på att säga upp 120 anställda.

Vilken jävla jätteaffär dom har gjort minst sagt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Låt folk behålla sina jobb ser det som betydligt viktigare än att suga varenda krona ur folket för propaganda!

För det är ju ingen som får jobb iom public service?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag tvingas betala för sabla massa cykelbanor och hyrcyklar i denna stad... och jag äger inte ens en cykel. Lite så detta samhälle fungerar.

Och... jag äger ingen TV, så vet att detta kommer kosta extra även för mig. Men om jag kan betala för att göra Radiotjänst arbetslösa... så är det helt okej

Jämförde du precis infrastruktur med en tv-apparat?

§1 /mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Den tolkningen håller jag inte med om. Eller ja, gammalt är det, men det är ju elektricitet också ;). Förlegat känner jag inte igen.
Det här tror jag faktiskt inte stämmer. I min bekantskapskrets lyssnas det på SRpoddar i mängder, på radio i bilen, bolibompa är flitigt använt på plattorna, reklamfritt är uppskattat, granskningar och dokumentärer diskuteras både i släkten och på fikarummet så nä, att det inte fyller någon funktion stämmer inte och jag känner heller inte igen att de flesta inte längre är intresserade.
"Därav" blir ju lite fel ordval i sammanhaget. Det missar ju helt min poäng. Folk tror att de inte kommer åt public service om de inte har en TV hemma vilket syns i en del inlägg här. Men så är det ju inte riktigt för det är så mycket bredare än det som en TVmottagare erbjuder.

Samtidigt förstår jag din poäng. Public service hade en central ställning för allt förr och så är det inte längre. Många klarar sig bra med andra alternativ. Så är det ju. Måste man då tvinga på folk public service? Är det rätt utformat i nuläget? Det är frågor som jag inte nuddat vid ännu men visst finns det både rimliga alternativ och förbättringspotential!

Väldigt hipsterkrets. Säg vad du vill om det. Jag är dock säker på att det finns en stor majoritet för att det ska bort. Men då är vi på en punkt eniga i alla fall. Utbudet och kanalerna funkar inte som det är nu. Jag kan vara OK om de sätter låga summan en hundring per år och bantar ner till ren och enkel nyhetskanal t.ex. För det material som produceras här, vi kan lika gärna tända brasor med pengarna i nuläget.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wiruz:

Och om man som jag inte vill ta del av något Vänster media producerar? Då ska man alltså tvingas betala iaf?

Köp en kaffebryggare som du ska brygga Te i men du måste ändå köpa kaffe för 500:- i månaden, Kanske är nästa steg

Nu tolkar du fritt mina inlägg som fan läser bibeln, haha! Tror du har missförstått det här lite

I de två inläggen jag svarade på togs problemet upp att man behövde betala för public service trots att man inte hade åtkomst till detta "för man hade ju ingen TVmottagare".
Mitt svar här är att public service inte bara är åtkomligt via TVmottagaren utan det finns ett rikt utbud via webben och radio i dagsläget för public service så ni är inte begränsade i den utsträckning till innehållet från public servie ni uttrycker det hela. Och det är ju sant, ellerhur?

Hade det varit så att inläggen hade handlat om missnöje med innehållet från public service så hade jag formulerat mig annorlunda, men nu innehöll ju inte inläggen sådan kritik.

Den frågeställningen du tar upp är ju en helt annan. Är du mer med på tåget nu?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled