Permalänk
Medlem

Asus z270-a bios setting "Fast boot"

Hej!
Jag har precis köpt ett moderkort, Asus Prime Z270-A. Default är funktionen "Fast boot" aktiverad, men datorn bootar till bios då. Först när jag stänger av denna funktion så startar Windows 10 (64bit). Någon som vet exakt vad denna funktion gör för något?

Sedan har moderkortet en annan lite förbryllande egenhet. Om jag under avancerade inställningar disablar de hårddiskar som det inte går att boota på så startar inte Windows, utan jag hamnar i bios. Det gör alltså skillnad att de finns med på bootlistan, trots att de ligger efter den verkliga systemdisken. Hur är det möjligt?

Visa signatur

Asus Prime Z270-A (bios 1009) | Intel i7 7700K | Noctua NH-U14S | 2x8MB Corsair Vengeance LPX 3000MHz | Asus GeForce GTX 960 4GB Strix DC2 OC | XFX XXX ProSeries850W, 80+ Bronze | Windows 10 Prof. (64bit)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TMC:

Sedan har moderkortet en annan lite förbryllande egenhet. Om jag under avancerade inställningar disablar de hårddiskar som det inte går att boota på så startar inte Windows, utan jag hamnar i bios. Det gör alltså skillnad att de finns med på bootlistan, trots att de ligger efter den verkliga systemdisken. Hur är det möjligt?

Har de diskarna haft Windows på sig innan? Har du installerat Windows på en ny disk medan dessa var inkopplade i datorn?

Permalänk
Medlem

ingen expert på vad just Asus Fastboot ändrar för inställningar, eller ens expert på fastboot överlag. Men vad jag kan läsa mig till verkar det stänga av diverse felsökningsprocesser när datorn startar, vilket ska göra att datorn i bästa fall kan starta några sekunder snabbare. Men om det finns något problem med datorn (minnen, bootdisk) så kanske den inte kan korrigera detta i tid

Permalänk
Medlem

Fast boot skippar att initiera "onödig" hårdvara, så som PCI-E baserade lagringslösningar, sata/sas kontroller mm. Och skannar inte om minne vid uppstart, så ändras minneskonfigurationen fungerar det inte heller.

Det är en onödig funktion som inte behövs sen SSDer blev uppfunna.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Ja, diskarna satt nog i senast jag installerade windows. Någon av dem har säkerligen haft en windowsinstallation någon gång
tidigare. Det handlar alltså om tre traditionella hårddiskar (som snurrar). Operativet ligger på en SSD.

Visa signatur

Asus Prime Z270-A (bios 1009) | Intel i7 7700K | Noctua NH-U14S | 2x8MB Corsair Vengeance LPX 3000MHz | Asus GeForce GTX 960 4GB Strix DC2 OC | XFX XXX ProSeries850W, 80+ Bronze | Windows 10 Prof. (64bit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Fast boot skippar att initiera "onödig" hårdvara, så som PCI-E baserade lagringslösningar, sata/sas kontroller mm. Och skannar inte om minne vid uppstart, så ändras minneskonfigurationen fungerar det inte heller.

Aha, intressant info där att den skippar sata-kontroller. Då finns det kanske ett samband med att jag inte kan "disabla" hårddiskar i bootlistan.

Skrivet av str8forthakill:

Det är en onödig funktion som inte behövs sen SSDer blev uppfunna.

Helt klart, det går blixtrande fort att boota även på "normalt" sätt. Blev dock lite nyfiken på funktionen, den fanns inte på mitt förra Asus-mb.

Visa signatur

Asus Prime Z270-A (bios 1009) | Intel i7 7700K | Noctua NH-U14S | 2x8MB Corsair Vengeance LPX 3000MHz | Asus GeForce GTX 960 4GB Strix DC2 OC | XFX XXX ProSeries850W, 80+ Bronze | Windows 10 Prof. (64bit)