Permalänk
Medlem

Google sheet if statement

Hej, håller på att bli tokig så hoppas att någon kunnig kan hjälpa mig!

OM A har mindre värde än 1 vill jag returnera 0

OM A har större värde än 1 vill jag jämföra två andra celler: OM B>C vill jag returnera C-B men om B<C vill jag returnera B-C.

I mina tappra försök har jag försökt med dessa två:

=IF (N4<1,0, IF(N4>N3, N4-N3, N3-N4))

=IF(AND(N4<1,N4>N3),N4-N3, N3-N4)

Det som returneras blir då alltid C-B och aldrig B-C...

Vad gör jag för fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zencity:

Hej, håller på att bli tokig så hoppas att någon kunnig kan hjälpa mig!

OM A har mindre värde än 1 vill jag returnera 0

OM A har större värde än 1 vill jag jämföra två andra celler: OM B>C vill jag returnera C-B men om B<C vill jag returnera B-C.

I mina tappra försök har jag försökt med dessa två:

=IF (N4<1,0, IF(N4>N3, N4-N3, N3-N4))

=IF(AND(N4<1,N4>N3),N4-N3, N3-N4)

Det som returneras blir då alltid C-B och aldrig B-C...

Vad gör jag för fel?

Det är en del oklarheter i beskrivningen, både i sig och i relation till dina egna förslag:
Du säger inte vad som förväntas om värdena är lika, bara vad som ska hända om de är större eller mindre.
I beskrivningen har du tre variabler, men i lösningsförslagen används bara två olika celler, N3 och N4.

Om man bortser från problemet med vad som faktiskt förväntas om värdena skulle vara lika och antar att t.ex. A=N4, B=N3, C=N4 (dvs två variablerna i beskrivningen är samma cell) så tycker jag att det första förslaget ser ut att fungera.
Det borde hela tiden ge ett negativt värde baserat på vilken av B eller C som är störst, utom när den ena (A i beskrivningen) är < 1.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är en del oklarheter i beskrivningen, både i sig och i relation till dina egna förslag:
Du säger inte vad som förväntas om värdena är lika, bara vad som ska hända om de är större eller mindre.
I beskrivningen har du tre variabler, men i lösningsförslagen används bara två olika celler, N3 och N4.

Om man bortser från problemet med vad som faktiskt förväntas om värdena skulle vara lika och antar att t.ex. A=N4, B=N3, C=N4 (dvs två variablerna i beskrivningen är samma cell) så tycker jag att det första förslaget ser ut att fungera.
Det borde hela tiden ge ett negativt värde baserat på vilken av B eller C som är störst, utom när den ena (A i beskrivningen) är < 1.

Tja!

Ursäktar för den usla förklaringen på problemet. Här är en bild som illustrerar bättre:

Det kommer sällan vara lika men kanske bra att ta höjd för det och få det till att lika blir 0 på dagsresultat.

Permalänk
Medlem

=if(B3>0, B3-B2, 0) funkar för mig på dina siffror.

Lägg den i ruta C3 och dra nedåt. Ger den rätt resulat enligt dig eller vad är du ute efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

=if(B3>0, B3-B2, 0) funkar för mig på dina siffror.

Lägg den i ruta C3 och dra nedåt. Ger den rätt resulat enligt dig eller vad är du ute efter?

Funkar!

Tusen tack!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av zencity:

OM B>C vill jag returnera C-B men om B<C vill jag returnera B-C.

Tänker att det är snyggare att skippa IF här och bara returnera −|BC|, alltså -ABS(B-C). Du har förvisso inte specat något önskat returvärde då B = C, men jag antar att 0 går bra då.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers