Ryzen 1600 eller i7-7700k? Ny dator 15~20k. 144Hz och VR

Permalänk
Medlem

Ryzen 1600 eller i7-7700k? Ny dator 15~20k. 144Hz och VR

Hej,

Nu är det dags att bygga ihop en ny dator tänkte jag. Datorn ska användas främst för gaming med 144Hz, eller Virtual Reality. Så frames är viktiga. Att datorn är tyst är också viktigt.

Just nu är det 1080p som gäller, men vill i framtiden gärna köra 1440p 144hz om möjligt (om sex månader till ett år).

Delarna jag funderat på är dessa:

Men jag kan verkligen inte bestämma mig om jag ska ha en i7-7700 eller Ryzen 1600. Vill såklart ha det som ger mest prestanda för pengarna, men även något som är framtidssäkert. Kollar man på mina historiska köp är jag inte någon som brukar uppgradera CPUn, så kanske är dumt att satsa på AMD bara för den anledningen.

Intels rykten om värmeproblem gör mig också lite orolig.

Vad tycker ni?

Något annat som ska ändras i kundvagnen för övrigt?

Permalänk
Medlem

För spel i 144hz så är det 7700K som gäller. Hur det blir några år framåt är ju svårt att veta. Inte tid att vänta och se vad Coffe Lake har att erbjuda?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Avstängd

Mest prestanda för pengarna? Ryzen alla dagar i veckan.

Hade dock kört på Ryzen 1700

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Är 144Hz absolut nödvändigt bör du gå för 7700k (men då stänger du ute alla former av "enkel" uppgradering av CPU, samt som du nämner värmeproblemen).
Tycker du ska titta på define C eller Meshify C istället om du inte absolut behöver 5.25" platser
EDIT: stockkylaren till 1600/1700 är absolut adekvat och du behöver inte någon tredjeparts
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd

En ryzen 1600x kostar bara 400kr extra.

Permalänk
Avstängd

Ryzen 1600X eller 1700. Intel är inget alternativ.

Permalänk
Medlem

Vänta på 8700K

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Inaktiv

Intel är så 2016.

Permalänk
Medlem

1600x är mer framtidssäker än 7700k.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Avstängd

@Flaiii: Jag tycker du borde ta intel för intel är de bästa just nu! och kommer alltid vara det bästa!

Permalänk

Intel 7700K bör vara uteslutet med sina fyra kärnor samt 0 uppgraderings möjligheter i framtiden.

Satsa på en Ryzen 7 1700 och överklocka den till 3.9 GHz med några få Bios klicks, så gör du en bra investering med 8 riktiga kärnor samt lödd IHS utan tandkräm *host* Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Intel 7700K bör vara uteslutet med sina fyra kärnor samt 0 uppgraderings möjligheter i framtiden.

Satsa på en Ryzen 7 1700 och överklocka den till 3.9 GHz med några få Bios klicks, så gör du en bra investering med 8 riktiga kärnor samt lödd IHS utan tandkräm *host* Intel.

Fast vad ska jag göra med 8 kärnor och 16 trådar?

Är väl det är frågan. Vill inte ha 8 kärnor bara för att ha det. Därför jag lutar mer mot 1600 än 1700 när det kommer till Ryzen.

Men du har en poäng med IHS'en, den gör mig riktigt orolig faktiskt när det kommer till 7700k.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flaiii:

Hej,

Nu är det dags att bygga ihop en ny dator tänkte jag. Datorn ska användas främst för gaming med 144Hz, eller Virtual Reality. Så frames är viktiga. Att datorn är tyst är också viktigt.

Just nu är det 1080p som gäller, men vill i framtiden gärna köra 1440p 144hz om möjligt (om sex månader till ett år).

Delarna jag funderat på är dessa:
https://www.inet.se/kundvagn/bild/10670776/

Men jag kan verkligen inte bestämma mig om jag ska ha en i7-7700 eller Ryzen 1600. Vill såklart ha det som ger mest prestanda för pengarna, men även något som är framtidssäkert. Kollar man på mina historiska köp är jag inte någon som brukar uppgradera CPUn, så kanske är dumt att satsa på AMD bara för den anledningen.

Intels rykten om värmeproblem gör mig också lite orolig.

Vad tycker ni?

Något annat som ska ändras i kundvagnen för övrigt?

Ser bra ut, skippa dock cpu-kylaren det medföljer processorn.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Flaiii: Om det skall vara framtidssäkert är det Ryzen som gäller. Både Intel och AMD har visat att framtiden ligger i 8+ kärnor, och medans 7700K är den nuvarande kungen i spel så kommer omställningen att främja 1600 förr eller senare. Det blir även mycket enklare att uppgradera processorn via AMD medans 7700K numera ligger på en övergiven sockel.

Jag skulle kört på Ryzen hela vägen.

Permalänk
Avstängd

jag tror en 1600x är ett bättre val över 1600 du har mer garanterad prestanda där och även om det inte är samma bang for the buck så är det inte säkert att du når 4ghz med en 1600 det är i stort sett garanterat med 1600x, det är stor chans att du når 4 ghz.

även om kylaren som kommer med 1600 är okej så är det bättre om du köper till en bättre kylare.

Du kanske blir besviken dock av 6c12t då Intel släpper sina nya CPUer nästa månad, Det kan vara mer värt att köpa en 1700x då anledningen för att jag rekommenderar 1700x är för att det typ skiljer 3-500kr mellan 1700 och 1700x och det är mer garanterad prestanda Vilket om du inte vill chansa på en icke x modell så vill du ha en CPU som klockar så bra som möjligt och budgeten inte är problem så kanske X modellerna bör övervägas.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Vänta på i7-8700K. Bäst just nu är dock i7-7700K. Tror inte att AMD kommer att slå Intel när det gäller generell spelprestanda under överskådlig framtid om ens någonsin igen.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv

Om du måste beställa idag så kör på Ryzen 1600, den mest prisvärda CPUn som går att köpa nu.
Mitt förslag är dock att vänta på 8700K och se hur den presterar/kostar, ser ut att bli Intels bästa CPU sedan 2500K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Om du måste beställa idag så kör på Ryzen 1600, den mest prisvärda CPUn som går att köpa nu.
Mitt förslag är dock att vänta på 8700K och se hur den presterar/kostar, ser ut att bli Intels bästa CPU sedan 2500K.

Eftersom jag har en 2500K nu så låter ju det helt klart lockande

Är det inte många problem som kommer ut med helt nya processorer+moderkort?

Dvs "vänta en månad för 8700k" blir snarare "vänta tre månader för 8700k och för att se hur bra den fungerar och vad för problem den har".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flaiii:

Eftersom jag har en 2500K nu så låter ju det helt klart lockande

Är det inte många problem som kommer ut med helt nya processorer+moderkort?

Dvs "vänta en månad för 8700k" blir snarare "vänta tre månader för 8700k och för att se hur bra den fungerar och vad för problem den har".

Intel har haft väldigt god kvalitetskontroll på deras produkter sedan missödet med Sandy Bridge moderkortens SATA-kontroller. Köpte både Ivy Bridge samt Skylake vid release utan några problem. Däremot AMD har haft enorma problem med Ryzen sedan lauch, merparten är dock lösta nu. AMD har dock av förklarliga skäl inte samma budget för tester.

Permalänk
Medlem

Med ett 1080Ti och 144Hz är Ryzen inte ett alternativ, vill du ha högsta spelprestandan är det i7 7700K som gäller. Det är fortfarande 20-30FPS skillnad mellan en 1600X överklockad och en i7 7700K stock i spel i 2560x1440. Gapet varierar mellan olika titlar.

Orkar du vänta så 8700K. Ryzen är något man köper om man inte jagar 144FPS till en 144Hz skärm, 1700X/1800X ligger för långt efter i spel helt enkelt. Fantastisk multitrådad prestanda, men Ryzen är inte i klassen du letar efter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Intel har haft väldigt god kvalitetskontroll på deras produkter sedan missödet med Sandy Bridge moderkortens SATA-kontroller. Köpte både Ivy Bridge samt Skylake vid release utan några problem. Däremot AMD har haft enorma problem med Ryzen sedan lauch, merparten är dock lösta nu. AMD har dock av förklarliga skäl inte samma budget för tester.

X299 har inte varit någon höjdare, hela plattformen är präglad av VRM problem.

Intel uppkommande och också snabbare uttrycket för att kunna konkurrera bättre med AMD.

AM4 är nu en Stabil och bra plattform och kommer stödjas fram tills minst 2020 och är mer värt att satsa på, Intel Byter moderkort till nästa generation också så uppgraderings möjligheter i framtiden finns bara hos AMD om du inte vill punga ut mer för nya moderkort och minnen hela tiden.

Skrivet av str8forthakill:

Med ett 1080Ti och 144Hz är Ryzen inte ett alternativ, vill du ha högsta spelprestandan är det i7 7700K som gäller. Det är fortfarande 20-30FPS skillnad mellan en 1600X överklockad och en i7 7700K stock i spel i 2560x1440. Gapet varierar mellan olika titlar.

Orkar du vänta så 8700K. Ryzen är något man köper om man inte jagar 144FPS till en 144Hz skärm, 1700X/1800X ligger för långt efter i spel helt enkelt. Fantastisk multitrådad prestanda, Ryzen är inte i klassen du letar efter.

Du kan komma upp i 144hz i nästan alla E-sport spel med Ryzen ingen anledning att köpa Intel om man in pushar 200+ FPS.

Bättre att ta extra kärnor och Trådar så det finns lite sväng rum, 4c8t maxar användning i alla spel medan Ryzen ligger runt 60-80% i användning kan bara tala för R7 1700 vet inte hur det ser ut med 1600 med jag tror inte den maxas.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

ska du bara spela på datorn är det vansinne att köpa en ryzen, då kan du lika gärna leta i begagnatmarknaden efter en i7 3-serie

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

X299 har inte varit någon höjdare, hela plattformen är präglad av VRM problem.

Intel uppkommande och också snabbare uttrycket för att kunna konkurrera bättre med AMD.

AM4 är nu en Stabil och bra plattform och kommer stödjas fram tills minst 2020 och är mer värt att satsa på, Intel Byter moderkort till nästa generation också så uppgraderings möjligheter i framtiden finns bara hos AMD om du inte vill punga ut mer för nya moderkort och minnen hela tiden.

Du kan komma upp i 144hz i nästan alla E-sport spel med Ryzen ingen anledning att köpa Intel om man in pushar 200+ FPS.

Bättre att ta extra kärnor och Trådar så det finns lite sväng rum, 4c8t maxar användning i alla spel medan Ryzen ligger runt 60-80% i användning kan bara tala för R7 1700 vet inte hur det ser ut med 1600 med jag tror inte den maxas.

Jag har inga VRM problem med x299.

Varför ska han köpa Ryzen när hans i5 kommer upp i 144hz i nästan alla e-sport spel???

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

Jag har inga VRM problem med x299.

Varför ska han köpa Ryzen när hans i5 kommer upp i 144hz i nästan alla e-sport spel???

Det fanns väl inga direkta problem med VRM på X299 förutom med de ha DeBauer eller vad han kallas fick? Måndagsexemplar helt enkelt.

Enda negativa med intel är..TIM jobbet mellan värmespridaren och processorchippet..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

Jag skulle ha köpt en Ryzen 7 1700 alla dagar i veckan!

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

På sweclockers är svaret alltid ryzen oavsett krav

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

X299 har inte varit någon höjdare, hela plattformen är präglad av VRM problem.

Intel uppkommande och också snabbare uttrycket för att kunna konkurrera bättre med AMD.

AM4 är nu en Stabil och bra plattform och kommer stödjas fram tills minst 2020 och är mer värt att satsa på, Intel Byter moderkort till nästa generation också så uppgraderings möjligheter i framtiden finns bara hos AMD om du inte vill punga ut mer för nya moderkort och minnen hela tiden.

Du kan komma upp i 144hz i nästan alla E-sport spel med Ryzen ingen anledning att köpa Intel om man in pushar 200+ FPS.

Bättre att ta extra kärnor och Trådar så det finns lite sväng rum, 4c8t maxar användning i alla spel medan Ryzen ligger runt 60-80% i användning kan bara tala för R7 1700 vet inte hur det ser ut med 1600 med jag tror inte den maxas.

Har inte följt hela karusellen kring de undermåliga VRMsen på X299. Men som jag har förstått det så uppstår endast problem vid hög överklockning. Inte okej på en så dyr plattform men de verkar i alla fall fungera för majoriteten.
Ryzen har fortfarande så här exakt ett halvår efter releasen problem med att få upp minnen i den hastighet de är specade för. Multiplier buggen lever också fortfarande kvar.
Även detta problem saknar ännu en lösning: https://community.amd.com/thread/215773
Att patcha bort någon bugg via microcode efter release är ju dock ingenting som bara AMD tvingats göra, men visst finns det problem med Ryzen plattformen ännu.

Permalänk
Medlem

Jag är ju en gammal räv som fortfarande är svag för Intel. Köpte precis en ny burk med i7 7700K och en "be quiet! Dark Rock 3" och jag är jäkligt nöjd med den ljudnivån jag fått till. Inte haft något behov av att klocka än, även om det är tanken för framtiden.

Sen tycker jag verkligen att du ska köra på en Samsung 960 EVO 500GB (eller dylik), hade en Samsung 950 innan och skillnaden är påtagligt märkbar - sjukt nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadzon:

På sweclockers är svaret alltid ryzen oavsett krav

Skickades från m.sweclockers.com

Ja,helt makalöst :/

Permalänk
Medlem

Nu när Coffee Lake är så nära inpå så hade jag väntat, kör själv med 2600K @4.7 och testade både 7700K samt Ryzen 1700.. lämnade båda tillbaka då jag var riktigt missnöjd med prestandan på båda 2 jämfört med min SB! Nu med Coffee Lake så ser jag en god skäl till att uppgradera, då jag vill både ha bra singletrådad prestanda och multithread. (Spelar gamla spel därför är singlethread viktigt för mig)