Blocketsäljare, hur vet man om de är tillförlitliga?

Permalänk
Medlem

Blocketsäljare, hur vet man om de är tillförlitliga?

Hej, undrar: hur vet man att en säljare är "legit" så att säga? Är det bara blocketpaket som gäller? Exakt hur går det till? Är det bara som själva Blocket säger att det är eller är det något extra steg? Ber om ursäkt för tråden är lite flummig, men vill inte förlora ett par tusenlappar bara sisådär som en fattig gymnasieelev

Permalänk
Medlem

Har du inte råd att förlora pengarna så hade jag valt en säljare i närheten så man kan åka och hämta varan.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Är troligen blocket paket som gäller.
På blocket handlar jag bara face 2 face om det är dyrare saker.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StickanN:

Hej, undrar: hur vet man att en säljare är "legit" så att säga? Är det bara blocketpaket som gäller? Exakt hur går det till? Är det bara som själva Blocket säger att det är eller är det något extra steg? Ber om ursäkt för tråden är lite flummig, men vill inte förlora ett par tusenlappar bara sisådär som en fattig gymnasieelev

Blocketpaket är bedrägeri och något du bör hålla dig undan som pesten.
Bara för ni använder blocketpaket betyder det inte att det är en äkta, smidig affär.

Du kan omöjligt lita på någon som säljer på blocket då man säger precis vad köparen vill höra för att få sålt.
Du får helt enkelt värdera situationen när du hittar en köpare, känns det bra så köp, känns det dåligt så avstå.
Tänk dock på att eventuell bedragare gör givetvis allt för det ska kännas så bra för dig som köpare som möjligt.

Har du inte råd att bli av med pengarna ska du hålla dig undan begagnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StickanN:

Hej, undrar: hur vet man att en säljare är "legit" så att säga? Är det bara blocketpaket som gäller? Exakt hur går det till? Är det bara som själva Blocket säger att det är eller är det något extra steg? Ber om ursäkt för tråden är lite flummig, men vill inte förlora ett par tusenlappar bara sisådär som en fattig gymnasieelev

Man kan aldrig veta om en säljare är legit eller ej!
Som säljare skickar jag aldrig iväg varan även om köparen insisterar att betala i förskott
Och som köpare måste jag få känna på varan innan jag betalar.

Permalänk
Medlem

Köp inte begagnat om du inte kan ta risken.
Mycket skit är trasigt och kräver att man testar saken för vara på säkra sidan.

Permalänk
Avstängd

@PWR-RST: blocket paket är bra för köparen, sämre för säljaren. Säljaren kan skicka ett grafikkort, köparen kan skicka tillbaka en tegelsten.

Permalänk
Medlem

Det absolut bästa är ju att hitta den varan du letar efter i det området du bor i. Då kan du möta upp säljaren IRL och se varan.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

@PWR-RST: blocket paket är bra för köparen, sämre för säljaren. Säljaren kan skicka ett grafikkort, köparen kan skicka tillbaka en tegelsten.

Samtidigt sållar det ut 99% av alla skurkarna då de inte vill betala först för att blåsa folk (Ja man måste erlägga full likvid för att hämta ut paketet), dessutom måste man uppvisa fysik legitimation när man betalar och ska överstämma med uppgifterna som är angivna, bara där försvinner oärliga människor som idag gärna opererar med stulna identiteter, fast inte fysiska då.

Skulle man ändå försöka blåsa någon med en tegelsten så kan man räkna med en polisanmälan rätt omgående adresserat till sitt riktiga personnummer. Dessutom kommer man som oärlig köpare att ligga ute länge med sina pengar, ja så länge tills tvisten är löst.

Finns betydligt bättre sätt att blåsa folk. Säger inte att det är helt säkert och problemfritt men det är säkrare än att bara sätta över pengar till ett konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Blocketpaket är bedrägeri och något du bör hålla dig undan som pesten.
Bara för ni använder blocketpaket betyder det inte att det är en äkta, smidig affär.

Du kan omöjligt lita på någon som säljer på blocket då man säger precis vad köparen vill höra för att få sålt.
Du får helt enkelt värdera situationen när du hittar en köpare, känns det bra så köp, känns det dåligt så avstå.
Tänk dock på att eventuell bedragare gör givetvis allt för det ska kännas så bra för dig som köpare som möjligt.

Har du inte råd att bli av med pengarna ska du hålla dig undan begagnat.

Håller med håller er undan Blocketpaketet har varit flera artiklar om folk som blivit lurade där.

TS om du nu måste köpa på Blocket och inte kan spara ihop till nytt så gör affären face 2 face där du får testa varan.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Håller med håller er undan Blocketpaketet har varit flera artiklar om folk som blivit lurade där.

TS om du nu måste köpa på Blocket och inte kan spara ihop till nytt så gör affären face 2 face där du får testa varan.

Kan du möjligtvis länka till någon artikel där det har varit bedrägerier med blocketpaket? Inte för att jag inte tror att det händer.

Vill man inte ta risken så får man helt enkelt göra upp affären fysisk på plats, eller köpa nytt.

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft problem med blocketpaketet.
Jag säger inte att det är riskfritt för bedrägeri men många affärer genomförs med blocketpaket och många är nöjda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd

@sunnis: men köparen kan kontra med att när han hämtade ut paketet så var det redan en tegelsten där.

Permalänk
Medlem

Jag brukar Swisha 1kr till säljaren så att de har min information, sen kan de skicka paketet till mig. Om jag missköter mig är det ju bara att polisanmäla mig, med nummer och "bevis" i form av handpenning på Swish.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

@sunnis: men köparen kan kontra med att när han hämtade ut paketet så var det redan en tegelsten där.

Ja, men eftersom pengarna ligger i karantän hos schenker i 24h så hinner man ju frysa allt då man upptäcker tegelstenen och polisanmäler säljaren för bedrägeri. Så frågan är varför man skulle vilja skicka en tegelstenen, för pengarna får man inte, utan man står där med en polisanmälan och en halvknepig bevisbörda att hantera.

Säger ju inte att det är perfekt, men enligt mig bättre än att sätta över pengar i blindo till okänt folk.

Edit: Ja nu läste jag lite tokigt. Men om köparen skulle påstå att varan var en tegelsten så det som händer är att pengarna blir frysta och köparen får ligga ut med sina pengar till tvisten blir löst. Säljaren hade ju per omgående skickat en polisanmälan, kanske inte så fränt då köpare har legitimerat sig dessutom.

Permalänk
Avstängd

Man får göra en bedömning och sedan lita på varandra. Finns inget säkert sätt, inte ens att mötas upp.

Som säljare skulle jag aldrig ställa upp på blocketpaketet kan jag ju säga, inte värt det.

Skrivet av superpwnguin:

Jag brukar Swisha 1kr till säljaren så att de har min information, sen kan de skicka paketet till mig. Om jag missköter mig är det ju bara att polisanmäla mig, med nummer och "bevis" i form av handpenning på Swish.

Haha, skulle aldrig skicka en vara utan att få betalt i förskott. Ditt upplägg är ju värdelöst för säljaren, spelar ingen roll att säljaren har dina uppgifter, det kommer att bli ett eländes jobb för säljaren för att antagligen inte få tillbaka något ändå. Som upplagt för att bli lurad. Säljaren kan inte veta om du är pålitlig eller ej. Är det sant att du lyckats få folk att gå med på det upplägget? Ja, ja, siste idioten är inte född än uppenbarligen

Permalänk
Medlem

@videopac:
"Idiot" är väl onödigt att kalla folk. Jag lurar aldrig någon och tillvägagångssättet fungerar ju i de köp- och säljrelationer jag etablerar på blocket. Det jag köpt har varit olika startplatser till cykellopp och dylikt, aldrig några fysiska varor. Jag vet inte om det gör någon skillnad.

I en perfekt värld ska man ju kunna lita på folk, och jag kanske framstår som seriös på telefon. Vem vet?
Jag brukar tom. betala för mycket för det jag köper. Nu senast ville säljaren ha 800 och fick 1001 bara för att det var en smidig affär.

Synd att du haft otur med de människor du handlat av, själv är jag jättenöjd med gemene mans ärlighet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jensvo:

...Som säljare skickar jag aldrig iväg varan även om köparen insisterar att betala i förskott
...

Huh? Va?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superpwnguin:

@videopac:
"Idiot" är väl onödigt att kalla folk. Jag lurar aldrig någon och tillvägagångssättet fungerar ju i de köp- och säljrelationer jag etablerar på blocket. Det jag köpt har varit olika startplatser till cykellopp och dylikt, aldrig några fysiska varor. Jag vet inte om det gör någon skillnad.

I en perfekt värld ska man ju kunna lita på folk, och jag kanske framstår som seriös på telefon. Vem vet?
Jag brukar tom. betala för mycket för det jag köper. Nu senast ville säljaren ha 800 och fick 1001 bara för att det var en smidig affär.

Synd att du haft otur med de människor du handlat av, själv är jag jättenöjd med gemene mans ärlighet.

Naaa, kanske lite hårt, men ganska underligt att de "köper" det upplägget, kanske för att de inte är så vana vid internetaffärer. Hur som, jag förstår ju att du inte lurar någon men det kan ju säljaren inte veta. Kutym är att köparen betalar i förskott vid sådana här affärer, att du lyckas få folk att skicka saker till dig utan att betala först är ju imponerande Ah, inte saker, startplatser... men ändå! Kanske cykelfolk är mer ärliga allmänt sett så att det fungerar.

Vet inte hur du fick det till att jag haft otur med folk jag handlat av? Jag handlar otroligt mycket via nätet, Blocket, Tradera, Ebay... alla möjliga ställen och jag måste säga att jag har nog haft en enorm tur Bara blivit lurad ett fåtal gånger så jag får nog säga att jag har varit ganska förskonad. Men jag tror inte att jag någonsin bett någon skicka till mig innan jag betalt hela summan. Har inte ens kommit på tanken, kanske för att det varit en underförstådd regel att köparen betalar i förskott och även att jag inte skulle få för mig att skicka något innan jag fått betalt.

Sådana man känner, eller som har gott rykte i de kretsar man rör sig, kan ju förstås bli undantag. Men det är ju mer som inom familjen

Permalänk
Medlem

Kort svar: Det vet man inte, välj därför blocket-paket som fraktsätt!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Edit: Ja nu läste jag lite tokigt. Men om köparen skulle påstå att varan var en tegelsten så det som händer är att pengarna blir frysta och köparen får ligga ut med sina pengar till tvisten blir löst. Säljaren hade ju per omgående skickat en polisanmälan, kanske inte så fränt då köpare har legitimerat sig dessutom.

Kommer ju bli ett hopplöst läge, där ingen kan bevisa vad som faktiskt hänt. Vad gör blocket vid en olöst tvist?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Kommer ju bli ett hopplöst läge, där ingen kan bevisa vad som faktiskt hänt. Vad gör blocket vid en olöst tvist?

Ja det blir ju ett polisärende av det hela antar jag. Givetvis blir det ett hopplöst läge där ord står mot ord, men det är ju ingen större skillnad mot om man hade skickat med vanlig post och det kommer en tegelsten istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sunnis:

Ja det blir ju ett polisärende av det hela antar jag. Givetvis blir det ett hopplöst läge där ord står mot ord, men det är ju ingen större skillnad mot om man hade skickat med vanlig post och det kommer en tegelsten istället.

Då så, blocketpaketet är med andra ord värdelöst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Då så, blocketpaketet är med andra ord värdelöst!

Ja, om buset är ute efter att i ren skadeglädje krångla till det för en ärlig stackare så ger blocketpaket ett lika dåligt skydd som allt annat. Är buset ute efter att lura folk på pengar så är inte blocketpaket det första valet man har i åtanke då det är ganska många nackdelar och mer riskabelt än andra enklare metoder.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad -> Konsumenträtt*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zunil:

Har du inte råd att förlora pengarna så hade jag valt en säljare i närheten så man kan åka och hämta varan.

Alltså detta bör vara ett standard auto svar till rubriker som liknar denna trådens. Nej jag är inte ironisk, jag menar det. Förstår att folk inte vill bli lurade. Men detta är ett bra svar som får någon som skapar en sådanhär tråd att tänka till. Kort och konsist, enkelt, alla bör förstå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Napster91:

Alltså detta bör vara ett standard auto svar till rubriker som liknar denna trådens. Nej jag är inte ironisk, jag menar det. Förstår att folk inte vill bli lurade. Men detta är ett bra svar som får någon som skapar en sådanhär tråd att tänka till. Kort och konsist, enkelt, alla bör förstå.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns inga svar som är rätt... har ju hänt att folk som åkt hem till annan för att handla har blivit rånade på sina pengar. Man kan aldrig skydda sig, även om det förstås är ovanligt att ovanstående händer, utan handla då i affär, nytt eller begagnat, så är du ganska säker.

Sedan är det klart att man får fråga sig själv, vad innebär det för mig OM jag skulle bli lurad. Men läser man sådana här trådar så får man ju uppfattningen att det är väldigt vanligt att man blir lurad vid internetaffärer. Så är, enligt min erfarenhet, inte fallet. Kanske har jag haft tur men statistiken talar emot det.

Permalänk
Avstängd

Ett skräckexempel på när blocketpaketet inte fungerar:

En vän (kallar honom säljaren framöver) till mig skulle sälja en av sina synthar. Säljaren och köparen kommer överens om att lösa transaktionen med hjälp av blocketpaketet då köparen hade goda erfarenheter av det sedan tidigare och ville gärna säkerhetsställa att synthen var i det skick som utlovades av säljaren.

Säljaren paketerar synthen väl i originalkartongen och lämnar in den hos Schenker. Köparen hämtar ut paketet två dagar senare men ringer efter ett tag till säljaren och hävdar argt och bestämt att synthen är trasig och att han kommer att skicka tillbaka den. Säljaren blir väldigt förvånad eftersom att han vet hur välpaketerad synthen var och i vilket skick den var i när han skickade den.

Någon dag senare hämtar säljaren ut paketet. Synthen är mycket riktigt trasig och vägrar att starta. Efter en kort stund inser säljaren att det inte är samma synth, det är likadan modell men med mer slitage. Säljaren försöker nu ta kontakt med köparen som vägrar svara på telefonen och på mail.

Till slut blir det en rättssak men säljaren kan inte styrka att synthen som han har verkligen är samma som han sålde. Köparen hävdar motsatsen och ord står mot ord. Allt läggs ned efter ett tag och säljaren blir tvungen att vända sig till sitt försäkringsbolag för att nyttja rättsskyddet. Köparen får tillbaka sina pengar.

Nu sitter säljaren med en trasig synth och har blivit blåst på 20 000 kr.

Man kan ju så klart i efterhand tänka "fan vad dum säljaren var som inte varken tog bilder eller på något annat sätt kunde styrka att det inte är samma synth" och det är helt okej. Däremot är det lätt att vara efterklok. Även om säljaren nu hade kunnat styrka att synthen inte var samma som han sålde så hade det förmodligen blivit en lång och utdragen process ändå som hade varit både tids- och energikrävande och helt i onödan ifall säljaren valt att inte använda blocketpaketet och istället förskottsbetalning via swish eller något annat alternativ.

Permalänk
Medlem

Som andra har sagt, blocketpaketet samt be om alla personuppgifter. Har köpt så dyra som 20-30k via blocketpaketet(uppdelat på flera paket då p.g.a. maxbelopp) och det har fungerat bra.

Permalänk

Frågan är väl om den vanligaste blocketbedragaren är en säljare eller en köpare? eller är det fördelat 50-50? blocketpaketet verkar skydda köparen till största delen.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB