PCE-AC68 bsod bcmwl63a.sys Windows 10 fix

Permalänk
Medlem

PCE-AC68 bsod bcmwl63a.sys Windows 10 fix

Hallå,

Skriver den här tråden mest så den ska vara sökbar för andra som kanske råkar ut för samma problem.

Kör man ASUS PCE-AC68 med senaste drivrutinerna för Win10 64 bit, dvs version 7.35.315.0 tillsammans med utorrent version 3.5 får man ett bsod-fel med hänvisning till minnesproblem.

Nedgraderar man då sina PCE-AC68 drivrutiner till version 6.30.223.228 så fungerar det problemfritt igen.

Jag felanmälde detta till ASUS som kommer att titta närmare på problemet eftersom det tyder på ett problem med deras drivrutiner.

Hoppas det hjälper någon

/SSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSB:

Hallå,

Skriver den här tråden mest så den ska vara sökbar för andra som kanske råkar ut för samma problem.

Kör man ASUS PCE-AC68 med senaste drivrutinerna för Win10 64 bit, dvs version 7.35.315.0 tillsammans med utorrent version 3.5 får man ett bsod-fel med hänvisning till minnesproblem.

Nedgraderar man då sina PCE-AC68 drivrutiner till version 6.30.223.228 så fungerar det problemfritt igen.

Jag felanmälde detta till ASUS som kommer att titta närmare på problemet eftersom det tyder på ett problem med deras drivrutiner.

Hoppas det hjälper någon

/SSB

Du skriver om 7.35.315.0 ? Lite osäker på om du av misstag vänt på versionssiffrorna eller ej, 7.35.315.0 är väl från 2015?

Jag kör version 7.35.351.0 vilken fungerar utmärkt för mig hittills. Men om jag stöter på samma problem som du haft får jag prova din manöver.

7.35.351.0 hittas tex här:
http://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=pce-ac6...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSB:

Hallå,

Skriver den här tråden mest så den ska vara sökbar för andra som kanske råkar ut för samma problem.

Kör man ASUS PCE-AC68 med senaste drivrutinerna för Win10 64 bit, dvs version 7.35.315.0 tillsammans med utorrent version 3.5 får man ett bsod-fel med hänvisning till minnesproblem.

Nedgraderar man då sina PCE-AC68 drivrutiner till version 6.30.223.228 så fungerar det problemfritt igen.

Jag felanmälde detta till ASUS som kommer att titta närmare på problemet eftersom det tyder på ett problem med deras drivrutiner.

Hoppas det hjälper någon

/SSB

Hände mig precis som dig, och gjorde exakt samma manöver! Det var bra gjort att du kontaktade ASUS men jag tog aldrig tagit i det :D. Hoppas någon fix kommer.

Mvh, Stanikz

Permalänk
Medlem
Skrivet av stanikz:

Hände mig precis som dig, och gjorde exakt samma manöver! Det var bra gjort att du kontaktade ASUS men jag tog aldrig tagit i det :D. Hoppas någon fix kommer.

Mvh, Stanikz

Vilken drivare provade du? 7.35.315.0 som @SSB eller 7.35.351.0 ?

6.30.223.228 som ni nedgraderar till är väl från 2014?

Jag har framgång hittills med 7.35.351.0

Hittas tex här:
http://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=pce-ac6...

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Vilken drivare provade du? 7.35.315.0 som @SSB eller 7.35.351.0 ?

6.30.223.228 som ni nedgraderar till är väl från 2014?

Jag har framgång hittills med 7.35.351.0

Hittas tex här:
http://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=pce-ac6...

Jag minns faktiskt inte riktigt vilket av de jag testade men jag laddade hem det "senaste" drivrutinerna för ca 2-3 månader sedan. Tror det var 7.35.315.0 och detta gav mig BSOD i samband med när jag använde mitt torrentklient (transmission). Då laddade jag in versionen förre eller om jag bara gjorde system återställning. Men idag har jag version 6.30.223.259 när jag kollar i enhetshanteraren för nätverkskortet. Detta funkar utmärkt, tråkigt att man inte har det senaste drivrutinerna. Men funkar det så funkar det :). Kör förövrigt Win10 64bit.

Man kanske ska testa med det du kör verkar ju vara de senaste, konstigt att man inte finner det på ASUS sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Du skriver om 7.35.315.0 ? Lite osäker på om du av misstag vänt på versionssiffrorna eller ej, 7.35.315.0 är väl från 2015?

Jag kör version 7.35.351.0 vilken fungerar utmärkt för mig hittills. Men om jag stöter på samma problem som du haft får jag prova din manöver.

7.35.351.0 hittas tex här:
http://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=pce-ac6...

Hej,

Det stämmer att 7.35.315 är från 2015 och det var den senaste utilityn som fanns på hemsidan när jag skrev inlägget. Så det är ingen typo från min sida även om det är lätt att tro det.

Jag lade mitt supportärende med felrapporten 2017-06-05 och ASUS släppte sedan nästa utility v2.1.4.3 den 2017-07-27. Denna version innehåller en nyare version av drivrutinen. Oklart vilket versionsnummer den fått dock (jag har inte installerat den ännu).

Du verkar hittat en Broadcom drivrutin med versionsnummer 7.35.351.0 från 2016-10.17 som du skriver om i ditt inlägg. Om denna Broadcom-drivrutin är kompatibel med Asus PCE-AC68 törs jag inte svara på

/SSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSB:

Hej,

Det stämmer att 7.35.315 är från 2015 och det var den senaste utilityn som fanns på hemsidan när jag skrev inlägget. Så det är ingen typo från min sida även om det är lätt att tro det.

Jag lade mitt supportärende med felrapporten 2017-06-05 och ASUS släppte sedan nästa utility v2.1.4.3 den 2017-07-27. Denna version innehåller en nyare version av drivrutinen. Oklart vilket versionsnummer den fått dock (jag har inte installerat den ännu).

Du verkar hittat en Broadcom drivrutin med versionsnummer 7.35.351.0 från 2016-10.17 som du skriver om i ditt inlägg. Om denna Broadcom-drivrutin är kompatibel med Asus PCE-AC68 törs jag inte svara på

/SSB

Ok, lite rörigt men bra att Asus släppt nya drivare för PCE-AC68 kortet. Exakt vad det är för version och datum på drivaren som inkluderats i utility v2.1.4.3 vet jag inte heller, om det är den 7.35.351.0 som jag kör nu eller en annan. Jag har inte installerat någon "utility" över huvudtaget, jag installerade enbart 7.35.351.0 efter lite googlande och läsning.

Permalänk
Medlem

Höll på i två veckor med mitt nya ryzen system och var precis berädd att RMAa minnena och kanske moderkortet också.

Hade en lösning kvar att testa och det var att trycka på W10 Reset knappen. Men tänkte att jag provar att ta bort Asus drivers först.

Inte haft en BSOD sedan dess!
Kör på basic broadcom drivers som läggs in automatiskt och har inte haft några problem sedan dess.

Skickades från m.sweclockers.com