Permalänk

GTX 970 Micro Stuttering.

Tjenare! Som ni ser i titeln så har jag ett GTX 970 som har börjat med micro stuttering. Det här är inte bara i spel utan kan inte ens kolla på en vanlig YouTube video utan att uppleva problem.

Har testat med de senaste drivrutinerna och även 378.92.

Ingen micro stuttering när jag kör med Intels grafikkrets då flyter allting på så är helt säker på att det är grafikkortet som strular.

Det här är vad jag har gjort hittills:

Gjorde en ren installation av drivrutinerna och tog bort allt utan själva Grafikrutinen.
Stängt av tjänster på uppstart
Vart inne och blåst PCI porten med tryckluft.
Stängt av Intels grafikkrets i BIOS

Vad mer kan jag göra? Eller är det bara att spendera sina hårt tjänade pengar på ett nytt?

Tacksam för svar

Ha de gött!

Permalänk
Medlem

@Ingenvet96: Rensa bort drivrutinen med DDU och installera sen om den igen.
http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

Kan ju även prova med en äldre version av drivrutin.

Permalänk

@MacAllan: Tjenare, tack för svar!
Testat att avinstallera drivrutinerna med DDU, testade att installera både den senaste 385,41 och med en från April 2017, 381.89.

Samma problem med båda, gjorde en ren installation och tog bara med Grafikkrutinerna och Geforce Experience. Men upplever fortfarande Micro Stuttering. Finns det något mer man kan försöka sig på?

Permalänk
Avstängd

Kolla temperaturen på GTX970 och om det körs i full PCI-E bandbredd som ditt moderkort kan hantera.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Har du Windows 10?

https://forums.geforce.com/default/topic/1004600/geforce-driv...

Jag fick backa tillbaka mina ljuddrivrutiner för att bli av med mina micro stutters. Finns fler som har upplevt samma sak.

Permalänk

@VadSaDu: Temperaturen är inga problem ligger på cirka 49 grader. PCI Bandbredden var inga problem heller...

Permalänk

@joewson: Yes, har Windows 10 ska läsa o se ifall jag hittar någon lösning i länken du skickade. Stängt av Gaming mode och Xbox DVR.

Permalänk
Skrivet av joewson:

Har du Windows 10?

https://forums.geforce.com/default/topic/1004600/geforce-driv...

Jag fick backa tillbaka mina ljuddrivrutiner för att bli av med mina micro stutters. Finns fler som har upplevt samma sak.

lite O.T Jag undrar hur fan MS kunde f*cka upp ljudet i WIN10... volym problem, balans problem... och konflikt med grafikkort nu också??

Permalänk

Värt o tillägga också. Har haft det här problemet innan. Då löste det sig när jag stängde av alla tjänster på uppstart, efter det så fungerade det fint ett tag. Men nu igår efter en PUBG match så sket det sig rejält. Vet ju att grafikkortet har haft rätt höga temperaturer när jag lirat PUBG upp mot 70-80 grader...

Permalänk

Nu återställde jag min C disk för att se ifall det var något problem där. Det var det ju såklart inte, fortfarande samma problem med micro stuttering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingenvet96:

Nu återställde jag min C disk för att se ifall det var något problem där. Det var det ju såklart inte, fortfarande samma problem med micro stuttering.

Har du hittat någon lösning? Jag har samma problem nämligen. Sjuka stutters så jag inte ens kan se ett YT klipp. Även jag på en 970. Jag har 144hz skärm, Asus VQ24QE

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk

Som de andra svarat så kan det vara drivrutiner men testa även att gå in i GeForce kontroll panel (markören på skrivbordet och högerklicka).

Testa att sätta uppdateringsfrekvensen till 60fps för grafikkortet. Jag vet att inte är optimalt men vissa spel har FPS spärrar - dvs att de är kodade att endast visa/klara upp till 60fps.

VSync ska med fördel vara avstängt om monitorn har G-Sync.

Fick hemska micro-stutters med Skyrim på en 144Hz panel - tvingade grafikkortet att endast köra i 60fps och så ordnade det sig.

Visa signatur

EVGA X99 Micro 2 | 5820K | 32GB Corsair Dominator Platinum 2667MHz DDR4
EVGA GTX 980 Ti FTW ACX 2.0+
EVGA Supernova G2 850 W | NZXT H400i | NZXT Kraken X62

Permalänk
Medlem

Jag hade som sagt problem tidigare, men det berodde på mitt USB headset, eller kanske snarare förstärkaren. Jag märkte att när jag kopplade ut den och använde högtalare försvann mina stutters. Det slutade med att jag testade andra USB portar, och till slut funkade även USB förstärkaren utan problem.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9