Defekt BenQ skärm från Komplett, behöver jag själv ta kontakt med BenQ?

Permalänk
Medlem

Defekt BenQ skärm från Komplett, behöver jag själv ta kontakt med BenQ?

Hej,

Jag köpte en XL2430T från Komplett den 1/2 2015. Senaste tiden har jag märkt att den har något märkligt problem där den lyser i nedre kanten även fast den är avstängd. Jag googlade lite och det visade sig att det är ett sällsynt men uppmärksammat fel, ett fel BenQ har lyckats replikera och är medvetna om.

Jag mailade Komplett som berättade att skärmen har 3 års garanti, men att jag behöver kontakta BenQ (alternativt att Komplett skapar ett case åt mig hos BenQ).

Det jag undrar över nu är varför jag som har köpt skärmen från Komplett behöver kontakta BenQ. Jag köpte en Logitech mus från Inet som visade sig ha fabrikatsfel, då behövde jag inte kontakta Logitech för hjälp utan Inet bytte ut den. Vad skiljer sig i mitt ärende nu, är det en kostnadsfråga eller vad handlar det om?

Om någon är fundersam på hur skärmen ser ut. På natten är det som en lampa som står igång i rummet.

Tack

/Robban

Permalänk
Administrativ avgift

@Robertd: Komplett har nog hänvisat dig till BENQ för snabbare hantering av ärendet (Brukar ofta va sådant i detta fall) men säg till att du vill att dom sköter det.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Robertd: Komplett har nog hänvisat dig till BENQ för snabbare hantering av ärendet (Brukar ofta va sådant i detta fall) men säg till att du vill att dom sköter det.

Känns lite som att hur jag än gör så kommer jag bli utan skärm i flera veckor:-( Jag funderar dock på vad skillnaden blir om jag låter komplett sköta det, vad blir annorlunda om jag tar det via dom?

Permalänk
Administrativ avgift

@Robertd: Inte mycket egentligen de kommer vänta på BENQ osv det är lite vad du känner dig säkrast som , snabbast = BENQ , säkrast = Komplett . Hela grejen är att du flyttar ansvaret från dig till Komplett att kontakta BENQ

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Om det är BenQ som lämnar 3 års garanti på sina saker så är det oftast smidigast att vända sig direkt dit. Dock har du också 3 års reklamationsrätt gentemot butiken du köpt. Det enda du behöver göra för att hävda din reklamationsrätt direkt mot komplett är att visa att det är ett ursprungsfel på varan, vilket i det här fallet verkar vara väldigt enkelt då BenQ redan erkänt felet.

Permalänk
Medlem

Jag har gått genom det hela med RMA hos BenQ. Kontakta de. Det finns en formulär på nätet du fyller med all data de behöver. Då får du en fraktsedel prepaid på FedEx. Du sköter paketeringen själv så kommer FedEX och hämtar hela kalaset hos dig. Visar det sig att skärmen är trasig, får du en ny direkt. Om inte står du själv för kostnaden. Det tar typ 10 arbetsdagar. Om du skulle sköta detta genom Komplett skulle det tar ännu mer.

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Medlem

Jag hade en skärm för 2 år sen där jag fick en hel död rad mitt i skärmen.
Fick samma svar, att det var snabbare att kontakta de själv.
Jag hörde av mig till de på Måndagen, på onsdagen hade jag en ny skärm levererad av FedEx.
Dagen efter så kom de och hämtade upp dem gamle.
Jag fick alltså en ny skärm innan jag hade lämnat in den gamle.
BenQ har alltid haft grym service när det gäller detta.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Du kan naturligtvis skicka din skärm via Komplett, men tänk på detta:
Från dig > Komplett > BenQ > (Komplett) > till dig
Direkt till tillverkaren:
Från dig > BenQ > till dig

Jag brukar alltid ta det via tillverkaren om möjligt, går oftast snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Jag hade en skärm för 2 år sen där jag fick en hel död rad mitt i skärmen.
Fick samma svar, att det var snabbare att kontakta de själv.
Jag hörde av mig till de på Måndagen, på onsdagen hade jag en ny skärm levererad av FedEx.
Dagen efter så kom de och hämtade upp dem gamle.
Jag fick alltså en ny skärm innan jag hade lämnat in den gamle.
BenQ har alltid haft grym service när det gäller detta.

Skulle dom skicka en ny skärm direkt när dom plockar upp min trasiga så hade det varit magiskt. Nu vill dom plocka upp den och då blir jag utan skärm i x antal veckor vilket är tråkigt då jag bara har en skärm.

Tack för tipsen allihopa

Permalänk
Avstängd

Jag går alltid via återförsäljaren. Dilemmat uppstår när du får en ny produkt och även den går sönder. Då kan du inte vända dig till återförsäljaren och tillverkaren kan skita i dig helt nu för att du redan har fått en ny.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lobocut:

Jag går alltid via återförsäljaren. Dilemmat uppstår när du får en ny produkt och även den går sönder. Då kan du inte vända dig till återförsäljaren och tillverkaren kan skita i dig helt nu för att du redan har fått en ny.

Kan man inte pröva reklamation?

Permalänk
Medlem

BenQ har bara att ansvara för den garanti de utlovat (tillverkargaranti), medan Komplett, som TS avtalspart, har att ansvara för såväl de lagstadgade rättigheter TS har (bl.a. KKöpL) som eventuell egen garanti (butiksgaranti) och BenQs garanti (tillverkargaranti - japp, Komplett ansvarar för vad BenQ utlovat, se http://lawline.se/answers/garanti-lamnad-for-saljarens-raknin... ). Av denna anledning bör reklamationen ske mot Komplett, oavsett om det aktuella felet täcks av garanti eller av KKöpLs s.k. reklamationsrätt.

Enligt första inlägget så har TS, via mail, reklamerat till Komplett, och kan därmed lugnt agera enligt deras instruktioner (d.v.s. kontakta BenQ). Det är i slutändan Komplett som har ansvaret då de hänvisat till BenQ. Om TS kontaktat BenQ direkt, utan att blanda in Komplett, så kunde situationen varit annorlunda.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD