Permalänk
Medlem

Golf IV -00 startar väldigt segt.

Hej,

Detta kanske inte är helt rätt forum att ställa en bilrelaterad fråga men jag testar.

Jag är 0 koll på bilar men fick hjälp med att byta tändstift på min golf för ca 2 månader sedan och fick då förklarat för mig att det läcker in lite olja vid ett tändstift, dock inget som jag märkt av.

Nu har bilen blivit seg att starta, detta har hänt 4 gånger och det finns inget speciellt jag gjort innan jag stängt av bilen
1. Jag vrider om nyckeln och ska starta, precis som vanligt.
2. Bilen börjar liksom tugga/skaka och vill inte komma igång.
3. Sakta men säkert närmar sig varvtalet 1000 varv.
4. Ibland bildas det rök ur avgasröret (?) och en svag doft av bensin sipprar fram.
5. När den väl är över 1000 så är bilen igång och det är bara att köra.

6. Nästa gång jag startar den så startar den direkt.

Permalänk
Medlem

Låter likt problemen jag hade med min Audi, kunde stå och tugga ett bra tag innan den kom igång. I mitt fall var det en trött bensinpump, som till slut la av mitt på vägen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Angående att det läcker in olja kan bero på dåliga kolvringar.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

Om det är olja vid det stift som är närmast oljelocket så är det slarv vid påfyllningen (hällt bredvid), inte bra då det blir överslag under tändspolen.
Bilen går väl antagligen inte på alla cylindrar från början.

Skulle gissa på byte av en tändspole samt oljebyte ifall den luktar bensin.

Borde väl gå läsa ut nån felkod på bilen, prova en sån där 300kr elm327 som du kan koppla till mobilen!

Permalänk
Medlem

låter som dåliga ventil tätningar som läcker in olja vid en cylinder. brukar bete sig som i ditt fall och var nog det din kompis menade.
inget direkt farligt förutom att katten kan bli sämre snabbt samt att du behöver toppa upp med olja lite då och då, såvida den inte börjar läcka rejält.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Om det är olja UNDER tändstiftet och alltså på kolven så beror det i de allra flesta fall på korta körsträckor och bensinen hinner aldrig dunsta från oljan som blir tunnare och tunnare.
Lukta på den, mycket bensinlukt = byt!
Är oljan på OVANSIDAN tändstiftet så är det påfyllningsslarv.

Skulle kolvringar och ventiltätningar vara dåliga så skulle bilen ryka vitt hela tiden du kör.

edit: den tunna oljan är ett problem då den dödar stiften
Börja med att läsa av bilens felkoder annars kan man spekulera hur länge som helst!

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem på min Golf 4 -00. Svår som fan att starta och massa mörk rök ur avgasröret. När den väl kom igång var tomgången allmänt ostabil. Bytte tändstift/kablar/olja+filter utan framgång.

Fick hjälp av en kompis som har bättre koll och det visade sig vara spjällhuset som spökade. Går som en klocka nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av streetracing:

Om det är olja UNDER tändstiftet och alltså på kolven så beror det i de allra flesta fall på korta körsträckor och bensinen hinner aldrig dunsta från oljan som blir tunnare och tunnare.
Lukta på den, mycket bensinlukt = byt!
Är oljan på OVANSIDAN tändstiftet så är det påfyllningsslarv.

Skulle kolvringar och ventiltätningar vara dåliga så skulle bilen ryka vitt hela tiden du kör.

edit: den tunna oljan är ett problem då den dödar stiften

det ska inte vara olja i förbrännings kammaren om du menar det, eller bensin i oljan.

olja brukar ryka blåaktigt, vit rök tyder på vatten läcka in i cylinder då är det dags att kolla topplocks packningen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@NPson: Jag skulle börja med att kontrollera oljenivån. Sen vore det intressant att veta om det är vit, grå eller svart rök.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Kom att tänka på en sak till, temperaturgivaren har spökat för ett tag sedan, gick från 0 till 90 grader normalt för att sedan gå ner till 0 på någon sekund. Detta "fel" försvann av sig själv efter cirka 2 veckor och har inte kommit tillbaka. Fick tips att testa byta temperaturgivaren då det kunde höra ihop med mitt nuvarande fel, vad tror ni om det?

Permalänk

tempgivaren är en klassiker på vw , byt ut den så går den som en klocka sen. fast byt rätt för det finns två på bilen , jag gissar att den med 4 kablar är felet.