Windows 10 från Kinguin.

Permalänk
Avstängd

Funkat för mig bara att köra på

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Källa på det att Microsoft tillåter att en sida säljer deras produkter för en bråkdel av priset?

Vad jag har läst så är dessa OEM nycklar till för specifika utvalda datorer som aldrig aktiveras utan säljs vidare vilket är avtalsbrott om man lus läser avtalet.

Och enligt svensk lag är EULA inte applicerbart.

Dessa licenser är ju redan betalda till MS, och säljs i "andra hand". Helt vit-lagliga är de kanske inte, men där är inga direkta lagar som säger att de är olagliga så länge som de inte köpts eller inskaffats med olagliga medel.

Där behövs verkligen nya EU direktiv för hur begagnad mjukvara får tas hand om, för det behövs kunna säljas vidare, med lagstöd.

I detta fall dock så bokstavligt talat ger MS bort Windows 10 på alla fronter de kan... du kan tom köra utan licensnyckel, och jag som Insider testare av Windows 10 fick också en aktiveringslicens utan att ens ha någon grund, helt gratis. De vill att du, din granne, din farmor och alla ska ha detta OS, för de tjänar då mer på personspårningen, Bing och andra tjänster, precis som google gör.

Så... de bryr sig mao inte. Om något är de glada för en till användare.

Permalänk

Varför blockerar ni inte bara de IP-adresser som går till MS (och sen vitlista de som har med WU att göra).

Permalänk
Avstängd

Varför betala för det alls om man nu är så snål?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Och enligt svensk lag är EULA inte applicerbart.

Dessa licenser är ju redan betalda till MS, och säljs i "andra hand". Helt vit-lagliga är de kanske inte, men där är inga direkta lagar som säger att de är olagliga så länge som de inte köpts eller inskaffats med olagliga medel.

Nej, man lär inte riskera att bli stämd eller straffad på något sätt egentligen. Däremot riskerar man att ens licens blir ogiltigförklarad och indragen.

Citat:

Där behövs verkligen nya EU direktiv för hur begagnad mjukvara får tas hand om, för det behövs kunna säljas vidare, med lagstöd.

I detta fall dock så bokstavligt talat ger MS bort Windows 10 på alla fronter de kan... du kan tom köra utan licensnyckel, och jag som Insider testare av Windows 10 fick också en aktiveringslicens utan att ens ha någon grund, helt gratis. De vill att du, din granne, din farmor och alla ska ha detta OS, för de tjänar då mer på personspårningen, Bing och andra tjänster, precis som google gör.

Så... de bryr sig mao inte. Om något är de glada för en till användare.

MS ger förstås bort Windows för att tjäna pengar på det, annars hade de inte gjort det. Men de tjänar inga pengar på telemetri-insamlingen de gör då de inte säljer dessa uppgifter vidare till någon. Bing kan de tjäna pengar på om folk skulle använda det, men det är inte på något sätt obligatoriskt i W10 och används alltså inte i så stor utsträckning. Vad de tjänar pengar på är om användarna köper andra mjukvaror eller tjänster av dem, som Office, OneDrive och liknande, samt ifall användarna köper datorer med Windows förinstallerat. Men den stora anledningen de vill att alla ska använda Windows är förstås så de kan behålla sin dominans av hemmamarknaden vilket innebär att de kan fortsätta dominera även företagsmarknaden och det är ju där de tjänar de stora pengarna. Kan man Windows vill man använda det på jobbet också, och om dagens unga använder Windows hemma så kommer de att fortsätta göra det när de pluggar och arbetar, i större utsträckning i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Och enligt svensk lag är EULA inte applicerbart.

Dessa licenser är ju redan betalda till MS, och säljs i "andra hand". Helt vit-lagliga är de kanske inte, men där är inga direkta lagar som säger att de är olagliga så länge som de inte köpts eller inskaffats med olagliga medel.

Där behövs verkligen nya EU direktiv för hur begagnad mjukvara får tas hand om, för det behövs kunna säljas vidare, med lagstöd.

I detta fall dock så bokstavligt talat ger MS bort Windows 10 på alla fronter de kan... du kan tom köra utan licensnyckel, och jag som Insider testare av Windows 10 fick också en aktiveringslicens utan att ens ha någon grund, helt gratis. De vill att du, din granne, din farmor och alla ska ha detta OS, för de tjänar då mer på personspårningen, Bing och andra tjänster, precis som google gör.

Så... de bryr sig mao inte. Om något är de glada för en till användare.

MS har redan fått betalt, ja.
Men oftast med nycklar som detta är köpen gjorde med scammade kreditkort eller liknande tillvägasätt. Vilket så klart betyder att alla dessa pengar som MS har fått in, kommer bankerna att ta igen för att skydda deras kunder.

Nycklarna för just Windows brukar vara en blandning av studentnycklar och andra BULK inköpsnycklar som faktiskt nästan ALLTID är nycklar som inte får återsäljas.

Nej det är inte vanligt att MS blockar nycklarna, men det har hänt.

Detta gäller så klart inte bara Windows nycklar utan även 99.9% av alla spelen på sidor som dessa. Säljas från regioner med CP billiga priser alt. bara rent av stulna kreditkort och pengar bara rullar in.

Kolla gärna på cd projekt red och vilka enorma summor pengar dom förlorade när det hände dom. Och helt plötsligt fanns dessa nycklar på random affärer runt om i världen som inte hade tillåtelse att sälja dom.

Tror du cd projekt fick några pengar? Näääähää inte en suck i helvetet att dom fick. Dom förlorade enormt mycket pengar när bankerna gjorde chargebacks och tvingade dom att betala varje liten krona till kunder vars kort hade blivit scammade.

Men jo visst, billiga nycklar på nätet är totalt laglig begagnade saker.... Except, most of the time. They ain't. Billiga är dom av en anledning, undra 4 gånger varför auktoriserade affärer aldrig har dom priserna.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Går utmärkt att binda sin Windows key till sitt MS-konto och sen aktivera i en annan dator senare även med dessa nycklar. Om man missat det kan man aktivera keyn via MS-support om tex. moderkortet dör, detta hände mig och var inga problem att aktivera Windows (köpt på kinguin) igen efter jag bytt moderkort.

Hur är det med att binda fler retail licenser (i det här fallet en Windows 8 Pro och en Windows 7 Ultimate) till ett windows live konto i två olika datorer ?

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

MS har redan fått betalt, ja.
Men oftast med nycklar som detta är köpen gjorde med scammade kreditkort eller liknande tillvägasätt. Vilket så klart betyder att alla dessa pengar som MS har fått in, kommer bankerna att ta igen för att skydda deras kunder.

Nycklarna för just Windows brukar vara en blandning av studentnycklar och andra BULK inköpsnycklar som faktiskt nästan ALLTID är nycklar som inte får återsäljas.

Nej det är inte vanligt att MS blockar nycklarna, men det har hänt.

Dessa nycklar är från skrotade enheter. Dvs en dator som varit trasig, eller aldrig sålts. En del av dem är även från återvunna maskiner, där nyckeln återfunnits från datorn. Ingen ta kreditkort och stjäl en hög med datorer för att sälja nyckeln.

MS har mao fått betalt för denna nyckel redan, och jag ser noll fel i att den används, tills EOL.

Ang studentnycklarna så säger jag... de ger bort den. Skyll er själva. Som jag sa EULA gäller inte i Sverige. Dessa är dock ofta "N" versioner eller liknande, och kan man därför urskilja mot OEM.

Skrivet av Elghinnarisa:

Detta gäller så klart inte bara Windows nycklar utan även 99.9% av alla spelen på sidor som dessa. Säljas från regioner med CP billiga priser alt. bara rent av stulna kreditkort och pengar bara rullar in.

Kolla gärna på cd projekt red och vilka enorma summor pengar dom förlorade när det hände dom. Och helt plötsligt fanns dessa nycklar på random affärer runt om i världen som inte hade tillåtelse att sälja dom.

Tror du cd projekt fick några pengar? Näääähää inte en suck i helvetet att dom fick. Dom förlorade enormt mycket pengar när bankerna gjorde chargebacks och tvingade dom att betala varje liten krona till kunder vars kort hade blivit scammade.

Denna biten håller jag med dig om dock. Och det är ett helvete för spelbolagen. Men det är väl lite mer nu när vi gått från piratkopiering mot internet aktivering, så har detta blivit lönsamt. Man har mao flyttat problemet.

Imho är det bankerna som måste få ordning på detta dock, och chargeback borde vara bankernas problem (så de har intresse av att fixa det). De ska kräva en "100%" säkrad väg att betala med, annars får de stå för den % som är olagliga. Hade detta tvingats fram, ska du se att vi hade fått säkra betalningar illa kvickt.

Detta är liksom inte ett spel-nyckel problem, utan ett kort-bedrägeri problem i grunden, och även om du tätar problemet för spelbolagen, så missbrukas det bara på något annat istället.

Skrivet av Elghinnarisa:

Men jo visst, billiga nycklar på nätet är totalt laglig begagnade saker.... Except, most of the time. They ain't. Billiga är dom av en anledning, undra 4 gånger varför auktoriserade affärer aldrig har dom priserna.

Lite det jag skrev ovan. Jag vill se en begagnatmarknad som både tillåten och öppen och tvingad på dessa spelbolag. Varför ska jag inte kunna sälja ett spel jag köpt på Steam? Hade du fått fram denna marknad, så hade också bedragares vinst minskat. Varför? För de får då konkurrens av de som köpt spelet lagligt och vill sälja det. Det blir mindre lönsamt att sälja stulet mao.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej, man lär inte riskera att bli stämd eller straffad på något sätt egentligen. Däremot riskerar man att ens licens blir ogiltigförklarad och indragen.

Säg det till de som använder det utan problem och även ringer MS för att återaktivera dem.

Och... jag tänker inte börja en diskussion med vad som samlas in, då det finns gott om info om hur otroligt mycket de samlar in precis som Google. Men du tror väl att google inte tjänar något heller då.

Om de bara bryr sig om sin dominans så hade de inte kört över alla Win 7/8 användare, som nu gör att företag tittar på alternativ som Mac/Linux. Vet redan två företag som kommer lämna Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Och enligt svensk lag är EULA inte applicerbart.

Dessa licenser är ju redan betalda till MS, och säljs i "andra hand". Helt vit-lagliga är de kanske inte, men där är inga direkta lagar som säger att de är olagliga så länge som de inte köpts eller inskaffats med olagliga medel.

Där behövs verkligen nya EU direktiv för hur begagnad mjukvara får tas hand om, för det behövs kunna säljas vidare, med lagstöd.

I detta fall dock så bokstavligt talat ger MS bort Windows 10 på alla fronter de kan... du kan tom köra utan licensnyckel, och jag som Insider testare av Windows 10 fick också en aktiveringslicens utan att ens ha någon grund, helt gratis. De vill att du, din granne, din farmor och alla ska ha detta OS, för de tjänar då mer på personspårningen, Bing och andra tjänster, precis som google gör.

Så... de bryr sig mao inte. Om något är de glada för en till användare.

Ja jag uppgraderade en ful Windows 7 igår till Windows 10 och testade sen att köra en ren installation av Windows 10 och visst blev
Windows aktiverad genom digital licens

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Köpa en dator för mellan 10-20 000 kr och spara in ett par hundralappar på OS.

Hur tänker folk egentligen?

Är lite som att se bilar för en kvarts miljon där det sitter billiga Nankang eller Fulda-däck på istället för t.ex. Michelin eller Continental. xD

Juste, Microsoft har ju patent på att ''Screw people over''

Jag skulle aldrig ge 1000:- för ett sådant ostabilt operativsystem..känns som varje update är en beta till nästa beta..

Köpte alla mina nycklar från Ebay 30:- st..

Sen är det ju lite skillnad på däck som kan vara mellan liv och död och ett operativsystem

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Du får dock ganska många licenser för de pengarna. Skulle nog säga att man är ganska nära Kinguin-priserna per licens även om man bara räknar Windowslicenser och inte servrar, VS osv. Man betalar för ett år och får licenser som gäller för evigt. Går man ihop några stycken så är det rena reapriserna.

Angående eventuellt spioneri så är det en helt annan diskussion. Personligen har jag inga som helst problem med den telemetridata MS samlar in.

Hur många behöver alla dessa licenser? Om jag behöver ett OS som inte spionerar betyder det inte att jag behöver visual studio.

Jag förstår att många inte vet bättre och tycker att det är ok. Att inte lära sig från historien är inget nytt i mänsklighetens historia.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elghinnarisa:

MS har redan fått betalt, ja.
Men oftast med nycklar som detta är köpen gjorde med scammade kreditkort eller liknande tillvägasätt. Vilket så klart betyder att alla dessa pengar som MS har fått in, kommer bankerna att ta igen för att skydda deras kunder.

Nycklarna för just Windows brukar vara en blandning av studentnycklar och andra BULK inköpsnycklar som faktiskt nästan ALLTID är nycklar som inte får återsäljas.

Nej det är inte vanligt att MS blockar nycklarna, men det har hänt.

Detta gäller så klart inte bara Windows nycklar utan även 99.9% av alla spelen på sidor som dessa. Säljas från regioner med CP billiga priser alt. bara rent av stulna kreditkort och pengar bara rullar in.

Kolla gärna på cd projekt red och vilka enorma summor pengar dom förlorade när det hände dom. Och helt plötsligt fanns dessa nycklar på random affärer runt om i världen som inte hade tillåtelse att sälja dom.

Tror du cd projekt fick några pengar? Näääähää inte en suck i helvetet att dom fick. Dom förlorade enormt mycket pengar när bankerna gjorde chargebacks och tvingade dom att betala varje liten krona till kunder vars kort hade blivit scammade.

Men jo visst, billiga nycklar på nätet är totalt laglig begagnade saker.... Except, most of the time. They ain't. Billiga är dom av en anledning, undra 4 gånger varför auktoriserade affärer aldrig har dom priserna.

Allt det du säger är helt irrelevant då EU domstol har sagt att man får sälja vidare mjukvara oberoende av vilka fantasier MS och andra diktar upp i deras EULA som har absolut ingen laglig kraft.

Att saker köps med stulna kredit kort är en annan femma men har du något bevis för detta? Skulle väl vara trivialt för MS att länka licens nyckel och chargeback om det var ett så stort problem.

Snarare så tycker de om det för det blir bara fler personer vars data går att sälja vidare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fermia:

Ja jag uppgraderade en ful Windows 7 igår till Windows 10 och testade sen att köra en ren installation av Windows 10 och visst blev
Windows aktiverad genom digital licens

Hoppas du gillar att vara övervakad. För ditt eget bästa så klart. Så att de säkrar att du inte gör något dumt...

Permalänk
Medlem

WIN är värd var enda krona. köp riktig licens som du kan lita på. WIN10 kosta inte mycket mera än ett spel idag.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Du kan inte få LTSB som privatperson.

Källa på det du hävdar?

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Juste, Microsoft har ju patent på att ''Screw people over''

Jag skulle aldrig ge 1000:- för ett sådant ostabilt operativsystem..känns som varje update är en beta till nästa beta..

Köpte alla mina nycklar från Ebay 30:- st..

Sen är det ju lite skillnad på däck som kan vara mellan liv och död och ett operativsystem

Låter mer som det är din hårdvara som är ostabil.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SUMITOMO:

Låter mer som det är din hårdvara som är ostabil.

Min hårdvara är det väl inget fel på? Jag har inte haft några problem med Win10..men mina polare har och en hel del på internet

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Hoppas du gillar att vara övervakad. För ditt eget bästa så klart. Så att de säkrar att du inte gör något dumt...

Vadå, Windows övervakar även Windows 7 Så fort du går in på internet så blir du trackad till minsta lilla sökning du gör.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kan man inte köpa en prenumeration på Visual Studio Professional som privatperson och därmed få tillgång till Enterprise-versioner och en massa annat? Min prenumeration betalas visserligen av mitt företag men i den ingår en väldig massa Windowslicenser av alla olika slag. Kostar vad jag kan se $539 per år vilket inte är så farligt med tanke på vad man får. https://www.visualstudio.com/vs/pricing/

Lite gammal artikel, men det verkar fortfarande vara minst 5 licenser som gäller för volymlicens genom Open License om jag förstår rätt. Så egentligen borde ett annat alternativ vara att köpa en LTSB-licens och sedan 4 till av det billigaste man kan hitta. Billigt och bra.

https://www.infoworld.com/article/2613773/office-software/how...

Tror inte det är 'förbjudet' att köpa LTSB som privatperson, men det kan nog vara svårt att få tag på en återförsäljare som är villig att hantera vad som krävs för att sälja till konsumenter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Techs:

Källa på det du hävdar?

Visa mig vart du kan få tag på den till vettigt pris som privat person och jag ska mer än gärna erkänna att jag har fel. Att prenumerera för 500+ $ per år är inte ett vettigt pris!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VadSaDu:

Vadå, Windows övervakar även Windows 7 Så fort du går in på internet så blir du trackad till minsta lilla sökning du gör.

windows 7 (om man bara installerar säkerhetspatchar) övervakar inte och det är relativt trivialt att stänga av det lilla som den gör.

Sedan är det en enorm skillnad på att google kollar vad du gör på nätet då det går att kringgå med en del arbete och dit OS sam har tillgång till absolut all data och allt du gör.

Speciellt är det imponerande dumt för företag att använda win10 och office365 då vi vet att MS samarbetar med NSA och NSA är rätt kända för att syssla med industrispionage. Inte helt smart att skicka allt till sina konkurrenter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

windows 7 (om man bara installerar säkerhetspatchar) övervakar inte och det är relativt trivialt att stänga av det lilla som den gör.

Sedan är det en enorm skillnad på att google kollar vad du gör på nätet då det går att kringgå med en del arbete och dit OS sam har tillgång till absolut all data och allt du gör.

Speciellt är det imponerande dumt för företag att använda win10 och office365 då vi vet att MS samarbetar med NSA och NSA är rätt kända för att syssla med industrispionage. Inte helt smart att skicka allt till sina konkurrenter.

Även dina drivrutiner till ditt grafikkort kollar vad du gör, Steam, Origin Uplay m.m..dessa kolla upp dig.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Hoppas du gillar att vara övervakad. För ditt eget bästa så klart. Så att de säkrar att du inte gör något dumt...

Övervakad är vi alla som kör Windows idag.Visserligen slår jag av allt sådant i 10an i 7an är det svårare dock Då får man helt enkelt skippa windows update och det känns ju stabilt.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Visa mig vart du kan få tag på den till vettigt pris som privat person och jag ska mer än gärna erkänna att jag har fel. Att prenumerera för 500+ $ per år är inte ett vettigt pris!

Bara att ladda ner från Microsofts sida, det är gratis.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Spännande logik ändå.

"Jag tänker inte betala 1000:- för windows, det är för buggigt/dyrt".

Så, 1000:- för den enda mjukvaran som du alltid använder, hela tiden och är rent nödvändig för att du ska kunna använda din dator är för dyrt. Men annan, t.ex spel som används högst begränsat, det är värt typ 500?

Många gissningar och teorier om var nycklarna kommer ifrån, alla stämmer säkert i någon utsträckning. Men att tro att det är helt gröna nycklar som säljs för 1/10 av priset är rätt naivt. Köper man en nyckel så tar man en risk att den kommer bli indragen, oavsett vad någon hört från windows support. Är man villig att ta den risken så gör man väl det om man nu känner att det är orimligt att faktiskt betala utsatt pris för sitt operativsystem.

Det är väl som skattesmitarna, man vill att alla andra ska bekosta vår välfärd men är inte villig att betala sin del av det.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Techs:

Bara att ladda ner från Microsofts sida, det är gratis.

Windows 10 LTSB kräver nyckel och gratis varianten ignorerar GPO vilket betyder att den spionerar som fan. Vilket är något man försöker undvika hos sin OS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VadSaDu:

Även dina drivrutiner till ditt grafikkort kollar vad du gör, Steam, Origin Uplay m.m..dessa kolla upp dig.

Kan du visa vart AMDs drivrutin skickar vad jag gör till AMD? Skulle vara första gången jag hör något sådant. Liknande för de andra du nämnt. Brukade köra steam men inte sedan GoG Galaxy började fungera.

Skrivet av fermia:

Övervakad är vi alla som kör Windows idag.Visserligen slår jag av allt sådant i 10an i 7an är det svårare dock Då får man helt enkelt skippa windows update och det känns ju stabilt.

I 7an är det trivialt om man kör bara säkerhetspatchar. Installerar du "features" så kan du få saker som inte kan stängas av men det var först då folk började klaga på att win10 är i själva verket spyware10 som MS började porta över sådant skit för att försöka med "nu spionerar vi på dig hursomhelst så du kan lika gärna ta ner kallingarna och böja dig framåt med spyware10).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Windows 10 LTSB kräver nyckel och gratis varianten ignorerar GPO vilket betyder att den spionerar som fan. Vilket är något man försöker undvika hos sin OS.

Det enda som händer efter att 90 dagars "evaluation" är slut är att den påminner lite då och då om att man kanske bör aktivera den.
Spioneriet kan man undvika genom tredjepartsprogram.
Sedan kan man ställa in en hel del i Local Group Policy om vad som skall uppdateras ( t ex undvika alla drivrutiner till allt annat i PCn dvs uppdateringar bara till Windows och inget annat ), stänga av Windows Defender helt med mera. Det kan man göra även i Windows 10 Pro ( och uppåt ).

La till Win 10 Pro.
Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...