Har ni fått de nya Visa-korten med blipp-funktion?

Permalänk
Inaktiv

En intressant grej angående dessa kort som jag undrar över är varför det inte går att ta ut pengar när man handlar i en matbutik? Det går inte, oavsett om man slår koden eller inte. Vet detta för att jag jobbar i en butik ibland, och alla kunder som försökt ta ut pengar med nya kort som har denna blipp-funktion har misslyckats, oavsett vilken bank de har. På skärmen står det "Uttag ej möjligt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Blev det nåt test?

Åh har helt glömt bort att återkomma till tråden. Har framgångsrikt lyckats att slå ut RFID antennen. Lös med en stark ficklampa och använde en syl för att göra hål i antennen, rätt nära där chippet sitter. Kan betala med chippet som vanligt men blippfunktionen fungerar ej. Kan rekommendera detta till er som är tveksamma till denna funktions säkerhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265474:

En intressant grej angående dessa kort som jag undrar över är varför det inte går att ta ut pengar när man handlar i en matbutik? Det går inte, oavsett om man slår koden eller inte. Vet detta för att jag jobbar i en butik ibland, och alla kunder som försökt ta ut pengar med nya kort som har denna blipp-funktion har misslyckats, oavsett vilken bank de har. På skärmen står det "Uttag ej möjligt".

Ska provas, låter idiotiskt.

Skrivet av Mackey:

Åh har helt glömt bort att återkomma till tråden. Har framgångsrikt lyckats att slå ut RFID antennen. Lös med en stark ficklampa och använde en syl för att göra hål i antennen, rätt nära där chippet sitter. Kan betala med chippet som vanligt men blippfunktionen fungerar ej. Kan rekommendera detta till er som är tveksamma till denna funktions säkerhet.

Principsak om inte annat.

Permalänk
Skrivet av anon265474:

En intressant grej angående dessa kort som jag undrar över är varför det inte går att ta ut pengar när man handlar i en matbutik? Det går inte, oavsett om man slår koden eller inte. Vet detta för att jag jobbar i en butik ibland, och alla kunder som försökt ta ut pengar med nya kort som har denna blipp-funktion har misslyckats, oavsett vilken bank de har. På skärmen står det "Uttag ej möjligt".

Mitt kort utan blipp, kan jag inte heller ta ut pengar. Om jag inte gör ett köp samtidigt eller var det inte möjligt då heller?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

@Broken-arrow Alla försök var i samband med köp!

Permalänk
Medlem

Har Nordea och fick nytt VISA kort i början av året med blip vad jag vill minnas. Visste inte om funktionen tills jag var på en pizzeria långt senare och kassören blippade kortet åt mig. Visst är det smidigt men jag skulle hellre vilja att funktionen var avstängd tills jag väljer att temporärt använda den likt Säkra kortköp på internet.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Men om man har ringt Nordea, och dom har stängt av blipp. Räcker inte detta?

Kommer kortet att fortfarande "sända"/"svara" på anrop? (är dåligt insatt i tekniken).

Funkar detta? http://www.clasohlson.com/se/Bank--och-kreditkortsfickor-RFID...

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

Men om man har ringt Nordea, och dom har stängt av blipp. Räcker inte detta?

Kommer kortet att fortfarande "sända"/"svara" på anrop? (är dåligt insatt i tekniken).

Så har i alla fall jag förstått det hela. Det finns ingen möjlighet för banken att stänga av sändaren utan att fysiskt ändra kortet. Det ende de gör är att stänga av att man kan blippa. Säkerhetsrisken med att kortet sänder ut dit kortnummer kvarstår. Så man blir bara av med det som kan vara bra(förenklingen i kassor) om man gör det och får ha kvar det som är dåligt.

Permalänk
Medlem

Men sänder verkligen RFID taggen ut Visa kortnumret i klartext? Det låter i så fall som ett oerhört korkat system.

Jag har alltid trott att radiotaggen, magnetremsan och chippet är tre oberoende system med var sin uppsättning ettor och nollor som alla är kopplade till samma Visa kortnummer i bankernas datorer. Och om man säger upp kontaktlös betalning så läser betalterminalen av radiotaggen, men eftersom den då inte längre kan hitta något kortnummer som är kopplat till just den taggen så medges inget köp.

Permalänk
Medlem

Beställde ett nyss 👍 Har en plånbok med NFC och rfid skydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Men sänder verkligen RFID taggen ut Visa kortnumret i klartext? Det låter i så fall som ett oerhört korkat system.

Jag har alltid trott att radiotaggen, magnetremsan och chippet är tre oberoende system med var sin uppsättning ettor och nollor som alla är kopplade till samma Visa kortnummer i bankernas datorer. Och om man säger upp kontaktlös betalning så läser betalterminalen av radiotaggen, men eftersom den då inte längre kan hitta något kortnummer som är kopplat till just den taggen så medges inget köp.

Ja den sänder ut informationen. Innehåller kortnummer och giltighetstid. Men inte cvv-koden. Håller med om att det är korkat, skulle vart som du säger att radiotaggen, magnetremsan och chippet är tre oberoende system med var sin uppsättning ettor och nollor kopplat till samma kort i banksystemet.

Permalänk
Medlem

Blipp-kort

Just fått mitt nya VISA-kort avaktiverat betr blipp-funktionen.
Har Nordea..
Ska handla lite i morgon och kolla om det är Ok nu...

Permalänk
Medlem

Haft blipp ett bra tag nu, tycker om funktionen. Smidigt när man vill skynda på en enklare transaktion (t.ex. köpa snus, en dricka osv.)

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Avstängd

Underbart när man handlar på ICA och liknande, men har också RFID-skydd i plånboken

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon278484:

Hej. I veckan damp det nya kortet från SEB med den s k blipp -funktionen. Testade direkt, och det fungerar hur smidigt som helst.
Det kom precis i rättan tid, nu när Seqr inte blev någon hit tyvärr.

Nu är det ju riktigt kul att använda kortet, eftersom det är så smidigt.

Hur många av er har fått VISA debit korten med blipp-funktionen?

Hur upplever ni smidigheten med att blippa gentemot PIN-koden?

Varför är SEQR inte någon hit enligt dig? Funkar hur bra å smidigt som helst, gör nog 80% av mina inköp med SEQR eller Glase som dom bytt namn till.

Mvh

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Tjena.

Någon som vet om blippfunktionen inte ska fungera på snabbkassorna på Maxi?
(alltså självskanningsterminalerna)
För mig händer ingenting på min lokala Maxi när jag försöker blippa.
Fått det att fungera på en pressbyrå. Men aldrig på Maxi, iallafall självskanning/obemannad kassa.
Någon mer som har problem med det?

Vill minnas att jag inte heller fått SEQR att fungera där heller. Kan vara fixat. Men försökt vid 2 tillfällen, slutar med att man drar sitt vanliga kort.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Jag vet inget om säkerhetsrisk. Låter jättetråkigt om det är så men jag kommer från Island var detta har vart etablerat några år nu. Där alla butiker har det osv. (Vilket är lite förvånande då de generellt sätt ligger lite efter) Så oerhört skönt system. Allt bara går fort och smidigt vid kassor. Jag är väldigt förtjust i det och har stört mig lite när jag kommer hem till Sverige att det inte går att blippa på så många ställen men jag är glad att det verkar komma till fler och fler platser. Kriminaliteten är inte lika utvecklad på Island som i resten av världen så säkerhet på olika produkter är inte lika viktig. På gott och ont.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

STOLT FOLIEHATT !!!

Har skaffat ett SWB mastercard utan "blipp" funktion. Det finns scanningsutrustning att köpa som läser ditt kort på 10 meters håll i din plånbok om du inte har "Skyddskortet" för ca 200:- vid ditt andra kort. Man kan handla på ganska många företrädelsevis utländska saiter som konstigt nog bara kräver dina 3 siffror på baksidan kortet och naturligtvis kortnumret vilket skanningsutrustningen fixar. På dessa saiter kan man handla för trevligt stora summor och du får en tråkig bankupplysning. GRATTIS. Ha i allafall safetycardet i plånboken så är det bara när du exponerar visa kortet vid betalning som du är oskyddad. Tänk på säkerhetsavståndet upp till 10 meter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Någon som vet om blippfunktionen inte ska fungera på snabbkassorna på Maxi?
(alltså självskanningsterminalerna)
För mig händer ingenting på min lokala Maxi när jag försöker blippa.
Fått det att fungera på en pressbyrå. Men aldrig på Maxi, iallafall självskanning/obemannad kassa.

Det kan vara så att de har andra terminaler vid snabbkassorna i din butik som inte har stöd för blippfunktion.
Är det samma terminaler (som det förvisso bör vara egentligen) så ska det nog inte vara några problem.

Vet inte varför de skulle ha avaktiverat funktionen där faktiskt.
Jag kör alltid med självscanning på mitt Ica Maxi i Enköping och det fungerar fint att blippa mitt kort.

Det är inte så att du försöker blippa kortet för tidigt innan du ska betala?
Personligen har jag svurit inombords både en och tretton gånger över att man glömmer trycka på skärmen innan man drar sitt Ica-kort eller ska betala.
Snabbkassan i all ära, men det är tamejfan 31980 steg för att få betala

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hello Kitty:

Har skaffat ett SWB mastercard utan "blipp" funktion. Det finns scanningsutrustning att köpa som läser ditt kort på 10 meters håll i din plånbok om du inte har "Skyddskortet" för ca 200:- vid ditt andra kort. Man kan handla på ganska många företrädelsevis utländska saiter som konstigt nog bara kräver dina 3 siffror på baksidan kortet och naturligtvis kortnumret vilket skanningsutrustningen fixar. På dessa saiter kan man handla för trevligt stora summor och du får en tråkig bankupplysning. GRATTIS. Ha i allafall safetycardet i plånboken så är det bara när du exponerar visa kortet vid betalning som du är oskyddad. Tänk på säkerhetsavståndet upp till 10 meter.

Dels bryr jag mig inte själv då jag får tillbaka pengarna om det nu skulle ske.

Och sen tror jag inte på att man får ut något vettigt från kortet även om du skulle lyckas "läsa" kortet från 10 meters avstånd.

Allra minst ditt kortnummer och speciellt de 3 sista siffrorna...

Permalänk
Medlem

@Stig45: Avaktivera hjälper inte som sagt var. Det går fortfarande att läsa av uppgifterna på ditt kort. Du måste skaffa ett kort helt utan funktionen på/i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hello Kitty:

Har skaffat ett SWB mastercard utan "blipp" funktion. Det finns scanningsutrustning att köpa som läser ditt kort på 10 meters håll i din plånbok om du inte har "Skyddskortet" för ca 200:- vid ditt andra kort. Man kan handla på ganska många företrädelsevis utländska saiter som konstigt nog bara kräver dina 3 siffror på baksidan kortet och naturligtvis kortnumret vilket skanningsutrustningen fixar. På dessa saiter kan man handla för trevligt stora summor och du får en tråkig bankupplysning. GRATTIS. Ha i allafall safetycardet i plånboken så är det bara när du exponerar visa kortet vid betalning som du är oskyddad. Tänk på säkerhetsavståndet upp till 10 meter.

Hur får du helt magiskt tag på cv2 koden då?

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Samsung Pay, det bästa som finns. Har "blipp" kort också, men använder till 100% bara Samsung Pay just nu.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 50Spaenn:

Det kan vara så att de har andra terminaler vid snabbkassorna i din butik som inte har stöd för blippfunktion.
Är det samma terminaler (som det förvisso bör vara egentligen) så ska det nog inte vara några problem.

Vet inte varför de skulle ha avaktiverat funktionen där faktiskt.
Jag kör alltid med självscanning på mitt Ica Maxi i Enköping och det fungerar fint att blippa mitt kort.

Det är inte så att du försöker blippa kortet för tidigt innan du ska betala?
Personligen har jag svurit inombords både en och tretton gånger över att man glömmer trycka på skärmen innan man drar sitt Ica-kort eller ska betala.
Snabbkassan i all ära, men det är tamejfan 31980 steg för att få betala

Tjena.
Jo det ska vara samma typ av terminal. Det är en sådan typisk blippsymbol på vänster sida av den. De ser likadana ut som de i de bemannade kassorna.

Kan vara så att man är för snabb eller så. Har vid enstaka tillfällen likt dig glömt att trycka på skärmen innan man drar sitt kort. Men inte de gångerna tror jag
Aja, får väl ge det ytterligare ett försök till innan jag ger upp helt med det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Skrivet av Banco:

Jag vet inget om säkerhetsrisk. Låter jättetråkigt om det är så men jag kommer från Island var detta har vart etablerat några år nu. Där alla butiker har det osv. (Vilket är lite förvånande då de generellt sätt ligger lite efter) Så oerhört skönt system. Allt bara går fort och smidigt vid kassor. Jag är väldigt förtjust i det och har stört mig lite när jag kommer hem till Sverige att det inte går att blippa på så många ställen men jag är glad att det verkar komma till fler och fler platser. Kriminaliteten är inte lika utvecklad på Island som i resten av världen så säkerhet på olika produkter är inte lika viktig. På gott och ont.

Har haft det på mitt Sparbanken syd kort (represent!!) ett tag jag med, långt innan det blev implementerat i de butiker jag handlade i.
Var i Australien förra hösten och konstigt nog hade de blippläsare i varenda butik, även småställen som fortfarande hade skyltarna uppe som skröt med "eftpos" (Australiens variant på "vi tar kort").

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Varför är SEQR inte någon hit enligt dig? Funkar hur bra å smidigt som helst, gör nog 80% av mina inköp med SEQR eller Glase som dom bytt namn till.

Mvh

Vd jag har förstått så dras inte pengarna direkt eller reserveras när du använder SEQR därav inget alternativ till vanligt kort. men kan ju vara bra för det....

Fortfarande är alternativa betalsätt till kort en väldigt liten del antagligen för det inte finns nått generellt standard system, det finns Google pay, Apple pay, Samsung pay + SEQR och några till, varav butiker bara kan använda inget eller bara ett eller två av dessa.
Så länge det är så kommer intresset vara lågt för alternativ till kort..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Har haft det på mitt Sparbanken syd kort (represent!!) ett tag jag med, långt innan det blev implementerat i de butiker jag handlade i.
Var i Australien förra hösten och konstigt nog hade de blippläsare i varenda butik, även småställen som fortfarande hade skyltarna uppe som skröt med "eftpos" (Australiens variant på "vi tar kort").

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha? Jag tänkte att Island var ett så litet samhälle och då kretslopp att det var enkelt att implementera därför men Australien är ju jättstort så det handlar ju helt klart om politik och kanske säkerhet?

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Testkörning

@GuuFi:
Enligt Sveriges Radio och Televisions test så fans de med. Det finns ett stort reportage och länken finns hos PC för alla. För övrigt använder jag mig till 98% av kontanter, mestadels 1000-lappar i en tokfet plånbok.

Permalänk
Medlem

Alles ist da

@Subzero299:
Se mitt svar till inlägg 2st före dig om SVT experiment test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

..... Men såklart ni foliehattar använder väl kontanter för att det är säkrare så ni tar ut hela lönen och har det i plånboken, tills ni tappar den.

Japp, men har en kedja fäst i min plånbok. Får knalla upp till kontoret och hämta ut min sedelbunt vid varje lön. Lika sura miner var gång och känner på mig att de pekar finger åt mig när jag går ut genom dörren. Foliehatten sitter som handsken på handen och är snygg (förutom att den räddar mig från WiFi och 2/3/4g strålningen samt övervakning från XXXXX).

Ha. man har blivit gammal. Kom ihåg när man som tonåring kunde få sin lön i ett kuvert. Betalade med kontanter och bytte Xbox 360 skivor med vänner. Eller laddade ner en skiva som man brände. Att folk inte hade något annat att göra än prata medan de väntade på att maten skulle serveras. Sitta och glo en halvtimma medan man väntade på bussen vid byte. 2023 tar ingen emot kontanter längre och tycker framtiden är spännande fast kanske, kanske lite tråkigare.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]