Permalänk

SIM hittar inte QT

När jag försöker installera SIM (Simple Instant Messager) säger ./configure att den inte kan hitta qt.
Jag är dock säker på att jag har qt installerat (apt-get installerade det i samband med Qtella).

Visa signatur

Varför går inte allt i livet att köra med -f?

Permalänk
Medlem

Det skall med all säkerhet gå att peka configure till katalogen du har qt installerad i.
Ta reda på var du har det installerat och kolla sedan hur du pekar configure dit med ./configure --help.

Visa signatur

Yarr?

Permalänk

Hur vet jag var QT är installerat?

Edit: QT installerades av apt-get i samband med installationen av Qtella

Visa signatur

Varför går inte allt i livet att köra med -f?

Permalänk

Jag får lova att köra med ./configure --with-qt-includes=/usr/include/qt3
medan för vissa kan det vara ./configure --with-qt-includes=/usr/lib/qt3 t ex
får du igång senaste sim (0.8.2) så säg till, får det banne mig inte att funka, klagar en massa om gkrellm_plugin vid configure och sen vid make så fattas typ ***chatbase.h

Permalänk

Det hjälper inte.
QT finns i två (eller mer?) olika paket. Jag fick installera libqt3c120-mt tillsammans med Qtella, men qt3-tools vill ha libqt3 och libqt3-mt
Paketen tar ut varandra (dvs. det ena tas bort när de andra installeras)

Visa signatur

Varför går inte allt i livet att köra med -f?

Permalänk

du kan inte både ha libqt3 och libqt3-mt, -mt är för smp-burkar, testa att dra in libqt3-dev, libqt3-headers så ska det nog funka bättre, kanske behövs kdebase-dev om du inte slänger med att köra utan kde.

Permalänk
Medlem

Kör ldconfig.

Tänk även på att dem flesta configure-skript cachar alla inställningar. Normalt heter cachefilen config.cache, men i vissa fall finns det andra. Mitt råd är att ta bort hela katalogen varje gång du ska testa igen.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raiche
Kör ldconfig.

Tänk även på att dem flesta configure-skript cachar alla inställningar. Normalt heter cachefilen config.cache, men i vissa fall finns det andra. Mitt råd är att ta bort hela katalogen varje gång du ska testa igen.

Tack för tipset, det låter himmla vettigt.

Visa signatur

Varför går inte allt i livet att köra med -f?

Permalänk

Nu har jag provat allt, jag har tagit bort katalogen, kört ld-config, använt samtliga --with-qt-*-flaggor (och kollat att katalogerna finns) med fortfarande samma fel!

Visa signatur

Varför går inte allt i livet att köra med -f?

Permalänk
Medlem

för att ldconfig skall ha någon verkan så måste fullständig path till där qt-libbarna ligger finnas i /etc/ld.so.conf

Permalänk

qt-libbarna eller qt-installationen?

Visa signatur

Varför går inte allt i livet att köra med -f?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zajko
för att ldconfig skall ha någon verkan så måste fullständig path till där qt-libbarna ligger finnas i /etc/ld.so.conf

Borde inte sådant fixas automatiskt av apt-get?

Visa signatur

Varför går inte allt i livet att köra med -f?