Permalänk
Medlem

Som apple fast inte apple?

Tjo
Jag har börjat fundera på en ny laptop och det är en sak jag saknad på alla mina laptops, och det är att datorn ska gå ner i nån sorts viloläge/suspend när man stänger locket (kanse pga taskiga drivare?). Här är juh Apples datorer guld och jag har vart avis på fruns macbook för den egenskapen. Är det någon som har tips/erfarenheter av datorer som inte är Mac där det här funkar bra i framför allt linux, men även windows? För övrigt bör det va bra med kräm i (då den ska användas till utveckling) samt i storleken 13 tum.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem

Det finns väll på alla Windows datorer?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Avstängd

Alla mina laptops har stött det i Windows sedan många år. För utveckling bör du kolla på proffsdatorer med bra tangentbord, så värst mycket kräm behövs normalt inte. Jag har kört på en ThinkPad x1 typ.

Permalänk
Medlem

Mina 2 senaste Dell har varit jävlat sämst på det iaf. Stänger av sig etc. istället för gå i viloläge. Men hur är det i linux? Jag sitter i det största delen av tiden iom jobb, så det är väl där det spelar störst roll.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem

Bäst är när man stoppar ner ett halvmonster till workstation i väskan och fanskapet bara låtsades gå till sleepläge och försöker elda upp väskan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkBob:

Mina 2 senaste Dell har varit jävlat sämst på det iaf. Stänger av sig etc. istället för gå i viloläge. Men hur är det i linux? Jag sitter i det största delen av tiden iom jobb, så det är väl där det spelar störst roll.

Du kan ju ställa in via Energi inställningar vad datorn skall göra när du stänger skärmen. kolla där hur det ser ut, kan vara så att den är satt på att stänga av dig annars är det ju bara ställa in det du vill ha där.

Detta funkade kanon för mig på äldre laptops, dock med Windows10 så har det funkar sådär och slutar oftast med en svart skärm då den inte vill hoppa ur "Vilo/Sömnläge" ordentligt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Så van vid Apple där allt är bestämt?
I Windows kan du ställa in vad datorn ska göra...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spiffman:

Bäst är när man stoppar ner ett halvmonster till workstation i väskan och fanskapet bara låtsades gå till sleepläge och försöker elda upp väskan...

Jo, det har man ju varit med om. Jag har märkt att man ofta råkar liksom starta datorn igen när man packar ner musen så nu har jag tagit för vana att alltid stänga av musen direkt efter jag har tryckt på sleep eller så. Dock händer det ibland i alla fall, jag antar att det är något som hindrar nedstängningen som man inte märker då man redan stängt locket liksom.

Skrivet av BM-Mods:

Du kan ju ställa in via Energi inställningar vad datorn skall göra när du stänger skärmen. kolla där hur det ser ut, kan vara så att den är satt på att stänga av dig annars är det ju bara ställa in det du vill ha där.

Detta funkade kanon för mig på äldre laptops, dock med Windows10 så har det funkar sådär och slutar oftast med en svart skärm då den inte vill hoppa ur "Vilo/Sömnläge" ordentligt.

Hmm. Jag jobbade på W10 tidigare och hade inga sådana problem, men på mitt nuvarande jobb är det tillbaka till W7 och då händer det ganska ofta att datorn inte vill starta efter den har varit i sleep. Än mer så om man hade den inkopplad till andra skärmar hemma och sen ska starta på jobbet igen eller så. Jag har fått blåskärmar efter blåskärmar nu, och aldrig någon blåskärm på W10...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Imaculent:

Så van vid Apple där allt är bestämt?
I Windows kan du ställa in vad datorn ska göra...

För det kan man ju absolut inte göra på en Mac.

Permalänk
Medlem

Notera att TS frågar efter detta primärt för Linux. (Men kanske kör Windows sekundärt, framgår ej så tydligt.)

Som svar på frågan vet jag inte hur det är med moderna laptops då jag inte har någon. På min Thinkpad Edge 13 går den ned i "sleep" när jag fäller ned skärmen.

Har du en distribution som kör systemd kan detta vara värt ett försök (första resultatet jag fick upp):
https://askubuntu.com/questions/15520/how-can-i-tell-ubuntu-t...

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

@DarkBob Välkommen till 21 århundradet