Permalänk
Medlem

Fiberomvandlare

Åskan slog ner och tog med sig leverantörens router ner till helvetet. Skönt tänkte jag då den ändå var under all kritik.
Ersatte den med en AC68 men fick felmeddelande direkt i Windows om att ISP-leverantören måste kontaktas. De kan se att länken är nere, så förmodligen så har fiberomvandlaren och fått sig en knäpp, trots att den lyser och indikerar på att den fungerar som den ska.

Får rådet att kontakta leverantören av fiberkabeln som säger att vi får köpa en ny utav dem för 1300:-
I denna finns även en 4-portas switch, vilket jag egentligen inte behöver iom att jag redan köpt en router för 1200+

Min tanke är att bara köpa en egen, tex den här https://www.webhallen.com/se-sv/natverk_och_smarta_hem/190929...

Är det något man behöver tänka på gällande dessa boxar? Vet att det finns single mode och multi mode, och att de beror vart kabeln kommer ifrån? Vilken typ av fiberport alltså?

I den gamla omvandlaren satt det tom en fibermodul, så rent teoretiskt skulle jag kanske tom köpa en https://www.webhallen.com/se-sv/natverk_och_smarta_hem/190926...

Eller är jag ute på tunn is och bör köpa en box direkt utav dem?

Permalänk
Medlem

Jag har använd den senare du länkar med SFP-port till Telia öppen fiber och det funkade bra med SFP modulen från Inteno switchen. I ditt fall kan det dock vara modulen som tagit skada så det är svårt att säga om det kommer funka eller ej.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Jag har använd den senare du länkar med SFP-port till Telia öppen fiber och det funkade bra med SFP modulen från Inteno switchen. I ditt fall kan det dock vara modulen som tagit skada så det är svårt att säga om det kommer funka eller ej.

/Knight

Ja det är sant, det kan ju faktiskt vara den som är sönder, så långt har jag inte ens tänkt. För Intenon´s WAN m.m lyser som det ska så det kan mycket väl stämma.
Det här med single mode och multi mode förbryllar mig dock en del, finns det något bra sätt att få reda på vad man har och behöver? Går väl kanske bara att utläsa på utrustningen tänker jag..
Bor 30mil ifrån utrustningen och ingen är vid den förens på lördag då jag också är på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammuth:

Ja det är sant, det kan ju faktiskt vara den som är sönder, så långt har jag inte ens tänkt. För Intenon´s WAN m.m lyser som det ska så det kan mycket väl stämma.
Det här med single mode och multi mode förbryllar mig dock en del, finns det något bra sätt att få reda på vad man har och behöver? Går väl kanske bara att utläsa på utrustningen tänker jag..
Bor 30mil ifrån utrustningen och ingen är vid den förens på lördag då jag också är på plats.

Du kan läsa på fiberkabeln vad det är du behöver. Jag har denna: https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/fiberka...

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

@Mammuth:
Är du på ett öppet fiber nät?

När vår Intento sade upp kontraktet och jag kontaktade fiber leverantören, så meddelade de bara. Okej en servicekille kommer under förmiddagen, sagt och gjort killen dök upp, bytte ut intenon mot en nu. Tackade för sig och fortsatte sin dag.

Kostnad för mig 0€.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Du kan läsa på fiberkabeln vad det är du behöver. Jag har denna: https://www.direktronik.se/direktronik/natverk/kablar/fiberka...

/Knight

Aha ok är det så alltså.
Vi har en sån gul/blå som också visas på den länken, så förhoppningsvis är det en singelmode.
Köper med mig en av båda boxarna.

Tack för bra info!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@Mammuth:
Är du på ett öppet fiber nät?

När vår Intento sade upp kontraktet och jag kontaktade fiber leverantören, så meddelade de bara. Okej en servicekille kommer under förmiddagen, sagt och gjort killen dök upp, bytte ut intenon mot en nu. Tackade för sig och fortsatte sin dag.

Kostnad för mig 0€.

Ja det är ett öppet nät, men anledningen till att de förmodligen inte byter ut grejerna kostnadsfritt är för att jag döpte mailet jag skrev till dem som "Åsknedslag", vilket var otroligt dumt..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mammuth:

Ja det är ett öppet nät, men anledningen till att de förmodligen inte byter ut grejerna kostnadsfritt är för att jag döpte mailet jag skrev till dem som "Åsknedslag", vilket var otroligt dumt..

Ofta så slutar nätägaren/operatörens nät i omvandlaren eller tjänstefördelaren och du betalar för servicen i månadskostnaden så fråga om du verkligen ska stå för "wan-näthårdvara" det vanligaste är att man själv bara står för lanet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tror också att fiberkonvertern är nätägarens och du ska bara ringa dit så kommer dom och byter.
Är "oftast" så iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

En fiberkonvertern är oftast en VLAN kabel switch som har ett SFP uttag.
I SFP uttaget så sitter själva omvandlaren från ljus till elektricitet.

Om åskan tog routern så har ju strömmen gått via RJ45 in i fiberkonvertern eller så har den gått via ström pluggen.

Så om åskan har tagit SFP modulen så har den nog gjort sönder det som är på vägen, dvs. switchen med SFP uttaget. Så att bara byta SFP modulen hjälper nog inte.

Om de inte vill byta den gratis så får du kolla om du kan få ut något på försäkringen.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ofta så slutar nätägaren/operatörens nät i omvandlaren eller tjänstefördelaren och du betalar för servicen i månadskostnaden så fråga om du verkligen ska stå för "wan-näthårdvara" det vanligaste är att man själv bara står för lanet.

Skrivet av Molotov:

Jag tror också att fiberkonvertern är nätägarens och du ska bara ringa dit så kommer dom och byter.
Är "oftast" så iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Prelatur:

En fiberkonvertern är oftast en VLAN kabel switch som har ett SFP uttag.
I SFP uttaget så sitter själva omvandlaren från ljus till elektricitet.

Om åskan tog routern så har ju strömmen gått via RJ45 in i fiberkonvertern eller så har den gått via ström pluggen.

Så om åskan har tagit SFP modulen så har den nog gjort sönder det som är på vägen, dvs. switchen med SFP uttaget. Så att bara byta SFP modulen hjälper nog inte.

Om de inte vill byta den gratis så får du kolla om du kan få ut något på försäkringen.

Anledningen till att de (nätägaren) förmodligen inte erbjudit sig att står för en ny box är pga att både dessa företag är lokalt förankrade, och när jag ringde dem så hade redan fått ärendet skickat till sig (från ISP), och visste alltså att åskan slagit ut boxen.
Vi har iaf fått låna en en ny box (annan modell) men den verkade inte heller ge något nät till routern, denna innehöll ingen modul utan vi fick använda den som satt i den gamla, vilket antyder att det faktiskt är så att modulen är trasig.
Det är min syster som fått rodda med inkopplingen, så det kan även vara en orsak till att det inte fungerar..

Köper gladeligen en ny omvandlare för mindre pengar som även är lättare att reklamera om liknande scenario skulle uppstå igen.

Permalänk
Medlem

Byte av fiberutrustning

Med tanke på att det är ganska så bra effekt på grejorna i fibernätet så är min åsikt beträffande krånglande fibernätägare:
Idioter !

Har man inte perfekt ordning på vad man gör (och har de nycklar som behövs för att stänga av upplänken) så blir man blind.

Att som fibernätägare trilskas på det här viset .... låt inte din syster själv pilla med sakerna (för hon är väl inte fibernätstekniker själv ?)
Grejorna är FARLIGA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SOES:

Med tanke på att det är ganska så bra effekt på grejorna i fibernätet så är min åsikt beträffande krånglande fibernätägare:
Idioter !

Har man inte perfekt ordning på vad man gör (och har de nycklar som behövs för att stänga av upplänken) så blir man blind.

Att som fibernätägare trilskas på det här viset .... låt inte din syster själv pilla med sakerna (för hon är väl inte fibernätstekniker själv ?)
Grejorna är FARLIGA.

Varken hon eller jag är fibernätstekniker, det stämmer. Jag har kontaktat dessa två företag som konstaterat att länken är nere, och som sett bett oss komma och hämta en ny box, som vi själva ska byta ut.
Hade faktiskt ingen aning om detta skulle vara farligt, låter lite konstigt att de bara lämnar ut en box och ber en lekman utföra arbetet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammuth:

Varken hon eller jag är fibernätstekniker, det stämmer. Jag har kontaktat dessa två företag som konstaterat att länken är nere, och som sett bett oss komma och hämta en ny box, som vi själva ska byta ut.
Hade faktiskt ingen aning om detta skulle vara farligt, låter lite konstigt att de bara lämnar ut en box och ber en lekman utföra arbetet?

Det är inga konstigheter att byta själv.
Möjligtvis att det inte är så nyttigt för synen att sitta och stirra in i sfpn/patchen från uttaget, men farligare än så är det inte.
Se bara till att du inte smutsar ner fiberpatchen(Antar att du har ett uttag och sen en patch från det till CPEn). Eftersom det går ljus igenom är det väldigt känsligt för smuts.

Permalänk
Medlem

@Mammuth,

Kan du ta en bild på hela konkarongen, dvs: fiberuttaget i bostaden samt ifall det är en eller två ledare upp till din bostad. En bild på pluggen (sfp:n) som satt i din befintliga fiberomvandlare och en bild på fiberomvandlaren. Allting som står skrivet på dom är vanligtvis det enda du behöver veta ifall du ska köpa något själv.

Om det var åskan som tog med sig fiberomvandlaren till de sälla jaktmarkerna så tycker jag isp ska komma ut med en ny dock..

Att byta fiberomvandlare gör merparten av folket. Har flera vänner som gjort operatörsbyten och fått nya fiberomvandlare skickade hem till sig och som sen bytt dom själva. Det är en simpel sak. Vanligtvis följer också en manual med om exakt hur man gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

@Mammuth,

Kan du ta en bild på hela konkarongen, dvs: fiberuttaget i bostaden samt ifall det är en eller två ledare upp till din bostad. En bild på pluggen (sfp:n) som satt i din befintliga fiberomvandlare och en bild på fiberomvandlaren. Allting som står skrivet på dom är vanligtvis det enda du behöver veta ifall du ska köpa något själv.

Om det var åskan som tog med sig fiberomvandlaren till de sälla jaktmarkerna så tycker jag isp ska komma ut med en ny dock..

Att byta fiberomvandlare gör merparten av folket. Har flera vänner som gjort operatörsbyten och fått nya fiberomvandlare skickade hem till sig och som sen bytt dom själva. Det är en simpel sak. Vanligtvis följer också en manual med om exakt hur man gör.

Kör till skogs imorgon eftermiddag, postar lite bilder om jag inte skulle reda ut det

Den nya fiberomvandlaren hämtades ut hos nätägaren, de blev som sagt kontaktad av min ISP om ärendet.

Är uppvuxen på landet så för mig är det inget konstigt med att köpa nya grejer när åskan dundrar fram :), har förövrigt inte använt mig utav mitt försäkringsbolag en enda gång, vilket många tycker är konstigt hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammuth:

Eller är jag ute på tunn is och bör köpa en box direkt utav dem?

Det finns två osäkerhetsfaktorer. SFP moduler kan vara kodade för specifika protokoll vilket kan göra dem svåra att flytta mellan olika fabrikat, samt som @Knightmare påpekar kan även själva SFP modulen ha tagit skada.

Som @mrqaffe påpekar borde nätägaren kunna ombesörja ny utrustning. Kan du inte skapa ett nytt ärende och utelämna den lilla detaljer att åskan slagit ned?

Har du otur och ska byta delar själv kan det dra ut på tiden innan du har fungerande internet igen. Är det värt att chansa? Det är frågan.

Skrivet av Prelatur:

En fiberkonvertern är oftast en VLAN kabel switch som har ett SFP uttag.

En tekniskt helt osammanhängande och felaktig beskrivning av en fiberkonverter som nästan fick passerat helt obemärkt... vilket hade varit fascinerande!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det finns två osäkerhetsfaktorer. SFP moduler kan vara kodade för specifika protokoll vilket kan göra dem svåra att flytta mellan olika fabrikat, samt som @Knightmare påpekar kan även själva SFP modulen ha tagit skada.

Har du otur och ska byta delar själv kan det dra ut på tiden innan du har fungerande internet igen. Är det värt att chansa? Det är frågan.

Som jag nämnt tidigare så ligger det en ny box (annan modell dock) i huset vi har fått låna av nätägaren, och iom att det inte satt någon modul i den utan vi skulle använda den som satt i den förmodade trasiga boxen, så pekar det ju på att den inte är kodad.
Sen att den modulen kanske är sönder är en annan femma

Köper med mig en:https://www.webhallen.com/se-sv/natverk_och_smarta_hem/190932-tp-link_mc110cs_100m_fiber_converter?atcl=start:viewed
samt en
https://www.webhallen.com/se-sv/natverk_och_smarta_hem/190924...

Om min fibermodul nu faktiskt skulle fungera och inte vara kodad så skulle jag kunna köpa den här; https://www.webhallen.com/se-sv/natverk_och_smarta_hem/190926...

Eller är det faktiskt så att jag behöver en box med SFP-port? Fördelen med MC220L är väl egentligen att man kan byta transceiver om den tex skulle gå sönder?

Permalänk
Medlem

Jag skrev:
En fiberkonvertern är oftast en VLAN kabel switch som har ett SFP uttag.

Skrivet av Dr.Mabuse:

En tekniskt helt osammanhängande och felaktig beskrivning av en fiberkonverter som nästan fick passerat helt obemärkt... vilket hade varit fascinerande!

Jag är nog lite korkad.

Läser på Inteno hemsida om t.ex. XG6749:
https://www.intenogroup.com/products/switch-media-converter/t...
Managed FTTH switch
The XG6749 is a manageable Gigabit Ethernet layer 2 switch with eight Gigabit Ethernet LAN ports. The XG6749 is equipped with both an electrical 10/100/1000 Base-T Ethernet port as well as a 100/1000Base-X SFP autosensing port.

Har svårt att tolka detta som någonting annat än att det är en switch med SFP uttag.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Avstängd

Jo det brukar ju finnas ett avtal som reglerar sådant här mellan en kund och nätägare.....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

konverter (på sätt och vis)

@Mammuth:

Byta själva switchen är lugnt, det är tanken på att ta loss själva fibern från SFP:modulen som jag inte gillar.
Anslutningen mellan modul och växeln är enbart elektrisk.

Det är bra effekt på lasern i andra ändan....

Permalänk
Medlem

Efter lite felsökning fram och tillbaks så fick jag till slut igång det igen
Fick dock ingen link med någon av TP-link-boxarna, så förmodligen så var boxarna från Wexnet kodade.
Fick först den nya boxen med SC-kontakt att funka, men hade även bett leverantören skicka med en ny modul som jag skulle kunna testa med våran gamla box, den har ju hela tiden lyst normalt.
Detta fungerade först inte, men efter att jag monterat in och ut modulen ett par gånger så började det fungera.
Testade då igen med den gamla modulen och vips, så fungerade allt igen.
Utförde även en reset på boxen.

Tack till alla som kom med tips och råd!

Permalänk
Medlem

Ansluta fiberomvandlare

Hej!

Har ett liknande problem och efter några dagars googlande verkar denna tråd vara mest relevant, så ursäkta att jag återuppväcker den:

Min Inteno FG500 från Ownit, som enligt uppgift har ca 10 år på nacken, lade plötsligt av helt (LED-indikatorerna slutade lysa och nätet gick ned). Apparaten verkar vara en kombinerad router och mediakonverterare. Jag har en egen router och är inte särskilt intresserad av att pröjsa 2000 spänn för en ny Inteno och teknikerjobbet (varken Ownit eller föreningen vill stå för kostnaden), utan har beställt en https://www.inet.se/produkt/5402393/tp-link-mc210cs-1000-mbps... som jag nu försöker koppla in.

Från väggen kommer två optiska kablar (av vilken den ena var inkopplad inne i Intenon och den andra låg löst bredvid med ett litet skyddslock på). Noterar att fiberkonverteraren jag köpt har två ingångar - TX och RX - och jag lyckas inte hitta några instruktioner eller annat för hur dessa ska anslutas. De passar i alla fall i jacken, men när jag ansluter dem i min nya fiberkonverterare så får jag ändå ingen signal.

Såväl ström- som ethernetindikatorerna på min nya omvandlare lyser, men alltså inte den som är märkt FX.

Har någon någon aning om vad jag gör för fel? Har jag köpt fel pryl? Eller krävs det någon aktiv åtgärd från Ownit för att det ska komma igång?

Mycket tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Movin:

Hej!

Har ett liknande problem och efter några dagars googlande verkar denna tråd vara mest relevant, så ursäkta att jag återuppväcker den:

Min Inteno FG500 från Ownit, som enligt uppgift har ca 10 år på nacken, lade plötsligt av helt (LED-indikatorerna slutade lysa och nätet gick ned). Apparaten verkar vara en kombinerad router och mediakonverterare. Jag har en egen router och är inte särskilt intresserad av att pröjsa 2000 spänn för en ny Inteno och teknikerjobbet (varken Ownit eller föreningen vill stå för kostnaden), utan har beställt en https://www.inet.se/produkt/5402393/tp-link-mc210cs-1000-mbps... som jag nu försöker koppla in.

Från väggen kommer två optiska kablar (av vilken den ena var inkopplad inne i Intenon och den andra låg löst bredvid med ett litet skyddslock på). Noterar att fiberkonverteraren jag köpt har två ingångar - TX och RX - och jag lyckas inte hitta några instruktioner eller annat för hur dessa ska anslutas. De passar i alla fall i jacken, men när jag ansluter dem i min nya fiberkonverterare så får jag ändå ingen signal.

Såväl ström- som ethernetindikatorerna på min nya omvandlare lyser, men alltså inte den som är märkt FX.

Har någon någon aning om vad jag gör för fel? Har jag köpt fel pryl? Eller krävs det någon aktiv åtgärd från Ownit för att det ska komma igång?

Mycket tacksam för svar!

Jag har tanken att den där prylen som du har köpt, den köper man i par. Mellan dem sätter man en fiberkabel och kan då skapa en fiberlänk mellan två punkter och plocka ut ethernet ur dem för vidarekoppling.

Jag har förstått det som att ljuset som skickas kan konfigureras olika sätt. Därmed blir det svårt att veta att den prylen du köper verkligen matchar det som kommer ur väggen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Jag har tanken att den där prylen som du har köpt, den köper man i par. Mellan dem sätter man en fiberkabel och kan då skapa en fiberlänk mellan två punkter och plocka ut ethernet ur dem för vidarekoppling.

Jag har förstått det som att ljuset som skickas kan konfigureras olika sätt. Därmed blir det svårt att veta att den prylen du köper verkligen matchar det som kommer ur väggen?

Tack för snabbt svar!

Ja, så visar ju alla instruktioner jag hittar det. Lite osäker på vad jag skulle skaffat i stället. Känner Du till något alternativ?

Jag passade på att ringa Ownit ändå och fråga om det var något de kunde slå på från sin sida, men de sade att det krävs att det är deras apparatur för att kunna läggas in i deras system, så jag kanske blir hänvisad till den lösningen ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Movin:

Tack för snabbt svar!

Ja, så visar ju alla instruktioner jag hittar det. Lite osäker på vad jag skulle skaffat i stället. Känner Du till något alternativ?

Jag passade på att ringa Ownit ändå och fråga om det var något de kunde slå på från sin sida, men de sade att det krävs att det är deras apparatur för att kunna läggas in i deras system, så jag kanske blir hänvisad till den lösningen ändå.

De svaren som finns längre upp i tråden tyder ju på att det krävs att det är nätägarens apparatur som behövs för att det ska fungera. Det indikeras ju också att det är nätägarens ekonomiska ansvar, så jag skulle nog börja med en kontakt dit och i den kommunikationen indikera att du inte förväntar dig att behöva betala för att få problemet löst.