Permalänk

Lastbil körde in i mig.

Hej! Imorse när jag skulle till jobbet så blev jag påkörd. Det var kö på motorvägen och jag körde längs påfarten och saktade sedan ner samtidigt som jag blinkade för att gå ut i kön på motorvägen. En lucka öppnar sig mellan en personbil och en lastbil. Jag går sakta rullandes in i filen och samtidigt smaskar en lasbil in i baken på min bil och det blir en buckla samt att lyktan spricker på vänster sida. Han säger att han inte såg att jag körde in i filen och att han därför körde in i mig. Men han sa också att det inte var hans fel.

Nu undrar jag hur det egentligen är. Vad skulle ni säga, vems är felet?

Det blir ju upp till försäkringsbolaget att avgöra men är lite nyfiken på era åsikter.

Visa signatur

Fractal Design Define S, Corsair RM750X, MSI Z270-A Pro, Intel Core i7 7700k @ 4.2Ghz, 16GB DDR4 Crucial Ballistix Sport 2400Mhz, MSI GTX 1080 GAMING X, Samsung 840 EVO 120GB, 1TB Seagate barracuda

Permalänk
Medlem

du gjorde ett filbyte, du har vejningsplikt. ditt fel.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Däremot om du gått in helt i filen och lastbilen sedan kör in i dig bakifrån så har de som kommer bakifrån alltid väjningsplikt.

Så om du höll på att byta fil = troligen ditt fel
Om du bytt fil och sedan en sekund senare blir påkörd = hans fel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WDac:

du gjorde ett filbyte, du har vejningsplikt. ditt fel.

Körfältsbyte
Trafikförordningen 3 kap 43§
43 § En förare får starta från vägkanten, byta körfält eller på annat sätt ändra fordonets placering i sidled endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Detsamma gäller när en förare stannar eller hastigt minskar farten.
En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas.

66 § "Även om en förare givit signal eller tecken är han eller hon skyldig att försäkra sig om att den avsedda manövern kan göras utan fara eller onödigt hinder för någon annan".

Har du slutfört filbytet och han sedan kör på dig bakifrån så är det hans fel. Det beror nog på om han tvingades tvärbromsa eller om han åkte sakta men ändå rullade in i dig.

Permalänk
Medlem

Njae, inte riktigt, man har väjningsplikt på en motorpåfart om det saknas accelerationsfält.
Om du däremot inte använder accelerationsfältet för att komma upp i samma hastighet som de andra förarna så blir det ditt fel.
Men om du ligger i samma hastighet och går ut, så blir det avståndsreglen som gäller.
Knivig fråga....

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

När man blir påkörd bakifrån brukar det nästan alltid vara den andre förarens fel, men här följer du inte trafikrytmen eftersom du kommer ifrån en påfart så det är svårt att bedöma

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet säger att om du blivit påkörd bakifrån får du nästan alltid rätt, det är föraren bakom som ska ha uppsikt framåt och hålla avstånd.

Permalänk
Medlem

WDac har antagligen rätt.
Men, det är inget vare sig du eller lastbilschauffören behöver vara överens om.
Skriv bara hur du uppfattade situationen och lämna över till bolagen att "bråka".

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

I hög trafik så gäller grundregeln och man ska tillämpa kedjeprincipen.
- Gick det långsamt på motorvägen och du kör med anpassad hastighet, blinkar i god tid, samtidigt som du försöker hitta en ficka så är det ju självklart att lastbilen ska ge utrymme.
- Gick det typ 50+ och du kör om på insidan för att sen "tvinga" in dig mellan 2 bilar, utan att ta hänsyn till lastbilen (som kan va jävligt tungt lastad), så ska du få fel.

Jag tycker lastbilen ska få fel utifrån det du beskrivit.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Lastbilen har också en skyldighet att underlätta för dig som ska upp på motorvägen, en skyldighet han pga ouppmärksamhet ej hedrat.

Du behöver inte oroa dig.

Permalänk
Medlem

Både jag och min fru har råkat ut för samma sak, krypkrockade av lastbilar.

I mitt fall stod lastbilen helt still så att en lucka på knappt två billängder uppstod framför den. Jag hade stått still och blinkat en stund så jag utgick från att han släppte in mig. Hann nästan hela vägen in innan han började köra och tryckte in min vänstra bakskärm. Enligt försäkringsbolaget var det mitt fel eftersom jag gjorde filbytet. Jag hade dock inte begått något trafikbrott.

Sedan dess utgår jag från att jag är helt osynlig för lastbilschaffisar om jag inte är minst 5m bort.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk

Tack för alla svar och synpunkter. Det gick alltså max i 5km/h då det var ganska tung kö. Det fanns en lucka stor nog för mig att väva in i. Men kanske är möjligt att felet ligger på min sida. Det kanske ändå var för lite utrymme för att lastbilen ska ha sett mig. Vet inte riktigt.

Får väl se vad försäkringsbolaget tycker och tänker!

Visa signatur

Fractal Design Define S, Corsair RM750X, MSI Z270-A Pro, Intel Core i7 7700k @ 4.2Ghz, 16GB DDR4 Crucial Ballistix Sport 2400Mhz, MSI GTX 1080 GAMING X, Samsung 840 EVO 120GB, 1TB Seagate barracuda

Permalänk
Medlem

I en lastbil sitter man rätt högt och samtidigt sitter man inte klistrad mot vindrutan. Med kortare bilar så ser man inte att bilen finns där om den ligger precis vid kofångaren. Kryper man dessutom in från sidan så är sikten ännu sämre och chauffören har väldigt svårt att se en bil vid hörnet på högerlampan

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14