Radio- och TV-avgiften tas bort – ersätts av skatt med maxtak på 1 300 kronor

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Sandsu:

Källa? Ptja, det är väl bara att slänga en snabb kolla på TV-tablån för att inse att alla program inte är Melodifestivalen...

Det finns en del problem inom skolan, men det finns väl ingen som använder det som ett argument för att avskaffa skolan? På samma sätt känns det märkligt att använda subjektivt dåliga program eller program man inte tycker faller inom SVT:s ramar som argument för att avskaffa PS. Helt ärligt vet jag egentligen inte vad det är du argumenterar emot. Är det Melodifestivalen, SVT/SR/PS eller något annat?

Förutsatte att du menade budgetmässigt i och med att du inte ville prata utbud, utan finansiering.

Nu drar du in skolan också, som om brandkårsexemplet inte var tillräckligt Vad är det du finner subjektivt med skolan? Matte? Läsförståelse?

Jag argumenterar mot att lägga det på skatten såklart. Att folk som inte kan ta del av underhållning ska betala för andras underhållning, och att de som dessutom har mindre tid att lägga på underhållningen ska betala mer för andras underhållning, det är helt absurt.

Varför ska de spela enligt helt andra regler än andra bolag, när 99% av deras utbud direkt konkurrerar mot de andra?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

skatten borde va billigare inte dyrare...., nu har dom ju 220 anställda mindre = att dom får ännu mera pengar

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Allt bra och sådär va.
Men det kommer inte bli någon direkt skillnad i kostnad för gemene hushåll.

Håller helt med @Orisons att det borde vara billigare när alla betalar!
Där en familj bor och föräldrarna arbetar så kommer varje person nu få betala 1300kr/person = ~2600kr per år, vilket är högre än dagens 2340kr/år.

De som "vinner" på detta är ensamstående och singlar.
Så.. grattis till er

Sverige är ju "Europas ensammaste" land. Vi har fler singlar än de flesta länder http://www.aftonbladet.se/relationer/article10598737.ab
http://fof.se/tidning/2014/10/artikel/ensamboendet-okar-i-hel...

För att ge lite djup till dina gratulationer. Rent krasst lite beroende på hur man ser till siffrorna, så skulle de få in mindre pengar med dagens system men givetvis mer när de lägger avgiften som skatt, men inte så mycket mer som vissa vill få det att framstå som.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixthys:

Men men radio och TV har denna mycket viktiga samhällsfunktion att informera om hur man ska göra i vissa nödfallssituationer. Vilket är grunden för att jag hoppas alla har minst en FM/AM radio som kan drivas på batteri. Folk tycks glömma precist detta.

Personligen är jag glad att radiotjänst avskaffas till fördel för en obligatorisk skatt.

Har en radio som kan drivas antingen via nätadapter eller batteri men har inga batterier i den.
Kollade nu när jag läste ditt inlägg. Är 2st stora batterier som jag inte behöver till något annat.
(AA och AAA batterier brukar jag ha hemma).
Kanske är lättare att skaffa batterier än radio vid behov.

Skrivet av Christley:

När radio och tv avgiften fanns så var det hela tiden på tal om att man önskade att det läggs på skatten istället.
Nu när det är på skatten gnäller samma personer om att det märks att vi har en röd regering eftersom det blir skatt på det.

Hur ska ni ha det?

Jag har alltid tyckt att det bästa var om SVT var valbart.
Betala abonnemang och få något kort till tv mottagare. Kanske även kod för SVT Play.

Alternativt renodla SVT till att vara public service.
Vilket gjort att många hade tyckt att SVT hade blivit tråkigare... men samtidigt sänkt kostnaderna.
Några hundralappar om året kan jag väl tänka mig att betala för ett renodlat public service SVT.

Ska det vara ett par tusen om året så skänker jag hellre motsvarande summa till valfri välgörenhetsorganisation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Fast nu går inte TV-licensens till Kanal 5. Den finansierar endast SVT, SR och UR. Att en TV-leverantör inte kommer överens om ett pris med ett privat media-bolag har inget som helst med Public Service att göra. Du har aldrig fått ett brev från din leverantör som säger att de inte kommer överens med SVT och att de måste höja priserna, eller hur?

Så du får ta och lära dig skillnaden mellan privata media-bolag och Public Service samt vad TV-licensen finansierar.

Läs ingen vad jag skriver. Jag pratar om bara pengar hit och dit.

privata media-bolag och Public Service.......... TV1 och Tv 2 tar betalt från bägge företagen känns det som. Det är ju det vi inte vet.

Så du menar om jag inte betalar TV-licensens så försvinner den automatisk från min internetleverantör.
Du säger själv det är två olika bolag. så????
Avslutad diskussion......

Permalänk
Skrivet av Xay0r:

Härligt att man blir tvångsabonnent på propaganda som man aktivt väljer att inte ta del av...

Hur vet du att det är propaganda om du aldrig tar del av det?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

Självklart ska därmed allt som produceras av SVT omedelbart tillfalla public domain.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Ok, du kan alltså inte argumentera för ditt val att inte rösta här i Sverige bättre än att hänvisa till en död amerikansk komiker och vad han sa om att rösta i USA?

USA:s valsystem är inte på något sätt i närheten av det svenska så all detalj-jämförelse går ju rakt ut genom fönstret redan där, men vi kan ju roa oss med att bara titta på valdeltagandet - eftersom du argumenterar för att inte rösta alls är en bra idé.

Sverige 2014 som sagt - 85.81% valdeltagande
USA, presidentvalet 2016 - 54,7% valdeltagande

Vilket då betyder att om alla USA:s icke-röstare istället röstat på en tredje kandidat, hade denna fullständigt krossat såväl Clinton som Trump i väljarstöd och sannolikt vunnit presidentvalet i en jordskredsseger.
(USA:s valsystem är ju rätt odemokratiskt eftersom det bygger på ett antikverat system med elektorsröster i enmansvalkretsar, vilket innebär att kandidaten som får flest röster trots det inte alltid vinner - som tex Trump visade sist - men om en enda kandidat ensam fått 45,3% av samtliga röster hade den högst sannolikt vunnit en jordskredsseger).

Så hur rolig du än tycker Carlin var så hade han alltså inte rätt - ens i USA.

Sveriges och USA:s valsystem är ju som sagt helt olika och det finns långt mycket större anledning för människor i vissa delstater i USA att inte rösta än det nånsin gör i Sverige, men återigen om vi bara tittar på valdeltagandet - tycker du USA med sitt mycket lägre valdeltagande är ett bra exempel alltså?
Eftersom du argumenterar för att inte rösta är ett sätt att förändra det politiska systemet till det bättre - är USA:s politiska system bättre än det svenska alltså, när så många inte röstar? Eller hur tänkte du där egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Japp, schlagerfestivalen och brandkåren är precis lika viktiga att finansiera med skatten... Helt rätt.......

Tja, man kan ju faktiskt argumentera att schlagern är viktigare, såhär:

Antal tittare melodifestivalen 2017: 3,825 miljoner människor
(https://www.svt.se/melodifestivalen/tittarsiffrorna-for-melod...)

Antal bränder i Sverige år 2015 (senaste funna statistiken): 9 500 insatser
(https://www.msb.se/sv/Om-MSB/Nyheter-och-press/Nyheter/Nyhete...)

Antalet människor som därmed åtnjuter SVT's schlagerfestival är därmed ca 400 gånger högre än de som har behövt brandkåren. 9 500 insatser är ju ändå endast vad, en promille ? Medan bara schlagerfinalen i sig kom upp till nästan 40% av befolkningen.

Vill man argumentera att en skatts existensberättigande ligger i huruvida den används eller inte, ja, då kan man också argumentera för att denna skatt är mer relevant för det svenska folket, och har högre existensberättigande, än den del av skatten som går åt brandkåren.

Om man vill argumentera att man kan välja att inte använda SVT, och därmed få rätt att skippa skatten, då:
Varför skulle inte man göra så, att de som ringer brandkåren själva får betala för det?
Varför skulle inte man göra så, att jag kan sluta betala för brandkåren, om jag känner för det?
Varför ska samtliga svenska folket betala för något som används av mindre än en procent av befolkningen om året, medan folk skulle ha möjligheten att hoppa ur en skatt som uppenbarligen används av närmare en majoritet av folket?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Ser detta som mycket positivt då det nuvarande systemet slår hårt mot många av de svagare grupperna i samhället. Ensamstående pensionärer med låg inkomst och hög benägenhet att göra rätt för sig har tex mycket att vinna på en övergång till en statlig skatt.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Ja, socialtjänst..man kan ju få en dator via de om behoven är stora och TV är ju superviktigt nu ju när all viktig information kan tas via TV'n.

Och min granne fick faktiskt en fin UHD-TV via hans socialhandläggare och en fin elgitarr för att täcka hans behov på fritiden..Samt hjälp till körkort, han behövde bara betala för halkan tror jag han sa.

Kvalificerat skitsnack. Finns ingen socialtjänst som köper uhd tv eller elgitarrer åt folk.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Hur vet du att det är propaganda om du aldrig tar del av det?

För det står på flashback och avpixlat förstår du väl? Då måste det ju vara sanning.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Är en ganska kvalificerad gissning att brottsstatistiken även kommer att stiga i takt med denna förändring. Det fungerar ju endast att kliva på folk så pass mycket. Vill man ha public service så kan man även få betala för det. Vill man inte ha det så är det inte mer än rätt att man inte betalar för det.

På senaste tiden har man ju även sett vissa idioter här i forumet jämföra radio och tv-avgiften med vård och säkerhet. Det går inte att jämföra två grundläggande enheter som är räddningstjänst och polis(som f.ö. är nödvändiga för att ett samhälle skall fungera) med en statlig tjänst som inte är nödvändig för att ett samhälle skall fungera. Ibland förstår jag inte hur folk kan tänka så fel.

Skrivet av Ozzed:

Ska jag som aldrig har inbrott behöva betala för polisen?
Det har aldrig brunnit hemma hos mig. Varför ska jag betala för brandkåren?
Jag är aldrig sjuk. Varför skall jag betala för sjukvården?
Jag har gått färdigt skolan, varför ska jag betala för andras utbildning?

Det är ungefär så jag tycker att ni låter.

Och återigen, detta är inte regeringens fel, utan alla partier är överens, alltså även partier på högerkanten som KD och SD tycker det här är bra.

Skrivet av Ozzed:

Min poäng är att det i sig inte är något konstigt att vara med och betala för saker man inte använder, men som ändå andra har nytta av. Var den gränsen går är ju alltid individuell men det är sällan man får vara med och påverka själv.

Vägnätet finansieras ju t, ex inte enbart av fordonsskatten utan alla är med och betalar där på olika sätt.

Frågan är ju vad ni tänkt rösta på då eftersom alla är överens om att det här är bra.

Jag tycker för den delen att SVT är en viktig samhällsfunktion. Att man inte gillar allt de sänder är ju inte så konstigt då det skall vara ett brett utbud. Reklamfinansierad TV tenderar ju av naturliga orsaker att bara fokusera på sådant som ger höga tittarsiffror.

Om detta skall bort så måste ju ett nytt parti in i riksdagen och få med sig de andra.

Alla gynnas av räddningstjänst, sjukvård, polis och utbildning. Långt från alla gynnas av public service såsom statlig TV. 9/10 personer skulle klara sig utan statlig TV. Dock har 10/10 personer någon gång i livet behov av ovanstående exempel. Din livskvalité är bunden till den vård, utbildning och säkerhet du får från samhället. Ju lägre livskvalité, desto högre utgifter blir det för samhället i längden.

Skrivet av Ozzed:

Kan du i så fall ge exempel på nyhetsmedia du anser vara neutrala?

Problemet är statlig media som anger sig vara politiskt oberoende när de inte är det och att vi även blir tvungna att betala för det. Jag tror de flesta människor i detta samhälle inte skulle ha ett större problem med detta hyckleri om vi inte var tvungna att betala för det.

Skrivet av frankof:

Men skolan vill du gå i, gratis.
Men serru, den vill inte jag betala för, jag har ingen nytta av den.

Jo det har du nytta av, eftersom skolan är den största källan av kunskap från tidig ålder. Dessutom lär du dig att tänka mer kritiskt, vilket är något som du personligen i detta fall skulle gynna dig av. Ett samhälle som sätter ett pris på kunskap förblir ignorant. Det system vi har idag fungerar utmärkt eftersom alla gynnar av att ett samhälle tar sig framåt. Det finns fler källor än public service om man vill ha underhållning, utbildning eller nyheter. T.ex. Internet...

Skrivet av WhiteOnyx:

Gött, nu kan ni inte smita längre!

Ha ha. Förutom faktumet att problemet ligger i att folk blir nu tvungna att betala för en tjänst de inte brukar. Om jag tvingade dig att betala mig för en tjänst du inte har bett om, då skulle det bli ett jävla liv. Det handlar inte om att "smita".

Skrivet av Flexiblus:

Blir lite avis på de som har försörjningsstöd. I det här "kommunistiska" landet så lönar det sig verkligen inte att arbeta och vara produktiv. Sverige blir alltmer ett land som bör undvikas.

Du tjänar betydligt mycket mer på att jobba. Låt oss säga att du till en början tjänar 4 tusen mer i månaden efter skatt jämfört med existensminimum, eller så kallat försörjningsstöd. Då tjänar du fortfarande nästan 50 papp mer per år än förut. Jag försvarar inte avgiften, men rent mattematiskt så är den avgiften inte stor alls jämfört med överskottet.

Ingen är "avis" på dem som försöker leva på försörjningsstöd. Ingen vill leva på existensminimum och endast ha råd med mat, hyra, hygienartiklar och ev. försäkringar. Eftersom systemet är upplagt på sådant sätt att du klarar dig, så kan du heller inte spara. Om du på något sätt kan spara pengar, så får du inte mer från kommunen tills du har förbrukat alla medel du har tillgängligt.

Ett jobb på den lokala snabbmatsrestaurangen är betydligt bättre än att leva på bidrag. Sverige är ett land som ligger mycket bättre till än många andra länder i världen.

Skrivet av sesese:

Bra nu kan snåljåparna inte komma undan denna kostnad.

På vilket sätt är man snål för att man inte vill betala för en tjänst man inte använder? Denna tjänst i jämförelse gynnare heller inte den gemene personen då +90% av Sveriges befolkning har tillgång till Internet. Det är en onödig tjänst och det system vi har idag motarbetar endast utvecklingen. Om du vill ha public service, så kan du personligen betala för dig och ditt hushåll. Om jag inte vill ha public service, så vill jag då ha valet att inte betala det. PS är inte ett krav för en humanitär livskvalité, såsom tillgång till kostnadseffektiv vård mm är.

Skrivet av anon999:

Hoppas verkligen att det blir så, det innebär en ca 1000:- lägre årsavgift mot vad man får punga ut med nu.

Vad trevligt att du tänker på dig istället för andra halvan av befolkningen som inte vill betala för en tjänst de inte har behov utav eller för den delen brukar.

Skrivet av trebrecks:

Bättre av skaffa skiten helt istället. Trött på detta nu.

Avskaffning kommer aldrig att hända i våran livstid. Däremot kan vi utveckla systemet genom att röra oss framåt istället för bakåt som vi gör nu. Med tillgång till Internet så finns det tillräckligt med rum för förbättringar. Dock vill vissa ha public services, så vi kan behandla detta som vilken betalkanal eller tjänst som helst. De som vill ha produkten får betala för den helt enkelt.

Skrivet av Mithras:

För att tjänsten är en samhällstjänst och en fundamental del i en fri demokrati. Precis som polisen, vården och skolväsendet. Netflix är dock inte det.

...skärp dig.

Permalänk

bra dag att vara kommunist

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kermit_Mupp:

Det behövs inga år av hjärntvätt för att inse att en röst - oavsett på vad - naturligtvis gör mer skillnad än en icke-röst.
Allt som krävs för det är enkel logik.

Jag är inte den du skrev till. Men...

Jag brukar rösta.
(Struntar nu i kyrkovalet för jag är varken insatt eller är intresserad av det)

Men tycker inte det är helt lätt...
Säg att "ditt parti" vinner. Sen hittar de på massa konstiga saker.
Du kanske röstade på valfloskler som de lovade guld och gröna skogar, men sen höll tunt.
Sen hitta på massa andra dumheter som du inte håller med om och inte var det du röstade på.

Lättare att bilda sig en åsikt i sakfrågor än att hitta det bästa (minst dåliga?) partiet i helhet.
Jag brukar som sagt rösta och tycker väl på någon nivå att man bör göra det.
Men att det samtidigt inte är lätt att välja ett parti som är riktigt bra och som man helhjärtat vill stödja.

Skulle någon komma med något nytt parti som vill förändra så kanske de inte tar sig över 4% spärren och då kan man kanske tycka att "det är en bortkastad röst".

Tycker att man ofta blir ambivalent över vad det ska röstas på och kan förstå om andra väljer att inte göra det.
Jag brukar rösta, men även om partiet man röstar på skulle bli största partiet så är det knappast någon garant för att man får de resultat man önskar.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Mithras:

Tja, man kan ju faktiskt argumentera att schlagern är viktigare, såhär:

Antal tittare melodifestivalen 2017: 3,825 miljoner människor
(https://www.svt.se/melodifestivalen/tittarsiffrorna-for-melod...)

Antal bränder i Sverige år 2015 (senaste funna statistiken): 9 500 insatser
(https://www.msb.se/sv/Om-MSB/Nyheter-och-press/Nyheter/Nyhete...)

Antalet människor som därmed åtnjuter SVT's schlagerfestival är därmed ca 400 gånger högre än de som har behövt brandkåren. 9 500 insatser är ju ändå endast vad, en promille ? Medan bara schlagerfinalen i sig kom upp till nästan 40% av befolkningen.

Vill man argumentera att en skatts existensberättigande ligger i huruvida den används eller inte, ja, då kan man också argumentera för att denna skatt är mer relevant för det svenska folket, och har högre existensberättigande, än den del av skatten som går åt brandkåren.

Nu tänker du väldigt kortsiktigt. Eftersom diskussionen tydligen enbart skulle vara kring det finansiella, så ta de 9500 bränderna och låt de brinna utan någon brandkår. Hur stora blir inte skadorna som då skulle uppstå? Långt mer än de påstådda 3.8 miljoner personer som påståtts ha tittat på schlagern skulle påverkas.

Så tittar du finansiellt så har brandkåren fruktansvärt mycket större existensberättigande.

Skrivet av Mithras:

Om man vill argumentera att man kan välja att inte använda SVT, och därmed få rätt att skippa skatten, då:
Varför skulle inte man göra så, att de som ringer brandkåren själva får betala för det?
Varför skulle inte man göra så, att jag kan sluta betala för brandkåren, om jag känner för det?
Varför ska samtliga svenska folket betala för något som används av mindre än en procent av befolkningen om året, medan folk skulle ha möjligheten att hoppa ur en skatt som uppenbarligen används av närmare en majoritet av folket?

För att en lös brand inte bryr sig om att enbart bränna upp dina ägodelar. Ska du börja dra i de trådarna så får du ta en liknelse som faktiskt funkar.
Du får gärna sluta betala för brandkåren, om du samtidigt drar dig undan från samhället av ovan nämnda skäl.
För att samtliga svenska folket, i princip varje gång det brinner, drar nytta av brandkåren. Om en stad brinner ner, vart tror du pengarna för att bygga upp staden igen kommer ifrån?

Som sagt, använd en liknelse som funkar om du vill kopiera andras argument, för att jämföra schlager och brandkår är bara löjligt

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Är en ganska kvalificerad gissning att brottsstatistiken även kommer att stiga i takt med denna förändring. Det fungerar ju endast att kliva på folk så pass mycket. Vill man ha public service så kan man även få betala för det. Vill man inte ha det så är det inte mer än rätt att man inte betalar för det.

På senaste tiden har man ju även sett vissa idioter här i forumet jämföra radio och tv-avgiften med vård och säkerhet. Det går inte att jämföra två grundläggande enheter som är räddningstjänst och polis(som f.ö. är nödvändiga för att ett samhälle skall fungera) med en statlig tjänst som inte är nödvändig för att ett samhälle skall fungera. Ibland förstår jag inte hur folk kan tänka så fel.

Bibliotek, parker, simhallar, lekparker, naturreservat, osv är kanske en bättre jämförelse. Jag går aldrig på bibliotek men jag tycker ändå det är en bra sak att ha och de bör betalas av alla oss genom skatten. Jag tittar inte särskilt ofta på SVT men jag tycker det är otroligt viktigt med en TV-kanal som inte ägs av ett vinstdrivande företag.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig ägt en tv och planerade inte att äga en. Det var fint så länge det varade.
Så nu blir det att kolla efter en TV med minst 4k, låg inputlag, +75 tum, kanske oled.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kermit_Mupp:

Ok, du kan alltså inte argumentera för ditt val att inte rösta här i Sverige bättre än att hänvisa till en död amerikansk komiker och vad han sa om att rösta i USA?

Just fan han är ju död så där föll ju hela min logik, tänk om han bara hade överlevt till slutet av denna veckan så hade jag vunnit våran lilla forum diskussion. Attans....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandsu:

Intressant! Jag är kanske inte helt med på idén om prenumeration. Det som inte faller inom PS ramar bör väl inte PS syssla med heller (skattefinansierat likväl som prenumerationsbaserat), däremot kan jag nog hålla med om att PS kan bantas ned.

Jag kan dock utan förbehåll tycka att det totala belopp man drar in på skatten maximalt bör uppgå till samma belopp man idag får in från avgiften!

Jag håller med dig! Min tanke med prenumeration var mest för att samla allt, av många, ifrågasatt innehåll för PS där tittarna själva tydligt visar vad de vill ha. I nuläget vill man ju gömma mycket inom PS som kostar mycket pengar och kanske inte har fullt ut det folkstöd som styrande vill få det till.

Permalänk
Medlem

Hade gärna lagt 1300 om året så alla får fri tandvård

Men detta påverkar väl inte direkt min plånbok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Just fan han är ju död så där föll ju hela min logik, tänk om han bara hade överlevt till slutet av denna veckan så hade jag vunnit våran lilla forum diskussion. Attans....

Att Carlin råkar vara död och att jag helt korrekt nämner det i mitt svar har noll betydelse för min kommentar.
Men istället för att föra fram nån som helst argumentation för din ståndpunkt fortsätter du att undvika sakfrågan med detta icke-svar.

Vilket då bara återigen visar att du inte har några som helst argument för din ståndpunkt att inte rösta skulle vara ett demokratiskt genomtänkt beslut istället för ren lathet.

Permalänk
Medlem

Helt otroligt att trots att majoriteten av befolkningen inte vill ha tv avgift, så genomför regeringen med stöd från de flesta partier det. Fan vi har ju tillräckligt med skatt, och det ska föreställas att detta går till oberoende journalistik, hahaha, jo visst. precis som att tv4 inte har en agenda eller nåt, totalt neutrala såklart i alla lägen.

Var flera år sedan jag kollade på tv, Min tv är kopplad till datorn och kollar på netflix, HBO och några andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerproffset:

Helt otroligt att trots att majoriteten av befolkningen inte vill ha tv avgift, så genomför regeringen med stöd från de flesta partier det. Fan vi har ju tillräckligt med skatt, och det ska föreställas att detta går till oberoende journalistik, hahaha, jo visst. precis som att tv4 inte har en agenda eller nåt, totalt neutrala såklart i alla lägen.

Var flera år sedan jag kollade på tv, Min tv är kopplad till datorn och kollar på netflix, HBO och några andra.

Bra, då avgiften inte handlar om vad du konsumerar.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerproffset:

Helt otroligt att trots att majoriteten av befolkningen inte vill ha tv avgift, så genomför regeringen med stöd från de flesta partier det. Fan vi har ju tillräckligt med skatt, och det ska föreställas att detta går till oberoende journalistik, hahaha, jo visst. precis som att tv4 inte har en agenda eller nåt, totalt neutrala såklart i alla lägen.

Var flera år sedan jag kollade på tv, Min tv är kopplad till datorn och kollar på netflix, HBO och några andra.

Källa på att en majoritet inte vill ha tv-avgift? Den enda undersökningen jag kan hitta är från 2003 (http://www.dn.se/nyheter/rekordmanga-betalar-tv-licens/):

Citat:

Enligt en opinionsundersökning som Temo har utfört för Radiotjänst anser sex av tio hushåll att de får mycket för tv-avgiften. En majoritet var också positiv till att SVT, SR och UR finansieras via tv-avgiften.

Eller syftar du på denna? För den säger att en majoritet vill ha det på skatten istället för en avgift.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kermit_Mupp:

Att Carlin råkar vara död och att jag helt korrekt nämner det i mitt svar har noll betydelse för min kommentar.
Men istället för att föra fram nån som helst argumentation för din ståndpunkt fortsätter du att undvika sakfrågan med detta icke-svar.

Vilket då bara återigen visar att du inte har några som helst argument för din ståndpunkt att inte rösta skulle vara ett demokratiskt genomtänkt beslut istället för ren lathet.

Mitt argument är det jag redan har nämnt tidigare i tråden, att du sedan kallar det jag kallar för principer för lathet får stå för dig.
Själva delen att gå och rösta är ingenting som är särskilt ansträngande, men att gå och rösta på ett parti bara för att rösta är att ljuga för sig själv och självbedrägeri är inte min starka sida.

Permalänk

Tycker det är jävligt märkligt att det ska kosta SÅ mycket pengar och att SVT gör så otroligt mycket skit. Skulle gärna betala en liten slant för oberoende nyhetsrapportering och liknande men inte för att Nelly, 23 ska genusforska om man kan identifiera sig som en igelkott och sedan sända en 3333 avsnitt lång dokumentär.

Som sagt, najs att bli tvångsabonnent på en tjänst man inte behöver/vill ha. Public service ÄR INTE en del av välfärden.

Visa signatur

| Intel Core i5 10600K @ 5GHz w/ Noctua NH-U12P | Gigabyte RTX 3070 OC | Asus STRIX Z490-G | 2x16 GB Corsair Vengeance LP @ 3200MHz | 2TB NVMe | Corsair RM750 | Fractal Torrent |

Permalänk
Medlem
Skrivet av astr84:

Det som var mest skrämmande i denna nyhet är ju att 30% av Sveriges arbetsföra befolkning tjänar under 130k före skatt/år

skämtar du? antog 10 procent eller nåt, 30 procent de e rätt mkt, nu känner man sig dum som tjänar 30 efter skatt, och vill ha mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nu tänker du väldigt kortsiktigt. Eftersom diskussionen tydligen enbart skulle vara kring det finansiella, så ta de 9500 bränderna och låt de brinna utan någon brandkår. Hur stora blir inte skadorna som då skulle uppstå? Långt mer än de påstådda 3.8 miljoner personer som påståtts ha tittat på schlagern skulle påverkas.

Så tittar du finansiellt så har brandkåren fruktansvärt mycket större existensberättigande.

För att en lös brand inte bryr sig om att enbart bränna upp dina ägodelar. Ska du börja dra i de trådarna så får du ta en liknelse som faktiskt funkar.
Du får gärna sluta betala för brandkåren, om du samtidigt drar dig undan från samhället av ovan nämnda skäl.
För att samtliga svenska folket, i princip varje gång det brinner, drar nytta av brandkåren. Om en stad brinner ner, vart tror du pengarna för att bygga upp staden igen kommer ifrån?

Som sagt, använd en liknelse som funkar om du vill kopiera andras argument, för att jämföra schlager och brandkår är bara löjligt

Jag ser att du har svårt att greppa det principiella i det hela. Jag kan enkelt hävda att om jag bor i en villa, och har byggt så att brand inte sprids (vilket inte är svårt eller dyrt), så bör jag kunna dra bort min del till brandkåren från skatten.

Du kan ju försöka peta hål på liknelsen, eller så kan du faktiskt adressera poängen som framförs. Jag är relativt övertygad om att den inte har gått dig över huvudet, du har endast valt att ignorera den då du inte riktigt har ett svar på det hela.

Men vi kan köra på ditt argument här;
Låt samhället gå utan en PS och se vad konsekvenserna blir. Det blir mycket mer än att bara schlagerfestivalen och fotbolls-VM försvinner. Konsekvenserna kommer att bli ett samhälle utan skyddsnät mot "fake news", mot partiskhet, mot mediala organ som försöker tvinga folkopinionen i den riktning som gynnar dem själva bäst, mot felaktig fakta och felaktig statistik, men framför allt: Det lämnar ett samhälle utan skydd mot total okunskap. Tänk dig ett samhälle där Avpixlat, Fria Tider, AB, Expressen och SVD får säga vad som helst utan någon som helst granskning, eller ett samhälle där regering, riksdag och myndighet inte blir granskade av ett oberoende parti som ägs av folket. Ett samhälle utan PS är ett samhälle där kristna hävdar att evolution inte ska läras ut i skolan som fakta utan som "en teori på samma nivå som skapelseteorin", där folk kan hävda att klimatförändringar är falska, där folk kan hävda att jorden är platt. Allt detta är det som händer i USA, där okunskap har fått råda utan någon som helst skyddsnät mot denna okunskap.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag är inte den du skrev till. Men...

Jag brukar rösta.
(Struntar nu i kyrkovalet för jag är varken insatt eller är intresserad av det)

Men tycker inte det är helt lätt...
Säg att "ditt parti" vinner. Sen hittar de på massa konstiga saker.
Du kanske röstade på valfloskler som de lovade guld och gröna skogar, men sen höll tunt.
Sen hitta på massa andra dumheter som du inte håller med om och inte var det du röstade på.

Lättare att bilda sig en åsikt i sakfrågor än att hitta det bästa (minst dåliga?) partiet i helhet.
Jag brukar som sagt rösta och tycker väl på någon nivå att man bör göra det.
Men att det samtidigt inte är lätt att välja ett parti som är riktigt bra och som man helhjärtat vill stödja.

Skulle någon komma med något nytt parti som vill förändra så kanske de inte tar sig över 4% spärren och då kan man kanske tycka att "det är en bortkastad röst".

Tycker att man ofta blir ambivalent över vad det ska röstas på och kan förstå om andra väljer att inte göra det.
Jag brukar rösta, men även om partiet man röstar på skulle bli största partiet så är det knappast någon garant för att man får de resultat man önskar.

Allt du skriver är helt sant - för oss alla.
Ingen människa blir nånsin helt nöjd med ett partis politik - inte ens partiernas partiledare får precis som de vill i alla frågor.
För det är naturligtvis omöjligt i en demokrati - annat än om du levde ensam på en öde ö - att få allt precis som just du vill.

Så att uppnå den nivån av tillfredsställelse får du helt enkelt släppa - det kommer aldrig ske.

Men innebär det då att det är precis lika bra att få saker 99% som du vill som 0% som du vill?
Nej, det tror jag inte du skulle säga heller - eller hur?

Alltså talar vi alltid om olika grader av tillfredsställelse i en demokrati.

Du får aldrig precis som du vill men du är samtidigt garanterad skydd mot att inte få nån som helst makt och inflytande alls - vilket är verkligheten för den ansenliga del av jordens befolkning som inte likt oss har turen att bo i en demokrati.

Du har alltid din röst och även om den som du säger kan bli "bortkastad" på ett parti som inte kan ta sig över riksdagsspärren är det en avvägning som vi nästan måste ha för att demokratin alls skall fungera.

Om gränsen var lägre eller om det inte fanns nån gräns alls är risken uppenbar att det skulle vara omöjligt att få det parlamentariska arbetet i riksdagen att fungera med så många småpartier.

Och har ett parti en tillräckligt bra idé för att locka väljare kommer det förr eller senare ta sig över spärren - som jag skrev innan har jag sett såväl Mp som SD ta sig in i riksdagen.

Ingen av dem kom in på första försöket men de fortsatte arbeta och vann till slut tillräckligt många väljares förtroende för att ta sig över spärren - precis som systemet är avsett att fungera.