Diskussionstråd om 1440p och högre med capture cards

Permalänk
Medlem

Diskussionstråd om 1440p och högre med capture cards

Det som jag märkt när man har en skärm på 1440p är att det egentligen bara finns tre sätt att komma runt problemet.
(Naturligtvis kan man skippa det helt och köra singel-pc)

  1. Skaffa capture card som stöder 1440p eller högre

  2. Spegla (bli begränsad till upplösningen på ditt capture card)

  3. OBS Preview på sekundär display (Cap card)

1. Vad jag kan se så verkar Blackmagic Intensity Pro 4k vara inom en rimlig prisnivå jämfört med diverse 1080p60 från exempelvis elgato. Det ställer ju mer krav på streaming-pc:n än på speldatorn men recensionerna är väl inte direkt överväldigande postitiva

2. Spegla. Enklast, men man blir låst till den upplösning som ens capture card klarar av.

3. OBS Fullscreen-Preview på sekundär skärm (i detta fall capture card) drar i mitt fall mycket processkraft. Cheer cup (browser source) verkar vara en riktig tjyv.

Har jag missat nåt eller finns det nåt annat sätt?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Du talar bara om metodiken men inte din prioritering, vad är viktigast: Prestanda eller pragmatism?

Använder du OBS så kommer processorkraft (x264) behövas för att downscalea, vettig preset och hantera samma fps. Det betyder att prestandan kompromissas och du förlorar någon frame som kan betyda kill or be killed i whatever game du kör. Vill du inte offra prestandan så är det en andra dator som gäller, då passar Intensity Pro dig bra.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Min prioritering är prestandan på speldatorn. Jag streamar som en hobby och vill avlasta speldatorn. Det är dock inte viktigt att streama i mer än 720p60

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Då tror jag du har svarat på din egen fråga, Blackmagic Intensity Pro.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Jag skapade en custom resolution i Nvidia drivers på mitt avermedia 550 extreme och satte den till 2560x1440/60
Efter det så fungerar spegling. När jag speglat kan jag höja gaming skärmen till t.ex 120hz, bättre än 144 då det är jämt delbart med 60

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Medlem

Vill du köra dual PC setup så kan du göra på lite olika sätt för att komma runt användandet av capturecard, oavsett om problemet har med screen tearing, för hög upplösning eller för hög uppdateringsfrekvens att göra.

Newtek NDI (OBS till OBS över lokalt nätverk, kräver 3-6% cpu på en äldre i7 och ~250mbit över lokalt nätverk)
Den nyaste, och en av dom bästa lösningarna i dagsläget är att köra Newteks NDI plugin till OBS. Allt man behöver göra är att köra bägge datorerna på samma gigabitnätverk och du får en videoström på 170-250mbit/s (iaf på 1080p60) över ditt nätverk med otroligt låg delay (nära capturecard faktiskt, lätt att synca ljudet).
På gamingdatorn kör du en gamecapture och skickar över allt från OBS på gamingdatorn till OBS på streamingdatorn, där du sen lägger till dina overlays, alerts, webcam etcetc.
Detta använder CPU, dock väldigt lite då bitraten istället blir väldigt hög. Otroligt lite impact på min sletna 4770k @4.4GHz.

@@@@@@@@

RTMP (OBS till OBS över lokalt nätverk, går att köra lägre bitrate än NDI då nvenc encodern är grym så fort den blir matad med lite bitrate, 50mbit (50.000) är allt du behöver för 1080p60 över lokalt nätverk för i stort sett lossless). Denna metod tar också mellan 2-6% CPU på en äldre i7)
Annars kan man köra över videon via RTMP. Detta har längre, och en varierande delay, och då rekommenderar jag istället att man har allting på gamingdatorn, dvs overlays, webcam etc. Och sedan skickar du över 1080p60fps med nvenc via RTMP till din streamingdator som sedan får encoda allting och sedan skicka ut till twitch.

Varför jag har webcam och liknande på gamingdatorn i detta fall är pga att ljudet blir otroligt svårsynkat, bättre att få bra sync på gamingdatorn > skicka till encoding PCn som sedan skickar ut allt. Då spelar det ingen roll om allt kommer till encodingdatorn 3 sek senare, för allt är synkat ändå.

Båda dessa sätt tar bort alla limiteringar på refreshrates, 1440p/4k monitors och capturecard. Dessa metoder har även MYCKET mindre screentearing än vad capturecards har, kanske till och med ingen alls i vissa fall.

NDI är bättre för låg delay om du vill ha webcam, studiomick och sådant på streamingPCn och inte gamingPCn. Tar mer bitrate.
RTMP är bättre om du bara har tex 100/100 router, och fungerar grymt bra om man är okej med att köra nvenc på gamingPCn med webcam, studiomick och liknande. det GÅR att synka RTMP men det är varierande för alla och rätt lång delay så räkna med ett helvete.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

Då tror jag du har svarat på din egen fråga, Blackmagic Intensity Pro.

Då får det nog bli ett sånt kort i framtiden

Skrivet av Ventrue:

Jag skapade en custom resolution i Nvidia drivers på mitt avermedia 550 extreme och satte den till 2560x1440/60
Efter det så fungerar spegling. När jag speglat kan jag höja gaming skärmen till t.ex 120hz, bättre än 144 då det är jämt delbart med 60

Jag provade det men när jag speglar så blir det ändå 1080..

Skrivet av kheldan:

massor av text

Hmm.. det är ju ett intressant alternativ.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Inaktiv

Jag har tre intensity pro kort dom är skitbra men hur dom funkar till att streama spel vet jag inte. NDI är riktigt intressant och finns nu även för streaming över webbeb om jag fattat rätt. Tror den lösningen kan kosta lite dock.

När det gäller synkstrul så blir det kanske lätt så när metoden i sig går ut på att screencappa men synkar det på speldatorn så ska det göra det i sändnings datorn med ett capturekort. Dock kräver väl det en lösning liknande flash media live encoder på sändningsdatorn och inte obs.