Uppdatera stationär dator, hjälp med inköp

Permalänk
Medlem

Uppdatera stationär dator, hjälp med inköp

Hejsan!
Har haft min stationära dator i ca 6 år och har fungerat toppen. Super nöjd med den men nu börjar den inte hänga med så mycket mer även om jag har blåst ur den några gånger. Skulle vilja uppdatera vissa saker men då jag inte längre är lika insatt i det som finns på marknaden och vad som går att kombinera hade jag verkligen uppskattat lite hjälp från alla där ute som är grymma!

Jag har en liten kravlista och villkor:
Budget: Ca 5000-6000 kr (inte otroligt viktig)
Vad för spel den ska klara av: Minecraft (ha server och klara olika moddar), CS, LOL, overwatch men helst att den ska kunna klara av lite mer krävande spel för framtiden.
Har chassi, mus, tangentbord och allt runtomkring så vill uppdatera mjukvaran i datorn.

Vad jag har nu:
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-3570K CPU @ 3, 40GHZ (4CPUs) ~3,4GHz
Memory: 8GB Ram
Grafikkort: AMD Radeon HD 7800 series
Windows 10

Vet inte om det är något jag har glömt att ta med men hoppas iaf att någon där ute kan hjälpa mig

MVH
Rebecca

Permalänk
Medlem

@Beckan92: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10726860/

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beckan92:

Hejsan!
Har haft min stationära dator i ca 6 år och har fungerat toppen. Super nöjd med den men nu börjar den inte hänga med så mycket mer även om jag har blåst ur den några gånger. Skulle vilja uppdatera vissa saker men då jag inte längre är lika insatt i det som finns på marknaden och vad som går att kombinera hade jag verkligen uppskattat lite hjälp från alla där ute som är grymma!

Jag har en liten kravlista och villkor:
Budget: Ca 5000-6000 kr (inte otroligt viktig)
Vad för spel den ska klara av: Minecraft (ha server och klara olika moddar), CS, LOL, overwatch men helst att den ska kunna klara av lite mer krävande spel för framtiden.
Har chassi, mus, tangentbord och allt runtomkring så vill uppdatera mjukvaran i datorn.

Vad jag har nu:
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-3570K CPU @ 3, 40GHZ (4CPUs) ~3,4GHz
Memory: 8GB Ram
Grafikkort: AMD Radeon HD 7800 series
Windows 10

Vet inte om det är något jag har glömt att ta med men hoppas iaf att någon där ute kan hjälpa mig

MVH
Rebecca

Hade du tänkt köpa nytt eller begagnat? om jag var du hade jag köpt en bra kylare klockat processorn rejält och köpt ett 1070 gtx. Att från en 3570k till en ryzen 1200 är ingen bra ide i min mening. Om du kan tänka dig att köpa begagnat så finns det mer alternativ. 8GB funkar bra till spelen du spelar men kan vara lite för nyare titlar.

Permalänk
Medlem

@Addeez: Tackar för ditt svar. Helst nytt men då jag gärna håller ner priset så mycket som möjligt kan jag tänka mig begagnat om jag hittar något bra Ska kolla upp de saker du nämnt!

Permalänk
Medlem

@Arcec: Tackar för ditt snabba svar! Ska kolla upp dessa saker! Verkar ligga kring där jag tänkt mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beckan92:

Hejsan!
Har haft min stationära dator i ca 6 år och har fungerat toppen. Super nöjd med den men nu börjar den inte hänga med så mycket mer även om jag har blåst ur den några gånger. Skulle vilja uppdatera vissa saker men då jag inte längre är lika insatt i det som finns på marknaden och vad som går att kombinera hade jag verkligen uppskattat lite hjälp från alla där ute som är grymma!

Jag har en liten kravlista och villkor:
Budget: Ca 5000-6000 kr (inte otroligt viktig)
Vad för spel den ska klara av: Minecraft (ha server och klara olika moddar), CS, LOL, overwatch men helst att den ska kunna klara av lite mer krävande spel för framtiden.
Har chassi, mus, tangentbord och allt runtomkring så vill uppdatera mjukvaran i datorn.

Vad jag har nu:
Processor: Intel(R) Core(TM) i5-3570K CPU @ 3, 40GHZ (4CPUs) ~3,4GHz
Memory: 8GB Ram
Grafikkort: AMD Radeon HD 7800 series
Windows 10

Vet inte om det är något jag har glömt att ta med men hoppas iaf att någon där ute kan hjälpa mig

MVH
Rebecca

I mina öron låter det helt orimligt att byta moderkort och CPU.
3570K är verkligen ingen dålig CPU, behåll den och köp ett GTX1060 eller ett 1070 beroende på hur mkt framtidsäker du vill vara, kör på detta i åtminstone 1-2 år och invänta nyare generationer av CPU´er.

Att byta mot en relativt likvärdigt Ryzen CPU känns inte som en värd "uppgradering"