Permalänk
Medlem

Ingen bild ifrån stationär dator

Hej!
Jag har ett problem med min systers stationära dator. När jag försöker startar den "orkar" den inte dra igång ordentligt. Jag misstänkte nätaggregatet, så jag testade att koppla in sladdarna ifrån min dators nätaggregat, och då startar den som vanligt, problemet då är att den inte visar någon bild, varken ifrån HDMI- eller DVI-utgången. Datorn har inget externt grafikkort, utan arbetar med den inbyggda grafiken i processorn. Jag har testat att göra reset på BIOSen både med hjälp av kortslutning av pinsen, och genom att ta ur batteriet. Jag har kopplat ur allt 'onödigt' och kör datorn på enbart MB, CPU och RAM. Jag har testat att flytta RAM-stickan till alla platser i MB, utan någon skillnad.

Jag kan inte testa med min egna processor eller RAM, eftersom jag har de gamla socketarna (1150, DDR3).
Vad tror ni är felet? Kommer jag kunna testa med mitt GTX 970 för att se ifall det kan skapa någon grafik, eller är det meningslöst?

Datorn i fråga har följande hårdvara:
Corsair Value Select 8GB (1x8GB) / 2133MHz / DDR4 / CL15 / CMV8GX4M1A2133C15
Fractal Design Power Supply (PSU) Integra M 450W
Intel Core i3-6100 - 4 trådar / 3,7GHz / 3MB / Socket 1151
MSI B150M PRO-DH - m-ATX / B150

Edit: Bör tillägga att datorn fungerade felfritt i ca 10 månader innan något problem uppstod.

Tack på förhand
MvH
Luxaxix

Permalänk
Medlem

Du kan så klart testa med ditt GTX 970 om du vill, men får man ingen bild från den integrerade grafiken så är det osannolikt att ett externt grafikkort skulle fungera. Att man inte får bild från den integrerade grafiken brukar sällan betyda att den är trasig (har aldrig hört talas om en trasig iGPU faktiskt), utan att något i datorn är trasigt så att den inte kan starta ordentligt.

De mest sannolika orsakerna till det är antingen att det gamla nätagget gått sönder och skadat övriga komponenter på något sätt, eller att du helt enkelt kopplat fel när du testat med ditt nätagg. Att glömma 4/8-pin ATX är t.ex. vanligt, och ger just det symptomet du har. Men du verkar ju ha koll på vad du sysslar med så det troligaste är väl att något i datorn gått sönder, och det enda sättet att felsöka det på är väl tyvärr att systematiskt byta ut delar.