Permalänk
Medlem

Dags för ny cpu... Vilken?

Hejsan!

Sitter i dagsläget med;
16gb ram
Fx8320
SABERTOOTH_990FX_R20
Evga 1070

Har märkt nu att det allt oftare i vissa situationer har nu min cpu börjat flaskhalsa. Speciellt när jag har ex 2 spel igång (typ eve online och endless space 2) eller när jag lirar något och laddar ner spel/dylik i bakgrunden hänger inte cpun med min ssdn. Något som fungerat bra tidigare.

Har haft en hel det bekymmer med just Asus moderkortet och denna cpun (fått byta mobo 3ggr bla...). Utöver det har det varit hanterbart utan större ansträngning. Så nu tänkte jag hoppa vidare till nyare saker och brands som typ evga eller msi.

Saken är den att jag har det lite svårt med just Intel i dagsläget, vet inte vad man siktar på här när det gäller cpu typ eller sockel.

Tänkte runt 4-5000 kr är lagom för mig.
Men vad är best så långt prestanda för pengarna går om vi säger att man jämnför en ryzen 6/7, vad är Intels motsvarande?

I7 cpu för intel blir det om jag tar den vägen. Med billigare mobo.

Men ser hellst att jag får minst 16gb då jag ofta gör multitasking. Notera även att jag kör med en 4k skärm som jag köpt i våras därav större krav och uppgraderings dsgs.

Några tips & rekommendationer?
Hur bra är de uppgraderibgspaketen som ex webhallen/komplett/inte etc har tillgängliga?

Visa signatur

Patience is a virtue.

it is better to ask for forgiveness than to ask for permission.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tarax00:

Hejsan!

Sitter i dagsläget med;
16gb ram
Fx8320
SABERTOOTH_990FX_R20
Evga 1070

Har märkt nu att det allt oftare i vissa situationer har nu min cpu börjat flaskhalsa. Speciellt när jag har ex 2 spel igång (typ eve online och endless space 2) eller när jag lirar något och laddar ner spel/dylik i bakgrunden hänger inte cpun med min ssdn. Något som fungerat bra tidigare.

Har haft en hel det bekymmer med just Asus moderkortet och denna cpun (fått byta mobo 3ggr bla...). Utöver det har det varit hanterbart utan större ansträngning. Så nu tänkte jag hoppa vidare till nyare saker och brands som typ evga eller msi.

Saken är den att jag har det lite svårt med just Intel i dagsläget, vet inte vad man siktar på här när det gäller cpu typ eller sockel.

Tänkte runt 4-5000 kr är lagom för mig.
Men vad är best så långt prestanda för pengarna går om vi säger att man jämnför en ryzen 6/7, vad är Intels motsvarande?

I7 cpu för intel blir det om jag tar den vägen. Med billigare mobo.

Men ser hellst att jag får minst 16gb då jag ofta gör multitasking. Notera även att jag kör med en 4k skärm som jag köpt i våras därav större krav och uppgraderings dsgs.

Några tips & rekommendationer?
Hur bra är de uppgraderibgspaketen som ex webhallen/komplett/inte etc har tillgängliga?

Det mest prisvärda anser jag är ett MSI B350 PC Mate med Ryzen 5 1600 och tillhörande minne på 16GB. Det blir riktigt billigt med tanke på vad man får.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker kommande i3 8350k verkar högintressant, bra grundklock och bra pris

Permalänk
Medlem

Tack för er input!

Har ett öga på 1600 & 1600x. Men ska kolla upp den i3an du nämnde där har inte hört talas om den.

Men har lång ifrån bestämt mig xP...

Inser även att jag kanske hamnat i fel subforum... Såg inte köpråd delen på mobilen.

Glömde nämna en sak
Visa signatur

Patience is a virtue.

it is better to ask for forgiveness than to ask for permission.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarax00:

Men ska kolla upp den i3an du nämnde där har inte hört talas om den.

Intels nya generation CPUer kommer på torsdag, se denna nyhetsartikel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Intels nya generation CPUer kommer på torsdag, se denna nyhetsartikel.

Intressant, värt en djupare titt, tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Patience is a virtue.

it is better to ask for forgiveness than to ask for permission.

Permalänk

Är du snål gör som jag och skaffa en billig R5 1400, finns ju knappt CPU bottleneck med 8 trådar.. Och invänta nästa iterationen av Ryzen från AMD på AM4 platformen

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarax00:

Har märkt nu att det allt oftare i vissa situationer har nu min cpu börjat flaskhalsa. Speciellt när jag har ex 2 spel igång (typ eve online och endless space 2) eller när jag lirar något och laddar ner spel/dylik i bakgrunden hänger inte cpun med min ssdn. Något som fungerat bra tidigare.

Gillar du att ha flera saker (spel etc) aktiva samtidigt är ju Ryzen ett riktigt bra val. Allra mest solid prestanda i sådana situationer kommer du garanterat få med R7-familjen.