Permalänk

c# Nybörjarhjälp

Hej,

Håller på med ett c# program som skall skriva ut hur mycket växel jag skall få tillbaka i olika valutor. Programmet skall alltså skriva ut t.ex:
Ange pris: 152
Betalt: 500
Växel tillbaka:
3 hundralappar
2 tjugor
1 femkrona

Det som inte fungerar som det ska är att programmet printar ex 10st tjugolappar samtidigt som det printar en tvåhundralapp. Det hade ju i detta fall endast räckt med en tvåhundring och inte 10 tjugolappar, 100 tvårkonor, osv osv

Har problem att formulera mitt problem och samtidigt hålla ner antalet ord, hoppas det räcker med mitt exempel som finns ovan=)

Har säkert varit oklar, skriv gärna vid frågor!

Min kod; https://pastebin.com/AbDBzfRp

Kom på svaret, tack för hjälpen.
Det som saknades var modulus mellan varje "steg" (ex växel %= 100) osv

Permalänk
Medlem

Du får tänka att du lämnat ut de pengar du redan räknat på. Hur mycket växel återstår efter att du lämnat en hundralapp?

Skickades från m.sweclockers.com

Ändrade formulering
Visa signatur

as far as we can tell, the massacre went well...

Permalänk
Medlem

Håller på att lära mig C# i skolan. (Programmering 1) Har exakt samma uppgift som dig men hur man löser det har jag tyvärr ingen koll på ännu :/

Visa signatur

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av lodarletarn:

Hej,

Håller på med ett c# program som skall skriva ut hur mycket växel jag skall få tillbaka i olika valutor. Programmet skall alltså skriva ut t.ex:
Ange pris: 152
Betalt: 500
Växel tillbaka:
3 hundralappar
2 tjugor
1 femkrona

Detta är en del av min kod som visar lite hur jag tänkt.

if (pris > kundbelopp)
{
Console.WriteLine("Medges ej");
}

else
{
Console.WriteLine("Växel att få tillbaka i KR" + ": " + växel);

int femhundralappar = växel / 500;

Console.WriteLine("Antalet femhundralappar att få tillbaka är : " + femhundralappar);

int hundralappar = växel / 100;
Console.WriteLine("Antalet hundralappar att få tillbaka är : " + hundralappar);

Det som inte fungerar som det ska är att programmet printar ex 10st tjugolappar samtidigt som det printar en tvåhundralapp. Det hade ju i detta fall endast räckt med en tvåhundring och inte 10 tjugolappar, 100 tvårkonor, osv osv

Har problem att formulera mitt problem och samtidigt hålla ner antalet ord, hoppas det räcker med mitt exempel som finns ovan=)

Har säkert varit oklar, skriv gärna vid frågor!

Någon hann före. Här har du lite pseudokod ifall du inte förstår ovanstående.

Om du tar bort den sedeln du redan givit tillbaka till kund så kommer det fungera.

T.ex.

tusenlappar = växel / 1000
ta bort tusenlappar från växel
femhundralappar = växel / 500
ta bort femhundralappar från växel..
osv.

Dold text
Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit