kommer åt LAN men inte servern som är ansluten till VPN

Permalänk
Medlem

kommer åt LAN men inte servern som är ansluten till VPN

Hej!

Nu är det så, när jag inte är hemma så kommer jag åt mitt LAN och samtliga klienter igenom att ha skapat en OpenVPN server på min router (ASUS RT-AC3200) med Merlins senaste FW.

Problemet är att jag inte kommer åt min NAS/Server när jag är utanför LAN detta för att just NAS/Servern är ansluten mot en annan VPN leverantör (PIA).

Det jag vill göra är att komma åt servern när jag är utanför LAN. Hur ska man gå tillväga för att göra det så enkelt som möjligt?

!OBS. Jag kan se IP adressen till min NAS/Server (192.168.1.xx)i routern GUI. Detta stämmer även i GUI för servern när jag loggar in på den då jag sitter hemma, men samtidigt har den en annan IP-adress både lokalt (10.8.0.x) och publik som inte ligger i samma subnät som min egen och ändras lite sporadisk framför allt WAN IP, själv kan jag inte ändra på det utan det styrs av VPN leverantören.

Har ni någon bra tips/ide om hur jag skulle kunna lösa mitt problem? Är ingen hightech nätverkskille utan en mycket teknik intresserad som klarar det mesta med lite hjälp på traven. Självklart har jag Googlat på problemet men inte kommit någon vart. Därför ber jag om hjälp här :).

Bifogar lite bilder på inställningar som jag har hemma.

För att komma åt LAN

Ställt servern på statiskt ip adress is DHCP fliken

Så är det ställt på servern

Tack på förhand

Mvh, Stanikz

Permalänk
Medlem

Låter som att du borde använda dig utav "split tunneling". Då sätter man upp systemet så att de program du vill ska köra via VPN gör det. Följ denna guiden mycket trevlig https://www.htpcguides.com/force-torrent-traffic-vpn-split-tu...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w