Permalänk
Medlem

C-disken snart full

Hej

Min C-disk är snart full, bara ca 50GB kvar, och jag undrar om det finns några bra alternativ för att disken inte ska bli full.

Vad händer om den blir full? Fortsätter Windows att "äta" utrymmet på D-disken vid ex uppdateringar?

Vill helst undvika att installera om Windows och alla program för att partitionera om disken så att C får mer utrymme. Kan man kanske lägga till mer utrymme i efterhand till C?

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsum:

Hej

Min C-disk är snart full, bara ca 50GB kvar, och jag undrar om det finns några bra alternativ för att disken inte ska bli full.

Vad händer om den blir full? Fortsätter Windows att "äta" utrymmet på D-disken vid ex uppdateringar?

Vill helst undvika att installera om Windows och alla program för att partitionera om disken så att C får mer utrymme. Kan man kanske lägga till mer utrymme i efterhand till C?

Kör diskrensning, och ja man kan göra C: större, antingen via diskhanteraren (är dock ganska begränsad i hur man kan ändra utrymme på partitioner), eller via ett 3:de part's program.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Windows kommer inte att fortsätta att använda d: om c: är full.
Det bästa är nog att ladda ner WinDirStat och titta var allt utrymme försvunnit och sen rensa det som går.

Även genom att högerklicka på c: -> egenskaper och köra diskrensning kan man fria upp några gb med. Glöm inte att kryssa i alla boxar så att onödiga systemfiler försvinner också.
Det du kan göra är att köpa en ny större disk (helst en snabb SSD) och sedan klona över den gamla disken till den nya med t.ex. clonezilla.
Då behålls Windows + alla program.

Edit: eller gör som föreslås ovan om c: och d: är partitioner på samma hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Kör diskrensning, och ja man kan göra C: större, antingen via diskhanteraren (är dock ganska begränsad i hur man kan ändra utrymme på partitioner), eller via ett 3:de part's program.

Hur gör man då? C och D är partioner på samma disk.

Edit: jag går in via Datorhantering -> Lagring -> Diskhantering. Där kan jag hitta både C och D. Jag kan inte utöka någon av dem, men jag kan krympa dem. Varför kan jag inte utöka?

Måste jag exempelvis krympa D-partitionen först och sedan utöka C? Eller utökas C automatiskt om jag krymper D?

Permalänk
Medlem

@konsum: Diskhantering har begränsad funktion när det gäller krympa och utöka partitioner, du måste ha ett tomt utrymme (Inte allokerat) direkt till höger om C: för att kunna utöka denna partition och det klarar nog inte Diskhantering.

Men det finns 3 part program tex MiniTool som kan krympa både från vänster och höger och programmet kan även flytta en partition om den ligger i vägen för att utöka C:

Krympa/Utöka eller Flytta en partition med MiniTool guide https://www.partitionwizard.com/help/resize-partition.html

Ladda hem senaste gratis versionen av MiniTool Partition Wizard 10.2 71.2 MB
Free Edition https://www.partitionwizard.com/download.html

Edit: Det finns alltid en liten risk att du förlorar allt som finns på din HDD eller SSD när man ändrar på partitioner, MiniTool har en säkerhetsfunktion som gör den lite säkrare men du bör kopiera alla viktiga filer tex bilder till en annan enhet innan du börjar ändra på partitioner.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsum:

Hur gör man då? C och D är partioner på samma disk.

Edit: jag går in via Datorhantering -> Lagring -> Diskhantering. Där kan jag hitta både C och D. Jag kan inte utöka någon av dem, men jag kan krympa dem. Varför kan jag inte utöka?

Måste jag exempelvis krympa D-partitionen först och sedan utöka C? Eller utökas C automatiskt om jag krymper D?

@janee svarar på ovan, men kan vara intressant att veta hur stor C disk du har? om den är hyffsat stor behöver du nog inte göra den ännu större, utan finns en hel del att ta till för att spara plats på C

Med tanke på att du har 50GB kvar kan den inte vara så liten ändå...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

@janee svarar på ovan, men kan vara intressant att veta hur stor C disk du har? om den är hyffsat stor behöver du nog inte göra den ännu större, utan finns en hel del att ta till för att spara plats på C

Med tanke på att du har 50GB kvar kan den inte vara så liten ändå...

Ca 240GB för C. Men jag upptäckte idag att det ex de senaste 5 min försvunnit 5GB, utan att jag har gjort något speciellt. mer än att surfa och lira lita spel. Så funderar vad det är som äter så förbaskat mkt utrymmet.

Permalänk
Avstängd

Gå in till säkerhet, ta bort alla skuggkopior och äldre systemåterställningar.

Sen stäng av hibernate, och minska det virtuella minnet.

Finns en del att spara in på om du inte redan har gjort allt detta.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Fixa TreeSize Free, och ta och kika på din pagefile.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Shit, gick in på Inställningar -> System -> Lagring -> Den här datorn (C).

Där kan jag se vad som tar utrymme, och Tillfälliga filer tar upp 124GB. Klickar jag på den så står definitionen såsom: Appar kan spara tillfälliga filer i vissa mappar. Dessa kan rensas manuellt om appen inte gör det automatiskt.

Betyder det att jag vågar ta bort de filerna?

Återigen, det är Windows 10 jag använder. Bara för att förtydliga ifall ni som kan detta bättre än mig vill navigera dit själva och kolla.

Permalänk
Medlem

Om det laddar ned windows-uppdatering innan körningen nu mitt i vecka så kan det äta utrymme medans du surfar och det mesta får du förhoppningsvis tillbaka när det är genomfört.

Andra ställen som växer utanför horisonten och tuggar upp diskutrymme är den dolda mappen 'appdata' där många program lägger - ja, allt möjligt skit och sedan glömmer bort att ta bort och appdata växer konstant med filer som ingen vet vad och vem det tillhör eller om de kan tas bort utan att någon applikationer sluta att fungera... det är ett jäkla öken, en soptunna av skräpfiler som ingen vill städa i och ta hand om - för att ingen vågar peta i dem och sedan bli anklagade för att program slutar att fungera eller ändra beteende....

Piriforms CrapClear (CClear) kan ta bort en del av detta men nu när någon med stora resurser (förmodligen myndighetsresurser som NSA/mossad, kina eller nordkorea) hackade koden hos företaget och det gick ut en version med en infektionsvektor i sig innan det upptäcktes - så kanske folk är mer försiktiga med produkten just nu. - dock skall sägas att företaget skötte det hela exemplariskt, snabbt erkände att det skett och åtgärder vidtas - ingen hymlande och gömmande av sanningen där som även väldigt stora företag kan ägna sig åt.

Därför skall man inte överge företag med dess produkter bara för att de är ärliga och talar om att de blivit hackade, för dom är i gott sällskap - det är värre med företag som inte låtsas om något...

Ett alternativ till CrapClear är bleachbit som i stort sett gör lika bra jobb (det är inte mycket för Cclear att ta bort om man kört bleachbit innan och vice versa

En annan sak som också ofta ger lite 'å-fan' är att ladda hem och köra spacesniffer och ger ofta 'den där ISO-filen kom jag inte ihåg att jag laddade ned, inte den där mediafilen heller, och den där download-mappen börja nog bli lite väl stor...'

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsum:

Shit, gick in på Inställningar -> System -> Lagring -> Den här datorn (C).

Där kan jag se vad som tar utrymme, och Tillfälliga filer tar upp 124GB. Klickar jag på den så står definitionen såsom: Appar kan spara tillfälliga filer i vissa mappar. Dessa kan rensas manuellt om appen inte gör det automatiskt.

Betyder det att jag vågar ta bort de filerna?

Återigen, det är Windows 10 jag använder. Bara för att förtydliga ifall ni som kan detta bättre än mig vill navigera dit själva och kolla.

Denna tillfälliga filer består av flera undergrupper, och brukar vara just tillfälliga filer vilka du kan ta bort, men också av mappen hämtade filer samt papperskorgen du kan välja alla eller bara vissa av dessa.

Ett bättre verktyg är Diskrensning tycker jag, klicka upp den här datorn, högerklicka på C välj egenskaper, gå till flik allmänt klicka på diskrensning klicka på rensa systemfiler, sen kommer den arbeta ett tag med att lista upp som kan tas bort, du får då ett fönster med två flikar, klicka först på den högra och välj att rensa systemåterställningspunkter välj sedan det övriga du vill ta bort och slutför

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Måste ställa en fråga som är direkt relaterat till TS fråga... hur mycket större i procent har ex Win 10 Pro blivit sedan det släpptes 2015? Uppdateringarna kan väl knappast ta nämnvärt stor plats då det nästan rimligen borde raderas lika mycket vid varje uppdatering. Eller tänker jag helt fel?

Permalänk
Medlem

@vinylsamlaren: Här kan du se hur min Windows 10 Pro Insider Version 1709 (OS-version 16299.15) ser ut just nu efter 5 stora och några små uppdateringar efter en helt ren installation för drygt 1 år sedan.
Edit: Jag har ingen systemåterställning aktiverad så detta gör några GB mindre för systemet.

Och om man klickar på Tillfälliga filer så ser jag att det finns 16,1 GB Tidigare version av Windows som man enkelt kan ta bort för att spara utrymme på SSD eller HDD

Visa signatur

janee