Permalänk
Medlem
Skrivet av sukero:

Är det inte så att VW fortfarande har problem med deras automat lådor. Skulle själv välja Vovlon.

Skrivet av Melinho2895:

@sukero: Stämmer bra. VW's dubbel kopplings DSG lådor är inte alls pålitliga.

Både ja och nej. DQ200 lådan (torrkoppling) som sitter/satt i bilar mellan 2009-2014 är bara skit. Blev något bättre efter 2015, dock fortfarande inte 100%.
Senaste DQ500(våtkoppling) är dock en helt annan sak, vilket är lådan som sitter i bilen som TS funderar över.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Både ja och nej. DQ200 lådan (torrkoppling) som sitter/satt i bilar mellan 2009-2014 är bara skit. Blev något bättre efter 2015, dock fortfarande inte 100%.
Senaste DQ500(våtkoppling) är dock en helt annan sak, vilket är lådan som sitter i bilen som TS funderar över.

Fast det vet man ju inte ännu då bilarna inte funnits ute i trafik så länge.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Fast det vet man ju inte ännu då bilarna inte funnits ute i trafik så länge.

DQ500 har suttit i dom motorstarkare alternativen sen mitten av 2015, och dom har vad jag vet inte visat några bekymmer.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

DQ500 har suttit i dom motorstarkare alternativen sen mitten av 2015, och dom har vad jag vet inte visat några bekymmer.

Men då är de ju knappt 30 månader gamla bilar. Började de gamla dåliga DSG lådorna krångla redan vid så kort tid?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men då är de ju knappt 30 månader gamla bilar. Började de gamla dåliga DSG lådorna krångla redan vid så kort tid?

Allt mellan 200(!) mil och 2500 var vanligt på DQ200 och 380(380 är en "uppdaterad" 200 med våtkoppling), med extremt mycket slirande och en låda som växlar värre än en alkolist.(alt inte växlar alls....)
Medans vissa funkar helt felfritt, och växlar som dom ska.

Värst var väl när en kollega på jobbet köpte en splitterny VW Golf med DQ200 DSG som började växla som en kratta efter 20 mil.
Lådbyte på garantin blev det.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

@MsSmith: Syftar mer på takhöjd än benutrymme. Taket är såpass sluttande, jag tänker att man tar i taket om man är lite längre. Har man bra benutrymme är det möjligt att hasa ner sig lite såklart. Tror inte du blir missnöjd oavsett vad du väljer. Men det sticker folk mindre i ögonen om du åker Volvo kontra VW.

Visa signatur

5900x | 3080 ASUS EKWB | 32gb 3600 Mhz G.Skill Neo | Full custom loop i Fractal R6 | Jättemycket SSD & HDD

Permalänk
Avstängd

Om du ska köpa ny bil och inte leasa den så hade jag köpt en Volvo XC60 bensinare och bett att få den levererad till Sveriges bästa rostskyddare och gjort en ordentlig rostskyddsbehandling på bilen innan den börjat rulla på svenska vägar. Rostskyddsbehandlingen som nyare bilar har är inte mycket att skryta med och tom rostskyddet på S90/V90 är enl tidningen Vi Bilägare tveksamt. Rostskyddsgarantin vet alla inte ens är vatten värd.

Diesel skulle jag inte ens fundera på utan för mig är det bensin som gäller. Är tom tveksam till rena elbilar då jag läst om vilka katastrofer själva tillverkningen av batterierna har orsakat naturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

DQ500 har suttit i dom motorstarkare alternativen sen mitten av 2015, och dom har vad jag vet inte visat några bekymmer.

Är ju först efter några år problemen brukar uppenbara sig. Var även så med dom tidigare lådorna.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Får man fråga varför?

Skrivet av NoNamesWayne:

Ångest av V90? What? Aldrig hört någon säga det förut.
Åker i V90 emellanåt och det är en riktigt trevlig bil. Framförallt om man jämför med övriga bilar i samma prisklass.

Kan inte riktigt sätta fingret på orsaken till detta. Vi hade tidigare Volvo V60 och Audi A4/A6 som tjänstebilar. Nu när de tre modellerna har blivit utbytta till V90 rakt över så har jag varje dag fått en obehaglig känsla varje gång jag ska köra.

Enda rimliga förklaringen till detta som jag kan tänka mig just nu är att "inredningen" påverkar mig. De gamla bilarna hade svart inredning och dessa nya är ljusa. Något som jag aldrig tänkt på tidigare.

Skrivet av improwise:

Kaine Uro kanske är aktieägare i någon av konkurrenterna?

Äger aktier i flera olika bolag, bland annat Volvo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Är ju först efter några år problemen brukar uppenbara sig. Var även så med dom tidigare lådorna.

Och varför skall då TS bry sig när bilarna ska leasas i gissningsvis 3 år med fulla garantier?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Och varför skall då TS bry sig när bilarna ska leasas i gissningsvis 3 år med fulla garantier?

Är ju inget kul om det krånglar även om det täcks av garanti.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

DQ500 har suttit i dom motorstarkare alternativen sen mitten av 2015, och dom har vad jag vet inte visat några bekymmer.

Utan att veta något om detaljerna så är denna 240HK motor sjuväxlad mot tidigare varianter som suttit i Passat som är sexväxlade. Det var den "tekniska" förklaringen jag fick av handlaren.

Skrivet av Flutters:

Allt mellan 200(!) mil och 2500 var vanligt på DQ200 och 380(380 är en "uppdaterad" 200 med våtkoppling), med extremt mycket slirande och en låda som växlar värre än en alkolist.(alt inte växlar alls....)
Medans vissa funkar helt felfritt, och växlar som dom ska.

Värst var väl när en kollega på jobbet köpte en splitterny VW Golf med DQ200 DSG som började växla som en kratta efter 20 mil.
Lådbyte på garantin blev det.

Tillförlitligheten är otroligt viktig för oss, att jämföra med att inte ha tillgång till sin IT i princip. En del bilar i de andra bolagen går 4-5 000 mil per år och då behövs de verkligen fungera. Svårt att avgöra hur de nya varianterna är. Dock gäller det ju även Volvo skulle jag tro?

Skrivet av Fillson:

@MsSmith: Syftar mer på takhöjd än benutrymme. Taket är såpass sluttande, jag tänker att man tar i taket om man är lite längre. Har man bra benutrymme är det möjligt att hasa ner sig lite såklart. Tror inte du blir missnöjd oavsett vad du väljer. Men det sticker folk mindre i ögonen om du åker Volvo kontra VW.

Ah, ja - jag är 173 och hade inga problem att sitta bakom mig själv så att säga. Möjligt att om man är längre så är det förstås ett problem. Bra tänkt!

Skrivet av vinylsamlaren:

Om du ska köpa ny bil och inte leasa den så hade jag köpt en Volvo XC60 bensinare och bett att få den levererad till Sveriges bästa rostskyddare och gjort en ordentlig rostskyddsbehandling på bilen innan den börjat rulla på svenska vägar. Rostskyddsbehandlingen som nyare bilar har är inte mycket att skryta med och tom rostskyddet på S90/V90 är enl tidningen Vi Bilägare tveksamt. Rostskyddsgarantin vet alla inte ens är vatten värd.

Diesel skulle jag inte ens fundera på utan för mig är det bensin som gäller. Är tom tveksam till rena elbilar då jag läst om vilka katastrofer själva tillverkningen av batterierna har orsakat naturen.

Vi har nog inte så mycket val då dieseln är billigare och drar mindre medan skatten bara är tusen kronor högre. Det nya bonus malus system som träder i kraft nästa sommar kan ändra detta men just nu är det diesel som gäller. Dessutom kan jag tycka att instegsmodellen för bensin, 254hk, är något starkt.

Skrivet av Kaine_Uro:

Kan inte riktigt sätta fingret på orsaken till detta. Vi hade tidigare Volvo V60 och Audi A4/A6 som tjänstebilar. Nu när de tre modellerna har blivit utbytta till V90 rakt över så har jag varje dag fått en obehaglig känsla varje gång jag ska köra.

Enda rimliga förklaringen till detta som jag kan tänka mig just nu är att "inredningen" påverkar mig. De gamla bilarna hade svart inredning och dessa nya är ljusa. Något som jag aldrig tänkt på tidigare.

Äger aktier i flera olika bolag, bland annat Volvo.

Ok så det är inget som är specifikt dåligt utan mest smak och tycke. Det är ju bra vart fall

Skrivet av Aktsu:

Och varför skall då TS bry sig när bilarna ska leasas i gissningsvis 3 år med fulla garantier?

Faktum är att vi bara leasar i två år då det är så länge nybilsgarantin täcker, samtidigt som vi räknar med att de har gått minst 7 000 mil under den tiden. Men tillförlitligheten är A och O.

Kontentan: Det lutar mer åt Volvo måste jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är ju inget kul om det krånglar även om det täcks av garanti.

Nyss behövdes ju mer än 30 månader för att felen skulle visa sig enligt er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nyss behövdes ju mer än 30 månader för att felen skulle visa sig enligt er.

Var påstod jag det? Jag frågade om de verkligen uppstod inom så kort tid och fick då till svar av "Flutters" att det kan uppstå problem så tidigt som efter 20 mil.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Hej

Lite udda biljämförelse men så är det. Jag ska teckna ett ramavtal med antingen Volvo eller Volkswagen och det som blivit de aktuella modellerna är nya XC60 eller lika nya Aerton. Båda är dieslar med 240hk ungefär, likvärdig utrustning, men kan inte ta ett beslut känns det som. Volymen är fem bilar .

Vad skulle ni valt?

Lägger min röst på Volvon, nya generationen är väldigt trevliga och håller nog andrahandsvärdet bättre osv. VW är dock inte heller dumma, lägg inte allt för mycket krut på "VWs motorer och lådor rasar" osv, det gäller enstaka modeller och tvärtom är min uppfattning att både DSG-lådorna och VWs motorer är väldigt trevliga. Den sju-växlade lådan med torrlameller är ju knappast relevant för dig hursom, likaså 1.2 liters bensinmotorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Ångest av V90? What? Aldrig hört någon säga det förut.
Åker i V90 emellanåt och det är en riktigt trevlig bil. Framförallt om man jämför med övriga bilar i samma prisklass.

Skrivet av improwise:

Kaine Uro kanske är aktieägare i någon av konkurrenterna?

Problemet är ju att V90 och nya XC60 bara går att få med 4 cylindriga motorer. De "större" motorerna har bara "större" turbo och D5 har dom två turbos. En vän fick V90 som tjänstebil och bytte den inom två månader. Jag valde BMW X3 3.0d som tjänstebil och ler varje gång jag sätter mig i den.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

@Knightmare: Tror det är ett ickeproblem för dom flesta faktiskt.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Problemet är ju att V90 och nya XC60 bara går att få med 4 cylindriga motorer. De "större" motorerna har bara "större" turbo och D5 har dom två turbos. En vän fick V90 som tjänstebil och bytte den inom två månader. Jag valde BMW X3 3.0d som tjänstebil och ler varje gång jag sätter mig i den.

/Knight

På vilket sätt är det ett "problem"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

På tidigare jobb åkte jag V60, tyckte den passade mig perfekt. När jag sen bytte jobb så fick jag välja mellan V70, Passat och Audi A4.
V70 kändes stor men är en skön bil men ville testa något annat än volvo. Audins säten passar inte mig då jag får ont i ryggen av dessa. Så det blev en passat och nu efter snart två år med bilen så längtar jag tills jag ska välja en ny bil, blir aldrig mer en passat.

Varför?
Start/stopp är seg, tar för lång stund att väcka motorn.
Navigatorn tar ibland över en minut att starta igång.
Telefonlistan går inte att bläddra i med rattknapparna.
Bullrig och skrammlig.
V60:n som är en mindre bil var så mycket skönare.

Jag har 190 hk diesel men med tanke på allt skit med diesel som miljöfolket kommit på så kommer jag nästa gång välja bensin.

Med de två valen du räknar upp så är volvon rätt alla dagar i veckan. Har inte sett den nya moddelen av XC60 eller Aerton men jag går aldrig tillbaka till passat när jag väl blir av med denna.

min bror gjorde precis samma sak, V70 -> V60 -> Passat alltrack -> XC60 (gamla modellen dock)
han var väldigt missnöjd med Passaten trots att den hade mer "lull lull" (även större motor och fyrhjulsdrift) än både V70:n och V60:n han haft innan.

Jag hade kört på volvon alla dagar i veckan.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Välj svenskt så klart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Varför diesel, tror dom kommer tappa ordentligt i andrahandsvärde.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

......

Faktum är att vi bara leasar i två år då det är så länge nybilsgarantin täcker, samtidigt som vi räknar med att de har gått minst 7 000 mil under den tiden. Men tillförlitligheten är A och O.

Kontentan: Det lutar mer åt Volvo måste jag säga.

Om tillförlitlighet är A och O och de anställda i princip använder sina respektive bilar varje dag så kanske du ska köpa en extrabil?
Helt nya modeller kan innebära extra mycket problem och i även om verkstaden erbjuder lånebilar så har de nog inte hur många som helst...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Varför diesel, tror dom kommer tappa ordentligt i andrahandsvärde.

Med en körsträcka på 7000 mil så tankar man bensinmotorn för ca 20000 SEK mer.

Bränsleförbrukning "Blandad körning" D4 & T5 från https://www.volvocars.com/se/bilar/modeller/xc60/specifikatio...
och drivmedelspriser från https://bensinpriser.nu/station/stockholms-lan/stockholm/vart...
Bensin 0,73*7000*13,72=70109 SEK
Diesel 0,52*7000*13,65=49686 SEK

Dold text

Jag lägger förövrigt min röst på Volvo.

Permalänk

XC40 är inget alternativ i och med att det blir ensamåkande? Lite mindre, lite billigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Med en körsträcka på 7000 mil så tankar man bensinmotorn för ca 20000 SEK mer.

Bränsleförbrukning "Blandad körning" D4 & T5 från https://www.volvocars.com/se/bilar/modeller/xc60/specifikatio...
och drivmedelspriser från https://bensinpriser.nu/station/stockholms-lan/stockholm/vart...
Bensin 0,73*7000*13,72=70109 SEK
Diesel 0,52*7000*13,65=49686 SEK

Dold text

Jag lägger förövrigt min röst på Volvo.

Du tror väl inte att en diesel på 240 hästar drar 0.52 i något annat sammanhang än reklamen.

Sen tror jag att dieslarna kommer falla bra mycket mer än 20000:-

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Du tror väl inte att en diesel på 240 hästar drar 0.52 i något annat sammanhang än reklamen.

Du tror väl inte att siffrorna för motsvarande bensinare stämmer bättre?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Du tror väl inte att en diesel på 240 hästar drar 0.52 i något annat sammanhang än reklamen.

Sen tror jag att dieslarna kommer falla bra mycket mer än 20000:-

Båda drar betydligt mer än vad som anges av tillverkarna, men hur eller hur så drar dieselmodellerna mindre jämfört med bensinmodellerna.

Nu under den kallare delen av året så drar dieslarna dock mer (än när det är varmt) på grund av tillsatsvärmaren. Många har tydligen ingen aning om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Båda drar betydligt mer än vad som anges av tillverkarna, men hur eller hur så drar dieselmodellerna mindre jämfört med bensinmodellerna.

Nu under den kallare delen av året så drar dieslarna dock mer (än när det är varmt) på grund av tillsatsvärmaren. Många har tydligen ingen aning om det.

För min förra bensinare drog ca 0.2l/mil mer under vintern. Jag har för mig att min förra disel låg på ca0.1l/mil mer, men jag är lite osäker.
Jag har inga förhoppningar om att min nuvarande bil ska bryta det mönstret

@Robbankentor
Jag tror det är svårt att nå siffrorna i specifikationen, men jag tänker att de stämmer ungefärligt i förhållande till varandra, och i brist på bättre siffror...

I övrigt så är väl en eventuell framtida värdeminskning av bilar mer drivmedel X något som framförallt "drabbar" den anställdes eventuella förtjänst vid friköp av leasad bil och inget som direkt påverkar MsSmith.
Leasingkontraktet speciferar ju rimligtvis totalkostnaden under perioden.

Permalänk
Avstängd

En sak att tänka på är ifall du ska stripea bilarna och därmed ha de som något av reklampelare så lär Folkan väcks ganska mycket mer uppmärksamhet än Volvon då den är ovanlig och lär fortsätta vara det medan Volvon är Sveriges vanligaste bil.

Permalänk
Medlem

Känns mer som en image-fråga, då kostnaden för bilarna i sig är den samma.

I min mening så ser Arteon mer exklusiv ut än XC60.
Hur bilarna är rent praktiskt har jag ingen erfarenhet av.

Jag och förmodligen många andra skulle vända huvudet om en Arteon gled förbi, medans en XC60 ser rätt beige ut i jämförelse.

Hur vill du dina anställda ska visa upp ditt företag?