Nätverksstrul - någon som kan knäcka denna?

Permalänk
Medlem

Nätverksstrul - någon som kan knäcka denna?

Har ett mycket udda nätverksproblem som visar sig relativt slumpmässigt men ändå med några fasta mönster.

Bakgrund:
ComHem 50Mbit via en Asus RT-N66U. Kör Windows 10 på datorn och Android på telefonerna.

Problem:
Vissa siter fungerar inte på visas enheter. Amazon.de fungerar inte i Chrome på min telefon men med Firefox i telefonen, fungerar dock med Chrome på datorn. Twitter fungerar ofta men lika ofta kan flödet inte uppdateras. Avanza.se fungerar väldigt dåligt med Chrome på datorn medan IE på datorn fungerar. Försäkringskassan fungerar men vid inloggad läge fungerar det inte på några av våra telefoner i hushållet.

Listan kan göras lång och precis så här fortsätter det. Siter fungerar antingen inte alls eller väldigt dåligt/random medan det på en annan enhet i vissa fall fungerar.

Känner mig lite som min moster som behöver hjälp med "data" men är det någon som har en teori vad detta kan vara? Har startat om allt, ryckt strömsladdar till nätverksutrustningen och gjort en factory reset på routern.

Permalänk
Medlem

@Laban80: Har du testat kört en dator direkt i bredbandsjacket, förbi routern?
Lätt sätt o se om felet ligger i din router eller nån annanstans.
Antar att sidorna fungerar bra om du kör mobilen på 4g eller ett annat wifi?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

@Laban80: Har du testat kört en dator direkt i bredbandsjacket, förbi routern?
Lätt sätt o se om felet ligger i din router eller nån annanstans.
Antar att sidorna fungerar bra om du kör mobilen på 4g eller ett annat wifi?

Önskar att jag kunde men samtliga mina datorer är så slimmade att de saknar bredbandsjack. Och som du skriver, på 4G i telefonen fungerar allt kanon. Dessutom fungerar allt på datorn utan problem om jag delar ut telefonens uppkoppling via en hotspot till datorn.

Permalänk
Medlem

Antar att du sitter med ComHem kabelmodem eftersom du inte skriver annat. Varför har du dubbla routers? Eller har du bryggat ComHems modem?

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Rent spontant känns det som DNS-problem. Frågan är då vad som orsakar det då det knappast är ComHems DNS som har problem.

Jag undrar därför samma sak som @tomle. Har du sett till att ComHems router är korrekt konfigurerad för att brygga all datatrafik mot din Asus-router, eller använder du Asus-routern endast som accesspunkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laban80:

Önskar att jag kunde men samtliga mina datorer är så slimmade att de saknar bredbandsjack. Och som du skriver, på 4G i telefonen fungerar allt kanon. Dessutom fungerar allt på datorn utan problem om jag delar ut telefonens uppkoppling via en hotspot till datorn.

Skrivet av Binky:

Rent spontant känns det som DNS-problem. Frågan är då vad som orsakar det då det knappast är ComHems DNS som har problem.

Jag undrar därför samma sak som @tomle. Har du sett till att ComHems router är korrekt konfigurerad för att brygga all datatrafik mot din Asus-router, eller använder du Asus-routern endast som accesspunkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Om det är så att du har bryggat comhems router, så testa ändra DNSen på datorn till primär 8.8.8.8 och sekundär 8.8.4.4.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Binky:

Rent spontant känns det som DNS-problem. Frågan är då vad som orsakar det då det knappast är ComHems DNS som har problem.

Jag undrar därför samma sak som @tomle. Har du sett till att ComHems router är korrekt konfigurerad för att brygga all datatrafik mot din Asus-router, eller använder du Asus-routern endast som accesspunkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Purrfected:

Om det är så att du har bryggat comhems router, så testa ändra DNSen på datorn till primär 8.8.8.8 och sekundär 8.8.4.4.

Tack för att ni tar er tid!

Den setup jag har idag har jag haft i minst 2 år utan strul. har nog aldrig behövt starta om varken modem eller router. Vet inte riktigt hur jag accessar modemet men är 99% säker på att jag satt upp den så att alla datatrafik går till routern, jag har tex inget wifi i modemet aktiverat utan satte upp det för att låta Asusen hantera det.

När du skriver ändra DNS:en, menar du i egenskaper för den trådlösa anslutningen på min dator? Telefonen strular ju också med vissa siter, siter som också strular på andra telefoner i nätverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laban80:

Tack för att ni tar er tid!

Den setup jag har idag har jag haft i minst 2 år utan strul. har nog aldrig behövt starta om varken modem eller router. Vet inte riktigt hur jag accessar modemet men är 99% säker på att jag satt upp den så att alla datatrafik går till routern, jag har tex inget wifi i modemet aktiverat utan satte upp det för att låta Asusen hantera det.

När du skriver ändra DNS:en, menar du i egenskaper för den trådlösa anslutningen på min dator? Telefonen strular ju också med vissa siter, siter som också strular på andra telefoner i nätverket.

Ja precis.
https://support.microsoft.com/sv-se/help/15089/windows-change...
Går ju att göra i telefonen med, men om det hjälper så kan du gå in o ändra dhcp inställningarna på asus routern, så den alltid ger ut dessa dns servrar. Till alla som lånar en IP adress.

Skulle dock bekräfta att du har bryggat comhem routern först o främst.
Har många gånger hört " det har fungerat x antal år", det är inte säkert att det hjälper, men det är relativt ofta det faktiskt gör det.
Som du säger så har du ju haft denna setup i 2 år och inte ändrat något, då är det inget fel på din setup? Var kommer felen ifrån då?
Om du inte har möjlighet o testa direkt i comhem routern, eller helst tidigare, så finns det inte mycket mer än att testa ändra i din hårdvara tills man hittar ett eventuellt problem.
Bästa hade varit om man kunde köra divide and conquer, det du kan göra är ju annars att ställa om comhem routern till router läge, om den är bryggad, så testar du köra utan asus routern, då vet du på vilken sida felet är där iaf

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Ja precis.
https://support.microsoft.com/sv-se/help/15089/windows-change...
Går ju att göra i telefonen med, men om det hjälper så kan du gå in o ändra dhcp inställningarna på asus routern, så den alltid ger ut dessa dns servrar. Till alla som lånar en IP adress.

Skulle dock bekräfta att du har bryggat comhem routern först o främst.
Har många gånger hört " det har fungerat x antal år", det är inte säkert att det hjälper, men det är relativt ofta det faktiskt gör det.
Som du säger så har du ju haft denna setup i 2 år och inte ändrat något, då är det inget fel på din setup? Var kommer felen ifrån då?
Om du inte har möjlighet o testa direkt i comhem routern, eller helst tidigare, så finns det inte mycket mer än att testa ändra i din hårdvara tills man hittar ett eventuellt problem.
Bästa hade varit om man kunde köra divide and conquer, det du kan göra är ju annars att ställa om comhem routern till router läge, om den är bryggad, så testar du köra utan asus routern, då vet du på vilken sida felet är där iaf

Jag testade att ändra DNS-inställningarna i datorn och direkt så fungerade tex Avanza.se som är sidan som strulat mest förut. Dock har den fungerat i omgångar så jag måste testa en tid för att se. Det jag också gjorde precis innan var att ändra kanal för mitt trådlösa nätverk och det sjuka är att direkt så fungerar direkt Amazon.de vilket den knappt alls har gjort senaste veckorna. Kan en sådan inställning verkligen påverka ett fel som detta?

Ska testköra nu och testa hushållets andra telefon och se hur det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laban80:

Tack för att ni tar er tid!

Den setup jag har idag har jag haft i minst 2 år utan strul. har nog aldrig behövt starta om varken modem eller router. Vet inte riktigt hur jag accessar modemet men är 99% säker på att jag satt upp den så att alla datatrafik går till routern, jag har tex inget wifi i modemet aktiverat utan satte upp det för att låta Asusen hantera det.

När du skriver ändra DNS:en, menar du i egenskaper för den trådlösa anslutningen på min dator? Telefonen strular ju också med vissa siter, siter som också strular på andra telefoner i nätverket.

Skrivet av Purrfected:

Om det är så att du har bryggat comhems router, så testa ändra DNSen på datorn till primär 8.8.8.8 och sekundär 8.8.4.4.

Precis, testa att endra i det trådlösa nätverkskortets egenskaper. 8.8.8.8 samt 8.8.4.4 bör fungera bra, precis som @Purrfected skriver.
Om detta hjälper så har du bekräftat att det är ett DNS-problem. Därefter kan du ändra vilken DNS-adress som delas ut från den enhet som agerar router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laban80:

Jag testade att ändra DNS-inställningarna i datorn och direkt så fungerade tex Avanza.se som är sidan som strulat mest förut. Dock har den fungerat i omgångar så jag måste testa en tid för att se. Det jag också gjorde precis innan var att ändra kanal för mitt trådlösa nätverk och det sjuka är att direkt så fungerar direkt Amazon.de vilket den knappt alls har gjort senaste veckorna. Kan en sådan inställning verkligen påverka ett fel som detta?

Ska testköra nu och testa hushållets andra telefon och se hur det fungerar.

Det skulle det kunna göra om det är väldigt mycket nät i närheten, har du android? Ladda ner "WiFi Analyzer", finns säkert liknande till iPhone med annars. Och kika hur det ser ut på 2.4 Ghz och 5 Ghz, var det skulle vara bäst om du placerade ditt nät.
Best practice för 2.4 GHz är 1,6,11 eller egentligen i stora lägenhets hus, så borde man köra 1,5,9,13. Dock så när routrarna kör auto och man får sätta kanal själv så är det ofta kalabalik, kör därför vanligen på 13, den brukar vara den som är minst utsatt.
5 Ghz brukar man kunna hitta lediga kanaler, iaf hos mig så är det inga som börjat med det ännu så kör 80 MHz kanaler.

Fortsätt köra google dns (8.8.8.8) på datorn och standard på mobilen då. Om en av dom får problem kan du kika på den andra och se om något av det gjorde någon skillnad med.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laban80:

Jag testade att ändra DNS-inställningarna i datorn och direkt så fungerade tex Avanza.se som är sidan som strulat mest förut. Dock har den fungerat i omgångar så jag måste testa en tid för att se. Det jag också gjorde precis innan var att ändra kanal för mitt trådlösa nätverk och det sjuka är att direkt så fungerar direkt Amazon.de vilket den knappt alls har gjort senaste veckorna. Kan en sådan inställning verkligen påverka ett fel som detta?

Ska testköra nu och testa hushållets andra telefon och se hur det fungerar.

Att ändra kanal kan absolut påverka, men knappast på detta sätt. Om kanalen vore problemet så skulle du uppleva samma fel oavsett vilken hemsida du försökte besöka. Det skulle fortfarande vara sporadiskt, vilket det tycks vara för dig, men det felet skulle uppstå för alla hemsidor.

Permalänk
Rekordmedlem

Att ha dubbel nat och dubbla dhcpservrar kan definitivt ge skumma problem där funktionen är sporadisk, lanet kan tex bli känsligt för i vilken ordning man startar eller ansluter klienter så börja med att förvissa dig om att all adressering i lanet verkligen fungerar.
Gissa eller anta inget utan kontrollera att så är fallet !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Binky:

Att ändra kanal kan absolut påverka, men knappast på detta sätt. Om kanalen vore problemet så skulle du uppleva samma fel oavsett vilken hemsida du försökte besöka. Det skulle fortfarande vara sporadiskt, vilket det tycks vara för dig, men det felet skulle uppstå för alla hemsidor.

Okej, då är det ju väldigt konstigt att allt jag testar nu fungerar utan problem.

Har sedan 1-2 veckor inte kunnat casta Netflix via Chromecast. Alla andra appar har fungerat helt utan problem medan Netflix gör TVn svart en stund innan Chromecasten visar en ljusblå bild med texten att något gick fel. Testat olika versioner av Netflix, konfigurerat om Chromceast mm. Och nu helt plötsligt så fungerar även det.

Fattar ingenting, men det ska bli spännande att se kommande dagar hur det går. Jag håller er uppdaterade Tack så länge för er hjälp och tid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laban80:

Okej, då är det ju väldigt konstigt att allt jag testar nu fungerar utan problem.

Har sedan 1-2 veckor inte kunnat casta Netflix via Chromecast. Alla andra appar har fungerat helt utan problem medan Netflix gör TVn svart en stund innan Chromecasten visar en ljusblå bild med texten att något gick fel. Testat olika versioner av Netflix, konfigurerat om Chromceast mm. Och nu helt plötsligt så fungerar även det.

Fattar ingenting, men det ska bli spännande att se kommande dagar hur det går. Jag håller er uppdaterade Tack så länge för er hjälp och tid!

Det låter konstigt. Du kan tänka dig kanalerna som filer på en motorväg. Det finns 14 stycken filer/kanaler där all trafik måste samsas. Varje bil är fast i den kanal den är designerad till. Problemet här är att om många i din omgivning väljer att låta sin rafik/sina bilar köra i samma fil som dig så blir det trafikstockning och problem att ta sig fram. Det gör att viss trafik "tappas" och måste skickas om, i den mån det går. Här finns det ingen funktion som väljer ut vad som ska tillåtas och inte utan det är beroende på hur trafikflödet ser ut just vid det tillfället.

Potentiellt skulle du kunna se ett mönster som indikerar att väldigt tungdrivna sidor har mer problem än andra sidor. Men mitt på dagen, på tidiga mornar och sena kvällar/nätter, när det antagligen är mindre trafik, bör alla hemsidor ha fungerat okej om det var ett kanalproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Binky:

Det låter konstigt. Du kan tänka dig kanalerna som filer på en motorväg. Det finns 14 stycken filer/kanaler där all trafik måste samsas. Varje bil är fast i den kanal den är designerad till. Problemet här är att om många i din omgivning väljer att låta sin rafik/sina bilar köra i samma fil som dig så blir det trafikstockning och problem att ta sig fram. Det gör att viss trafik "tappas" och måste skickas om, i den mån det går. Här finns det ingen funktion som väljer ut vad som ska tillåtas och inte utan det är beroende på hur trafikflödet ser ut just vid det tillfället.

Potentiellt skulle du kunna se ett mönster som indikerar att väldigt tungdrivna sidor har mer problem än andra sidor. Men mitt på dagen, på tidiga mornar och sena kvällar/nätter, när det antagligen är mindre trafik, bör alla hemsidor ha fungerat okej om det var ett kanalproblem.

Så har jag också tänkt men då är det konstigt att tex Amazon.de 99 gånger av 100 inte fungerat i mobilen medan .co.uk och .com fungerar klockrent varje gång. Har aldrig varit med om mer konstiga fel. Men som sagt, nu fungerar det och just amazon.de har fungerat senaste 10 gångerna jag testat från mobilen och Avanza.se fungerar också varje gång från datorn nu. Har som jag sagt tidigare strulat i ca 2 veckor. Fattar verkligen ingenting

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laban80:

Så har jag också tänkt men då är det konstigt att tex Amazon.de 99 gånger av 100 inte fungerat i mobilen medan .co.uk och .com fungerar klockrent varje gång. Har aldrig varit med om mer konstiga fel. Men som sagt, nu fungerar det och just amazon.de har fungerat senaste 10 gångerna jag testat från mobilen och Avanza.se fungerar också varje gång från datorn nu. Har som jag sagt tidigare strulat i ca 2 veckor. Fattar verkligen ingenting

Skillnaden mellan amazon.de och amazon.co.uk kan mycket väl bero på DNS. Det konstiga i dethär fallet är att du endast bytt DNS-inställningar på din dator samt WiFi-kanal på din accesspunkt. Detta ska inte kunna skapa den skillnad du pratar om.

Permalänk
Medlem

starta en kommandotolk (start - kör - cmd (enter)).

skriv sen tracert www.google.se (eller annan hemsida/adress)

Hur ser dina 5 första hopp ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

starta en kommandotolk (start - kör - cmd (enter)).

skriv sen tracert www.google.se (eller annan hemsida/adress)

Hur ser dina 5 första hopp ut?

Tracing route to www.avanza.se [217.15.243.11]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms router.asus.com [192.168.1.1]
2 * * * Request timed out.
3 9 ms 7 ms 7 ms ore-bbr-2-be20-10.net.comhem.se [213.200.***.***]
4 12 ms 12 ms 13 ms mtc-core-1-be112.net.comhem.se [213.200.***.***]
5 11 ms 11 ms 11 ms nap-peer-1-be2.net.comhem.se [213.200.162.32]
6 13 ms 13 ms 13 ms netnod-ix-ge-a-sth.ip-only.net [194.68.123.92]
7 25 ms 25 ms 26 ms 62.109.44.161
8 12 ms 12 ms 12 ms 62.109.44.157
9 46 ms 15 ms 22 ms 83.145.0.22
10 13 ms 13 ms 13 ms gw1-ge2-iponly.avanza.se [217.15.244.134]
11 13 ms 13 ms 13 ms 217.15.243.11

Vad kan du utläsa av detta?

Edit: Maskade bort några siffror på rad 3 och rad 4.

Permalänk
Medlem

@boibo, @Binky > Har ni någon idé vad ovanstående fel kan bero på? Enligt trace-loggen ser det ut som att felet ligger i min router men innan jag köper en ny vore det skönt att få det bekräftat av någon mer.

Permalänk
Medlem

@Laban80: Misstänker att kanalbyte fick bort dig från en störande granne som överlappade ditt nätverk. Det händer att folk som inte vet bättre manuellt konfigurerat sitt nätverk på 3 eller andra mellanliggande kanaler i tron om att han får bättre mottagning när det i princip innebar just det motsatta. Det är alltså bättre att ligga på samma kanal som grannen om det inte finns någon ledig. Så länge ingen manuellt konfigurerar sin router brukar detta hanteras automagiskt...

Eller så väljer du 5 GHz bandet om dina enheter stödjer det. Det finns mer utrymme där...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laban80:

Tracing route to www.avanza.se [217.15.243.11]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms router.asus.com [192.168.1.1]
2 * * * Request timed out.
3 9 ms 7 ms 7 ms ore-bbr-2-be20-10.net.comhem.se [213.200.***.***]
4 12 ms 12 ms 13 ms mtc-core-1-be112.net.comhem.se [213.200.***.***]
5 11 ms 11 ms 11 ms nap-peer-1-be2.net.comhem.se [213.200.162.32]
6 13 ms 13 ms 13 ms netnod-ix-ge-a-sth.ip-only.net [194.68.123.92]
7 25 ms 25 ms 26 ms 62.109.44.161
8 12 ms 12 ms 12 ms 62.109.44.157
9 46 ms 15 ms 22 ms 83.145.0.22
10 13 ms 13 ms 13 ms gw1-ge2-iponly.avanza.se [217.15.244.134]
11 13 ms 13 ms 13 ms 217.15.243.11

Vad kan du utläsa av detta?

Edit: Maskade bort några siffror på rad 3 och rad 4.

Hej, ursäkta sent svar, missade att du skrivit.

Jag tycker inte tracen ser konstig ut. Du kommer fram till 217.15.243.11 vilket är den IP Avanza använder för sin webbserver. Utöver det så svarar din router som den ska. Att hopp nr 2 timear ut behöver inte vara något fel. Det är fullt möjligt att konfigurera en utrustning så att den inte "svarar" på en trace. Då ser det ut sådär. Dessutom kan du utläsa att DNS:uppslagningen fungerar som den ska baserat på "Tracing route to www.avanza.se [217.15.243.11]".

Det du kan göra är att om det slutar fungera igen, gör samma trace då, från en enhet som inte fungerar, och kontrollera om den ser annorlunda ut. Om det händer är du välkommen att skicka ett privat meddelande till mig så ska vi se om jag kan hjälpa dig. Det finns en viss risk att denna tråd hamnar lite i sörjan av alla andra trådar.

Med tanke på att du upplever/upplevde problematiken på flera olika enheter, dessutom av olika typer, så känns det osannolikt att det skulle vara exempelvis ett proxy-problem, ett virus eller liknande.

Edit:
När det fungerade i vissa webbläsare på vissa enheter, men inte på andra, gick du då bara till startsidan eller gick du vidare och försökte göra andra saker på de olika hemsidorna (när det fungerade)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Laban80: Misstänker att kanalbyte fick bort dig från en störande granne som överlappade ditt nätverk. Det händer att folk som inte vet bättre manuellt konfigurerat sitt nätverk på 3 eller andra mellanliggande kanaler i tron om att han får bättre mottagning när det i princip innebar just det motsatta. Det är alltså bättre att ligga på samma kanal som grannen om det inte finns någon ledig. Så länge ingen manuellt konfigurerar sin router brukar detta hanteras automagiskt...

Eller så väljer du 5 GHz bandet om dina enheter stödjer det. Det finns mer utrymme där...

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg: #17034420 så är det inte möjligt för accesspunkten eller routern att slumpmässigt prioritera trafik på det sättet. Ett bandbyte alternativt frekvensbyte skulle alltså inte lösa TS problem. En avancerad brandvägg skulle kunna prioritera vissa applikationer över andra, men jag är tveksam till att den kan prioritera vissa applikationer över andra, baserat på vilken adress den försöker nå. Här kan jag dock ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Binky:

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg: #17034420 så är det inte möjligt för accesspunkten eller routern att slumpmässigt prioritera trafik på det sättet. Ett bandbyte alternativt frekvensbyte skulle alltså inte lösa TS problem. En avancerad brandvägg skulle kunna prioritera vissa applikationer över andra, men jag är tveksam till att den kan prioritera vissa applikationer över andra, baserat på vilken adress den försöker nå. Här kan jag dock ha fel.

Du vantolkar mitt inlägg. Jag syftar inte på prioritering utan felaktig kanalinställning. Om du ligger på kanal 1 ska din granne helst ligga på kanal 6 eller 11. Ligger han på kanal 3 kommer han överlappa kanal 1 och 6 med störningar som följd. Att köra mellan två filer, om vi ska använda din analogi, fungerar så bra i verkligheten heller. Är så fallet kan ett kanalbyte definitivt avhjälpa. Det utesluter såklart inte eventuellt anda orsaker.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du vantolkar mitt inlägg. Jag syftar inte på prioritering utan felaktig kanalinställning. Om du ligger på kanal 1 ska din granne helst ligga på kanal 6 eller 11. Ligger han på kanal 3 kommer han överlappa kanal 1 och 6 med störningar som följd. Att köra mellan två filer, om vi ska använda din analogi, fungerar så bra i verkligheten heller. Är så fallet kan ett kanalbyte definitivt avhjälpa. Det utesluter såklart inte eventuellt anda orsaker.

Jag kanske var lite otydlig. Jag menade självfallet inte att ett kanalen är oviktig. Att ligga på rätt kanal kan vara skillnaden mellan ett välfungerande och ett oanvändbart trådlöst nät. Det har du helt rätt i. Det jag säger är att ett kanalbyte inte kan hjälpa den upplevda problematiken som TS har. Så vida problembeskrivningen vi fått är korrekt.

Baserat på att TS bytte kanal och därefter inte haft några problem, tillsammans med det inlägg där du skrev "Misstänker att kanalbyte fick bort dig från en störande granne som överlappade ditt nätverk." så tolkade jag det som att kanalbytet, enligt dig, kan ha löst problemet. Det är felaktigt. Återigen, så vida problembeskrivningen vi fått är korrekt.

Anledningen till att jag nämner prioritering är att routern/accesspunkten omöjligt kan välja vilken trafik som ska släppas igenom (prioritera), baserat på exempevis program och destination. En eventuell frekvensstörning är alltså inte relevant för TS då problematiken visade sig konsekvent selektiv.

Säg gärna till om jag är otydlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Binky:

så tolkade jag det som att kanalbytet, enligt dig, kan ha löst problemet. Det är felaktigt. Återigen, så vida problembeskrivningen vi fått är korrekt.

Jag har sett liknande problem tidigare som löst sig med kanalbyte som enda åtgärd. Jag har även sett liknande problem i trådande nätverk som löst sig med byte av nätverkskabel. Som vår käre vän sir Arthur Conan Doyle sade: "Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the trut"

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag har sett liknande problem tidigare som löst sig med kanalbyte som enda åtgärd. Jag har även sett liknande problem i trådande nätverk som löst sig med byte av nätverkskabel. Som vår käre vän sir Arthur Conan Doyle sade: "Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the trut"

Det kan såklart vara så att kanalbytet löste TS problem, men om så är fallet bör det vara lite av en slump, alternativt att problembeskrivningen inte riktigt är korrekt. Det finns ingen teknisk förklaring för varför ett kanalbyte skulle lösa den beskrivna problematiken.

Fungerar det fortfarande bra för @Laban80? I så fall vore det intressant om du bytte tillbaka till den kanal som var konfigurerad innna bytet, detta för att se om problemet återkommer eller om någonting annat hände i samband med kanalbytet.