Windows Phone går i graven

Permalänk
Medlem

Jag stod och tummade på en Windowstelefon och var sugen på att testa plattformen, men det föll på att animeringarna i gränssnittet var så sega och det saknades inställningar för det.

En kraftfull telefon / phablet med x86 Windows 10 hade varit något.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Windows 7 var ett renodlat OS för desktop PC. Inget öht anpassat för Windows phone, inget inställningar, eller dubbletter av saker bara för att touch skulle vara bättre. Windows 8/10 har ju fortfarande spridda skurar mellan kontrollpanel och Intställningar, så det är allt annat än optimerade för något av dem... det är... en halvdan mellanväg.

Finns en hel del av oss som vill ha tillbaka detta renodlade OS, fritt från touch sjukan. Och om nu Windows hela koncept med en Windows telefon får i graven, hoppas jag Modern UI skulle följa med.

Windows 7 har väl visst en del grejer anpassad för touchskärmar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Piss, då var det ju tråkiga nyheter:(

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Windows 7 har väl visst en del grejer anpassad för touchskärmar?

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan använda det tom på XP, men inget av layout eller optimeringar är gjord för det.
Det går dock att använda, utan tvekan.

Permalänk
Medlem

Äntligen går skräpet i graven.
WP drogs med ständiga brutna löften och saknad funktionalitet.
Jag minns hur det utlovades en uppdateringsväg där man ständigt kunde uppdatera även till nyare versioner ett löfte som bröts totalt redan när WP8 kom.
WP är väldigt hårt kopplat till Nokia som fick dra ett tungt lass för att ens få WP användbart (det saknades all väsentlig funktionalitet innan nokia) och Nokia fick ta enorma kostnader för både utveckling av mjukvara samt hårdvara för att hålla WP vid liv.
När Nokia sålde mobiltelefontillverkningen till Microsoft så gick allt snabbt utför och det nya enheter var ungefär vad jag tror att Nokia redan hade utvecklat och väldigt lite nytt.
Därefter började Microsoft säga upp Nokias personal.
Att detta kommer så nära (några månader) inpå att Nokias avtal med Microsoft gått ut som ger Nokia tillåtelse att tillverka Mobiltelefoner igen är knappast förvånande.
Intresset från Microsoft sjönk kraftigt när de inte hade ett annat bolag som tvingades dras med alla kostnader, Microsoft har även de investerat stora summor i WP men de har inte intresse av att ensam driva WP på marknaden.

Permalänk
Medlem

Förmodligen kommer vi ser mer av Android från Microsoft.

https://www.theverge.com/2016/2/22/11092050/cyanogen-microsof...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trist, Windows Phone var det mobil OS som passade mig bäst (rent, snabbt, bra auto-correction etc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Testa att använda kontrollpanelen på samma sätt du gör med Startmenyn i Windows 10... SÖK!

Och varför är det alltid bakåtsträvande när man faktiskt vill ha något enhälligt som fungerat i 20 år? Det måste bytas, för du klarar inte av att söka? Eller är det för att det är 20 år gammalt, och "måste förnyas" oavsett vad det blir? Eller du insåg inte att denna funktion funnits sedan 2007 (och vista)?

Eller så söker jag från start istället för att gå till kontrollpanelen? Ett moment mindre.

Allting utvecklas, det är så världen fungerar. Annars hade vi suttit här med MS-DOS.

Visa signatur

Asus X99-A | i7 5820k @ 4.2ghz | Kelvin S24 | 4x4GB 2133mhz | MSI GTX 980ti gaming @ 1450 / 3900 Mhz | Evga 850w Gold G2 | 256Gb 850 Pro SSD x2 | Corsair 550D | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av guttag:

Eller så söker jag från start istället för att gå till kontrollpanelen? Ett moment mindre.

Allting utvecklas, det är så världen fungerar. Annars hade vi suttit här med MS-DOS.

Fungerar det med i Window 7.. med skillnaden att du faktiskt kommer hitta det du söker.
Som sagt, testa lägg till en nätverks-skrivare via IP-adress. Något som fungerat enkelt i Win 2000 och framåt iaf. Satans många extra moment i Win 10, om du inte vet exakt hur du ska "söka" för att hitta rätt.

Utveckling är bra, när den förbättrar, men Win 10 är sämre på att hitta detta än Win 7... Det är inte utveckling. Sluta tro att allt nyare är bättre per automatik, och kolla upp det före istället. För jag sitter med alla 3 OSen (Win 7, 8 och 10), och de alla har sina positiva sidor... Win 10 har dock rekordet i negativa. Men Win 7 har faktiskt enormt många av de funktioner okunniga verkar tro är något nytt i Win 10.

Windows phone iden med att ha det lika på alla var ju hela MS drivkraft med denna utveckling också, så kanske nu kommer man utveckla en bättre produkt... vem vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

En kraftfull telefon / phablet med x86 Windows 10 hade varit något.

Skickades från m.sweclockers.com

Win 10 har ju börjat jobba mot att stöda ARM CPUer. Så det verkar vara något du kan titta på i framtiden. Då blir det komplett Win 10 OS, med X86 emulering och nativ ARM kärna. Det är rätt cool lösning faktiskt och kan förhoppningsvis sudda ut behovet av en X86 processor iaf, som är mycket svårt att få i en platta/telefon med vettigt pris. Tror det finns demo på detta med Qualcomm 820/835 iaf.

Tror MS styrka ligger i att göra så... stället för att ta plattan/mobilen till Windows, ta hela desktop OSet till plattan/mobilen. Och de verkar lite milt jobba i det hållet igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det enda jag tycker är tråkigt med cirkusen Windows Phone är att de drog med sig Nokia i graven..
Hoppas HMD kan lyfta Nokia nu igen. De var ju överlägsna på hårdvarufronten även när de körde Windows Phone.

Nokia fick snabbare hjälp med att gräva sin egen grav, då Microsoft kom till kyrkogården med större spade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Lenovo Legion Y520 | i7 8700K | ASUS Rog Strix Z370-F GAMING | Corsair CL15 Vengeance 3000Mhz | Acer 27" Predator XB271HU | Fractal Design Meshify C | EVGA CLC 280 WaterCooling | Samsung 860 Evo 1Tb/850 Evo 512 Gb| RTX Strix Asus 2070 | EVGA 650W GQ | Steelseries Rival | Logitech G105 | Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetbaffe:

Förmodligen kommer vi ser mer av Android från Microsoft.

https://www.theverge.com/2016/2/22/11092050/cyanogen-microsof...

Skickades från m.sweclockers.com

Cyanogen OS är dött, liksom Cyanogen Inc.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Fungerar det med i Window 7.. med skillnaden att du faktiskt kommer hitta det du söker.
Som sagt, testa lägg till en nätverks-skrivare via IP-adress. Något som fungerat enkelt i Win 2000 och framåt iaf. Satans många extra moment i Win 10, om du inte vet exakt hur du ska "söka" för att hitta rätt.

Utveckling är bra, när den förbättrar, men Win 10 är sämre på att hitta detta än Win 7... Det är inte utveckling. Sluta tro att allt nyare är bättre per automatik, och kolla upp det före istället. För jag sitter med alla 3 OSen (Win 7, 8 och 10), och de alla har sina positiva sidor... Win 10 har dock rekordet i negativa. Men Win 7 har faktiskt enormt många av de funktioner okunniga verkar tro är något nytt i Win 10.

Windows phone iden med att ha det lika på alla var ju hela MS drivkraft med denna utveckling också, så kanske nu kommer man utveckla en bättre produkt... vem vet.

Jag har aldrig påstått att allt nytt är bättre, trail and error heter det. Windows 8 var katastrof t.ex.
Handlar inte om okunnighet här.. har kört Windows sedan 95 och jobbar med SCCM och drift av ett antal tusen Windowsklienter dagligen, både Windows 7, 8 och 10, så jag har min erfarenhet, och den är att windows 10 är betydligt enklare att jobba med.

Visa signatur

Asus X99-A | i7 5820k @ 4.2ghz | Kelvin S24 | 4x4GB 2133mhz | MSI GTX 980ti gaming @ 1450 / 3900 Mhz | Evga 850w Gold G2 | 256Gb 850 Pro SSD x2 | Corsair 550D | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Cyanogen OS är dött, liksom Cyanogen Inc.

Riktigt. Lärde mig det nyss. Men med tanke på deras integrering av mjukvara där samt släppet av en Android-launcher samt Edge känns som om de fortsätter i den riktningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag gillar min Windows Phone just eftersom att det inte finns så mycket appar, blir lätt att man fastnar i massa sociala medium och annat trams annars.

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

MS slutar satsa på Windows Phone (eller Windows 10 Mobile), men satsar istället på Windows 10 för ARM.
Så, det kommer släppas mobiler för denna plattform istället.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Hade en Nokia 1520, men jag blev vansinnig på det dåliga apputbudet. Höll ut och försökte, men jag bytte tillbaka till Android.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Inaktiv

Windows Phone är ett nice OS, alltid tyckt det är överlägset Android. Sen finns det inga appar till det, men själva OSet är väldigt intiutivt att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Högst tveksamt, tror MS kommer satsa på att bygga vidare på W10 med uppdateringar under en ganska lång tid framöver.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

MS slutar satsa på Windows Phone (eller Windows 10 Mobile), men satsar istället på Windows 10 för ARM.
Så, det kommer släppas mobiler för denna plattform istället.

Vad innebär detta med "Windows 10 för ARM"?

Permalänk
Medlem

Det enda som är bra med att Microsoft ger upp här är att det nu är säker spik i kistan och nu finns i stort sett ingen anledning att köpa WP/W10M (även om de senaste 2 åren har varit väldigt svårt att rekommendera alls)

Men jag förstår inte allt "äntligen" och "bra" i den här tråden, mycket var dåligt med WP men det man hör oftast är "för få appar" och "fult", det senare är rent objektivt då jag tyckte det var snyggt och smidigt... Men annars var det en hel del som var bra som webbläsarens adressrad var längst ner så man inte behövde flyta hela handen för att skriva in en ny webbsida, jag tyckte live tiles är snyggare än android widgets mm...

Och ett duopoly med alternativen mellan Google (du är produkten) och apple (du skall älska allt vi gör) är inte så super attraktivt även om Microsoft börjar luta mot "du är produkten" så var det även lite innovation och annorlunda mot "google/(+deras oems) hittar på en funktion, apple kopierar och förbättrar, google implementerar liknande"... Och hur fan kan man tycka om googles jävla idioti när det kommer till att byta ut meddelande appen... vad heter den senaste Alo?

Men som sagt det var mer "när" än "om/kan" senaste åren... Avsaknaden av appar, inkonsistenta uppdateringar/inkompatibilitet mellan wp7/8/10m, ingen konsekvent uppdatering av hårdvara... Och Satya Nadella verkar hata allt som heter konsument och kör ner "molnet" och allt ska vara beta mjukvara, men Micrsoft och deras aktie ägare tjänar mer på det så jag förstår varför

Permalänk
Avstängd

Äntligen! Är väl egentligen det enda som är värt att säga om detta. Misslyckat från dag ett, liksom det mesta Microsoft försöker sig på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har använt 520 och nu senast 640. Bra hårdvara! För mig hade det egentligen räckt om ett fåtal appar hade fungerat. Men inte ens Facebook-appen som väl borde vara den första appen att få fungera, funkade tillfredsställande. Det var ju ingen riktig app liksom, den hämtade bara enkel information från kontot och det gick inte att göra några avancerade inställningar eller redigera inlägg. Går det överhuvudtaget att sälja en telefon som inte kan köra FB? De får liksom skylla sig själva...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jem:

Vad innebär detta med "Windows 10 för ARM"?

Laptops med ARM-cpu men kan köra Windows-program kompilerade för x86/x86-64-cpu, dvs alla gamla win32-program. Microsoft har byggt ett emuleringslager i Windows 10 som ger i princip likvärdig prestanda.

Detta är något likande de gjort förut med Xbox360(RISC-cpu) på Xbox One (x86-64).

Detta är ytterligare en demonstration hur kompetent Windows-kärnan blivit. Långt före konkurrenterna. Windows subsystem for Linux är en annat sådant bevis.

Kom ihåg att en "dator" bara är en annan formfaktor. Funns ett projekt hos Microsoft som går under namnet Andromeda där målet är att göra Windows mer modulärt för att kunna köra på vilken plattform/hårdvara som helst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Sedan kommer One X, dvs 9. Allt för att förbrylla användarna med namnen. Det bästa hade varit om de skippade numren helt så småningom så det bara hette Microsoft Windows.

Enda problemet är att det skulle bli lite frågeställande vad man syftar på, Operativ systemet eller bolaget.

Men visst skulle det ju vara skönt om det skulle finnas någon slags logik bakom vissa namn på produkter.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Har varit nöjd med min Lumia 640. Får bli en Moto G5 Plus istället.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det enda jag tycker är tråkigt med cirkusen Windows Phone är att de drog med sig Nokia i graven..
Hoppas HMD kan lyfta Nokia nu igen. De var ju överlägsna på hårdvarufronten även när de körde Windows Phone.

De var överlägsna på mjukvara med, meego harmatan som elop kastade på sophögen är det bästa operativet som funnits för mobiler. Nokia var även långt före andra på annan mjukvara, exempelvis kartor och navigering

Permalänk
Inaktiv

Ett operativsystem som gick smidigt även på sämre speccade enheter och hade det snyggaste och modernaste gränssnittet. Det enda som höll tillbaka det var det dåliga appstödet.

Permalänk
Medlem

Hela konceptet va fel från början. Windows utan att vara windows. Hade telefonerna kört x86 och riktiga win 10, och då haft docka/hdmi/usb ut, hade i alla fall jag slängt mig över en enhet.

Tanken att ha sin surf/arbets/lätta spel-pc i fickan är lockande för mig. En atom cpu räcker långt för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

Inte alls förvånad. Microsoft har skiftat fokus till att släppa appar för Android och iOS istället.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I