Har köpt ny processor - bör jag överklocka och i så fall hur?

Permalänk

Har köpt ny processor - bör jag överklocka och i så fall hur?

Hej!

Jag har nu uppdaterat min dator med både CPU och GPU. Har skaffat följande:

GTX Geforce 1060 3 gb
Intel Core i7 4790K 4Ghz

Jag tycker att prestandan har förbättrats avsevärt när jag lirar spel såsom BF 1. Jag har en 144 hz skärm så jag vill ju att min FPS iaf skall ligga på 120-140 kontinuerligt. I BF 1 på nästintill högsta inställningarna så ligger det på mellan 75-100 så det är väl inte så tokigt egentligen (tänkte dock att det skulle ligga högre med dessa specs men men).

En märklig sak: jag har börjat lira Pubg (Player Unknown Battlegrounds) som jag gillar skarpt. Där kör jag på lägst inställningar (Very Low) men min FPS där ligger på 60-80 kontinuerligt och det tycker jag är märkligt då detta spel verkar kräva mindre än Battlefield 1...

Ska jag överklocka min processor? I så fall hur gör jag det? När jag trycker på F2 precis när jag startar datorn så finns det så många olika alternativ man kan mixtra med och jag vill ju inte förstöra datorn...

AI Overclock Tuner
CPU Strap
PLL Selection
Filter PLL
BLCK Frequency
ASUS Multicore Enchancement
CPU Core Ratio
1. Core Ratio Limit
2. Core Ratio Limit
3. Core Ratio Limit
4. Core Ratio Limit
Min CPU Cache Ratio
Max CPU Cache Ratio
Internal PLL Overvoltage
BLCK Frequency: DRAM Frequency Ratio
DRAM Freqeuency (DDR3 - 1373 Mhz)
Xtreme Tweaking Diasbled
CPU Level Up
EPU Power Saving Mode
DRAM Timing Control
GPU DIMM Post
External DIGI - Power control
TweakersParadise
Internal CPU Power Management
CPU Core Voltage
CPU Cache Voltage
CPU System Agent Voltage Offset Mode Sign
CPU Systen Voltage Offset
CPU Analog I/O Voltage Offset Mode Sign
SVID uupport
Inital CPU Input Voltage
Eventual CPU Input Voltage
DRAM Voltage
PCH Core Voltage
PCH VLX Voltage
VTDDR Voltage
DRAM CTRL REF Voltage
DRAM Data REF Voltage on CHA
Dram DATA REF Voltage on CHB

Allt står typ på AUTO.

Vad rekommenderar ni? Ska jag överklocka eller ej?

Jag kan lira nyaste DOOM med cirka 120+ FPS på högsta inställningar multiplayer utan problem.

Vad hade ni gjort om ni hade varit i mina skor?

Permalänk
Medlem

Kolla först om du överhuvudtaget nyttjar processorns kapacitet till max när du spelar. Bara att kolla i enhetshanteraren. Om du till exempel bara når 60% av dess kapacitet tjänar det inte mycket till att överklocka. Bättre då att vänta med det tills spelen blir mer avancerade och du faktiskt behöver mer kräm.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd

@Soldierofwar1985: battlefield 1 är ett färdigt spel, PUBG är under utveckling, går inte att jämföra dom två spelen.

Permalänk

Såklart du ska överklocka

Väldigt förenklat så ändrar du core ratio till den frekvens du vill ha som max, exempelvis 4.5ghz =core ratio 45.
Därefter sätter du CPU Core Voltage till adaptive, och exempelvis värde 1.3 på den.

AI Overclock Tuner
CPU Strap = 100, eller 1.0 eller vad som står hos dig
PLL Selection = auto
Filter PLL = auto
BLCK Frequency = 100
ASUS Multicore Enchancement = enable/default
CPU Core Ratio
1. Core Ratio Limit = 45
2. Core Ratio Limit = 45
3. Core Ratio Limit = 45
4. Core Ratio Limit = 45
Min CPU Cache Ratio = auto
Max CPU Cache Ratio =auto
Internal PLL Overvoltage = disable eller auto
BLCK Frequency: DRAM Frequency Ratio =auto
DRAM Freqeuency (DDR3 - 1373 Mhz) = sätt vad dina minnen är specade för
Xtreme Tweaking Diasbled
CPU Level Up = disable
EPU Power Saving Mode = disable
DRAM Timing Control = auto på allt
GPU DIMM Post
External DIGI - Power control = gå in och leta fram LLC, sätt på näst högsta
TweakersParadise = auto på allt
Internal CPU Power Management = auto på allt
CPU Core Voltage = ändra till adaptive. Sätt på exempelvis 1.3v vilket är MAX cpu får vid 4.5ghz (turbo)
CPU Cache Voltage = auto
CPU System Agent Voltage Offset Mode Sign = auto
CPU Systen Voltage Offset = auto
CPU Analog I/O Voltage Offset Mode Sign= auto
SVID uupport = disable
Inital CPU Input Voltage = 1.9v
Eventual CPU Input Voltage = auto
DRAM Voltage= auto
PCH Core Voltage = auto
PCH VLX Voltage = auto
VTDDR Voltage = auto
DRAM CTRL REF Voltage = auto
DRAM Data REF Voltage on CHA = auto
Dram DATA REF Voltage on CHB = auto

Allt står typ på AUTO.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Hedersmedlem

Spontant tycker jag du bör läsa på ordentligt först om vad överklockning är och hur du gör innan du ger dig in på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite enkelt.

Ändra CPUratio
Ändra CPU voltage
Ändra DRAM till XMP profil som matchar ditt ram.

resten på auto

Permalänk

@Bad Habit:

Wow!

Vågar jag göra detta?

jag har 4x4 gb RAM ADATA 16GB (4x4GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION, Svarta

Finns det någon risk att något går åt skogen?

Permalänk

@JSvanberg:

Ok! Det visste jag inte! Håller på jämföra de spelen hela tiden. Det jag gillar med Pubg är att det är så verklighetsbaserat och pulsen går verkligen upp till närmare 200 när man får skott på sig medan i BF 1 tänker man bara: "Oh well", jag återuppstår om typ 5 sekunder så det är inte hela världen om jag dör...

Dock är BF 1 så mycket snyggare om man ser till grafiken samt att det har så mycket häftigare upplåsningsmöjligheter med vapen et cetera! Det pangas dessutom så sjukt mycket mer i BF jämfört med Pubg...

Permalänk

Det ända som kan göra att saker och ting får åt skogen är om du ändrar vcore till väldigt högt. Så ta det väldigt försitigt när du ökar. När du överklockar skulle jag säga att du sätter inte på adaptive från första början det gör du när du vet att överklockningen är stabil annars matar den vcore upp och ner när du stresstestar.

Mvh Melander

Permalänk
Medlem

Jag håller med @Melander använd inte adaptive vcore innan du vet exakt hur det fungerar, börja med manual vcore och kör typ 1.25-1.3 och börja kanske med 47 multiplier och stresstesta med syntetiska benchmarks eller typ bf1 som också brukar kunna hitta instabilitet ganska bra

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Som Andreaz säger så bör du läsa på. Det kan du enkelt göra genom att kolla in guider på youtube. Det är inte så svårt och genom att göra lite research kan du säkra dig så du inte gör något fel.

Lycka till.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk

@Soldierofwar1985:

Dutta med det lite, och testa. Inget som går sönder om du ändrar det som jag skrivit.
Men värt att veta som en liten säkerhet, är att RÖDA värden är farligt. Dvs om du skriver in någon siffra fel. De ska vara vita, gula, eller i viss fall lila. Aldrig röda.

RAM frekvens sätter du då på 1600 mhz.

För att stresstesta finns det olika program. Jag tycker Aida64 är det bästa (har inbyggd stresstest mm). Finns gratisversioner av det.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

@Soldierofwar1985: Det är alltid kul att överklocka om du frågar mig. Visserligen enbart när saker fungerar! :D... Min rekommendation är att du läser lite på forum och recensioner om just CPU volten hos specifikt din processor. Då får du en känsla för vad som krävs i just de mest extremaste 24/7 fallen, samt var någonstans gränsen ligger för din processor.

Jag föreslår att när du väl gjort det så kan du lägga dig någonstans lägre och börja stega dig sakta uppåt med att antingen höja MHz eller volt tills din magkänsla säger att det får räcka.

Men jag tog mig en snabb titt på Internet och såg att de flesta säger att det generella max taket för 24/7 är runt 1.3 till 1.35v när man har bra kylning. Om du har luftkylning så kan du, om du vill och rent principiellt för dig själv, sätta din egna gräns vid runt 1.275v för att vara på den säkra sidan. Du skulle seda t.ex. kunna börja med en volt mellan 1.2 till 1.25v och testa dig fram mot 4.5 GHz. Allt ovanför 4.5 GHz till 4.9 GHz kan eventuellt vara den MHz zon där det krävs och kostar mer än vad det smakar.... och där det krävs lite bättre kylning och att man har is i magen.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk

@Nephitis:

Jag har kylpasta plus en fläkt: Cooler Master Hyper 212 EVO

Vet ej om det räknas som "bra" kylning eller ej. Vad säger du?

Permalänk
Medlem

@Soldierofwar1985: Det är väl inte den bästa kylaren att hänga i julgranen, men den är inte dålig. Om du frågar mig så finns det två huvudsakliga mål eller filosofier kring överklockning för vanlig användning. Det första är att stabilisera processorns klockhastighet och minska på dess ner och uppklockning (exempelvis boost). Det andra är att klocka datorn över dess egna boost hastighet, och det är väl detta man skulle kunna kalla för riktig överklockning.

Din processor har en operativ hastighet på 4 GHz men en temporär boost hastighet på 4.4 GHz. Beroende på belastning och temperatur så kan din processor eventuell ligga under 4 GHz också, och detta kan vara av värde att undvika.

Jag vet inte hur din 4790K beter sig vid överklockning, men jag kan tänka mig att din kylare eventuellt inte skulle klara av belastning under längre perioder där hastigheten överskrider 4.5 GHz. I och med det så är det eventuellt den första filosofin som du kanske måste ta åt dig vid överklockning av din processor. Ditt huvudsakliga mål bör därför eventuellt vara att stabilisera processorns hastighet till spannet 4 GHz till 4.4 GHz... i första taget.

Men visar det sig att 4.5~ GHz är något som går att uppnå så kan du prioritera detta i andra hand. Det bästa du kan göra är att prova dig fram med de volt parametrar som rekommenderas på forum och recensioner.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk

@Nephitis:

Tack för info!

Följdfråga: Om mitt huvudsakliga mål som du skriver är: "Ditt huvudsakliga mål bör därför eventuellt vara att stabilisera processorns hastighet till spannet 4 GHz till 4.4 GHz... i första taget." - Exakt hur går jag tillväga med alla inställningar, d.v.s. vad sätter jag inställningarna på som jag beskrivit i första inlägget?

Permalänk
Medlem

@Soldierofwar1985: Jag är inte helt inläst på vad för inställningar ditt moderkort har och vad precis som gäller för din 4790K. Men jag ser att många inställningar även existerar på mitt moderkort, så jag föreställa mig starka likelser i funktionalitet.

Min processor har extremt mycket inställningar utöver CPU MHz som t.ex. AVX & AVX512 MHz, Cache Mhz och liknande. Men egentligen så behövs inte särskilt mycket för att ta sig framåt långt. Frågar du mig så finns det generellt två typer av tweaking eller hanterande av överklockning. Det ena är snabb tweakande där du med några få inställningar kan ta dig 80% av vägen. Det andra är när du verkligen grov-tweakar för att ta dig de där sista 20%, vilket kräver mer tidskrävande småjustering av ett flertal inställningar. Låt oss fokusera på det förstnämnda.

Med det sagt så är det lättast för dig om du börjar med större delen av inställningarna på Auto. Då kan du eliminera dig själv som orsak till en eventuell instabilitet i de flesta fallen. Nästa steg är att ändra på AI Overclock Tuner till Manual om den möjligheten finns. Genom att göra det tvingar du processorn till att hålla sig till de hastigheter som du kommer sätta härnäst.

Steg 2 är att CPU Core Ratio till Sync All Cores för att tvinga alla kärnorna att köra i samma hastighet. Nu börjar vi ta oss någonstans gällande att låsa processorn och alla dess kärnor till en specifik hastighet oavsett idle eller load.

Steg 3 är att välja vilken multiplier som ska gälla för din processor. Här är det din BLCK (troligtvis 100 MHz) som ska multipliceras mot processorns interna växel. Du kan börja med en siffra mellan 40 till 45 (4 GHz - 4.5 GHz) och stegvis gå upp eller ner beroende på temperatur och instabilitet.

Steg 4 är att CPU Core Voltage. Denna inställning kommer styra mycket tillsammans med Core Ratio Limit. Det är dessa två inställningar du kommer få leka runt med mest för att hitta balansen mellan MHz och temperatur. Låt oss säga att du sätter max taket vid det absoluta 1.35v, men den primära gränsen vid 1.3 volt. Du skulle kunna börja med t.ex. 1.3 volt samt 45 Core Ratio Limit och se vad som händer. Visar sig CPUn bli för varm eller instabil så trappar du sakta ner på den ena eller andra, eller båda, tills CPUn är stabil.

Steg 5 är att gå in i External Digi+ - Power Control och ställa in Load Line Calibration tredje, andra eller absolut högsta. Denna inställning hänger ihop med din CPU Core Voltage och påverkar hur pass mycket volten ska stabiliseras under belastning. När moderkortet hamnar under CPU belastning så tappar den volt, och denna inställning ser då till att ge lite mer volt för att hålla volten vid t.ex. 1.3. Men matar du för hög LLC så kompenserar moderkortet för mycket. Mitt råd är att du vill försöka hålla volten till din satta CPU Core Voltage vid belastning. Börjar moderkortet ge t.ex. 1.325v under belastning p.g.a Load Line Calibration så kan du prova med att stega ner här.

Steg 6 så är vi fortfarande inne i External Digi+ - Power Control. Kolla om ditt moderkort har CPU Power Phase Control. Här kan det hjälpa med att sätta den på Extreme. Vissa elektriska komponenter får sin ström i vågor och intervaller. Det denna inställning gör är att korta ner intervallerna eller gapet mellan varje våg. Varje gap är en så kallad dip och kan orsaka att CPUn blir instabil vid belastning.

Steg 7 är att gå tillbaka och ta en närmare titt på DRAM Frequency. Sätt denna på den hastighet som dina minnen är specifierade för. Härefter så ska det inte vara så mycket mer som du ska behöva ställa in för att se dina första och snabba överklockningsresultat.

Prova med dessa steg först och se vart det tar dig.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99