NAS/SERVER som klarar bitTorrent samt PLEX Media Server.

Permalänk
Medlem

Kolla på QNAP TS-X70 Pro modellerna, de har i3 CPU och har Plex app att hämta till dem. Fungerar klockrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167336:

Plex rekommenderar själva att processorn ska ha cirka 2000 poäng per 1080p-transcode enligt följande lista: http://www.cpubenchmark.net/

De garanterar inte att det fungerar bra då, helst ska det vara lite mer. i5-4670K klarar av 4 transcodes enligt listan (7900 cirka) och det stämmer väl, så fort jag går över 4 transcodes börjar alla hacka. Men oftast sänder man inte ut flera transcodes samtidigt. Hemma hos mig kan det till exempel vara så att man streamar till två chromecasts samtidigt (då behöver ljudet bara göras om, Chromecast stödjer mkv och nästan alla filmformat men inte DTS-ljud) och en surfplatta/mobil/laptop. När det är till en laptop så behöver den inte göras om öht så det är direct play.

Med andra ord, kolla vad du har hemma först. Om du huvudsakligen ska spela upp genom flera mobiler/surfplattor samtidigt, då behövs starkare processor. Ska du köra genom chromecast/Roku/datorer/HTPC eller liknande ja då räcker ofta en svagare processor för då är det oftast ingenting som behöver göras om eller när det är chromecast bara ljudet. Om du vill ha en helt tyst station kan jag rekommendera en NAS+hårddisk+Intel NUC i3 eller i5. i3:an har cirka 2.2k poäng så det ska räcka till exempelvis 1080p transcode till surfplatta + hur många direct play som helst eller t.ex. 2 chromecast samtidigt.

Tack för den värdefulla informationen!
När du skriver NAS + hårddisk + CPU (och så några alternativ), menar du en färdigbyggd NAS: Synology osv. eller en som man "plocker ihop själv" hos t ex. Komplett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Lite bulkig, men kör man via HDMI -> TV så torde det ju inte vara några problem alls med format etc.
Hade iofs varit skönt att slippa ha ytterligare en maskin slåss om plats bredvid alla konsoler

I-lands problem, ack.

Jo det blir lite mycket saker. Skönt med PLEX Server och torrent-program. Samt HDMI:n

Blir nog köp!

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Jo det blir lite mycket saker. Skönt med PLEX Server och torrent-program. Samt HDMI:n

Blir nog köp!

Tyckte den här enkla recensionen från februari i år var matnyttig
http://forums.whirlpool.net.au/archive/2226603

Edit: i svenska termer: vad är en UPS? Hittade en wiki artikel som berör "uninterruptible power supply", men jag förstår inte poängen med att ha en sådan? Recensenten köpte en sådan till sin NAS vid sidan av den samt en HDD .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Tyckte den här enkla recensionen från februari i år var matnyttig
http://forums.whirlpool.net.au/archive/2226603

Edit: i svenska termer: vad är en UPS? Hittade en wiki artikel som berör "uninterruptible power supply", men jag förstår inte poängen med att ha en sådan? Recensenten köpte en sådan till sin NAS vid sidan av den samt en HDD .

Det blir köp

UPS'n hade han nog bara ifall strömmen gick, för att slippa diskfel ifall det hände.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Det blir köp

UPS'n hade han nog bara ifall strömmen gick, för att slippa diskfel ifall det hände.

Hör av dig med intryck efter att du testat den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Hör av dig med intryck efter att du testat den!

Nu har jag inhandlat en!

Kör för tillfället med en 2TB WD RED-disk. Trodde inte att HDMI:n fungerade först..testade ny kabel..kollade ifall det glappade..Allt som behövdes var att installera en app via datorn först. Då dök allt upp.

Så nu testar jag att dra ner random fil. Fungerar bra Deras appar var väl inte de bästa för Android-mobiler. Känns absolut inte optimerade.
Har även Download Assistent igång i Windows-miljö. Ser vilka som är igång etc. Allt rullar på som det ska hittills iaf

Provade också att spela upp/streama en film på mobilen samtidigt som jag drar ner filer, fungerar bra. Inte testat att pilla med IP-adresser ännu, vill ju kunna styra remote också.

Frågor?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Nu har jag inhandlat en!

Kör för tillfället med en 2TB WD RED-disk. Trodde inte att HDMI:n fungerade först..testade ny kabel..kollade ifall det glappade..Allt som behövdes var att installera en app via datorn först. Då dök allt upp.

Så nu testar jag att dra ner random fil. Fungerar bra Deras appar var väl inte de bästa för Android-mobiler. Känns absolut inte optimerade.
Har även Download Assistent igång i Windows-miljö. Ser vilka som är igång etc. Allt rullar på som det ska hittills iaf

Provade också att spela upp/streama en film på mobilen samtidigt som jag drar ner filer, fungerar bra. Inte testat att pilla med IP-adresser ännu, vill ju kunna styra remote också.

Frågor?

Ballt!
Har du testat Plex Media Server? För mig är väl det den enda anledningen - egentligen - till varför jag vill ha en NAS. Alltid ha filmer och serier tillgängligt i ett snygg format. Att du sedan kan använda torrents från en dator på jobbet, hemma hos en kompis, hemma hos farmor etc. är ett plus i kanten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Ballt!
Har du testat Plex Media Server? För mig är väl det den enda anledningen - egentligen - till varför jag vill ha en NAS. Alltid ha filmer och serier tillgängligt i ett snygg format. Att du sedan kan använda torrents från en dator på jobbet, hemma hos en kompis, hemma hos farmor etc. är ett plus i kanten.

Har tyvärr inte fått igång det. Verkar vara något strul. Har installerat Plex på NAS:en men kan inte komma åt någonting. Såg att flera hade problem idag med det :/

XBMC fungerar. Hittar PLEX där i, av någon konstig anledning. Måste sätta mig ner och pilla lite först

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått igång Plex Media Server på NAS:en!

Var bara att lägga in APK:n och ladda upp. Så nu ska det rulla

Testade att streama en vanlig film över 3G/4G och det gick utan problem. Riktigt nöjd

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Nu har jag fått igång Plex Media Server på NAS:en!

Var bara att lägga in APK:n och ladda upp. Så nu ska det rulla

Testade att streama en vanlig film över 3G/4G och det gick utan problem. Riktigt nöjd

Ska nog ta och beställa den om den fortfarande är prissänkt. Kan ju alltid skicka tillbaka den om jag inte skulle vara nöjd
Två frågor:

  1. Hur är det med ljudet. Hur är ljudnivån? Tänkte att ha den i vardagsrummet, dold i ett av hörnen brevid en bokhylla

  2. Kör du din trådlös eller trådad?

  3. Har du testat köra tyngre filmer i 1080p?

  4. Köpte du något paket från NetOnNet? Hur mycket betalade du tillsammans med disk?

Tack på förhand!

Permalänk
SpelClockers

jag skulle basera en nas på dena cpu/moderkort. Den kan transkoda till mer än en enhett

https://www.inet.se/produkt/1903015/asrock-c2750d4-avoton-octacore-mitx

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Ska nog ta och beställa den om den fortfarande är prissänkt. Kan ju alltid skicka tillbaka den om jag inte skulle vara nöjd
Två frågor:

  1. Hur är det med ljudet. Hur är ljudnivån? Tänkte att ha den i vardagsrummet, dold i ett av hörnen brevid en bokhylla

  2. Kör du din trådlös eller trådad?

  3. Har du testat köra tyngre filmer i 1080p?

  4. Köpte du något paket från NetOnNet? Hur mycket betalade du tillsammans med disk?

Tack på förhand!

1. Kör 1 disk nu, så två lär låta mer. Tjejen gnäller iaf. inte. Sa senast inatt "Ja det är bra att den är tyst". Står 1.5 meter ifrån sängen
2. Trådad. NAS:n har ju bara trådkoppling baktill. Om du menar trådlöst genom streaming så gör jag det. Tog en backup på tjejens bärbara inatt, trådlöst.
3. Håller på att testa med 4K-material, bara för att se. Testar även 1080p (återkommer)
4. Hade tänkt köpa NAS+2TB, men hittade en retur på NetonNet för 1790 kr. Disken blev en WD Red 2TB för 990 kr.
De har några "bundles" på NetonNet nu. Skiljer nog inte mycket i pengar.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azlan1:

jag skulle basera en nas på dena cpu/moderkort. Den kan transkoda till mer än en enhett

https://www.inet.se/produkt/1903015/asrock-c2750d4-avoton-octacore-mitx

Det där blir alldeles för dyrt + att transcodingen är inte viktig eftersom jag strömmar de till min Samsung Smart TV alternativt via

Skrivet av EyeNEye:

1. Kör 1 disk nu, så två lär låta mer. Tjejen gnäller iaf. inte. Sa senast inatt "Ja det är bra att den är tyst". Står 1.5 meter ifrån sängen
2. Trådad. NAS:n har ju bara trådkoppling baktill. Om du menar trådlöst genom streaming så gör jag det. Tog en backup på tjejens bärbara inatt, trådlöst.
3. Håller på att testa med 4K-material, bara för att se. Testar även 1080p (återkommer)
4. Hade tänkt köpa NAS+2TB, men hittade en retur på NetonNet för 1790 kr. Disken blev en WD Red 2TB för 990 kr.
De har några "bundles" på NetonNet nu. Skiljer nog inte mycket i pengar.

Tack för alla svar!

Då står nog även min flickvän ut
Det jag tänkte på var om den kunde köras trådlöst, alltså att den inte är kopplad till router/switch via kabel utan kopplar upp sig på WiFi trådlöst. Kan inte se något om det i specifikationerna men är totalt värdelös på att dra kablar i hemmet.

Har routern stående precis i hallen (ligger på hatthyllan, väl dold) och behöver i så fall dra en nätverkskabel över lister osv. vilket jag gärna undviker - om möjligt. Men det är åtminstone ingen dealbreaker. Hur ser din kabeldragning till router/switch ut?

Såg även paketerbjudandena och kunde få en 3 TB (som att 2 inte räcker) för 200:- mer än vad du betalade (mailade dem även om retur/öppet köp går att göra på hårddiskar).

Edit: Hittade även detta: en 4TB extern hårddisk där man kan plocka ur disken och.. vad jag förstår, plugga in den i NAS:en
http://cdon.se/hemelektronik/seagate/seagate-expansion-deskto...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Det där blir alldeles för dyrt + att transcodingen är inte viktig eftersom jag strömmar de till min Samsung Smart TV alternativt via

Tack för alla svar!

Då står nog även min flickvän ut
Det jag tänkte på var om den kunde köras trådlöst, alltså att den inte är kopplad till router/switch via kabel utan kopplar upp sig på WiFi trådlöst. Kan inte se något om det i specifikationerna men är totalt värdelös på att dra kablar i hemmet.

Har routern stående precis i hallen (ligger på hatthyllan, väl dold) och behöver i så fall dra en nätverkskabel över lister osv. vilket jag gärna undviker - om möjligt. Men det är åtminstone ingen dealbreaker. Hur ser din kabeldragning till router/switch ut?

Såg även paketerbjudandena och kunde få en 3 TB (som att 2 inte räcker) för 200:- mer än vad du betalade (mailade dem även om retur/öppet köp går att göra på hårddiskar).

Edit: Hittade även detta: en 4TB extern hårddisk där man kan plocka ur disken och.. vad jag förstår, plugga in den i NAS:en
http://cdon.se/hemelektronik/seagate/seagate-expansion-deskto...

Jo jag misstänker nog att hon gör det

Du skulle ju kunna slippa dra kabel genom att köra PowerLine/Homeplug genom elnätet hemma hos dig.

Eftersom du har routern i hallen så kan du ju ställa NAS:n bredvid, visst du tappar HDMI-anslutningen men slipper dra kabel.

Jag drar min till SonosBridge och sedan till routern som står bredvid. Har inge fler portar kvar ^^
Jag valde bara 2TB för att jag kände att 3TB var lite mycket, samt jag ville inte slänga iväg pengar om jag inte kommer använda det. Fast nu kan man ju säga att jag kommer Blir nog större diskar när 2TB tagit slut.

Provade att spela upp 1080p MPEG-4 på 2.21 GB, visserligen via VLC men det gick utan problem.

Kör jag samma film i PLEX, i webbläsaren, så gick det tyngre. Fast jag har 4 nedladdningar på 6GB styck igång, så det är nog därför.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Går det att köra med en hårddisk först för att senare komplettera med en till utan att tappa data från den första disken?

På nasservrar i allmenhet men i synnerhet Asustor as-202te

Permalänk
Medlem
Skrivet av fatcato-:

Går det att köra med en hårddisk först för att senare komplettera med en till utan att tappa data från den första disken?

På nasservrar i allmenhet men i synnerhet Asustor as-202te

Bra fråga!

Det beror på om du ska köra RAID 0/1 eller JBOD.

Kör du en singeldisk som jag och sedan skyfflar in en till, så blir det två diskar som syns.

Vad du än gör, så kör inte in två diskar samtidigt!
Kör in 1 disk. Installera den, sen in med den andra.

Kör du in två samtidigt så blir det kaos. Lämnade tillbaka min disk idag då den packat. NASWare 2.0 gick förmodligen sönder och disken blev en brevpress.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

När man sätter in första disken i nasen och kör igång installationen, får man där välja vilken raid setup man ska ha eller hur går det till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fatcato-:

När man sätter in första disken i nasen och kör igång installationen, får man där välja vilken raid setup man ska ha eller hur går det till?

Jag testade på Asustor 202TE att köra in 2 diskar samtidigt. De syntes i UI:t men efter ett tag försvann ena disken. Det var två 4TB-diskar och den kunde inte initiera ena disken.

Mitt tips är att köra in en disk i taget. Formatera dessa och sedan ändra till RAID 0/1 JBOD allt för att slippa att disken pajjar. Tror att 8TB är maxgränsen för 202TE.

Så ja, det dyker upp vilken raid du vill ha.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Hur funkar Synology nu tycker du/ni som äger en?
Kom gärna med uppdateringar! Är intresserad av nyttjande av en billig lagring, som står på hela tiden och kör Plex Media Server.

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Nu har jag inhandlat en!

Kör för tillfället med en 2TB WD RED-disk. Trodde inte att HDMI:n fungerade först..testade ny kabel..kollade ifall det glappade..Allt som behövdes var att installera en app via datorn först. Då dök allt upp.

Så nu testar jag att dra ner random fil. Fungerar bra Deras appar var väl inte de bästa för Android-mobiler. Känns absolut inte optimerade.
Har även Download Assistent igång i Windows-miljö. Ser vilka som är igång etc. Allt rullar på som det ska hittills iaf

Provade också att spela upp/streama en film på mobilen samtidigt som jag drar ner filer, fungerar bra. Inte testat att pilla med IP-adresser ännu, vill ju kunna styra remote också.

Frågor?

öhhh..vilken NAS blev det? Blev så mkt rundsnack så jag missar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias_jo1:

öhhh..vilken NAS blev det? Blev så mkt rundsnack så jag missar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Asustor 202TE med 6TB.

Används mest som PLEX-server och lagring. Vissa filmer blir tungdrivna

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Asustor 202TE med 6TB.

Används mest som PLEX-server och lagring. Vissa filmer blir tungdrivna

Just det..😃

Har själv en readynas NV+ lite för seg. Tänkte införskaffa mig en ny som streaming maskin och använda NV+ som lokal backup maskin istället. Har i te insett möjligheterna med Plex, måste läsa på lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias_jo1:

Just det..😃

Har själv en readynas NV+ lite för seg. Tänkte införskaffa mig en ny som streaming maskin och använda NV+ som lokal backup maskin istället. Har i te insett möjligheterna med Plex, måste läsa på lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan rekommendera Qnaps nya Ts-251 eller TS-451. Det är väldigt bra prestanda i den produktserien och de klarar av både torrent, mediaströmning och andra sysselsättningar samtidigt.

Permalänk

Det måste hänt en hel del sen det skrevs i denna tråd, letat som en galning men det verkar tyvärr inte finnas någon smidig NAS som fixar 2-3 transcodingar av Plex samtidigt.

Några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Det måste hänt en hel del sen det skrevs i denna tråd, letat som en galning men det verkar tyvärr inte finnas någon smidig NAS som fixar 2-3 transcodingar av Plex samtidigt.

Några tips?

Budget?

Visa signatur

Macbook Pro 13" Retina 2015 - i5 @ 2.7Ghz - Intel Iris 6100 1536MB - 8GB 1867Mhz

Permalänk
Skrivet av capolano:

Gärna någon variant med 4-6 TB lagring, för kanske 4-7 lök.
Om man ändå får ställa krav så ska den vara vara relativt tyst Kommer ha den i Salongen där TV´n står.

Permalänk
Medlem

Personligen är jag än mer än 2012 inne på värdet att ha en separat server + NAS istället för NAS med transcoding. En NAS har så mycket längre livslängd (prestandamässigt) om den får vara 'bara NAS' och man kan byta ut burken som gör jobbet varje gång en ny codec/upplösning/rolig grej blir populär.

Sen är det ju det där med att kombinera tystnad med värme (från en processor som klarar transcoding) som blir svårlöst. För att inte nämna knattrande och surrande hårddiskar..

NAS + Server i garderoben + plex + chromecast is where it's at, alternativt NAS i garderoben + HTPC i tv-hyllan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Barilla08:

Gärna någon variant med 4-6 TB lagring, för kanske 4-7 lök.
Om man ändå får ställa krav så ska den vara vara relativt tyst Kommer ha den i Salongen där TV´n står.

blir nog omöjligt. Begagnade QNAP modeller med i3 processorer lär ligga i dom prisklasserna.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

blir nog omöjligt. Begagnade QNAP modeller med i3 processorer lär ligga i dom prisklasserna.

Nja, har de hardware transcoding så ska det räcka med betydligt mindre. Denna klarade det fint, men nu verkar någon uppdatering sabbat just det... Annars verkar den vara ett monster för det priset.

https://youtu.be/TIzvr3EVCOs?t=246