Permalänk
Skrivet av Nerxan:

Beställde nyss från multitech, tänkte kika med er andra vad det står under "på lager/eta" och om ni hållt koll på den

Jag fick min från multitech idag så lagret verkade stämma

Permalänk
Medlem

@christian29: min blev fördröjd men nu har ju Webhallen fått in tray så det är najs ;D

Permalänk
Medlem

Verkar som Inet har skickat ut till några beställningar idag.

Permalänk

Jag la en beställning 2017-10-14 på en i7 8700k och har ännu inte fått något från webhallen, hoppas de får in några snart, känns ovärt att lägga 600:- extra på en tray :/

Visa signatur

Asus - Socket 1366 - ATX Intel X58 (P6T SE) - PCI-E / DDR3 / SATA
Intel Core i7 950 3.06GHz / 8MB / Socket 1366 (Boxed)
2x Kingston HyperX Genesis 4096MB DDR3 PC3-12800 1600MHz (KHX1600C9D3K2/4G) (2x2048MB)
Zotac GeForce GTX 470 1280MB (ZT-40201-10P) - PCI-E

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det är inte bara hastighet du kan kolla på och nej det är enorm skillnad i vissa spel

Skickades från m.sweclockers.com

Har du något verkligt exempel på det som 1) Är för Intel Coffee Lake och inte typ Ryzen och 2) Inte är DigitalFoundry och egentligen handlar om överklockning av processorn på ASUS-moderkort med MCE när han slår på XMP utan faktiskt bara testar minneshastigheten. Just DigitalFoundry har ju påvisat, påstått, skillnader med snabbare RAM på Intel gång på gång på gång. Men om det egentligen bara handlar om att varje gång han slår på XMP-stöd för att använda sina snabbare moduler så överklockar han processorn och därför så körs spelen snabbare så är hans test inget värda och han har haft fel hela jävla tiden.

Så.. Något stöd för ditt påstående?

Skrivet av Smawia:

en snabb fråga av någon som varit borta från hårdvaruträsket ett tag.
Hur mycket bättre är gen 8 än gen 7?
Säg om vi jämför gen 8 i3 mot gen 7 i5?

IPC på i7an verkar väl inte bättre alls?

Så jämför du 4C/4T i samma klockfrekvens på båda modellerna så är det nog ~samma resultat. Men till ett lägre pris.

Cannon lake ryktas få AVX512-stöd på konsumentmodellerna och kommer väl isåfall ha både högre AVX-prestanda och högre AVX-prestanda per watt.

Skrivet av KalBumling:

Deliddar man inte så är det inte ens säkert att man tar 5,0. Man får förmodligen ut mer prestanda i slutändan om man lägger mellanskillnaden på bättre ram.

Från och till vad? Exempel där så är fallet / källa?
Jag är givetvis ok med att vissa minnesintensiva uppgifter faktiskt kan gå snabbare med snabbare RAM. Jag vet dock inte vad det är tal om här och exempel på när så skulle vara fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanH79:

Jag är givetvis ok med att vissa minnesintensiva uppgifter faktiskt kan gå snabbare med snabbare RAM. Jag vet dock inte vad det är tal om här och exempel på när så skulle vara fallet.

Många spel är känsliga mot latency, det finns fall där stock processorer med snabbare ram är snabbare än samma processor överklockad med sämre ram. Gäller dock inte alla typer av spel, open world spel som Witcher/GTA är ofta "best case".

https://youtu.be/Er_Fuz54U0Y?t=111

Sen måste man hålla koll på skillnaden mellan frekvens och latency. Bara för att man har "snabbare" ram behöver inte latency gå ner om man höjer timings för mycket.

Permalänk
Medlem

Byggde mitt 8700-system igår och vill bara komma med ett tips om någon annan hade tänkt gå mATX:

Om man monterar Noctua NH-D15 lodrätt på Asus Z370-G går det inte att använda första (x16) PCIe-platsen då den blir blockerad. Såg såklart detta alldeles för sen och orkade inte vända på kylaren så kör andra platsen (försumbar skillnad hoppas jag), då kan man dock inte ha frontpanelens USB3.0 (FD Define Mini C) inkopplad om kylaren på grafikkortet är större än 2 platser.

FYI!

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Inaktiv

Beställde en i5 8600K igår 31/10 strax efter klockan 17.00, nu står den som skickad dag på morgonen.

Webhallen hade 5st i lager när jag klippte till.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Julkatten:

Byggde mitt 8700-system igår och vill bara komma med ett tips om någon annan hade tänkt gå mATX:

Om man monterar Noctua NH-D15 lodrätt på Asus Z370-G går det inte att använda första (x16) PCIe-platsen då den blir blockerad. Såg såklart detta alldeles för sen och orkade inte vända på kylaren så kör andra platsen (försumbar skillnad hoppas jag), då kan man dock inte ha frontpanelens USB3.0 (FD Define Mini C) inkopplad om kylaren på grafikkortet är större än 2 platser.

FYI!

@Julkatten

Du skulle köpt NH-D15S den passar, fast du kanske hade kylaren sen innan?

Jag hade D15 sen innan och köpte D15S nu så jag kan ha kylaren rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

@tim2k

Du skulle köpt NH-D15S den passar, fast du kanske hade kylaren sen innan?

Jag hade D15 sen innan och köpte D15S nu så jag kan ha kylaren rätt.

Se där ja, det hade jag ju helt missat. Klantigt av mig...

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Julkatten:

Se där ja, det hade jag ju helt missat. Klantigt av mig...

Hade helt missat den kylaren ochså tills jag monterade min rigg och kylaren inte passade.
Fick se det i Noctua kompatibilitets lista att denna D15S finns som tar mindre plats åt ena hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Hade helt missat den kylaren ochså tills jag monterade min rigg och kylaren inte passade.
Fick se det i Noctua kompatibilitets lista att denna D15S finns som tar mindre plats åt ena hållet.

Hade ju varit klart smidigare att köpa den varianten! Ska visserligen inte köra SLI och lyckades hitta en 90-graders adapter till USB3.0 så det löser sig i slutändan.

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk

@murklor: jag med:) jag vil ha i 7 8700 jag vil inte kjopa i7 8700k den for dyr og jag "trimmar" inte cpu.

Permalänk
Medlem

fick mail från netonnet angående 8700k:

Bäste kund!

Vi låter dessvärre meddela dig om att Intel Core i7-8700K 3.70GHz Art.nr: 247678 på din order har blivit försenad från vår leverantör.

Leveranstiden är dessvärre okänd, men vi kommer att återkomma till dig med ett uppdaterat besked så snart vi vet mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoolander:

Jag la en beställning 2017-10-14 på en i7 8700k och har ännu inte fått något från webhallen, hoppas de får in några snart, känns ovärt att lägga 600:- extra på en tray :/

Dom har ökat priset på 8700K boxed med 200kr också... Jag skulle då inte lägga ut 600kr extra för sämre garanti heller. Tray ska väl va billigare OEM version, är det inte det som är hela meningen? :/

Permalänk
Medlem

Idag så skickades min 8700K från Elgiganten, beställd kl 11 5/10

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Min 8700k skickades också från Elgiganten idag. Beställde kl. 00:23 den 5/10.

Permalänk
Inaktiv

Jag ser att priserna på 8700K börjar stiga nu, 3990Kr på flertalet ställen nu.

Netonnet och elgiganten bara som har kvar 3790kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanH79:

Inte är DigitalFoundry och egentligen handlar om överklockning av processorn på ASUS-moderkort med MCE när han slår på XMP utan faktiskt bara testar minneshastigheten. Just DigitalFoundry har ju påvisat, påstått, skillnader med snabbare RAM på Intel gång på gång på gång. Men om det egentligen bara handlar om att varje gång han slår på XMP-stöd för att använda sina snabbare moduler så överklockar han processorn och därför så körs spelen snabbare så är hans test inget värda och han har haft fel hela jävla tiden.

Källa på det tack !
Och förklara gärna varför dom visar skillnader även med CPU'er som inte stöder MCE delen av ASUS's XMP.
(d.v.s. modeller utan turbo)

Permalänk

"Bäste kund!

Vi låter dessvärre meddela dig om att Intel Core i7-8700K 3.70GHz på din order har blivit försenad från vår leverantör.

Leveranstiden är dessvärre okänd, men vi kommer att återkomma till dig med ett uppdaterat besked så snart vi vet mer."

Från Netonnet, börjar tröttna på detta. Är det värt att ta en icke-K modell eller ska man bara köra Ryzen? ^^

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Är det värt att ta en icke-K modell eller ska man bara köra Ryzen? ^^

Beror på om du tänkt överklocka (samt hur mycket) eller inte.

Oklockat skiljer det 0-2% i prestanda mellan k och icke-k (0-100 MHz skillnad i boostclock) och icke-K är både svalare, billigare och finns i lager. Kan inte tänka mig att en i7-8700 flaskar något spel i normal upplösning heller.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Beror på om du tänkt överklocka (samt hur mycket) eller inte.

Oklockat skiljer det 0-2% i prestanda mellan k och icke-k (0-100 MHz skillnad i boostclock) och icke-K är både svalare, billigare och finns i lager. Kan inte tänka mig att en i7-8700 flaskar något spel i normal upplösning heller.

Kan hända det blir en sån i så fall då om inte Netonnet får hem den snart, planen är att lira och streama i 1080p med ett 1080, lär funka ganska bra kan jag tänka mig.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Både Inet och Elgiganten skickar exakt samtidigt... elgiganten beställd 0700 5:e och inet typ den 13:e. bara att slänga tillbaka den från elgiganten direkt den kommer, om ingen från Umeå är sugen.

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

På Inet står det nu "skickas om 1 dag" på i5 8600k

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Jag ser att priserna på 8700K börjar stiga nu, 3990Kr på flertalet ställen nu.

Netonnet och elgiganten bara som har kvar 3790kr

Bokade en 8700k hos Inet idag på f.m för 3790.
200 kr, rakt ner i fickan 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gorgeous-George:

Bokade en 8700k hos Inet idag på f.m för 3790.
200 kr, rakt ner i fickan 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe nice

Permalänk
Medlem

Beställde i5-8600k hos webhallen den 24/10(hämta i butik), fick mail idag att den finns att hämta
Får se om dom har en cpu åt mig när jag kommer dit imorgon, believe it when I see it

Visa signatur

MSI B550 | Ryzen 7 5800X | GTX 3060ti | 16GB RAM

Permalänk

suttit med en kaffe 5:a 8600K i över en vecka som webhallen levererat...MEN något moderkort från MSI har jag inte sett röken av ett Z370M Mortar

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem

Ursäkta en liten off topic-fråga här. Vilket z370-mobo är att rekommendera för runt 2000-2300kr? Strix-korten går bort antar jag, då jag hört att dessa har problem med strömförsörjningen och wifi är inget krav.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Ursäkta en liten off topic-fråga här. Vilket z370-mobo är att rekommendera för runt 2000-2300kr? Strix-korten går bort antar jag, då jag hört att dessa har problem med strömförsörjningen och wifi är inget krav.

Jag skickade tillbaka mitt Asus strix Z370-g pga en del strul med ett RMA ärende gällande en skärm med Asus. Nu är jag inne på att skaffa ett kort från MSI istället. Vill ha matx så det lutar åt MSI Z370 Gaming Pro AC.

Det här kanske kan vara något för dig?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4479116

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |