Grafikkort - fler skärmar - lagg

Permalänk

Grafikkort - fler skärmar - lagg

Tjena, brukar spela pugb på min ryzen 1600 och Palit 1060 3gb, har hittils kört med 2 st skärmar, alltså spelat på ena och haft facebook/spotify på den andra, köpte igår till en 3e skärm som också bara har hemsidor öppet, och det har idag börjat lagga väldigt mkt, kan det vara för att det är tyngre för kortet att driva 3st skärmar, eller har det med något annat o göra?

Permalänk
Medlem

Fler skärmar blir fler pixlar som kortet måste rendera antar jag

Permalänk
Medlem

Du kanske går över 3GB videominne när du ansluter en extra skärm. För mig ligger spelet väldigt nära 4GB när jag spelar det och då spelar jag det i 1920x1080 fullskärm och endast en skärm.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Master of Overkill

För olika upplösning och Nvidia suger extremt mycket med det atm.
Va har du för skärmar?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Permalänk
Master of Overkill

Borde funka bra då, kolla så du har rätt inställt med Nvidia kontroll panel och annat.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Mjo, vet inte riktigt vad som är rätt inställlt, men har kopplat in allt och allt fungerar som det ska, förutom detta jobbiga lagg...

Permalänk

@steelrich
Hur mycket CPU/GPU drar den när det laggar? Och hur mycket VRAM/RAM använder den?

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

@steelrich
Hur mycket CPU/GPU drar den när det laggar? Och hur mycket VRAM/RAM använder den?

kikade nyss på GPU process kurvan, det jag kan lägga märke till som aldrig varit tidigare är att när den fryser så får den små hack neråt, som att grafikkortet dör i en milisekund för att sedan fortsätta, hacken i kurvan motsvarar mina lagg under spelets gång

VRAM vet jag inte riktigt hur/var man kan se

Permalänk

Men ni som kan "matten" bakom grafikkorten och vad de klarar av, en 3e skärm i windwos mode ska inte ta alltför mycket på krafterna va?

Släpptes någon pugb patch idag som jag kan tänka mig vara nåt fel på så det som orsaker lagget..?

Permalänk
Skrivet av steelrich:

kikade nyss på GPU process kurvan, det jag kan lägga märke till som aldrig varit tidigare är att när den fryser så får den små hack neråt, som att grafikkortet dör i en milisekund för att sedan fortsätta, hacken i kurvan motsvarar mina lagg under spelets gång

Så den går ner till 0% när det laggar? Låter som drivrutiner, har du senaste? Vet att mer än 2 skärmar ofta är problem, så har aldrig prövat.

Är det bara på ett spel eller är det på alla? Om det bara är på ett spel så är det nog spelet som skapar problemet, då är det bara att skriva en bugg rapport till spelutvecklarna.

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

Så den går ner till 0% när det laggar? Låter som drivrutiner, har du senaste? Vet att mer än 2 skärmar ofta är problem, så har aldrig prövat.

Är det bara på ett spel eller är det på alla? Om det bara är på ett spel så är det nog spelet som skapar problemet, då är det bara att skriva en bugg rapport till spelutvecklarna.

Tack som fan för att du försöker hjälpa till!

den går ner till 30-40% från 80 som den toppar på, vet inte vf den inte toppar högre då jag inte har super hög fps, men det är ett annat problem,

jag försökte illustrera det du sa igenom att stänga av skärmen, då blev det ingen skillnad, men kanske blir annat av o dra ut, jag testar och återkommer om 5 min

Permalänk
Skrivet av steelrich:

Tack som fan för att du försöker hjälpa till!

den går ner till 30-40% från 80 som den toppar på, vet inte vf den inte toppar högre då jag inte har super hög fps, men det är ett annat problem,

jag försökte illustrera det du sa igenom att stänga av skärmen, då blev det ingen skillnad, men kanske blir annat av o dra ut, jag testar och återkommer om 5 min

Som sagt så skulle jag kolla med andra spel så att det inte är spelet som skapar dessa problem, samt testa att dra ut en skärm. Sedan uppdatera drivrutiner om det är så på alla spel.

Men nu är det sent så kommer tillbaka om ca 7 timmar. Hoppas att du löser det, lycka till.

Permalänk
Skrivet av steelrich:

Tack som fan för att du försöker hjälpa till!

den går ner till 30-40% från 80 som den toppar på, vet inte vf den inte toppar högre då jag inte har super hög fps, men det är ett annat problem,

jag försökte illustrera det du sa igenom att stänga av skärmen, då blev det ingen skillnad, men kanske blir annat av o dra ut, jag testar och återkommer om 5 min

Aldrig stött på problem med 3 skärmar, eller jo iof så får jag lite lägre fps men inte märkbart med 3 skärmar.
Så koppla ur en skärm och kolla om problemet kvarstår.

Koppla i den 3e skärmen och kolla ett annat spel. Player unknown är ju fortfarande inte skarpt lanserat så kan mycket väl vara där problemet är.

Va har du för cpu, det kan vara så att din CPU flaskar och därför går itne kortet över 80%.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"