Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbeardie:

Dagens (moderna) bilar har rätt hastighet. Inget amazon -+5 km.

Sedan jag bytte till vinterdäck kör jag i 103 km/h när mätaren visar 110.

Man mäter fortfarande hastigheten vid hjulen eller slutväxeln. Det betyder visar mätaren bara visar rätt om du har exakt rätt däckdimensioner, lufttryck och slitagenivå på däcken. Eller om du råkar ha någon kombination som ger samma effektiva omkrets.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oouhdawg:

Problemen är alltid folket förut som ska vara paragrafryttare. Om en person åker i 180 bakom dig, du åker 120 på 120 i vänsterfilen så har du som skyldighet att släppa förbi honom.

Kan vara civilpoliser som inte kan ta på helljus då dom måste vara anonyma inför något speciellt.

Så jag uppmanar alla paragrafryttare att oavsett vad ni tycker om idioter som ligger nära eller kör fort: AKTA er och underlätta omkörningar och sköt erat.

(Har sett insatsstyrka sitta i en pickup från typ 2002, med företagsloggor och reklam på sidan, stege och saker på taket.

Stoppade oss (inte jag som körde) då min kompis missade en väjningspliktskylt som var lite knepig. Fick en varning utav dom.
Klädda för vinterkrig i sibirien.

Blev ju skriverier I tidningen om en man som snabbade på för att så snabbt som möjligt kunna släppa förbi en ambulans på utryckning och som tack för det fick böter för fortkörning. Tror inte mycket på dina påståenden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blev kuggade första uppkörningen för att jag fick ett par kärringstopp..
Andra uppkörningen gick bättre trots att jag körde 70 på 50 väg, babblade en massa och parkerade utan att ha uppsikt över parkeringsplatsen. Är dock en mycket bättre förare idag än för några år sedan.

Vad jag vill säga är att mycket hänger på examinatorn och inte stenhårt på regler.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Mitt råd är: ta det bara lugnt!
Sitt och snacka avslappnat med instruktören samt håll rytmen i trafiken.

ang. motorled/väg håll minst 4 sek till framförvarande, allt annat har de ofta överseende med.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Skrivet av dagbro:

Sedan jag bytte till vinterdäck kör jag i 103 km/h när mätaren visar 110.

Man mäter fortfarande hastigheten vid hjulen eller slutväxeln. Det betyder visar mätaren bara visar rätt om du har exakt rätt däckdimensioner, lufttryck och slitagenivå på däcken. Eller om du råkar ha någon kombination som ger samma effektiva omkrets.

Så länge hastighetsmätaren visar lägre hastighet än vad du kör. Annars är det ju olagligt.
Man kan alltså inte använda ursäkten. Men min hastighetsmätare visar 5km (hjul/luft) för fort och ni ska dra av x/xx km av lasern så ni kan inte sätta dit mig.
Åkte dit för att köra 43km/h på 40km sträcka för 3 månader sedan 2000:- kronor direkt.. Älskar nyexaminerade poliser ;/

Hur snabbt gick det här då.
Jag: jo ca 40 km.
Du körde 43 och det är 40 här.
Smack 2000:-.
Tack för din insats konstapel!

Permalänk

@Blackbeardie: Låter märkligt då regeln är att rapportera de som kör fortare än 6 km/h över hastighetsbegränsningen som gäller. Otur för dig iallafall.

Permalänk
Skrivet av bergggren:

@Blackbeardie: Låter märkligt då regeln är att rapportera de som kör fortare än 6 km/h över hastighetsbegränsningen som gäller. Otur för dig iallafall.

Så många gånger man faktiskt kör för fort så blir det ändå billigt de få gånger man åker dit Den vägen som jag åkte fast på är en gammal 70 väg som blivit 50 och nu 40.Och skall nu ändras till 30. Genomsnittet är nog runt 60-70 fortfarande på den vägen då det är en bred huvudled. Jag är glad att jag höll mig under 60 så inte körkortet rykte. Och dom gömde sig väldigt bra. Man får stå sitt kast helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Googolplex:

Polisen gör avdrag på uppmätt hastighet och instrumentbrädan visar, som sagt, något lägre hastighet än den verkliga, så du kan lugnt gasa lite. Helhetsbilden i trafiken är så mycket mer än att "vinna sekunder", exempelvis motorväg i rusningstid så har du sett hur flertalet bilar håller vänster fil, alla inkl du hade kommit fram snabbare om vi hjälps åt i trafiken(ex flitigt släppa förbi bilar som kör fortare), utan att behöva bryta någon lag alls.

Vad du missar är att folk som kör fortare kan köra allt från 120 till 300+ km/h och att alla under x persons hastighet kör "för långsamt" och blockerar vägen för dom.
Och köerna som bildas är från de som kör fortare då personen som kör förbi i 130km/h kommer att blockera personer som kör i 140km/h som i sin tur blockerar personer som kör i 150km/h.

Det är det som kommer bli det magiska i framtiden med självkörande bilar som kommunicerar och regulerar sina hastigheter där alla kommer att köra i samma eller liknande hastigheter. Det är då köer försvinner, inte av att köra fortare än tillåtet.

Permalänk
Inaktiv

Var inställd på att kugga på första uppkörningen så var ganska avslappnad när jag körde och gjorde bara mitt bästa. Efter turen så frågade kontrollanten "utmärkt, du har haft körkort tidigare va?".
Blev lite förvånad då jag nästan bara övningskört privat och lärt mig reglerna i körkortsboken.
Hade även fått höra att de väldigt ofta brukar kugga dem som övningskört i huvudsak privat första gången.

Så ja, vet inte om det är ett bra tips men förbered dig på ett misslyckande och gör bara det bästa du kan av situationen. Då kör man nog lugnt i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Är underbart att köra bil där folk kan köra, jag har kört många gånger i stora städer, känns bra när folk faktiskt använder blinkers och vet hur man kör i en rondell

Det är nog ett av dom sakerna jag stör mig mest på, folk som helt och hållet skiter i att använda blinkers. Många gånger där man tror man behöver väja för en som väljer att köra ut ur rondellen till exempel. Jo tack för att jag fick stanna bilen i onödan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Vilken trafikskola har ni gått på som lär er att man får överskrida hastighetsbegränsningen när man kör om? Det finns ingen lag som tillåter en att överskrida hastighetsbegränsningen bara för att man kör om ett annat fordon. Begränsningen finns av en anledning. Om man måste överskrida hastighetsbegränsningen för att köra om finns det ju ingen anledning till att köra om från första början.

Se t.ex. https://lagen.nu/dom/rh/2008:81

Om ni fortfarande hävdar att man har lagen på sin sida när man överskrider hastighetsbegränsningen vid en omkörning så hänvisa gärna till en källa.

Ja, domen ovan verkar ju bra, eftersom den tilltalade friades, men det verkar du ha missat. Att åtalet ogillades berodde dock inte på att det generellt är tillåtet att överskrida skyltad hastighet vid omkörning, utan på att den tilltalade hävdade nöd och hovrätten gjorde en annan bedömning än tingsrätten i den frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Vilken trafikskola har ni gått på som lär er att man får överskrida hastighetsbegränsningen när man kör om? Det finns ingen lag som tillåter en att överskrida hastighetsbegränsningen bara för att man kör om ett annat fordon. Begränsningen finns av en anledning. Om man måste överskrida hastighetsbegränsningen för att köra om finns det ju ingen anledning till att köra om från första början.

Se t.ex. https://lagen.nu/dom/rh/2008:81

Om ni fortfarande hävdar att man har lagen på sin sida när man överskrider hastighetsbegränsningen vid en omkörning så hänvisa gärna till en källa.

Har fått släppa fram utryckningsfordon två gånger. Enligt lagen måste du underlätta för utryckningsfordon.

Senast släppte jag fram en ambulans, för den skulle ta sig fram utan den ska behöva korsa gatan (var även refug och hinder mellan körfällen om jag inte mins fel) var man tvungen köra mot rött. Tar böterna om det räddar liv, hade jag inte släppt fram den hade det blivit böter för det i stället.

Jag fått höra det från flera hålla att man ska köra om så fort som möjligt. kör någon i 70 på 90 och det är fri sikt fram till kurvan (du hinner köra om om du kör 110, utan komma för nära kurvan). Vist jag gör säkert helt fel att köra 100/110 vid omkörning, men det är det jag fått lära mig (gör omkörningen fort och samtidigt säker), kör dock inte ofta om bilar (flesta kör redan 100 eller mer på 90 , så ingen idé köra om precis).

Men varit med två galningar när jag övningskörde privat. Var halt och snömodd både vid vägrenen och mitt på körbanan (bred som hel bil), vågade inte köra mer än 70. Men två stycken hade bråttom (körde om par minuter efter varandra), körde i snömodden och ena ville tvinga ut mig i diket (för hamna på rätt körbanan). Gjorde sen ännu farligare omkörning, höll på att tappa kontrollen helt vid nästa omkörning (fick kontroll på bilen i sista stund). Men lärde sig inte utan körde om en bil till (som tur var så hände ingen olycka). Var rätt tät trafik på båda sidor av vägbanan.

Förstår varför det händer många olyckor på vintern, jag själv kör inte aggressivt på vintern/halt ute (händer mer sällan man gör omkörningar än på sommaren).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Tyvärr TS, du hade ingen rätt att få körkort. Att ligga nära någon ska man inte godkännas för. 3sek mellanrum på motorväg/trafikled. Finns inget mer störande än folk som ligger nära på 70+ vägar.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kevlarheart:

Tyvärr TS, du hade ingen rätt att få körkort. Att ligga nära någon ska man inte godkännas för. 3sek mellanrum på motorväg/trafikled. Finns inget mer störande än folk som ligger nära på 70+ vägar.

Finns inget mer störande än lösmunkar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

Finns inget mer störande än lösmunkar

Skickades från m.sweclockers.com

betyder det att du håller med?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Tycker det är på tok för lätt att få körkort när man ser hur det går till ute i trafiken.

En annan sak är ju att folk åt alla håll och kanter kör under förutsättningar som dom inte behärskar, om det än må vara Stockholmare uppe i vinterväglag eller folk som flyttat in från glesbyggd som aldrig sett en rondell.

Jag känner många, många, som lyckats skaffa sig ett körkort genom en intensivkurs på allt från säg 12-20 lektioner. Jag är ledsen, men runt 20 timmar bakom ratten skapar inte en stabil erfaren förare. Lägg därtill klimatet idag, alla jävlar är stressade och ska bara rakt fram. Det är sjukt, mer eller mindre varenda dag när jag själv är ute i trafiken, må så vara som förare, passagerare, cyklist eller gångtrafikant så ser man olyckor som enbart undviks pga tur.

Sjukt många som kör bil som haft körkort i flera år, kör också som tokstollar ska sägas. Jag ser sjukt många som inte följer högerregeln, inte följer hastigheten, inte har uppsikt vid övergångsställen, ligger max halvsekunden bakom mig. Väldigt, väldigt, många. Varje gång jag ser sånt här folk är de 30-50 år i snitt. Har man glömt alla dessa regler eller skiter i det efter bara något år eller två, så är det beklagligt dock.

Olyckor som inte blev en olycka pga tur ser jag dagligen, verkligen dagligen. Sen kör jag mycket inne i stan vid gånghastighetsområden, åker hem på kvällen när det är mörkt vid många övergångsställen etc.

40 körlektioner skapar inte en erfaren förare heller, inte ens 200 körlektioner. Det tar väl minst en 4-5 år innan du är erfaren.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Vad du missar är att folk som kör fortare kan köra allt från 120 till 300+ km/h och att alla under x persons hastighet kör "för långsamt" och blockerar vägen för dom.
Och köerna som bildas är från de som kör fortare då personen som kör förbi i 130km/h kommer att blockera personer som kör i 140km/h som i sin tur blockerar personer som kör i 150km/h.

Det är det som kommer bli det magiska i framtiden med självkörande bilar som kommunicerar och regulerar sina hastigheter där alla kommer att köra i samma eller liknande hastigheter. Det är då köer försvinner, inte av att köra fortare än tillåtet.

Det är det en omkörningsfil är till för: att köra om. Det innebär att man bara ska tillbringa en kort tid, typ 10-20 s där. Man kan lyckas med det även om man kör 100 km/h, men då kan man givetvis inte köra om den som kör 97 km/h.

Att hålla hastighetsgränsen är lovvärt, men du kan inte utesluta att någon bakom dig faktiskt har jävligt goda skäl att köra 150+ (nödsituation, civilpolis under tyst utryckning), även om det såklart troligast bara är någon som vill köra fort.

Köer borde bara ses vid Stockholm/Göteborg/Malmö om filerna användes rätt. Tyvärr ser man dem längs hela E4 trots få bilar, just p.g.a. långsamma omkörningar.

Sen har du givetvis rätt i ditt sista stycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VSD.9024:

Det är det en omkörningsfil är till för: att köra om. Det innebär att man bara ska tillbringa en kort tid, typ 10-20 s där. Man kan lyckas med det även om man kör 100 km/h, men då kan man givetvis inte köra om den som kör 97 km/h.

Att hålla hastighetsgränsen är lovvärt, men du kan inte utesluta att någon bakom dig faktiskt har jävligt goda skäl att köra 150+ (nödsituation, civilpolis under tyst utryckning), även om det såklart troligast bara är någon som vill köra fort.

Köer borde bara ses vid Stockholm/Göteborg/Malmö om filerna användes rätt. Tyvärr ser man dem längs hela E4 trots få bilar, just p.g.a. långsamma omkörningar.

Sen har du givetvis rätt i ditt sista stycke.

Du får fortfarande inte köra snabbare än tillåtet.
Oavsett om det är en polis, civilpolis, ambulans eller liknande bakom dig så kommer du att få böter eller möjligen förlora ditt körkort.
För att såklart inte tala om 99,9% utav fallen då det bara är nån som kör för fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbeardie:

Håller med.Men om rondell körning. Om man djupdyker om regler i rondell så blir det en juridisk smörja. Bästa är att alltid köra in i ytterfilen. Om en olycka skulle hända i rondellen så är du juridiskt skyddad. (Du har väjningsplikt in i en rondell) Denna vetskap gör lätt att det blir olyckor. Då "många" tror att dom kan köra ut från innerfil utan kontroller döda vinkeln då ingen skall befinna sig där enligt skyltarna. och påstår då att den som ligger i högerfält orsakat olyckan..

Så håll alltid höger körfält trots anvisnings skyltar. ;P

Det är ju precis därför det blir olyckor i rondeller, för att folk tar högerfil när de ska svänga vänster och ingen blinkar.

Trafikpolisen borde fan bosätta sig i rondeller och bötfälla alla som kör kasst.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW